ps2013-017-04-010-057.u1.p1.s1
57 . ps2013-017-04-010-057.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání ( školský zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 288 / - prvé čtení ps2013-017-04-010-057.u1.p2.s1
Paní poslankyně , já se táži , s čím chcete vystoupit , protože faktickou nemohu pustit , nemáte přednostní právo . ps2013-017-04-010-057.u1.p2.s2
Výborně , prosím . ps2013-017-04-010-057.u2.p1.s1
Paní místopředsedkyně , já jsem první místopředsedkyně poslaneckého klubu ODS a v tuto chvíli vystupuji za náš klub . ps2013-017-04-010-057.u2.p1.s2
Já bych chtěla poprosit , protože když kolegové z ČSSD za námi přišli , že chtějí dozařadit ten zákon o zbraních a chtěli ho zařadit na tento dnešní páteční program , tak jsme řekli ano , nemáme s tím problém . ps2013-017-04-010-057.u2.p1.s3
Jedná se o mezinárodní smlouvu , jde tam o čas , je to velmi důležitá smlouva . ps2013-017-04-010-057.u2.p1.s4
Takže si myslím , že tím , že úplně explicitně vy jste neřekla , v kolik hodin má přijít na řadu školský zákon , tak bych chtěla poprosit , abyste nechala hlasovat Poslaneckou sněmovnu , aby se nejprve projednala ta smlouva , ten obchod se zbraněmi , a až teprve po ní by se projednával školský zákon . ps2013-017-04-010-057.u3.p1.s1
Dobrá , jelikož se jedná o procedurální návrh , budeme o tomto návrhu hlasovat . ps2013-017-04-010-057.u3.p2.s1
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro předložený návrh , zmáčkněte tlačítko , zvedněte ruku . ps2013-017-04-010-057.u3.p2.s2
Kdo je proti ? ps2013-017-04-010-057.u3.p3.s1
Hlasování končím . ps2013-017-04-010-057.u3.p3.s2
Je to hlasování s pořadovým číslem 68 , do kterého je přihlášeno 141 přítomných , z čehož je pro 61 , proti 20 . ps2013-017-04-010-057.u3.p3.s3
Konstatuji , že návrh byl zamítnut . ps2013-017-04-010-057.u3.p4.s1
Tudíž budeme pokračovat projednáváním bodu 57 , což je vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání , školský zákon , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk 288 , prvé čtení . ps2013-017-04-010-057.u3.p4.s2
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy pan Marcel chládek . ps2013-017-04-010-057.u3.p4.s3
Dříve než mu dám slovo , poprosím ctěnou sněmovnu , aby se uklidnila , abychom v klidu mohli projednávat další body . ps2013-017-04-010-057.u3.p4.s4
Děkuji . ps2013-017-04-010-057.u3.p4.s5
Pane ministře , máte slovo . ps2013-017-04-010-057.u4.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-017-04-010-057.u4.p1.s2
Já se budu , vážené poslankyně , vážení poslanci , snažit být co nejstručnější , tak aby ještě došlo na kolegu pana ministra Zaorálka . ps2013-017-04-010-057.u4.p2.s1
Návrh , který máte před sebou , vychází na základě podnětů z terénu , které byly dlouhodobě získávány a napravují některé věci , které v minulosti byly nebo ukázaly se jako problémové . ps2013-017-04-010-057.u4.p2.s2
Školský zákon pojímá celou řadu změn . ps2013-017-04-010-057.u4.p2.s3
Jestli dovolíte , v krátkosti uvedu jejich rekapitulaci . ps2013-017-04-010-057.u4.p3.s1
§ 16 až 19 se zabývá vzděláváním žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vytváří podmínky pro individuální přístup k našim dětem . ps2013-017-04-010-057.u4.p4.s1
Další , § 47 , je také mimořádně důležitý , zpřístupňuje přípravné třídy základních škol i dětem bez sociálního znevýhodnění . ps2013-017-04-010-057.u4.p4.s2
Doposud to bylo tak , že to bylo pouze pro určitou cílovou skupinu , nyní je to pro všechny děti a vytvoří to podmínky i pro ředitele škol , aby mohli tyto třídy otevírat a mohli je naplnit . ps2013-017-04-010-057.u4.p5.s1
Další je oprávnění k organizaci složek státu zřizovat mateřské školy . ps2013-017-04-010-057.u4.p5.s2
Toto vzniklo z podnětu Ministerstva zemědělství , protože doposud to byla pouze ministerstva školství , obrany a vnitra , resp . ministerstva práce sociálních věcí , která mohli zjednávat školku . ps2013-017-04-010-057.u4.p5.s3
