|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení

Date2015-01-21
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025033.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1069 • previousnext

ps2013-025-02-004-014.u1.p1.s1 14.
ps2013-025-02-004-014.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
ps2013-025-02-004-014.u1.p2.s1 Prosím pana ministra Marcela Chládka, aby se ujal slova a předložený návrh z pověření vlády uvedl.
ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s2 Vážení poslanci, vážené poslankyně, vzhledem k tomu, že již při prvním čtení tady byla poměrně široká diskuse a debata, kde jsme podrobně probrali jednotlivé body této novely, tak si dovolím pouze připomenout, že tato novela řeší celou řadu záležitostí, které byly prodiskutovány na jednotlivých výborech i podvýborech i za účasti odborné veřejnosti.
ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s3 Největší debata byla ohledně § 16, která dnes je, řekněme tomu, i poměrně zajímavým tématem mediálně, protože se k tomu vyjadřuje celá řada i státníků.
ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s4 A určitě je dobře, že tímto paragrafem se snažíme dostat do hlavního vzdělávacího proudu co největší počet dětí.
ps2013-025-02-004-014.u2.p2.s1 Tato novela i praktický dopad do terénu, jako je např. změna pracovního poměru ředitelů škol z doby určité na dobu neurčitou.
ps2013-025-02-004-014.u2.p3.s1 předpokládám, že podrobně popíše jednání na podvýborech a výborech paní zpravodajka, takže se pouze omezím na konstatování, že si myslím, že na výborech i podvýborech byl tento návrh podrobně prodiskutován, prodebatován a je poměrně klíčový a zásadní pro celé české školství, takže pevně věřím, že budeme diskutovat nad tímto bodem po odborné stránce a pokud možno ho propustíme co nejrychleji do dalšího čtení.
ps2013-025-02-004-014.u2.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s2 Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a rovněž výboru pro sociální politiku.
ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s3 Usnesení výboru vám byla doručena jako tisky 288/1-4.
ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s4 Nejprve prosím zpravodajku výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyni Vlastu Bohdalovou a po se připraví paní poslankyně Chalánková.
ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s5 Prosím.
ps2013-025-02-004-014.u4.p1.s1 Dobré dopoledne, vážený pane předsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové.
ps2013-025-02-004-014.u4.p1.s2 Kromě toho, že jsem zpravodajkou výboru pro tisk 288, jsem také zpravodajkou tohoto tisku ve Sněmovně.
ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s1 Jak bylo řečeno, tisk byl přikázán dvěma výborům, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a výboru sociálnímu.
ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s2 Oba tyto výbory podrobně jak v podvýborech, tak na jednáních výborů tento zákon projednaly a přijaly usnesení.
ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s3 Kromě toho již do této chvíle k tomuto zákonu jsou v systému pozměňovací návrhy, které budou dnes načteny.
ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s4 Musím vás upozornit, že v této chvíli je jich 21.
ps2013-025-02-004-014.u4.p3.s1 vás teď seznámím s usnesením výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
ps2013-025-02-004-014.u4.p4.s1 Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství, mládeže a tělovýchovy Marcela Chládka za MŠMT a zpravodajské zprávě poslankyně Vlasty Bohdalové doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění těchto pozměňovacích návrhů.
ps2013-025-02-004-014.u4.p5.s1 Jak jsem říkala, některé pozměňovací návrhy, které byly přijaty na školském výboru, jsou zahrnuty do tohoto usnesení a je jich poměrně dost.
ps2013-025-02-004-014.u4.p5.s2 Nebudu je tedy číst.
ps2013-025-02-004-014.u4.p5.s3 Upozorňuji vás, že celé toto usnesení najdete v systému pod číslem 288/4.
ps2013-025-02-004-014.u4.p6.s1 Dále bych se ráda přihlásila do podrobné rozpravy.
ps2013-025-02-004-014.u4.p6.s2 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u5.p1.s1 Hezké dobré dopoledne.
ps2013-025-02-004-014.u5.p1.s2 Děkuji zpravodajce paní poslankyni Vlastě Bohdalové a nyní prosím zpravodajku výboru pro sociální politiku paní poslankyni Jitku Chalánkovou o slovo.
ps2013-025-02-004-014.u5.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-025-02-004-014.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-025-02-004-014.u6.p1.s2 Dobrý den, pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové.
ps2013-025-02-004-014.u6.p1.s3 Výbor pro sociální politiku se sněmovním tiskem číslo 288 zabýval na své schůzi dne 14. ledna a máme před sebou usnesení tohoto výboru:
ps2013-025-02-004-014.u6.p2.s1 84. usnesení výboru pro sociální politiku k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 288.
