ps2013-027-01-004-010.u1.p1.s1
10 . ps2013-027-01-004-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 551 / 1991 Sb . , o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 280 / 1992 Sb . , o resortních , oborových , podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 386 / - druhé čtení ps2013-027-01-004-010.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček . ps2013-027-01-004-010.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-027-01-004-010.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně a páni poslanci , dovolte mi , abych navázal na dosavadní průběh projednávání návrhu zákona , jehož cílem je posílení státního dozoru a veřejné kontroly nad finančními toky veřejného zdravotního pojištění a nad fungováním zdravotních pojišťoven . ps2013-027-01-004-010.u2.p1.s2
Změny , které mají přispět ke zvýšení transparentnosti celého systému veřejného zdravotního pojištění , zde již byly prezentovány v rámci prvního čtení . ps2013-027-01-004-010.u2.p1.s3
V krátkosti zrekapituluji , že se týkají zejména problematiky zveřejňování smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb , poskytování informací zdravotních pojišťoven dotčeným ministerstvům nebo právní úpravy překážek pro výkon funkce ředitele a členů orgánů zdravotních pojišťoven . ps2013-027-01-004-010.u2.p2.s1
V souvislosti s efektivním využíváním zdrojů systému veřejného zdravotního pojištění obsahuje návrh ustanovení týkající se například zákazu náboru pojištěnců zdravotními pojišťovnami prostřednictvím třetích osob nebo zrušení ztrátového a zbytečného Zajišťovacího fondu . ps2013-027-01-004-010.u3.p1.s1
Já se velmi omlouvám , pane ministře , ale vzhledem k tomu , že někteří poslanci (pro hluk v sále) nemohou slyšet , co všechno o nich bude zveřejněno v nejbližší době . . . ps2013-027-01-004-010.u3.p1.s2
Děkuji , teď už to budou vědět . ps2013-027-01-004-010.u3.p1.s3
Prosím , pokračujte , díky . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s1
Výbor pro zdravotnictví se předloženou novelou velmi podrobně zabýval . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s2
Byla přijata řada pozměňovacích návrhů , které se zaměřují na různé aspekty návrhu . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s3
Ačkoli lze s velkou částí těchto návrhů vyslovit souhlas , nemohu opomenout , že se zdravotní výbor ztotožnil také s návrhy , které Ministerstvo zdravotnictví podpořit nemůže . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s4
To se týká například přijetí pozměňovacího návrhu , který z předložené novely vypouští novelizační body obsahující snížení povinného přídělu do rezervních fondů . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s5
Přijetím tohoto pozměňovacího návrhu budou na rezervních fondech zdravotních pojišťoven dál vázány finanční prostředky , které by mohly být v rámci základních fondů využity na léčbu nemocných pojištěnců . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s6
Také vypuštění úpravy střetu zájmů týkající se členství v orgánech Všeobecné zdravotní pojišťovny s tím , že obdobná úprava střetu zájmů u zaměstnaneckých pojišťoven zůstává v návrhu nadále obsažena , nemohu považovat za systémově správné řešení . ps2013-027-01-004-010.u4.p1.s7
Je zřejmé , že předložený vládní návrh vyvolá debatu o některých pozměňovacích návrzích i zde v Poslanecké sněmovně , a já jsem připraven se jí účastnit . ps2013-027-01-004-010.u4.p2.s1
Vážený pane předsedající , paní poslankyně , páni poslanci . ps2013-027-01-004-010.u4.p2.s2
Věřím , že se nám touto novelou podaří zvýšit efektivitu a transparentnost systému veřejného zdravotního pojištění , a proto se na vás obracím s žádostí o podporu předloženého návrhu . ps2013-027-01-004-010.u4.p2.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s1
Já děkuji panu ministrovi . ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s2
Dne 11 . února 2015 na 25 . schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví , pouze výboru pro zdravotnictví jako jedinému výboru , a je proto zřejmé , že tento výbor je výborem garančním . ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s3
