ps2013-017-02-007-012.u1.p1.s1
12 . ps2013-017-02-007-012.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 73 / 2011 Sb . , o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 257 / - druhé čtení ps2013-017-02-007-012.u1.p2.s1
Prosím paní ministryni práce a sociálních věcí , aby tento tisk uvedla . ps2013-017-02-007-012.u1.p2.s2
Zpravodaj dorazí hned po vás . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , protože se jedná o druhé čtení , tak jenom stručně připomenu , že tento návrh především upřesňuje pravidla pro poskytování dotací na financování sociálních služeb . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s3
Jedná se vlastně o to , že o dotacích pro poskytovatele sociálních služeb na rok 2015 budou poprvé rozhodovat kraje namísto Ministerstva práce a sociálních věcí . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s4
Nicméně je to věc , která už dávno měla být , ale pořád se odkládala . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s5
Ještě v minulých letech se Ministerstvo práce stejně dotazovalo krajů , protože nemůžeme znát všechny jednotlivé poskytovatele , a ty dotace se v naprosté většině případů řídily podle toho , co kraje doporučily . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s6
Takže my se domníváme , že ten přechod je připraven kvalitně . ps2013-017-02-007-012.u2.p1.s7
V tuto chvíli už probíhají na jednotlivých krajích procesy pro dotační řízení na rok 2015 . ps2013-017-02-007-012.u2.p2.s1
A co se týče směrných čísel , o kterých tady nepochybně bude ještě diskuse , to znamená procentuální částky přidělené jednotlivým krajům , tak bych jen chtěla říci , že to nestanovilo ministerstvo , to se stanovilo na dohodě na zasedání sociální komise Asociace krajů a vycházejí přesně zase na základě jejich dohody z čísel z průměrů za poslední tři roky . ps2013-017-02-007-012.u2.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s2
A teď je ten moment pro zpravodaje , resp . nejprve by to byla zpravodajka výboru pro sociální politiku paní poslankyně Hnyková a po ní pan zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Novotný . ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s3
Nejdřív paní zpravodajka výboru pro sociální politiku . ps2013-017-02-007-012.u3.p1.s4
Já ji prosím , aby nás seznámila s usneseními výborů , která nám byla doručena jako tisky 257 / 1 a 2 . ps2013-017-02-007-012.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-02-007-012.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové , přeji vám zase hezké odpoledne a dovolte mi , jako zpravodajku tohoto tisku , vás seznámit s usnesením číslo 66 výboru pro sociální politiku , přijaté na 9 . schůzi dne 3 . září 2014 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon číslo 73 / 2011 Sb . , o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 257 . ps2013-017-02-007-012.u4.p2.s1
Po úvodním slově Michaely Marksové , ministryně práce a sociálních věcí , a zpravodajské zprávě poslankyně Jany Hnykové a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky tisk projednal a přijal k tomuto usnesení , které najdete , jak už zde zaznělo , v systému pod číslem 257 / 2 . ps2013-017-02-007-012.u4.p2.s2
Toto usnesení kromě toho , že doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon číslo 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon číslo 73 / 2011 Sb . , o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , vyslovila souhlas i s podanými pozměňovacími návrhy a zmocnilo zpravodajku tohoto výboru , aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy . ps2013-017-02-007-012.u4.p3.s1
Jinak děkuji vám za pozornost a já se v obecné rozpravě ještě ke slovu přihlásím . ps2013-017-02-007-012.u5.p1.s1
Ano , již jste přihlášena jako první do obecné rozpravy . ps2013-017-02-007-012.u5.p1.s2
Ještě předtím než k tomu dojde , prosím pana poslance Novotného , zpravodaje rozpočtového výboru . ps2013-017-02-007-012.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážená vládo a kolegové , dovolte , abych vás jako zpravodaj rozpočtového výboru seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 12 . schůze ze dne 4 . září 2014 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon číslo 73 / 2011 Sb . , o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 257 . ps2013-017-02-007-012.u6.p2.s1