Teď toto otevíráme pro možnost všech státních organizací . ps2013-017-04-010-057.u4.p6.s1
Dále zavádí tento zákon registr pedagogických pracovníků . ps2013-017-04-010-057.u4.p6.s2
Reaguje tak na ten podnět , jestli si vzpomínáte , na debatu o zákoně o pedagogických pracovnících , kdy jsme nevěděli deset let , kolik tady máme kvalifikovaných a nekvalifikovaných pedagogů . ps2013-017-04-010-057.u4.p6.s3
Tento registr by měl zabránit tomu , abychom v budoucnu vzdělávali na pedagogických fakultách učitele jedné aprobace , a těch je mnoho a končí na úřadu práce , a na druhou stranu jsme měli učitele , kteří jsou pak nedostatkovým zbožím , jako je učitel matematiky a fyziky . ps2013-017-04-010-057.u4.p7.s1
Dále tento zákon umožňuje zakázat prodávat na školách potraviny , které jsou v rozporu s výživovými požadavky . ps2013-017-04-010-057.u4.p8.s1
Zavádí jednotné zadávání závěrečných zkoušek u učebních oborů . ps2013-017-04-010-057.u4.p8.s2
Toto se pilotně ověřovalo několik let a hlásilo se k tomu dobrovolně 85 6 90 % středních odborných učilišť . ps2013-017-04-010-057.u4.p9.s1
Další změny se týkají pracovního poměru ředitelů veřejných škol . ps2013-017-04-010-057.u4.p9.s2
Toto je také významné , protože doposud ředitel po šestiletém období měl pouze pracovní poměr na dobu určitou . ps2013-017-04-010-057.u4.p9.s3
Nemohl si sjednávat půjčky . ps2013-017-04-010-057.u4.p9.s4
Zároveň po šesti letech nemohl zůstat na škole ani jako učitel . ps2013-017-04-010-057.u4.p9.s5
Toto napravujeme . ps2013-017-04-010-057.u4.p9.s6
Zůstává šestileté funkční období , ale zároveň má pracovní poměr na dobu neurčitou a na té škole může dále působit i jako učitel . ps2013-017-04-010-057.u4.p10.s1
Dále znovu zavádíme státní zkoušky z grafických disciplín , jako je např . těsnopis , zkouška v psaní na klávesnici , zpracování textu na počítači , což mimořádně uvítají obchodní akademie a školy podobného typu . ps2013-017-04-010-057.u4.p11.s1
Dále zákon upravuje obcím zajišťování podmínek plnění povinné školní docházky , tak aby byly umožněné vchody i pro děti s jistým postižením , tak aby všechny naše děti mohly mít bezproblémový přístup k základnímu vzdělání . ps2013-017-04-010-057.u4.p12.s1
Také se změny týkají fungování českých škol bez hranic , umožňuje větší prostupnost a lepší prostupnost tohoto typu škol , a to je , vážené poslankyně a poslanci , podle mého názoru to nejdůležitější , co obsahuje tato novela . ps2013-017-04-010-057.u4.p13.s1
Děkuji , vážené poslankyně a vážení poslanci , za trpělivou pozornost a v závěru svého krátkého vystoupení mi dovolte vás požádat o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení . ps2013-017-04-010-057.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi a nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . ps2013-017-04-010-057.u5.p1.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-017-04-010-057.u6.p1.s1
Dobré odpoledne , vážená paní místopředsedkyně , vážený pane ministře , členové vlády , kolegyně , kolegové . ps2013-017-04-010-057.u6.p1.s2
Je těžké vystupovat se zpravodajskou zprávou po vyčerpávajícím úvodu pana ministra , protože vás podrobně provedl pěti nebo šesti zásadními body , které novela zákona č . 561 / 2004 Sb . obsahuje . ps2013-017-04-010-057.u6.p1.s3
Jenom chci říci , že je to už asi třicátá novela tohoto zákona , ale není to novela , která je vynucena jen tak něčím , ale je to novela , kterou si vynutila praxe , běžný život na základních , středních školách , běžný život v obcích zřizovatelů . ps2013-017-04-010-057.u6.p2.s1
Chtěla bych znovu shrnout , co tato novela obsahuje . ps2013-017-04-010-057.u6.p2.s2
Myslím si , že největší rozsah této novely je v § 16 , tzn . v paragrafu , který se týká vzdělávání žáků a dětí a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami . ps2013-017-04-010-057.u6.p2.s3