Nebudeme tedy hlasovat o určení garančního výboru . ps2013-027-01-004-010.u5.p1.s4
Usnesení zdravotnického výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 386 / 1 až 386 / 4 . ps2013-027-01-004-010.u5.p2.s1
Prosím nyní zpravodaje výboru pro zdravotnictví , pana poslance Rostislava Vyzulu , aby nás informoval o jednání výboru a odůvodnil případné pozměňovací návrhy . ps2013-027-01-004-010.u5.p2.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-027-01-004-010.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-027-01-004-010.u6.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych se vrátil k tisku 386 tak , jak byl probrán na výboru pro zdravotnictví , který jej probíral důkladně , jak bylo řečeno , celkem asi čtyřikrát . ps2013-027-01-004-010.u6.p1.s3
Tento výbor pro zdravotnictví nakonec přijal usnesení číslo 78 z 19 . schůze dne 15 . dubna 2015 , kde jednak doporučuje , aby ve znění přijatých pozměňovacích návrhů Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s vládním návrhem , a jednak zmocňuje zpravodaje výboru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny . ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s1
Já bych vám teď krátce řekl z toho usnesení ty klíčové body . ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s2
Pan ministr už zmínil hlavní problematiku . ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s3
Je to takzvaná transparenční novela , která by měla ukázat průhlednost toku financí a dalších opatření . ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s4
V podstatě bylo přijato 30 pozměňovacích návrhů z celkem asi 40 navrhovaných . ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s5
Zmínil bych se jen o některých a samozřejmě jsem připraven jakýkoliv z nich důkladněji s vámi probrat . ps2013-027-01-004-010.u6.p2.s6
Usnesení máte jistě před sebou . ps2013-027-01-004-010.u6.p3.s1
Tak například pokud se týká zde zmiňovaného střetu zájmů u správních a dozorčích rad pojišťoven , a to tedy hlavně VZP , kde ministerstvo navrhovalo určitý rozsah toho , kdy je možno a kdy není možno být členem takovéhoto správního orgánu , tak jsme přijali pozměňovací návrh , který tento návrh , tyto podmínky ruší . ps2013-027-01-004-010.u6.p3.s2
V podstatě tam ale zůstává ten střet zájmů , který byl v současném znění zákona , takže není tam žádné vakuum . ps2013-027-01-004-010.u6.p4.s1
Dále bych se chtěl zmínit - například pro pojištěnce je celkem výhodné to , že měníme možnost přestupu z jedné pojišťovny do druhé . ps2013-027-01-004-010.u6.p4.s2
V současné době to bylo tak , že bylo možno ji změnit jednou za 12 měsíců , a to vždy k prvnímu dni toho daného roku . ps2013-027-01-004-010.u6.p4.s3
My jsme také doporučili , aby bylo možno změnit pojišťovnu jednou za 12 měsíců , ale aspoň ve dvou termínech , a to vždy k prvnímu dni kalendářního pololetí , tedy dvakrát do roka . ps2013-027-01-004-010.u6.p5.s1
Dále jsou zde návrhy , které se týkají systému zveřejňování smluv , doby účinnosti a doby platnosti . ps2013-027-01-004-010.u6.p6.s1
Dále jsou zde body , které se týkají důležitého systému klasifikace akutní lůžkové péče a referenční sítě poskytovatelů , což je takzvaný systém DRG , který v současné době není pevně zakotven v zákoně a který se dává do kompetencí Ústavu zdravotnických informací a statistiky , takzvanému ÚZISu , který jej bude pravidelně zdokonalovat , a věříme , že dojde k racionalizaci fungování tohoto systému . ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s1
Jako další bych mohl uvést bod , který se týká rezervního fondu . ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s2
My jsme se shodli na tom , že zachování rezervního fondu by mělo zůstat v hodnotě 1 , 5 % výdajů zdravotní pojišťovny , a nikoli snížení na 0 , 75 % . ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s3
Je to z jednoduchého důvodu . ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s4
Chápeme , že se může jednat o takzvané mrtvé peníze , nicméně jsou to peníze , které vypomáhají účetnictví , a tedy mělo by to zůstat v zákoně , nehledě k tomu , že víme , že někdy rezervní fond není dodržován , což není úplně správně . ps2013-027-01-004-010.u6.p7.s5