Po úvodním slově náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí paní Šteklové , zpravodajské zprávě poslance Novotného a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 73 / 2011 Sb . , o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 257 , schválila bez připomínek . ps2013-017-02-007-012.u6.p2.s2
Za druhé , zmocňuje zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky . ps2013-017-02-007-012.u6.p3.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-017-02-007-012.u7.p1.s1
Děkuji vám , pane zpravodaji , a nyní již nic nebrání tomu , abychom otevřeli obecnou rozpravu , do které je přihlášeno deset kolegyň a kolegů . ps2013-017-02-007-012.u7.p1.s2
Jak jsem již avizoval , první vystoupí paní poslankyně Hnyková a připraví se paní poslankyně Pecková . ps2013-017-02-007-012.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové , doufám , že jsem dnes tady již naposled - ps2013-017-02-007-012.u9.p1.s1
Já se omlouvám , pardon , paní zpravodajko , já se omlouvám , ale snažil jsem se gestikulovat na hlučící poslance , ale někde to fungovalo , ale někde to nefungovalo , takže teď musím použít mikrofon - prosím o klid a tak . ps2013-017-02-007-012.u9.p1.s2
Ano , máte slovo . ps2013-017-02-007-012.u10.p1.s1
Tak já začnu odznova , dovolte mi vyjádřit se k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 73 / 2011 Sb . , o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk č . 257 - a nacházíme se ve druhém čtení . ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s1
Tato novela je pro mě velmi důležitá nejen proto , že se bude ze státního rozpočtu rozdělovat přes sedm miliard korun , ale také proto , že jsem v sociálních službách prožila řadu let a na vlastí kůži jsem pocítila nejistotu při přidělování dotací pro zařízení sociálních služeb . ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s2
Vždy jsme napjatě očekávali , kolik dostaneme , jak vyjdeme , protože není žádným tajemstvím , že sociální služby v České republice bez dotací nepřežijí a uživatelé v nich by se dostali do velmi svízelné situace , protože výše jejich důchodu nepokryje náklady na provoz , a to bez rozdílu , zda jsou to zařízení pro seniory , nebo zdravotně postižené , příspěvkové či neziskové organizace . ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s3
Velmi jsem byla vždy nakloněna převodu financování na kraje , aby se finance přiblížily více potřebám uživatele , a kdo jiný by měl více znát podmínky na svém území než právě kraje a jejich reprezentace . ps2013-017-02-007-012.u10.p2.s4
Od začátku tohoto roku jsme nejen já , ale i ostatní členové výboru pro sociální politiku bombardováni , jak to vlastně bude - jak od zřizovatelů , tak i pracovníků krajů . ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s1
Zastavím se trochu u historie této novely . ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s2
Co jsme pro to udělali ? ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s3
Pátého května 2014 mi přišla odpověď na moji otázku položenou v rámci návštěvy výboru pro sociální politiku na Ministerstvu práce a sociálních věcí a otázka zněla : Jak bude probíhat převod financování na kraje ? ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s4
Jaká bude příprava ? ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s5
V jakém stadiu se nacházíme ? ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s6
Jak bude probíhat školení či semináře ? ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s7
V odpovědi na moji otázku mi zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí sdělili , že musí připravit metodiku Ministerstva práce a sociálních věcí na dotace kraji . ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s8
Přílohou metodiky pak bude rozhodnutí o poskytování dotace kraji , která poskytne právní oporu pro postupy stanovenou metodikou . ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s9
Byly zde vyjádřeny i obavy jednotlivých aktérů , aby nebyl rozdílný přístup k poskytovatelům sociálních služeb . ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s10
Při přechodu bude metodiku schvalovat zastupitelstvo kraje a hejtmani by se měli jednomyslně dohodnout a schválit postup . ps2013-017-02-007-012.u10.p3.s11
Financování by mělo být nediskriminační a transparentní . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s1
Nebyla jsem uspokojena s touto odpovědí a na prvním jednání podvýboru pro nepojistné dávkové systémy pro zdravotně postižené , seniory a sociálně ohrožené skupiny 15 . května 2014 jsme vyslechli pracovníky Ministerstva práce a sociálních věcí a upozornili na tuto problematiku převodu financování a požadovali , aby převod financování nebyl metodikou , ale nařízením vlády , které by bylo závazné , pro všechny kraje stejné , aby financování bylo zajištěno pro služby na území kraje . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s2