O tomto tématu bylo v české školské veřejnosti za poslední dobu , za poslední roky , musím říct , řečeno velmi mnoho . ps2013-017-04-010-057.u6.p2.s4
Mnoho jsme se dohadovali o tom , jakým způsobem tento proud má být vzděláván , a myslím si , že máme před sebou návrh zákona takový , který vychází vstříc jak tomu , na co jsme hrdí , tzn . existenci speciálních a praktických škol , ale také velmi silně podporuje inkluzi žáků s některými vadami do normálního běžného vzdělávacího proudu . ps2013-017-04-010-057.u6.p2.s5
A já si myslím , že pokud tuto novelu přijmeme , konečně vyjdeme vstříc evropské legislativě , protože se za námi stále táhne nevyřešený rozsudek z roku 2007 . ps2013-017-04-010-057.u6.p3.s1
Velice důležité je také zavedení registru pedagogických pracovníků , protože každý rok nám odchází z pedagogických fakult mnoho absolventů . ps2013-017-04-010-057.u6.p3.s2
Pravdou je , že tito absolventi mnohdy nejdou do praxe , ale co je ještě horší , že ti , kteří se rozhodnou jít do praxe , neodpovídají potřebám , které mají základní a střední školy . ps2013-017-04-010-057.u6.p3.s3
Stále se bavíme i s panem ministrem o posílení výuky matematiky , o budoucím zavedení maturity z matematiky , ale s čím se potýkáme , je nedostatek kvalifikovaných pedagogů , kteří mají matematiku a informatiku . ps2013-017-04-010-057.u6.p3.s4
Navíc víte dobře , přednedávnem jsme tady hovořili o novele zákona o pedagogických pracovnících . ps2013-017-04-010-057.u6.p3.s5
Hovořili jsme tady také o kvalifikaci pedagogických pracovníků a naše koaliční vláda má záměr vytvořit kariérní řád . ps2013-017-04-010-057.u6.p3.s6
Ale bez toho , aby existoval takovýto registr pedagogických pracovníků , nemůže zodpovědně vláda ani my ve Sněmovně na kariérním řádu pracovat . ps2013-017-04-010-057.u6.p4.s1
Další oblastí je ukončování středního vzdělání , které se týká především těch oborů , které jsou ukončeny učňovskou zkouškou . ps2013-017-04-010-057.u6.p4.s2
O státní maturitě už tady bylo řečeno hodně , ale o tom , co je důležité , aby vycházeli standardně vzdělaní a připravení odborníci v řemeslných oborech , jsme tady ještě nehovořili . ps2013-017-04-010-057.u6.p4.s3
Zatím se tento projekt ověřoval a musíme říci , že se osvědčil . ps2013-017-04-010-057.u6.p4.s4
Proto je zde navrženo , aby byl uveden legislativně do praxe . ps2013-017-04-010-057.u6.p5.s1
Poslední oblastí , školy se od změny správního řádu v roce 2011 potýkají s různými problémy z hlediska správního řízení , a proto je zde navrženo několik změn , které ředitelům škol usnadňují orientovat se v těchto správních řízeních . ps2013-017-04-010-057.u6.p6.s1
A nemůžu ani opomenout věc , která se týká pracovního poměru ředitelů škol . ps2013-017-04-010-057.u6.p6.s2
Já bych vás jenom chtěla upozornit , že ano , ředitelé škol jsou zřizovateli jmenováni na období šesti let , ale potom v podstatě , pokud nepokračují dál , tak se nemají kam vrátit , a když v té době stojíme o mladé lidi , kteří se postaví do vedení škol , chtějí si vzít hypotéku nebo začít stavět byt , tak oni mají pracovní poměr na dobu určitou a nikdo , bankovní domy jim úvěry , hypotéky nedají , a to popírá to , že chceme , aby v čele škol byli mladí nebo absolventi , lidé se zkušeností , kteří se chtějí rozvíjet . ps2013-017-04-010-057.u6.p6.s3
V této části jim novela vychází vstříc . ps2013-017-04-010-057.u6.p7.s1
Mohla bych tady o tom hovořit - ps2013-017-04-010-057.u7.p1.s1
Paní zpravodajko , já se moc omlouvám a poprosím kolegy zejména v levé části sálu , aby se ztišili , protože nás ruší při projednávání a musíte zvyšovat hlas . ps2013-017-04-010-057.u7.p1.s2
Já si myslím , že to je zbytečné . ps2013-017-04-010-057.u8.p1.s1
A mohla bych o tom mluvit ještě půl hodiny , ale já si myslím , že teď je nejdůležitější , abych vás požádala , abyste tento zákon propustili do druhého čtení , a jako členka školského výboru a podvýboru pro regionální školství slibuji , že se budeme tímto zákonem velmi zodpovědně zabývat . ps2013-017-04-010-057.u8.p1.s2
