ps2013-012-03-011-017.u1.p1.s1
17 . ps2013-012-03-011-017.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 256 / - prvé čtení ps2013-012-03-011-017.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr Mládek . ps2013-012-03-011-017.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-012-03-011-017.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené paní kolegyně , vážení páni kolegové , předkládaný návrh zákona byl zpracován na základě aktuální potřeby řešit problematiku výplat jedné z dávek pomoci v hmotné nouzi , doplatku na bydlení . ps2013-012-03-011-017.u2.p1.s2
Návrh je předkládán s cílem upravit systém výplaty doplatku na bydlení tak , aby byly zohledněny poznatky z praxe . ps2013-012-03-011-017.u2.p1.s3
Praxe ukazuje na potřebu úpravy některých ustanovení a jejich zpřesnění tak , aby umožňovala jednotný postup pro řešení situace hodnocení nároku na doplatek na bydlení a určování jeho výše . ps2013-012-03-011-017.u2.p2.s1
V současné době dochází k progresivnímu nárůstu poskytovaného doplatku na bydlení , a to nejenom z důvodu dopadu ekonomické krize , ale i proto , že se řada osob naučila určité výhody zákona o pomoci v hmotné nouzi využívat a zneužívat . ps2013-012-03-011-017.u2.p2.s2
Návrh zákona směřuje především k tomu , aby bylo zamezeno vyplácení doplatku na bydlení do nevyhovujících prostor v ubytovacích zařízeních , která jsou financována v nepřiměřené výši , ve prospěch jejich provozovatelů , aniž přitom jde o porušování platné právní úpravy . ps2013-012-03-011-017.u2.p2.s3
Proto se navrhují určitá zpřísnění pro posuzování situace hmotné nouze osoby pro účely doplatku na bydlení na straně jedné a zjednodušení řízení o doplatku na bydlení na straně druhé . ps2013-012-03-011-017.u2.p3.s1
Cílovým stavem právní úpravy je tedy poskytovat doplatek na bydlení v přiměřené výši pouze do vyhovujícího bydlení a zjednodušit administraci této dávky . ps2013-012-03-011-017.u2.p3.s2
Za tímto účelem návrh zákona definuje byt , ubytovací zařízení a jiný než obytný prostor . Optimální formu bydlení představuje samozřejmě byt . ps2013-012-03-011-017.u2.p3.s3
Pokud se jedná o ubytovací zařízení , ve kterých je poskytováno ubytování na dobu delší než dva měsíce v období šesti měsíců po sobě jdoucích , navrhuje se z hlediska splnění hygienických požadavků upravit sdělování údajů ohledně těchto zařízení budou pro účely rozhodování o přiznání doplatku na bydlení krajským pobočkám úřadů práce poskytovat orgány ochrany veřejného zdraví . ps2013-012-03-011-017.u2.p3.s4
( ? ) ps2013-012-03-011-017.u2.p4.s1
V případě jiného než obytného prostoru se vychází z principu , že pokud má být do tohoto typu bydlení poskytován doplatek na bydlení , je nezbytné , aby tento prostor splňoval určité standardy , které jsou dány stavebně technickými předpisy . ps2013-012-03-011-017.u2.p4.s2
Kontrolu , zda jiný než obytný prostor tyto standardy splňuje , musí z logiky věci provádět místně příslušný stavební úřad , neboť ten je po odborné stránce nejlépe vybaven k tomu , aby tyto skutečnosti posoudil . ps2013-012-03-011-017.u2.p5.s1
Další významnou změnu , která je obsažena v předkládaném materiálu , představuje zrušení časového omezení pro poskytování doplatku na bydlení v systému pomoci v hmotné nouzi a příspěvku na bydlení v systému státní sociální podpory . ps2013-012-03-011-017.u2.p5.s2
Tato úprava by měla minimalizovat riziko vzniku bezdomovectví , které by mohlo hrozit při ukončení poskytování dávky z časových důvodů . ps2013-012-03-011-017.u2.p6.s1
V návaznosti na změny v zákoně číslo 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , ke kterým došlo již s účinností od 1 . ledna 2014 , pokládám z hlediska zajištění největší přehlednosti právního řádu za nezbytné provést rovněž některé úpravy v oblasti započitatelných příjmů v zákoně o státní sociální podpoře a v zákoně o životním a existenčním minimu . ps2013-012-03-011-017.u2.p6.s2
Navrhovaná právní úprava má nabýt účinnosti dnem 1 . ledna 2015 . ps2013-012-03-011-017.u2.p7.s1
Děkuji vám za pozornost a prosím o podporu předkládaného návrhu zákona . ps2013-012-03-011-017.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-012-03-011-017.u3.p1.s2
Vzhledem k tomu , že původně určený zpravodaj pro toto čtení není přítomen , budeme muset hlasovat o změně zpravodaje , takže přivolám všechny kolegy z předsálí . ps2013-012-03-011-017.u3.p2.s1
Nyní budeme hlasovat o změně zpravodaje , původně z pana poslance Adolfa Beznosky na paní poslankyni Pavlínu Nytrovou . ps2013-012-03-011-017.u3.p3.s1