Protože i když je to malá částka , tak přesto v kritických situacích by byla takzvaně každá koruna dobrá . ps2013-027-01-004-010.u6.p8.s1
Dále je to například systém veřejných zakázek na služby zdravotních pojišťoven , který se dnes vypisuje a správní radou schvaluje v částce nad 5 milionů korun . ps2013-027-01-004-010.u6.p8.s2
My jsme navrhli , aby se tato částka snížila na 2 miliony korun jak pro VZP , tak pro zaměstnanecké pojišťovny . ps2013-027-01-004-010.u6.p8.s3
Ano , mohly být určité výhrady vůči tomu , že dojde k navýšení práce v pojišťovnách , nicméně po konzultaci s pojišťovnami , a hlavně s VZP , jsme dostali informaci , že se taková záležitost zvládne . ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s1
To by tak v podstatě k tomu usnesení mohlo být všechno . ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s2
Některé pozměňovací návrhy , které z mého pohledu byly velmi zajímavé a jsou velmi zajímavé a s kterými ministerstvo nesouhlasilo , se pokusím znovu v obecné rozpravě zdůvodnit tak , abychom se nad tím zamysleli , zda jsou relevantní , nebo nejsou relevantní . ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s3
Z mého pohledu ano , ale potom pochopitelně požádám Sněmovnu o zvážení a o hlasování . ps2013-027-01-004-010.u6.p9.s4
Ne tedy dnes , samozřejmě . ps2013-027-01-004-010.u6.p10.s1
Takže to by , pane předsedající , mohlo v současné době být asi všechno . ps2013-027-01-004-010.u6.p10.s2
Děkuji . ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s2
Dobré odpoledne , paní poslankyně , páni poslanci . ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s3
Budeme pokračovat rozpravou obecnou , kterou právě otevírám . ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s4
Mám do ní několik přihlášek . ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s5
První je přihlášena paní poslankyně Radka Maxová . ps2013-027-01-004-010.u7.p1.s6
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-027-01-004-010.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-027-01-004-010.u8.p1.s2
Já se tu ještě otočím asi dvakrát , tak se nelekejte . ps2013-027-01-004-010.u8.p1.s3
Ve svém prvním vystoupení bych se chtěla soustředit na podporu očkování pro seniory ohledně pneumokoka . ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s1
Pneumokoková onemocnění představují významné břemeno pro celou populaci , obzvláště pro dospělé . ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s2
Významné riziko představují zejména invazivní pneumokoková onemocnění a pneumonie . ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s3
Česká vakcinologická společnost přijala doporučený postup , jenž byl poté schválen Národní imunizační komisí k očkování dospělých podle věku . ps2013-027-01-004-010.u8.p2.s4
Pro skupinu osob 65 let a více se doporučuje očkovat konjugovanou polysacharidovou vakcínou s následným přeočkováním vakcínou polysacharidovou . ps2013-027-01-004-010.u8.p3.s1
Na jednání Národní imunizační komise konané dne 7 . července 2014 bylo uvedeno , že v rámci ministerstva byla diskutována otázka očkování seniorů se závěrem , že není problém rozšířit výše uvedené ustanovení , to je § 30 odst . 2 písm . b ) bod 4 zákona o veřejném zdravotním pojištění , o očkování proti invazivním pneumokokovým onemocněním u starších 65 let . ps2013-027-01-004-010.u8.p3.s2
V současné době je dle tohoto paragrafu zákona č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , očkování a úhrada léčivého přípravku s pneumokokovou očkovací látkou zahrnuta mezi hrazené služby z veřejného zdravotního pojištění v nejméně ekonomicky náročné variantě pouze u dětí . ps2013-027-01-004-010.u8.p3.s3
U seniorů starších 65 let je mezi hrazenými službami zahrnuto pouze očkování a úhrada očkovací vakcíny proti chřipce . ps2013-027-01-004-010.u8.p4.s1
V letech 2006 až 2013 se v České republice zvýšil počet osob starších 65 let z 1 , 5 na 1 , 8 milionu . ps2013-027-01-004-010.u8.p4.s2
Předpokládá se , že v letech 2015 až 2019 vzroste počet seniorů nad 65 let na 1 , 9 až 2 , 1 milionu s přírůstkem 49 tisíc osob ročně . ps2013-027-01-004-010.u8.p4.s3