ps2013-025-02-004-014.u6.p3.s1 Po úvodním slově náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Mlsny, zpravodajské zprávě poslankyně Jitky Chalánkové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
ps2013-025-02-004-014.u6.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 288, s těmito změnami a doplňky...
ps2013-025-02-004-014.u6.p5.s1 Kompletní tisk tohoto usnesení máte v systému.
ps2013-025-02-004-014.u6.p5.s2 Jen bych tady chtěla upozornit na jeden pozměňovací návrh tohoto výboru, který byl schválen, a to bod 3: V části první čl. I se v dosavadním bodě 7 v § 16a odstavec 5 zrušuje.
ps2013-025-02-004-014.u6.p5.s3 - Toto je usnesení výboru sociálního, kterým byla otevřena velká diskuse v mediálním prostoru, politickém prostoru apod.
ps2013-025-02-004-014.u6.p6.s1 II.
ps2013-025-02-004-014.u6.p6.s2 Výbor pro sociální politiku zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-025-02-004-014.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-02-004-014.u7.p1.s1 děkuji, paní zpravodajko, a otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první s přednostním právem přihlášena paní místopředsedkyně Jermanová, po pan poslanec Kořenek.
ps2013-025-02-004-014.u8.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr školství zde předkládá komplexní novelu školského zákona.
ps2013-025-02-004-014.u8.p1.s2 Tato novela přináší mnoho pozitivních změn, nicméně jsou oblasti, které tato novela měla upravovat, přesto k tomu ale nedošlo.
ps2013-025-02-004-014.u8.p1.s3 Mám na mysli domácí dikci zákona individuální vzdělávání žáků na druhém stupni základní školy.
ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s1 Domácí vzdělávání na prvním stupni je v České republice již patnáct let standardní součástí vzdělávacího systému.
ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s2 Za tu dobu jím prošly stovky dětí.
ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s3 Všechny úspěšně nastoupily do vyššího stupně vzdělávání, ukončily základní školu a střední školu a řada z nich dnes studuje na vysokých školách.
ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s4 Patnáct let zkušeností tedy hodnověrně prokázalo, že domácí vzdělávání nejenom zajišťuje svým absolventům plnohodnotnou socializaci, ale taky jim umožňuje úspěšné zapojení do dalších stupňů vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s1 Obavy z nedostatečné socializace jsou hlavním důvodem rezervovaného postoje části veřejnosti k domácímu vzdělávání.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s2 Z pohledu lidí, kteří s domácím vzděláváním a jeho žáky nemají osobní zkušenost, je toto pochopitelné.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s3 Nicméně rodiče jsou si rizika nedostatečné socializace vědomi, a proto se aktivně snaží vytvářet příležitost pro společné trávení času s dětmi z jiných rodin i jiných sociálních prostředí.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s4 Díky vyšší efektivitě domácího vzdělávání mají děti dostatek času na odpolední zájmové aktivity v různých oddílech, klubech, navštěvují řadu kroužků.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s5 To jim umožňuje dostat se do kontaktu s velmi širokým spektrem svých vrstevníků, často širším, než jaké poskytuje běžná školní třída.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s6 Kromě toho i samotná výuka také často probíhá ve skupinách.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s7 Obvykle se domluví několik rodin a umožní tak vzdělávání svých dětí ve věkově heterogenních kolektivech.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s8 Ty jsou navíc pro další život i sociální vazby daleko přínosnější.
ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s9 Kromě docházky do školy se nikdo z nás v dalším životě již ve věkově homogenním kolektivu nepohybuje.
ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s1 Pokusné ověřování domácího vzdělávání na druhém stupni probíhá již osmým rokem a Ministerstvem školství řízený Národní ústav pro vzdělávání doporučil jeho legislativní ukotvení i pro druhý stupeň.
ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s2 V tomto duchu byla příslušnými věcně odpovědnými odbory MŠMT pod vedením předchozího ministra školství Petra Fialy připravena novela stávajícího § 41 školského zákona, jejíž projednávání bylo přerušeno kvůli rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s3 Nyní pan ministr Chládek předložil do vnějšího připomínkového řízení vlastní návrh novely, která domácí vzdělávání na druhém stupni nezahrnuje.
ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s4 Z hlediska věcného i z hlediska legislativního procesu důvody proti předložení novely nejsou.
ps2013-025-02-004-014.u8.p5.s1 Návrh novelizace § 41 již prošel vnitřním i vnějším připomínkovým řízením.
ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s1 Přestože návrh novely školského zákona vítám a oceňuji úsilí, které bylo její přípravě věnováno, dovoluji si upozornit, že oblast domácího vzdělávání v něm není řešena tak, jak by v souladu s doporučeními ministerstvem řízeného Národního ústavu pro vzdělávání měla.
ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s2 Žádné věcné ani legislativní důvody pro to ovšem nejsou.
ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s3 Proto bych ráda předložila pozměňovací návrh, který se pokusí tento nedostatek napravit, a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě.
ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-02-004-014.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u9.p1.s2 Nyní faktická poznámka paní poslankyně Putnové.
ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s1 Dobré dopoledne, vážený pane předsedo, dámy a pánové.
ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s2 chci jenom s potěšením konstatovat, že návrh, o kterém mluvila paní místopředsedkyně, se stal součástí usnesení školského výboru.
ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s3 Školský výbor projevil značnou shodu na tom, že by individuální domácí vzdělání mělo být součástí systému naší školské politiky.
ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s4 Takže tato právní norma, věřme, bude v našem novelizovaném školském zákoně zakotvena.
ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s5 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-025-02-004-014.u11.p1.s2 To byla faktická poznámka a nyní s řádnými přihláškami první pan poslanec Kořenek, připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda.
ps2013-025-02-004-014.u12.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové.
ps2013-025-02-004-014.u12.p1.s2 si dovolím jen velmi krátce poznamenat k již zmiňovanému § 16a odst. 5, který tu padl a který byl předmětem velmi široké diskuse.
ps2013-025-02-004-014.u12.p1.s3 Nebudu rozebírat jednotlivé věci, které proběhly na podvýborech a výborech, ale chci varovat před vypuštěním této části, a to z mnoha dobrých důvodů.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s1 Jako ředitel školy i jako učitel jsem se dlouhá léta zabýval integrací a inkluzí.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s2 Upozorňuji, že i přes všechna ujišťování, která byla při diskusích, dojde vypuštěním - a teď vůbec nediskutuji, zda formulace je dobrá, nebo je špatná, mluvím jen o tom, že tím, že se vypustí tyto dvě věty, zdánlivě nepodstatné, dopustíme možnost daleko vyšší diagnostiky dětí s mentálním postižením.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s3 V podstatě se to bude zakládat jenom na lékařských podkladech, bez zákonného zmocnění posuzovat dítě v souvislostech.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s4 Ten nešťastný odstavec říká ve větě první, že vždy je potřeba dítě posuzovat na základě poznatků lékařské vědy, což si myslím, že je v pořádku, protože u každého žáka, u každého dítěte, pokud pracujete s diagnózou nebo s nějakou speciální vzdělávací potřebou, měli byste mít zcela jednoznačně lékařský podklad.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s5 Věta druhá říká, že pokud pracujeme s těmito výstupy, pak je potřeba zohlednit kulturní, sociální a další vlivy, které na žáka působí.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s6 Nevidím na tomto paragrafu nic kontroverzního.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s7 Ano, jsou situace, kdy např. SPC a poradenská zařízení jsou při speciálních školách.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s8 A tady existuje důvodná obava, že může být toto postavení zneužito k zařazování žáků do speciálních škol.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s9 Ale prosím vás, to je systémová chyba.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s10 To je systémová chyba.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s11 A my musíme díky tomu, že nemáme odvětvové řízení školství, mít jakési zmocnění pro centrální úřad, což je Ministerstvo školství, aby mohlo stanovovat jednotná pravidla pro poradenský systém.
ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s12 Takže jen, abyste k tomuto přistupovali velmi uvážlivě.
ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s1 Pak si dovolím obecně říci, že jsou věci, i pozměňovací návrhy, u kterých jsme žádali příslušné poslance, aby zvážili, zda nebude vhodnější posoudit, vést odbornou diskusi, a změny, které navrhují, včlenit v dalším kole úpravy školského zákona.
ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s2 Varuji před náhlými změnami nebo vlamováním se do zákonů poslanci.
ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s3 Proč?
ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s4 Jako ředitel jsem se mnohokrát potýkal s problémy, které vznikly ve školském zákoně.
ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s5 Mohl bych vzpomenout správní řízení, kdy Sněmovna, při vší úctě, schválila věc, která byla naprosto nerealizovatelná, a pak jsme v praxi museli hledat cesty, jak realizovat zákon a přitom ho neporušit, což v podstatě nebylo možné.
ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s6 A právě se to stává tím, že někdy se přijmou pozměňovací návrhy bez dalších návazností a souvislostí.
ps2013-025-02-004-014.u12.p4.s1 Dovolím si pak načíst pozměňovací návrhy k usnesení školského výboru, pokud by nebyly přijaty, tak budou načteny i samostatně.

Text viewDownload CoNNL-U