Budeme se snažit vám dát ucelený pohled . ps2013-017-04-010-057.u8.p1.s3
Byla bych ráda , kdyby tady platilo to , co bylo v minulých volebních obdobích , že na školských věcech jsme se shodli napříč politickým spektrem , abychom sem přišli eventuálně s pozměňovacím návrhem nebo s doplňujícími návrhy , na kterých se shodne celá tato Sněmovna . ps2013-017-04-010-057.u8.p1.s4
Považuji to za velice důležité , protože školství není ani levé , ani pravé , ani oranžové , ani modré . ps2013-017-04-010-057.u8.p1.s5
Školství je základ dobrého života celé naší společnosti , celého našeho státu . ps2013-017-04-010-057.u8.p1.s6
Čili i já vás velice prosím , abyste tento zákon propustili do druhého čtení . ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s2
Mám zde přihlášku s přednostním právem . ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s3
Táži se pana předsedy Fialy , zda mohu otevřít obecnou rozpravu . ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s4
Dobrá , otevírám obecnou rozpravu , do které mám s přednostním právem přihlášku pana poslance Fialy . ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s5
Pak zde mám faktickou poznámku paní poslankyně Novákové , je to tak ? ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s6
Ano . ps2013-017-04-010-057.u9.p1.s7
Tak prosím , máte slovo . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s2
Dámy a pánové , ta novela , jak zde bylo řečeno , reaguje na celou řadu technických problémů , se kterými se školství v České republice potýká . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s3
Po této stránce je samozřejmě správně , že novela některé z nich řeší . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s4
To , co mně na tom návrhu předloženém Ministerstvem školství vadí , že nám neříká , kterým směrem se to školství má vlastně rozvíjet . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s5
Neukazuje nám nějaký koncepční pohled . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s6
Já v těch změnách , v tom souboru změn , které tu jsou , žádnou koncepci nevidím a nevím , čeho chceme vlastně dosáhnout . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s7
Novela je hodně komplikovaná . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s8
Je tam řada technických detailů . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s9
Ale já bych vás přece jenom poprosil , abyste tomu věnovali pozornost , protože ty technické detaily zásadním způsobem ovlivňují vzdělávání v naší zemi . ps2013-017-04-010-057.u10.p1.s10
A já souhlasím s tou poslední větou paní poslankyně Bohdalové , že školství je pro naši budoucnost mimořádně důležité . ps2013-017-04-010-057.u10.p2.s1
Já bych vás možná , až se budete seznamovat s detaily školského zákona , upozornil na jednu věc , kterou jsem z tohoto místa říkal už jako ministr školství , ale bohužel jsem neměl dost času , abych ji mohl provést , a to je to , že pokud budeme dále tímto způsobem rozvíjet školský zákon , tak našemu školství vůbec nepomůžeme a nevyřešíme ty problémy , na které čeká školská veřejnost , a to je snižování byrokracie , vytvoření podmínek pro práci učitelů a ředitelů , odstranění zbytečného papírování , neustálé změny , s kterými se potýkají . ps2013-017-04-010-057.u10.p2.s2
A samozřejmě také , a to je obrovský úkol pro Ministerstvo školství a pro nás všechny , lepší , spravedlivější systém financování základních a středních škol . ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s1
To , co máme před sebou , školský zákon - a tady zase souhlasím s paní poslankyní Bohdalovou , že školství je věc , která se musí řešit napříč politickým spektrem v těch podstatných věcech . ps2013-017-04-010-057.u10.p3.s2
Tak si uvědomme , že školský zákon je příklad zákona , jaký nemá být .