Přesto to nebylo ani po tomto jednání vyslyšeno - na požadavky našeho podvýboru . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s3
Proto jsme vyhodnotili jako závažné a požádali jsme , aby se tato problematika přenesla na jednání výboru pro sociální politiku . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s4
Mimořádná schůze k tomuto se konala 12 . června 2014 za účasti veřejnosti . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s5
Vystoupili hosté jak z Asociace krajů , zdravotně postižených , asociace poskytovatelů , odborů a mnoho dalších hostů . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s6
Tam jsme se dozvěděli , že došlo k dohodě na směrných číslech mezi kraji , i když tu zazněl názor , že to není zcela spravedlivé , ale nakonec kraje souhlasily . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s7
Proběhla tam i diskuse nad metodikou a její nahrazení nařízením vlády . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s8
Zástupci - především zástupci zdravotně postižených , se obávali , aby služby byly všude financovány stejně v rámci České republiky . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s9
Zástupce asociace poskytovatelů upozorňoval na neprodiskutování metodiky a obavu , že by zde mohlo vzniknout 14 různých sociálních přístupů . ps2013-017-02-007-012.u10.p4.s10
O tomto všem se dovíte ze zápisu . ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s1
Členové výboru požadovali metodiku k prostudování , ale ta nám přišla mnohem později , než jsme ji dostat měli , vše se prostě šilo horkou jehlou . ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s2
Přišla mimořádná schůze 17 . července 2014 a konalo se první čtení tohoto zákona a já byla určena zpravodajem a hned jsem ve své úvodní zprávě sdělila - cituji : " Nesouhlasím ani s tím , aby se proces financování sociálních služeb uskutečňoval nadále metodickým pokynem Ministerstva práce a sociálních věcí místo na základě prováděcího právního přepisu . " ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s3
Nerozumím , proč po tolika letech diskusí o podobě a obsahu prováděcího právního předpisu je navržena pouhá metodika s tím , že její závaznost bude dána tím , že se stane přílohou každého individuálního správního rozhodnutí pro každý kraj . ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s4
Kromě jiného v tom spatřuji obcházení jednoho ze základních principů právního státu . ps2013-017-02-007-012.u10.p5.s5
Proto budu požadovat předložení prováděcího předpisu hned od začátku platnosti této novely . ps2013-017-02-007-012.u10.p6.s1
Metodika vydaná Ministerstvem práce a sociálních věcí se také dostává do rozporu s návrhem změny zákona o sociálních službách . ps2013-017-02-007-012.u10.p6.s2
Předložená úprava navrhovaná vládou stanovuje s účinností od 1 . 1 . 2015 přechod odpovědností za realizaci dotačního řízení na poskytování sociálních služeb . ps2013-017-02-007-012.u10.p6.s3
Ve skutečnosti převody finančních prostředků na jednotlivé kraje , které si budou moci schválit vlastní pravidla a rozdělit systém sociálních služeb na 14 různých podsystémů , rozbít celostátní jednotu a garanci jedněch pravidel pro celou Českou republiku . ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s1
Cílem vládou navrhované novely zákony je zafixování absence právního předpisu , který by pro financování sociálních služeb nastavil celostátní jasná pravidla . ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s2
Dává se možnost krajům samostatně rozhodovat o přidělených prostředcích . ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s3
Tato skutečnost nepřijetí prováděcího předpisu neboli nařízení vlády , pokračující realizace dotačních řízení metodickým pokynem a autonomní rozhodování každého kraje v samostatné působnosti by mělo dalekosáhlé dopady na klienty sociálních služeb , poskytovatele sociálních služeb jakožto zaměstnavatele a další subjekty ovlivňované dotačním řízením . ps2013-017-02-007-012.u10.p7.s4
Stejně tak by došlo k významnému rozkolísání systému sociálních služeb . ps2013-017-02-007-012.u10.p8.s1
Na výboru pro sociální politiku jsem předložila pozměňovací návrh , ve kterém požaduji , aby byl prováděcí právní předpis , který stanoví . . . ps2013-017-02-007-012.u10.p9.s1
