ps2013-025-02-004-014.u1.p1.s1
14 . ps2013-025-02-004-014.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 288 / - druhé čtení ps2013-025-02-004-014.u1.p2.s1
Prosím pana ministra Marcela Chládka , aby se ujal slova a předložený návrh z pověření vlády uvedl . ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s2
Vážení poslanci , vážené poslankyně , vzhledem k tomu , že již při prvním čtení tady byla poměrně široká diskuse a debata , kde jsme podrobně probrali jednotlivé body této novely , tak si dovolím pouze připomenout , že tato novela řeší celou řadu záležitostí , které byly prodiskutovány na jednotlivých výborech i podvýborech i za účasti odborné veřejnosti . ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s3
Největší debata byla ohledně § 16 , která dnes je , řekněme tomu , i poměrně zajímavým tématem mediálně , protože se k tomu vyjadřuje celá řada i státníků . ps2013-025-02-004-014.u2.p1.s4
A určitě je dobře , že tímto paragrafem se snažíme dostat do hlavního vzdělávacího proudu co největší počet dětí . ps2013-025-02-004-014.u2.p2.s1
Tato novela má i praktický dopad do terénu , jako je např . změna pracovního poměru ředitelů škol z doby určité na dobu neurčitou . ps2013-025-02-004-014.u2.p3.s1
Já předpokládám , že podrobně popíše jednání na podvýborech a výborech paní zpravodajka , takže se pouze omezím na konstatování , že si myslím , že na výborech i podvýborech byl tento návrh podrobně prodiskutován , prodebatován a je poměrně klíčový a zásadní pro celé české školství , takže pevně věřím , že budeme diskutovat nad tímto bodem po odborné stránce a pokud možno ho propustíme co nejrychleji do dalšího čtení . ps2013-025-02-004-014.u2.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s2
Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu a rovněž výboru pro sociální politiku . ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s3
Usnesení výboru vám byla doručena jako tisky 288 / 1 - 4 . ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s4
Nejprve prosím zpravodajku výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu paní poslankyni Vlastu Bohdalovou a po ní se připraví paní poslankyně Chalánková . ps2013-025-02-004-014.u3.p1.s5
Prosím . ps2013-025-02-004-014.u4.p1.s1
Dobré dopoledne , vážený pane předsedo , vážený pane ministře , dámy a pánové . ps2013-025-02-004-014.u4.p1.s2
Kromě toho , že jsem zpravodajkou výboru pro tisk 288 , jsem také zpravodajkou tohoto tisku ve Sněmovně . ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s1
Jak už bylo řečeno , tisk byl přikázán dvěma výborům , výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu a výboru sociálnímu . ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s2
Oba tyto výbory podrobně jak v podvýborech , tak na jednáních výborů tento zákon projednaly a přijaly usnesení . ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s3
Kromě toho již do této chvíle k tomuto zákonu jsou v systému pozměňovací návrhy , které budou dnes načteny . ps2013-025-02-004-014.u4.p2.s4
Musím vás upozornit , že v této chvíli je jich 21 . ps2013-025-02-004-014.u4.p3.s1
Já vás teď seznámím s usnesením výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-025-02-004-014.u4.p4.s1
Výbor pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství , mládeže a tělovýchovy Marcela Chládka za MŠMT a zpravodajské zprávě poslankyně Vlasty Bohdalové doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , ve znění těchto pozměňovacích návrhů . ps2013-025-02-004-014.u4.p5.s1
Jak už jsem říkala , některé pozměňovací návrhy , které byly přijaty na školském výboru , jsou zahrnuty do tohoto usnesení a je jich poměrně dost . ps2013-025-02-004-014.u4.p5.s2
Nebudu je tedy číst . ps2013-025-02-004-014.u4.p5.s3
Upozorňuji vás , že celé toto usnesení najdete v systému pod číslem 288 / 4 . ps2013-025-02-004-014.u4.p6.s1
Dále bych se ráda přihlásila do podrobné rozpravy . ps2013-025-02-004-014.u4.p6.s2
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u5.p1.s1
Hezké dobré dopoledne . ps2013-025-02-004-014.u5.p1.s2
Děkuji zpravodajce paní poslankyni Vlastě Bohdalové a nyní prosím zpravodajku výboru pro sociální politiku paní poslankyni Jitku Chalánkovou o slovo . ps2013-025-02-004-014.u5.p1.s3
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2013-025-02-004-014.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-025-02-004-014.u6.p1.s2
Dobrý den , pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové . ps2013-025-02-004-014.u6.p1.s3
Výbor pro sociální politiku se sněmovním tiskem číslo 288 zabýval na své schůzi dne 14 . ledna a máme před sebou usnesení tohoto výboru : ps2013-025-02-004-014.u6.p2.s1
84 . usnesení výboru pro sociální politiku k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 288 . ps2013-025-02-004-014.u6.p3.s1
Po úvodním slově náměstka ministra školství , mládeže a tělovýchovy Petra Mlsny , zpravodajské zprávě poslankyně Jitky Chalánkové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ps2013-025-02-004-014.u6.p4.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 288 , s těmito změnami a doplňky . . . ps2013-025-02-004-014.u6.p5.s1
