ps2013-023-05-003-133.u1.p1.s1
133 . ps2013-023-05-003-133.u1.p1.s2
Informace předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády o fungování státních organizací České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v době ledové kalamity . ps2013-023-05-003-133.u1.p2.s1
Prosím , aby se z pověření vlády slova ujal ministr dopravy Dan Ťok . ps2013-023-05-003-133.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-023-05-003-133.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , na schůzi Poslanecké sněmovny dne 2 . prosince byl předseda vlády požádán o předložení informace o stavu fungování státních institucí v době kalamity , zejména jak se vypořádaly s nastalou situací České dráhy . ps2013-023-05-003-133.u2.p1.s2
Vzhledem k tomu , že se předseda vlády nemůže zúčastnit , dovolte mi , abych požadované informace poskytl osobně . ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s1
Já se moc omlouvám , pane ministře . ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s2
Budu velmi rád , když poskytnete , ale poprosím Poslaneckou sněmovnu o klid . ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s3
Všechny , kteří se tady baví na jiná témata , než přednáší pan ministr , aby opustili tento jednací sál a abyste panu ministrovi hned při jeho prvním vystoupení ve Sněmovně nebrali iluze o této ctihodné instituci . ps2013-023-05-003-133.u3.p1.s4
Děkuji . ps2013-023-05-003-133.u4.p1.s1
Já jsem právě chtěl zmínit , že to je mé první vystoupení na půdě Sněmovny a že za něj děkuji a těším se na spolupráci . ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s1
Na začátek bych rád uvedl , že to , co nás postihlo začátkem prosince , byla klimatická kalamita , která se v podstatě nestala posledních 40 let . ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s2
To , co se stalo , je , že ve dnech 1 . až 3 . prosince v podstatě ledový déšť vytvořil led na celém území České republiky , a rád bych tady řekl , že bylo velmi těžké zapůsobit standardními metodami a standardními záležitostmi na řešení této kalamity . ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s3
Jenom pro ilustraci : Nástup kalamity byl tak rychlý , že od okamžiku varování Českého hydrometeorologického ústavu pro Prahu , což bylo v 16.07 prvního prosince , k zastavení provozu na trati Lysá - Milovice došlo v období 33 sekund . ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s4
Pro vaši informaci , během 100 minut zamrzla celá republika . ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s5
Já tady mám obrázek České republiky . ps2013-023-05-003-133.u4.p2.s6
V podstatě od Berouna až do Ostravy za 100 minut byly odstaveny všechny tratě , všechny elektrické tratě , abych byl přesný . ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s1
K samotné rekapitulaci bych rád uvedl , že České dráhy vypravovaly vlaky , dokud správce infrastruktury , to znamená SŽDC , neprohlásil tratě za nesjízdné pro elektrické vlaky . ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s2
V té době , 1 . prosince v 16 hodin , bylo v pohybu zhruba 600 vlaků v celé síti a v době zastavení bylo 120 vlaků . ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s3
To znamená , během těch 100 minut zůstalo na tratích 120 vlaků , ve kterých bylo 20 tisíc pasažérů , a celkově kalamitou bylo zasaženo zhruba 100 tisíc lidí . ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s4
To jen abyste si uvědomili rozsah té kalamity . ps2013-023-05-003-133.u4.p3.s5
V podstatě když vám jdou povodně , tak se dá reagovat postupně , protože voda jde pomalu , tohle všechno nastalo během 100 minut . ps2013-023-05-003-133.u4.p4.s1
Jak už uváděl předseda vlády v ústní interpelaci ve čtvrtek 4 . prosince , byla snaha Českých drah a SŽDC primárně zaměřena na zajištění co nejrychlejšího dojetí vlaků nebo stažení vlaků , které se zastavily na širé trati , do nejbližších stanic , popřípadě evakuaci cestujících z těchto vlaků s vědomím , že jako první musí být zachráněni lidé v nevytápěných vlacích , soupravách uvízlých v místech se slabým signálem , a také u těch vlaků , kde vzhledem k jejich odstavení byla zhoršena možnost dodávky vody nebo občerstvení . ps2013-023-05-003-133.u4.p4.s2
Řešení kalamitní situace probíhalo v koordinaci zaměstnanců Správy železniční a dopravní cesty s jednotlivými dopravci , zejména s Českými dráhami a Hasičským záchranným sborem , sborem Správy železniční a dopravní cesty . ps2013-023-05-003-133.u4.p4.s3
Nehodové pohotovosti a pohotovostní služby plnily svoje povinnosti a úkoly nepřetržitě a rád bych řekl , že zaměstnanci ČD pozorným výkonem své služby zabránili vzniku dalších mimořádných situací zejména tím , že včas zastavili kvůli spadaným stromům a podobně . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s1
V pondělí a úterý 1 . a 2 . prosince byly v České republice takové povětrnostní podmínky , že z technického hlediska nebylo možné předem určit , jak dlouho bude nesjízdnost tratí trvat . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s2
Jednotlivé tratě byly průběžně projížděny montážními vozy , které zjišťovaly aktuální stav , a následně byla přijímána rozhodnutí o dalším postupu . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s3
Je nutné podotknout , že standardní průběh získávání informací dopravce funguje následným způsobem . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s4
Nejdřív informuje výpravčí dispečink SŽDC , dispečink SŽDC dispečink Český drah a České dráhy vlak a vlakové čety . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s5