Současně byly extrapolovány z let 2006 až 2013 i údaje o mortalitě osob v této věkové skupině , to znamená , že ročně se předpokládá , že zemře v následujících pěti letech 4 , 4 až 4 , 6 % starších seniorů 65 let . ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s1
Údaje o proočkovanosti proti pneumokokovým nákazám byly odvozeny z historického vývoje vakcinací ve Velké Británii a dále z Německa . ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s2
V letech 2006 až 2011 podstoupilo ve Velké Británii 7 , 5 až 9 , 5 % seniorů ve věku 65 let vakcinaci . ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s3
Průměrně tedy bylo ročně proočkováno 8 , 1 ( % ) osob v této věkové kategorii . ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s4
V ostatních věkových kategoriích , to je 66 až 80 + , se míra vakcinace pohybovala od 2 , 5 do 16 , 1 % . ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s5
Ta byla vážena zastoupením osob v jednotlivých věkových kategoriích , a tak byl odvozen průměrný podíl vakcinovaných osob starších 66 let , jenž činí 4 , 9 % . ps2013-027-01-004-010.u8.p5.s6
Z německých údajů však vyplývá , že míra vakcinace je nižší , 4 , 5 % u osob starších 60 let , a proto byla míra proočkovanosti proti pneumokokovým nákazám u seniorů nad 66 let kvalifikovaně odhadnuta na 4 , 5 % . ps2013-027-01-004-010.u8.p6.s1
Zahraniční data tedy ukazují , že se zvyšujícím se věkem ochota k vakcinaci lineárně klesá . ps2013-027-01-004-010.u8.p6.s2
Proto bylo modelováno vyšší procento občanů , kteří jsou očkováni v roce , ve kterém dovrší 65 let . ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s1
Doporučení České vakcinologické společnosti pro pneumokokovou vakcinaci v dospělosti dále stanovuje , že osoby nad 65 let jsou indikovány k vakcinaci konjugovanou vakcínou a následně se přeočkovávají pomocí polysacharidové vakcíny , k čemuž dochází zhruba u 10 % osob . ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s2
Předpokládá se , a teď to tak není , že očkovací látka je aplikovaná lékařem během běžné návštěvy u praktického lékaře . ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s3
Kromě samotné očkovací látky je hrazena i její aplikace . ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s4
Aktuální průměrná cena konjugované vakcíny je v lékárně ve výši 1 532 Kč , polysacharidové vakcíny pro revakcinaci ve výši 603 Kč . ps2013-027-01-004-010.u8.p7.s5
Samotné naočkování je vyčísleno na 187 Kč . ps2013-027-01-004-010.u8.p8.s1
Čistý dopad , o kterém se tady bude zřejmě hodně diskutovat , do rozpočtu veřejného zdravotního pojištění bude v případě zavedení vakcinace proti pneumokokovým nákazám u seniorů starších 65 let mezi hrazené služby 156 až 123 milionů Kč v prvním až pátém roce , přičemž revakcinace se na celkové této částce podílí 4 , 4 procenty . ps2013-027-01-004-010.u8.p8.s2
Náklady ale na léčbu pneumokokových onemocnění dosahují v naší republice 1 , 16 miliardy Kč ve skupině 65 + , to je 0 , 53 % rozpočtu z veřejného zdravotního pojištění České republiky . ps2013-027-01-004-010.u8.p8.s3
Oproti tomu náklady na proočkování doporučené populaci 65 + přitom vycházejí na desetinu této ceny , to je na 0 , 055 % . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s1
K závěru . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s2
Lze jenom říci , že proočkovanost našich seniorů proti pneumokoku v České republice je alarmující oproti Evropské unii . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s3
Je to méně než 1 % nad 65 let . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s4
Je veliká nedostatečná informovanost o tomto druhu infekce mezi seniory . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s5
Plně hrazená polysacharidová vakcína s nutností přeočkování každých 3 až 5 let je v domovech pro seniory . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s6
Takže určité riziko zde je . ps2013-027-01-004-010.u8.p9.s7
A každý čtvrtý pacient nad 65 let s invazivním pneumokokovým onemocněním má smrtelný průběh . ps2013-027-01-004-010.u8.p10.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , ráda bych vás proto požádala o podporu tohoto pozměňovacího návrhu , ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě .