ps2013-025-06-017-053.u1.p1.s1
53 . ps2013-025-06-017-053.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy , Davida Kádnera , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Martina Lanka , Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 319 / - prvé čtení ps2013-025-06-017-053.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 319 / 1 . ps2013-025-06-017-053.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Tomio Okamura . ps2013-025-06-017-053.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-025-06-017-053.u1.p2.s4
Pana poslance Volného prosím , aby uvolnil cestu panu poslanci Okamurovi . ps2013-025-06-017-053.u1.p2.s5
Děkuji , pane poslanče Volný . ps2013-025-06-017-053.u1.p3.s1
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-025-06-017-053.u2.p1.s1
Vážené dámy a pánové , jako mnozí z vás mám názor , že ústava by se měla měnit co nejméně , a když už , tak s rozmyslem . ps2013-025-06-017-053.u2.p1.s2
Samozřejmě souhlas , tedy pokud je ústava skutečně dobrá . ps2013-025-06-017-053.u2.p1.s3
Naše ústava je ovšem v mnoha ohledech nejasná , nedostačující , nebo dokonce už ze současného hlediska špatná . ps2013-025-06-017-053.u2.p2.s1
V této souvislosti bych si vám tedy dovolil představit návrh ústavního zákona o přímé volbě starostů . ps2013-025-06-017-053.u2.p2.s2
Právě z toho důvodu by si ústava zasloužila velkou veřejnou diskusi o její komplexní proměně . ps2013-025-06-017-053.u2.p2.s3
V tomto ohledu už rok za hnutí Úsvit představujeme naše návrhy principiálních změn . ps2013-025-06-017-053.u2.p2.s4
Jednou z nich je právě změna volebního systému na celostátní i komunální úrovni . ps2013-025-06-017-053.u2.p2.s5
Změna ústavy je ovšem běh na velmi dlouhou trať , a proto změny , které považujeme za zásadní a které už dávno měly být přijaty , podáváme již dnes . ps2013-025-06-017-053.u2.p2.s6
Právě jednou z takových principiálních změn je přímá volba a odvolatelnost starostů , primátorů , popřípadě hejtmanů . ps2013-025-06-017-053.u2.p3.s1
Návrh zákona , který tu je před vámi , při jeho předkládání jsem se setkal s několika připomínkami . ps2013-025-06-017-053.u2.p3.s2
Na úvod bych chtěl zdůraznit , že náš návrh zákona je schválen Parlamentním institutem a máme písemně potvrzeno , že je tedy technicky i legislativně zcela v pořádku . ps2013-025-06-017-053.u2.p3.s3
To chci zdůraznit pro případ , kdyby tu měl kdokoliv námitky vůči profesionalitě zpracování . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s1
První námitka , se kterou jsem se setkal , je , že zde nejsou zásadní argumenty pro změnu volebního systému . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s2
Realita je ale úplně jiná , a to dokonce i realita našich okolních zemí . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s3
Česká republika je dokonce poslední - ano , slyšíte dobře - poslední zemí střední Evropy , která nemá zavedenou přímou volbu a odvolatelnost starostů či primátorů . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s4
Má ji Německo , Rakousko , Polsko i Slovensko . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s5
Jestliže má celý okolní civilizovaný svět včetně zemí Asie či Jižní Ameriky přímou volbu a odvolatelnost , a to nejenom starostů , pak zřejmě národy těchto zemí vědí , proč tomu tak je . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s6
Přímá volba starostů je naprosto standardním způsobem volby v mnoha evropských státech . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s7
Když tyto státy alespoň krátce explicitně vyjmenuji , tak přímá volba starostů je například v Itálii , Portugalsku , Řecku , na Kypru , ve Slovinsku , na Slovensku , v Polsku , Rumunsku , Bulharsku , na Ukrajině , v Makedonii nebo i v Albánii . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s8
Přímá volba se aplikuje ale například i ve Velké Británii , kde o způsobu volby , zdali tedy přímá , či nepřímá , rozhodují občané v referendu . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s9
Dále v Německu a v Rakousku se užívá přímá volba v celé řadě spolkových zemí . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s10
V Norsku a Maďarsku je přímá volba starostů v obcích do 10 tis . obyvatel . ps2013-025-06-017-053.u2.p4.s11
V prvé řadě je tu zcela jasný princip , že volič ví , kdo bude na radnici vládnout a s jakým programem , a díky odvolatelnosti má možnost plnění slibů svých starostů vymáhat . ps2013-025-06-017-053.u2.p5.s1
Chápu , že přímá odpovědnost může být pro někoho nepříjemná , ale občané to uvítají . ps2013-025-06-017-053.u2.p5.s2
V České republice si naprostá a drtivá většina občanů samozřejmě přeje přímou volbu a odvolatelnost starostů a primátorů . ps2013-025-06-017-053.u2.p5.s3
Poslední průzkum na toto téma agentury STEM / MARK věnovaný přímé volbě starostů uvádí , že dokonce 86 , 3 % si přeje v České republice přímou volbu , tedy absolutně drtivá většina . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s1
Nejde ovšem jen o občany . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s2
Prvním impulsem pro to , abych prosazoval přímou volbu starostů už v čase , kdy jsem teprve přemýšlel nad vstupem do Senátu , byly stesky starostů samotných . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s3
To znamená , byli to starostové , kteří jsou zastupitelé prakticky všech parlamentních stran , které dnes máme ve Sněmovně . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s4
Starostové si stěžovali a stěžují na vratkou pozici , kterou mají , na to , že ze dne na den mohou být odvoláni , pokud se znelíbí svým politickým partnerům či spolustraníkům . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s5
V praxi to často znamenalo dávat zakázky lidem spojeným s těmi , kdo o volbě starosty rozhodují , tedy zastupitelům . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s6
Přímá volba by tedy starostům umožnila nezávisle plnit volební program bez ohledu na lobbistické tlaky . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s7
Myslím , že z minulosti známe mnoho příkladů , kdy se starosta či primátor stali obětí puče , ať už koaličních stran , či dokonce strany vlastní . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s8
Nikdo ať mi netvrdí , že zákulisní převraty na radnicích prospívají obcím , starostům či stabilitě práce na radnici . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s9
Pokud starostu odvolávají občané , pak je to možné jen prostřednictvím referenda , to myslím , pakliže přijmeme tento ústavní zákon , a to je přece složitější a je třeba mít mnohem závažnější důvody , než když se dohodne parta nějakých straníků například s různými kmotry . ps2013-025-06-017-053.u2.p6.s10
V demokracii platí také zásada , že by měli vládnout občané . ps2013-025-06-017-053.u2.p7.s1
To , co z průzkumu dále vyplynulo , je dalším argumentem pro přímou volbu . ps2013-025-06-017-053.u2.p7.s2
Přímá volba starostů by zvýšila zájem občanů o komunální volby zhruba o 10 % . ps2013-025-06-017-053.u2.p7.s3
Tedy když to zopakuji , tak 86 % občanů si přeje přímou volbu starostů a i volební účast by se zvýšila o 10 % , to znamená vesměs velmi kladné aspekty . ps2013-025-06-017-053.u2.p7.s4
Mimochodem , podle průzkumu bezmála třetina dotázaných ani nevěděla , že starostové nejsou voleni přímo občany , ale obecními zastupitelstvy . ps2013-025-06-017-053.u2.p8.s1
Myslím , že důvodů pro přímou volbu starostů jsme našli víc než dost a zavírat před nimi oči je skutečně pohrdáním jak občany , tak demokracií . ps2013-025-06-017-053.u2.p8.s2
Myslím , že bychom měli vzít tento zájem občanů v potaz . ps2013-025-06-017-053.u2.p8.s3
A znovu zdůrazňuji , že jsme poslední zemí ve střední Evropě , která přímou volbu starostů nemá . ps2013-025-06-017-053.u2.p8.s4
To znamená , máme tady určitý deficit v demokracii alespoň na místní úrovni . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s1
Pro Českou republiku jsou velmi důležité poznatky , které byly získány po zavedení přímé volby na Slovensku . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s2
V některých parametrech by mohl být podle mého názoru slovenský model inspirativní pro Českou republiku . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s3
Za jednoznačné pozitivum ze slovenské zkušenosti lze označit , že funkce starosty je individuálním postem a stojí v tomto smyslu pod výraznější kontrolu občanů , kteří ho mohou z funkce odvolat . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s4
Z praxe rovněž vyplývá jednodušší a pružnější správa obce . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s5
Když dám druhý příklad , také ze slovanské země , která má zkušenosti se zavedením přímé volby starostů z poslední doby , a to je Polsko , tak i v Polsku se konstatují nezpochybnitelná fakta . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s6
Tím je především vyšší míra zapojení občanů do správy obce a jejich vyšší zájem o místní záležitosti . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s7
Předpokládané postavení starosty s sebou nese samozřejmě i nároky na osobnost starosty . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s8
Každý kandidát na starostu jde do voleb se svým politickým programem , který naplňuje po zvolení pod kontrolou občanů obce . ps2013-025-06-017-053.u2.p9.s9
Po dosud získaných zkušenostech je zavedení přímé volby starosty , potažmo primátora hodnoceno pozitivně polským Ministerstvem vnitra , což jsou jejich oficiální závěry , které jsme si vyhledali . ps2013-025-06-017-053.u2.p10.s1
Další námitkou je , že se přímá volba nemůže řešit odděleně od celého uspořádání správy obcí mimo jiné proto , že nenachází odpověď na to , o jaké pravomoci má být funkce starosty posílena . ps2013-025-06-017-053.u2.p10.s2
Ale tady v našem návrhu nikdo samozřejmě neříká , je tomu přesně naopak , že změnou ústavního principu vše končí . ps2013-025-06-017-053.u2.p10.s3
Naopak , tím jsme chtěli jenom umožnit zakotvení přímé volby starostů do ústavy , tak jako to mají všechny okolní země kolem České republiky a mnoho zemí i na celém světě i v Evropě , které jsem už jmenoval , ty příklady , a naopak jsme chtěli umožnit tím pádem pouze přímou volbu starostů , primátorů , popřípadě hejtmanů , a je potom na vládě , na celé Sněmovně a na konsensu skrz celé politické spektrum , abychom přijali prováděcí zákony , na základě všeobecného konsensu napříč politickým spektrem . ps2013-025-06-017-053.u2.p10.s4
To znamená , přijetím tohoto ústavního principu po vzoru prakticky většiny zemí , nebo všech zemí kolem nás v podstatě přímá volba ještě zdaleka nezačíná a teprve začíná vůbec prostor pro všeobecnou politickou a veřejnou diskusi , jakým způsobem potom přijmout prováděcí zákony a jak celou věc realizovat . ps2013-025-06-017-053.u2.p10.s5
Ostatně stejný postup byl realizován i u služebního zákona či u zákona o obecném referendu , kdy ústava tyto principy už dlouhá léta obsahuje , ale konkrétní náplň v zákonech se přijala až postupně , nebo v případě celostátní referenda bohužel není přijata dodnes . ps2013-025-06-017-053.u2.p11.s1
Prováděcí zákon k přímé volbě by mělo podle našeho názoru následně kompletně připravit Ministerstvo vnitra , protože jde o skutečně důležitý a složitý kodex , jehož zpracování podle našeho soudu přísluší vládě a následně samozřejmě diskusi napříč celým politickým spektrem . ps2013-025-06-017-053.u2.p11.s2
Není samozřejmě problém převzít funkční kodex ze Slovenska či jiné okolní demokratické země Evropské unie a pouze upravit detaily tak , aby odpovídaly českým poměrům . ps2013-025-06-017-053.u2.p11.s3
Ale tady bychom také uvítali samozřejmě nějakou diskusi veřejnosti , starostů , zastupitelů , odborníků i politiků , než se všichni shodneme na konkrétním modelu . ps2013-025-06-017-053.u2.p11.s4