Pane předsedající , mohl byste mi zjednat klid ? ps2013-017-02-007-012.u10.p9.s2
Mluvím o vážných věcech . ps2013-017-02-007-012.u11.p1.s1
Ano , já prosím všechny , kteří diskutují , například s ministry , aby tak nečinili , popřípadě aby tak činili mimo tento sál . ps2013-017-02-007-012.u12.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-017-02-007-012.u12.p1.s2
Já potom zvyšuji hlas a vypadá to , že křičím , ale já nechci křičet , ale ten ruch mě opravdu ruší . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s1
- prováděcí právní předpis , který stanoví bližší podmínky pro stanovení účelu , výše , členění a způsob poskytování dotace . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s2
Výše dotace kraje stanoví ministerstvo ve výši procentního podílu kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu na podporu sociálních služeb pro příslušný rozpočtový rok . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s3
Výše procentního podílu kraje je uvedena v příloze k tomuto zákonu . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s4
Ministerstvo zajišťuje na vlastní náklady počítačový program pro podávání žádostí o dotace a poskytuje bezplatně tento program včetně jeho aktualizací krajským úřadům a poskytovatelům sociálních služeb zapsaným v registru podle § 85 odst . 1 . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s5
Krajské úřady a poskytovatelé sociálních služeb jsou povinni používat program pro podávání žádostí o dotace , který jim ministerstvo poskytne . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s6
Krajské úřady jsou povinny používat program též pro posouzení žádostí o dotace poskytovatelů a stanovení výše finanční podpory . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s7
Za podanou žádost poskytovatele sociálních služeb o dotaci podle odstavců 1 a 2 se považuje pouze žádost , která je podaná kraji prostřednictvím tohoto programu . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s8
Kraj předloží ministerstvu do 31 . května příslušného rozpočtového roku prostřednictvím počítačového programu podle odstavce 5 průběžný přehled o čerpání dotací a do 31 . března následujícího rozpočtového roku konečný přehled o čerpání dotace za příslušný rozpočtový rok . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s9
Dále žádám , aby dotace byla účelově členěná na dotaci na služby sociální péče a na dotaci na služby sociální prevence a poradenství . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s10
Tam přece ty peníze patří . ps2013-017-02-007-012.u12.p2.s11
Nebo se pletu ? ps2013-017-02-007-012.u12.p3.s1
Pozměňovací návrh kolegy Kaňkovského a můj , který byl schválen na výboru a je součástí usnesení výboru , rozpoutal velké emoce a já sama jsem byla vystavena tlaku , abych svůj návrh stáhla , a je tomu tak stále . ps2013-017-02-007-012.u12.p3.s2
Bylo vyvoláno minulý týden jednání s pracovníky Ministerstva práce a sociálních věcí , kde byla dohoda , že budou respektovat vytvoření nařízení vlády do konce letošního roku na další období a že budou směrná čísla do nařízení vlády dána , aby Asociace krajů si mohla o nich každoročně rozhodovat . ps2013-017-02-007-012.u12.p3.s3
Přišel návrh z Ministerstva práce a sociálních věcí , že nařízení vlády - ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s1
Já se omlouvám , ale hladina hluku se opět zvedá . ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s2
Já jsem napomínal paní poslankyni Berdychovou , musím napomenout i pana premiéra , protože dělá úplně to samé . ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s3
Diskutuje s paní ministryní a ruší paní poslankyni , která řeční . ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s4
Takže omlouvám se , platí to pro všechny , pane premiére . ps2013-017-02-007-012.u13.p1.s5
Prosím . ps2013-017-02-007-012.u14.p1.s1
Přišel návrh z Ministerstva práce a sociálních věcí , že nařízení vlády bude až od roku 2018 , což je pro mě naprosto nepřijatelné , a já věřím , že můj pozměňovací návrh najde podporu u vás ve třetím čtení . ps2013-017-02-007-012.u14.p2.s1
O nařízení vlády se mluvilo hned od začátku v zákoně o sociálních službách a není to žádný výmysl poslankyně Hnykové . ps2013-017-02-007-012.u14.p2.s2
Všichni se do něj můžete podívat . ps2013-017-02-007-012.u14.p2.s3
Já prostě nechápu , co Asociace krajů zastupovaná panem Čermákem sleduje a proč to tak potřebuje .