České dráhy průběžně informovaly cestující hned po obdržení jakékoliv zpřesňující informace ze strany provozovatele dráhy SŽDC a cestující přímo ve vlacích byli informováni vlakovou četou . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s6
Informování veřejnosti probíhalo rovněž pomocí internetových stránek , mobilního internetu , aplikace ČD Můj vlak a interních e - mailových zprávy a automatických zpráv SMS . ps2013-023-05-003-133.u4.p5.s7
Bylo posíleno rovněž informační centrum , nicméně mám informace z Českých drah , že informační linky byly přetíženy , na většině linek bylo až 30 čekajících , což v podstatě znemožňovalo jakoukoliv normální komunikaci . ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s1
Dále bych rád sdělil , že pro zajištění informovanosti bylo personálně posíleno kontaktní centrum . ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s2
SŽDC spolu s Českými dráhami musí přijmout nezbytná opatření . ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s3
Rád bych tady řekl , že to , co se na této kalamitě , a na tomto rozsahu kalamity ukázalo , je fakt , že bylo velmi složité komunikovat . ps2013-023-05-003-133.u4.p6.s4
Komunikovat proto , protože Správa železniční dopravní cesty a vlastně dopravci jako provozovatelé by měli mít mezi sebou takzvanou čínskou zeď , která umožňuje možnost konkurence mezi provozovateli jednotlivých vlaků , na druhé straně v takovýchto situacích musí začít komunikovat určitě mnohem lépe . ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s1
Rád bych ještě doplnil informaci tím , že České dráhy měly rovněž nasmlouvány dieselové lokomotivy , které vlastně z těch tratí svážely jednotlivé vlaky . ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s2
Během prvních tří hodin České dráhy byly schopny spolu se SŽDC a se záchranným sborem v podstatě 82 vlaků z těch 120 stáhnout do stanic a postarat se o cestující . ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s3
Samozřejmě vzhledem k tomu rozsahu té situace jsme nebyli úplně schopni se postarat o všechny cestující . ps2013-023-05-003-133.u4.p7.s4
A myslím si , že mohly České dráhy i SŽDC informovat lépe , ale o tom se můžeme bavit dále . ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s1
To , na co jsme přišli , je ještě další problém , a to jsou stromy u trati . ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s2
Během kalamity bylo pokáceno zhruba 800 stromů , z nichž 300 bylo spadlých a ty zbylé byly pokáceny z preventivních důvodů . ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s3
Může nastat otázka , proč toto nebylo uděláno předem . ps2013-023-05-003-133.u4.p8.s4
Tady bych zase odkázal na nesoulad mezi zákonem o ochraně životního prostředí a možností kácet tyto náletové dřeviny v ochranném pásmu železnice . ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s1
Co se týká situace ohledně kompenzace cestujících , cestující mají samozřejmě nárok na vrácení celé nebo částečné jízdenky podle pravidel platných v mezinárodní a vnitrostátní dopravě , takže toto bylo uplatněno . ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s2
Nad rámec standardní náhrady jízdného ČD nabídly slevu na zakoupení příští jízdenky ve výši 100 korun , cestujícím s In - kartou připíšeme 50 bodů v rámci věrnostního programu Českých drah . ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s3
Tyto kompenzace je možno nárokovat osobně u pokladen nebo na mailové adrese namraza@cd.cz do 16 . prosince . ps2013-023-05-003-133.u4.p9.s4
V rámci extrémního zpoždění žádosti budou posuzovány individuálně . ps2013-023-05-003-133.u4.p10.s1
Děkuji vám za pozornost , a pokud budou dotazy , jsem připraven na ně reagovat . ps2013-023-05-003-133.u4.p10.s2
Děkuji . ps2013-023-05-003-133.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho zprávu . ps2013-023-05-003-133.u5.p1.s2
Zahajuji všeobecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . ps2013-023-05-003-133.u5.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-023-05-003-133.u6.p1.s1
Hezké odpoledne , kolegyně a kolegové . ps2013-023-05-003-133.u6.p1.s2
Panu ministrovi nezávidím , že zrovna tento bod je jeho první vystoupení v Poslanecké sněmovně , a jsem si vědom toho , že nebyl ve funkci , takže kritická slova , která budu říkat , nebudu říkat na hlavu pana ministra , ale spíše se pokusím formulovat nějaké otázky a některá doporučení . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s1
Nevím , pane ministře , kdo vám chystal podklady , ale zpráva je příliš optimistická . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s2
Myslím , že Poslanecká sněmovna chápe , že nemohly jezdit vlaky , o tom není sporu , byla to vyšší moc a to nikomu nevyčítáme a je to pochopitelné . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s3
Nicméně je zvláštní např . to , že třeba už třetího , kdy soukromí dopravci , kterých se tak obávají České dráhy , přitom to je gigantický podnik , byli schopni vypravit více vlaků z Prahy do Ostravy než národní dopravce . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s4
Já tomu nerozumím . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s5
Mluvím o třetím , nemluvím o 1 . prosinci . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s6
Já tomu opravdu nerozumím . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s7