Ostatně může to být i třeba rozhodnutí vládní koalice , i když bychom uvítali širší konsensus . ps2013-025-06-017-053.u2.p12.s1
Třetí a poslední nějakou výraznější připomínkou , kterou jsem zaznamenal , je , že by měla ústava přesně stanovit , ve kterých obcích se přímá volba aplikuje . ps2013-025-06-017-053.u2.p12.s2
Tuto připomínku jsem příliš nepochopil , jelikož je přece jasné , že ve všech obcích a městech České republiky , a to z jediného důvodu : problémy dané zákulisními tahanicemi o radnici jsou přeci jak ve městech malých , tak i v těch největších . ps2013-025-06-017-053.u2.p12.s3
Pražský magistrát je toho v posledních letech zářným odpuzujícím příkladem . ps2013-025-06-017-053.u2.p13.s1
Děkuji za pozornost a prosím vás o podporu . ps2013-025-06-017-053.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Okamurovi a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , jímž je pan poslanec Pavel Blažek . ps2013-025-06-017-053.u3.p1.s2
Nejenom sednout , i slovo , pane poslanče ! ps2013-025-06-017-053.u3.p1.s3
Prosím také o vaše laskavé vyjádření . ps2013-025-06-017-053.u3.p1.s4
Děkuji . ps2013-025-06-017-053.u4.p1.s1
Dobře . ps2013-025-06-017-053.u4.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-025-06-017-053.u4.p1.s3
Já se omlouvám , dělám poprvé zpravodaje , tak jsem nevěděl , jestli si mám ještě sednout , nebo hovořit . ps2013-025-06-017-053.u5.p1.s1
Všecko je jednou poprvé . ps2013-025-06-017-053.u5.p1.s2
Ano . ps2013-025-06-017-053.u6.p1.s1
A někdy také naposledy ! ps2013-025-06-017-053.u6.p1.s2
Budu velmi stručný . ps2013-025-06-017-053.u6.p1.s3
Souhlasím s tím , co k tomuto návrhu řekla vláda , to znamená , nechci to tady všechno číst , základní body tam jsou . ps2013-025-06-017-053.u6.p1.s4
Snad to nejpodstatnější , že ani po několikaletých diskusích , kterých se účastnili představitelé obecních samospráv , se nepodařilo najít tak zásadní argumenty , které by tak významnou změnu uspořádání správy obce přesvědčivě odůvodnily . ps2013-025-06-017-053.u6.p1.s5
A další námitka , možná ještě zásadnější z více , které vláda uvedla , je to , že ten návrh vůbec nezohledňuje , jakým způsobem se na té obci bude rozhodovat , to znamená , jestli nadále to bude v rukou kolektivních orgánů , nebo případně toho přímo zvoleného starosty . ps2013-025-06-017-053.u6.p2.s1
Já tedy v podstatě si dovoluji dát návrh na vrácení k přepracování . ps2013-025-06-017-053.u6.p2.s2
Děkuji . ps2013-025-06-017-053.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-025-06-017-053.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil předseda poslaneckého klubu Úsvit přímé demokracie pan poslanec Marek Černoch . ps2013-025-06-017-053.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-025-06-017-053.u8.p1.s1
Hezké odpoledne , dámy a pánové . ps2013-025-06-017-053.u8.p1.s2
Pane místopředsedo , vážená vládo , návrh na zavedení přímé volby starostů , který vychází celkem ze tří analýz , které byly zpracovány na vládní úrovni , jsme podali s přesvědčením , že následné přijetí prováděcího zákona o přímé volbě starostů povede ke kvalitnější demokracii a správě veřejných věcí v České republice . ps2013-025-06-017-053.u8.p1.s3
Díky tomuto návrhu by také došlo ke zvýšení participace a angažovanosti českých občanů , kteří by mohli dění v místě svého bydliště ovlivnit ještě více . ps2013-025-06-017-053.u8.p1.s4
V současnosti totiž mohou zvolit jen zastupitele , kteří následně volí starostu . ps2013-025-06-017-053.u8.p1.s5
Jinou možnost ovlivnit to , kdo povede jejich město po další čtyři roky , nemají a to není úplně fér . ps2013-025-06-017-053.u8.p2.s1
Zároveň by zavedení přímé volby starostů přimělo ke snížení finančních úniků a kontroverzních rozhodnutí radnic a vedlo by k viditelné politické odpovědnosti starosty . ps2013-025-06-017-053.u8.p2.s2
Současný stav , kdy je starosta volen členy zastupitelstva obce , je nevyhovující , protože podporuje kolektivní neodpovědnost .