Kompletní tisk tohoto usnesení máte v systému . ps2013-025-02-004-014.u6.p5.s2
Jen bych tady chtěla upozornit na jeden pozměňovací návrh tohoto výboru , který byl schválen , a to bod 3 : V části první čl . I se v dosavadním bodě 7 v § 16 a odstavec 5 zrušuje . ps2013-025-02-004-014.u6.p5.s3
- Toto je usnesení výboru sociálního , kterým byla otevřena velká diskuse v mediálním prostoru , politickém prostoru apod . ps2013-025-02-004-014.u6.p6.s1
II . ps2013-025-02-004-014.u6.p6.s2
Výbor pro sociální politiku zmocňuje zpravodajku výboru , aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy . ps2013-025-02-004-014.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-025-02-004-014.u7.p1.s1
Já děkuji , paní zpravodajko , a otevírám obecnou rozpravu , do které je jako první s přednostním právem přihlášena paní místopředsedkyně Jermanová , po ní pan poslanec Kořenek . ps2013-025-02-004-014.u8.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , pan ministr školství zde předkládá komplexní novelu školského zákona . ps2013-025-02-004-014.u8.p1.s2
Tato novela přináší mnoho pozitivních změn , nicméně jsou oblasti , které tato novela měla upravovat , přesto k tomu ale nedošlo . ps2013-025-02-004-014.u8.p1.s3
Mám na mysli domácí dikci zákona individuální vzdělávání žáků na druhém stupni základní školy . ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s1
Domácí vzdělávání na prvním stupni je v České republice již patnáct let standardní součástí vzdělávacího systému . ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s2
Za tu dobu jím prošly stovky dětí . ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s3
Všechny úspěšně nastoupily do vyššího stupně vzdělávání , ukončily základní školu a střední školu a řada z nich dnes studuje na vysokých školách . ps2013-025-02-004-014.u8.p2.s4
Patnáct let zkušeností tedy hodnověrně prokázalo , že domácí vzdělávání nejenom zajišťuje svým absolventům plnohodnotnou socializaci , ale taky jim umožňuje úspěšné zapojení do dalších stupňů vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s1
Obavy z nedostatečné socializace jsou hlavním důvodem rezervovaného postoje části veřejnosti k domácímu vzdělávání . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s2
Z pohledu lidí , kteří s domácím vzděláváním a jeho žáky nemají osobní zkušenost , je toto pochopitelné . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s3
Nicméně rodiče jsou si rizika nedostatečné socializace vědomi , a proto se aktivně snaží vytvářet příležitost pro společné trávení času s dětmi z jiných rodin i jiných sociálních prostředí . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s4
Díky vyšší efektivitě domácího vzdělávání mají děti dostatek času na odpolední zájmové aktivity v různých oddílech , klubech , navštěvují řadu kroužků . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s5
To jim umožňuje dostat se do kontaktu s velmi širokým spektrem svých vrstevníků , často širším , než jaké poskytuje běžná školní třída . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s6
Kromě toho i samotná výuka také často probíhá ve skupinách . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s7
Obvykle se domluví několik rodin a umožní tak vzdělávání svých dětí ve věkově heterogenních kolektivech . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s8
Ty jsou navíc pro další život i sociální vazby daleko přínosnější . ps2013-025-02-004-014.u8.p3.s9
Kromě docházky do školy se nikdo z nás v dalším životě již ve věkově homogenním kolektivu nepohybuje . ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s1
Pokusné ověřování domácího vzdělávání na druhém stupni probíhá již osmým rokem a Ministerstvem školství řízený Národní ústav pro vzdělávání doporučil jeho legislativní ukotvení i pro druhý stupeň . ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s2
V tomto duchu byla příslušnými věcně odpovědnými odbory MŠMT pod vedením předchozího ministra školství Petra Fialy připravena novela stávajícího § 41 školského zákona , jejíž projednávání bylo přerušeno kvůli rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky . ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s3
Nyní pan ministr Chládek předložil do vnějšího připomínkového řízení vlastní návrh novely , která domácí vzdělávání na druhém stupni nezahrnuje . ps2013-025-02-004-014.u8.p4.s4
Z hlediska věcného i z hlediska legislativního procesu důvody proti předložení novely nejsou . ps2013-025-02-004-014.u8.p5.s1
Návrh novelizace § 41 již prošel vnitřním i vnějším připomínkovým řízením . ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s1
Přestože návrh novely školského zákona vítám a oceňuji úsilí , které bylo její přípravě věnováno , dovoluji si upozornit , že oblast domácího vzdělávání v něm není řešena tak , jak by v souladu s doporučeními ministerstvem řízeného Národního ústavu pro vzdělávání měla . ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s2
Žádné věcné ani legislativní důvody pro to ovšem nejsou . ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s3