Bohužel , České dráhy vypravovaly vlaky v okamžiku , kdy bylo jasné , že tratě jsou neprůjezdné . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s8
Vy jste mluvil o 16 . hodině , 100 minutách . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s9
V 17.36 , jako příklad , vyjíždělo pendolino z Prahy do Ostravy , aby zůstalo stát v poli , aby dostávali cestující naprosto mylné informace , jak se ukázalo . ps2013-023-05-003-133.u6.p2.s10
Jen popíšu příběh lidí z tohoto vlaku a pak to zkusím zobecnit . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s1
Tak po několika hodinách , dvou , třech , čtyřech , byla informace : Teď pojede vlak do Kolína , přestupte si , z Kolína jede 22.39 vlak do Prahy , dostanete se zpátky . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s2
Někteří cestující nabídky využili , dorazili do Kolína a tam jim řekli , že o žádném vlaku , který pojede do Prahy , nic nevědí a že určitě nic nepojede . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s3
Tak čekali , zima atd . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s4
Mě opravdu překvapila bohorovná vystoupení členů představenstva Českých drah , že tu ČD poskytly sušenku , tu poskytly čaj , tu vodu . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s5
Ony se prostě o lidi dobře nepostaraly . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s6
To je klíčový problém , o kterém debatujeme . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s7
I přístup k vrácení jízdného je podle mě neuvěřitelný . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s8
Neuvěřitelný ! ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s9
Možná dají někomu stovku , někomu připíšou 50 prémiových bodů , místo aby automaticky vrátily plné jízdné tomu , kdo je o to požádá . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s10
České dráhy dostávají z veřejných rozpočtů ročně 12 miliard korun . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s11
Myslím , že plné vrácení jízdného tomu , kdo se nedostal včas , ať už o hodiny , nebo o dny , je určitě ekonomicky nepoloží . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s12
Už vykládají o tom : Jeli jste pendolinem , tak vám možná vrátíme místenku , ale to jízdné jste nakonec použili . ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s13
Sice jste nejeli tři hodiny , ale třeba 18 hodin , ale co byste chtěli ? ps2013-023-05-003-133.u6.p3.s14
Mně to přijde opravdu neuvěřitelné od někoho , kdo čerpá 12 miliard ročně z veřejných rozpočtů . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s1
Stejně špatně jako ti cestující na tom byly vlakové čety , které nebyly schopny poskytovat informace , protože je neměly . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s2
Nevyčítám to těm lidem ve vlacích , ale připadá mi , že to bylo jako za Vlasty Buriana . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s3
Nefungoval dálnopis , tak nejsou informace . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s4
Ale v éře mobilů je to výborné . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s5
Cestujícím ve vlaku asi nepomohlo , že se něco zveřejňovalo na internetu . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s6
Jak se na ten internet přihlásit ? ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s7
Pochybuji , že by to fungovalo . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s8
Dokonce v Kolíně přijel regiojet směrem od Brna a cestující nastoupili , aby po půlhodině jim řekli : Jděte ven , tady by mohl být špatný vzduch . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s9
Protože ve vlaku bylo teplo . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s10
Takže ani ve vlaku nemohli sedět a zase šli zpátky do haly . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s11
A místo aby se představenstvo omluvilo a řeklo " milí klienti , my jsme to fakt nezvládli " , tak slyším o sušenkách , vodách , o tom , jak komunikace v zásadě fungovala , když člen představenstva , omlouvám se , nevím který , v Událostech , komentářích říkal : No vlak tam sice stál 17 hodin , ale to vlastně bylo pro dobro cestujících , abychom neohrozili jejich bezpečnost . ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s12
Dokáže si někdo z nás představit sedět 17 hodin ve vlaku ? ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s13
V zimě ? ps2013-023-05-003-133.u6.p4.s14
Já tedy ne a jsem moc rád , že jsem mezi těmi cestujícími nebyl , že už jsem byl v Praze , protože normálně pravidelně jezdím . ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s1
Takže to , co kritizujeme , je přístup Českých drah , a to zejména vrcholového managementu , protože to je jeho záležitost , ne těch lidí , kteří byli ve vlacích uvězněni stejně jako cestující , ohledně předávání informací . ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s2
Nepřesné , mylné , zavádějící . ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s3
Pak se samozřejmě stupňovala nervozita cestujících , nervozita lidí . ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s4
Nevyčítám to těm , kteří tvořili vlakové posádky , ti za to nemohli . ps2013-023-05-003-133.u6.p5.s5
Ale dodneška mi připadá přístup . . . ps2013-023-05-003-133.u6.p6.s1
Mám návrh jednoho usnesení , který pak přečtu v podrobné rozpravě . ps2013-023-05-003-133.u6.p6.s2
My toho moc nemůžeme , ale návrh usnesení je , že Sněmovna žádá vládu , aby zajistila plné odškodnění klientů Českých drah , kteří byli postiženi námrazou a ledovkou mezi dny 1 . až 3 . prosince .