Proto bych ráda předložila pozměňovací návrh , který se pokusí tento nedostatek napravit , a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě . ps2013-025-02-004-014.u8.p6.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-025-02-004-014.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u9.p1.s2
Nyní faktická poznámka paní poslankyně Putnové . ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s1
Dobré dopoledne , vážený pane předsedo , dámy a pánové . ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s2
Já chci jenom s potěšením konstatovat , že návrh , o kterém mluvila paní místopředsedkyně , se stal součástí usnesení školského výboru . ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s3
Školský výbor projevil značnou shodu na tom , že by individuální domácí vzdělání mělo být součástí systému naší školské politiky . ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s4
Takže tato právní norma , věřme , bude v našem novelizovaném školském zákoně zakotvena . ps2013-025-02-004-014.u10.p1.s5
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u11.p1.s1
Děkuji . ps2013-025-02-004-014.u11.p1.s2
To byla faktická poznámka a nyní už s řádnými přihláškami první pan poslanec Kořenek , připraví se pan poslanec Bohuslav Svoboda . ps2013-025-02-004-014.u12.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové . ps2013-025-02-004-014.u12.p1.s2
Já si dovolím jen velmi krátce poznamenat k již zmiňovanému § 16 a odst . 5 , který tu padl a který byl předmětem velmi široké diskuse . ps2013-025-02-004-014.u12.p1.s3
Nebudu rozebírat jednotlivé věci , které proběhly na podvýborech a výborech , ale chci varovat před vypuštěním této části , a to z mnoha dobrých důvodů . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s1
Jako ředitel školy i jako učitel jsem se dlouhá léta zabýval integrací a inkluzí . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s2
Upozorňuji , že i přes všechna ujišťování , která byla při diskusích , dojde vypuštěním - a teď vůbec nediskutuji , zda formulace je dobrá , nebo je špatná , mluvím jen o tom , že tím , že se vypustí tyto dvě věty , zdánlivě nepodstatné , dopustíme možnost daleko vyšší diagnostiky dětí s mentálním postižením . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s3
V podstatě se to bude zakládat jenom na lékařských podkladech , bez zákonného zmocnění posuzovat dítě v souvislostech . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s4
Ten nešťastný odstavec říká ve větě první , že vždy je potřeba dítě posuzovat na základě poznatků lékařské vědy , což si myslím , že je v pořádku , protože u každého žáka , u každého dítěte , pokud pracujete s diagnózou nebo s nějakou speciální vzdělávací potřebou , měli byste mít zcela jednoznačně lékařský podklad . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s5
Věta druhá říká , že pokud pracujeme s těmito výstupy , pak je potřeba zohlednit kulturní , sociální a další vlivy , které na žáka působí . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s6
Nevidím na tomto paragrafu nic kontroverzního . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s7
Ano , jsou situace , kdy např . SPC a poradenská zařízení jsou při speciálních školách . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s8
A tady existuje důvodná obava , že může být toto postavení zneužito k zařazování žáků do speciálních škol . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s9
Ale prosím vás , to je systémová chyba . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s10
To je systémová chyba . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s11
A my musíme díky tomu , že nemáme odvětvové řízení školství , mít jakési zmocnění pro centrální úřad , což je Ministerstvo školství , aby mohlo stanovovat jednotná pravidla pro poradenský systém . ps2013-025-02-004-014.u12.p2.s12
Takže já jen , abyste k tomuto přistupovali velmi uvážlivě . ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s1
Pak si dovolím obecně říci , že jsou věci , i pozměňovací návrhy , u kterých jsme žádali příslušné poslance , aby zvážili , zda nebude vhodnější posoudit , vést odbornou diskusi , a změny , které navrhují , včlenit v dalším kole úpravy školského zákona . ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s2
Varuji před náhlými změnami nebo vlamováním se do zákonů poslanci . ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s3
Proč ? ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s4
Jako ředitel jsem se mnohokrát potýkal s problémy , které vznikly ve školském zákoně . ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s5
Mohl bych vzpomenout správní řízení , kdy Sněmovna , při vší úctě , schválila věc , která byla naprosto nerealizovatelná , a pak jsme v praxi museli hledat cesty , jak realizovat zákon a přitom ho neporušit , což v podstatě nebylo možné . ps2013-025-02-004-014.u12.p3.s6
A právě se to stává tím , že někdy se přijmou pozměňovací návrhy bez dalších návazností a souvislostí . ps2013-025-02-004-014.u12.p4.s1
Dovolím si pak načíst pozměňovací návrhy k usnesení školského výboru , pokud by nebyly přijaty , tak budou načteny i samostatně .