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zmáčkněte tlačítko , zvedněte ruku . ps2013-012-03-011-017.u3.p3.s2
Kdo je proti ? ps2013-012-03-011-017.u3.p4.s1
Hlasování končím , je to hlasování s pořadovým číslem 45 , do kterého je přihlášeno 145 poslanců , z čehož je pro 121 . ps2013-012-03-011-017.u3.p5.s1
Konstatuji , že návrh byl přijat a já prosím nově zvolenou zpravodajku pro prvé čtení paní Pavlínu Nytrovou , aby se ujala slova . ps2013-012-03-011-017.u3.p5.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-012-03-011-017.u4.p1.s1
Děkuji , paní předsedající . ps2013-012-03-011-017.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem přesvědčena o tom , že vše potřebné v rámci prvního čtení zde zaznělo , že s materiálem se určitě ještě popereme ve výboru pro sociální politiku , a v tuto chvíli doporučuji novelu zákona o hmotné nouzi do druhého čtení . ps2013-012-03-011-017.u4.p1.s3
Děkuji . ps2013-012-03-011-017.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášenou paní poslankyni Semelovou a paní poslankyni Chalánkovou . ps2013-012-03-011-017.u5.p1.s2
Prosím tedy první v pořadí paní poslankyni Semelovou , aby se ujala slova . ps2013-012-03-011-017.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-012-03-011-017.u6.p1.s1
Děkuji paní předsedající . ps2013-012-03-011-017.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předložená vládní novela má za cíl řešit systém výplaty doplatku na bydlení , přesněji definovat vhodné ubytování , do něhož stát poskytuje doplatek na bydlení , vymezit okruh společně posuzovaných osob pro účely vyplácení doplatku na bydlení tak , aby byl v rámci jednoho bytu či jiného prostoru poskytnut pouze jeden doplatek na bydlení , či zvýhodnit zápočet dávek z důchodového pojištění . ps2013-012-03-011-017.u6.p1.s3
S tím lze určitě souhlasit . ps2013-012-03-011-017.u6.p1.s4
Ostatně mělo by to pomoci zejména osamělým seniorům , což je skupina zvlášť ohrožená - ps2013-012-03-011-017.u7.p1.s1
Paní poslankyně , já se moc omlouvám , ale prosím všechny , kteří mají potřebu si něco sdělit , aby tak učinili v předsálí a nerušili při jednání . ps2013-012-03-011-017.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-011-017.u8.p1.s2
Mělo by to tedy pomoci zejména osamělým seniorům , což je skupina zvlášť ohrožená chudobou a ztrátou bydlení . ps2013-012-03-011-017.u8.p1.s3
Nová úprava navrhuje také zrušení časového omezení poskytování této sociální dávky , které přes protesty tehdejší opozice prosadil ministr Nečasovy vlády pan Drábek . ps2013-012-03-011-017.u8.p1.s4
Vládní návrhy by tedy měly mít pozitivní dopady na ty skupiny osob , které nemají dostatečné příjmy , dostávají se do tíživé situace , a to v naprosté většině ne vlastní vinou , a žádají o doplatek na bydlení . ps2013-012-03-011-017.u8.p1.s5
To je určitě v pořádku . ps2013-012-03-011-017.u8.p2.s1
Oceňuji i snahu o zpřísnění podmínek pro majitele ubytoven . ps2013-012-03-011-017.u8.p2.s2
V té souvislosti však mám určité pochyby o tom , že se u běžících dávek mají hygienické normy posuzovat až od pátého měsíce jejich platnosti a standardy kvality bydlení až od devátého měsíce jejich platnosti , aby vlastníci či pronajímatelé ubytovacího zařízení a osoby tam ubytované mohly včas zareagovat . ps2013-012-03-011-017.u8.p2.s3
Je mi jasné , že určité přechodné období potřeba je , ale v této délce to pokládám za přehnané . ps2013-012-03-011-017.u8.p2.s4
Přijetím v této podobě dojde k tomu , že současný stav poběží dalšího tři čtvrtě roku , což ti majitelé ubytoven , kteří často v chátrajících domech namačkají na každé volné místo co nejvíce osob , jen aby měli maximální zisk , jistě uvítají . ps2013-012-03-011-017.u8.p2.s5
Tito doslova kšeftaři s lidskou chudobou nejenže podvádějí , a to uzavíráním fiktivních smluv na vysoké sumy , aby nepřicházeli o dávky na bydlení , ale také vydírají ubytované osoby , které pochopitelně udělají všechno možné , jen aby nepřišly o střechu nad hlavou . ps2013-012-03-011-017.u8.p2.s6
Možná by stálo za úvahu , jestli by tyto ubytovny neměl provozovat stát na neziskovém principu . ps2013-012-03-011-017.u8.p3.s1
Myslím , že by měla skončit praxe , kdy se nepoctiví - ps2013-012-03-011-017.u9.p1.s1
Paní poslankyně , já se moc omlouvám , ale musím napomenout své kolegy z koalice , aby se uklidnili a nerušili vás při vašem projevu . ps2013-012-03-011-017.u9.p1.s2
Děkuji . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s1
Myslím , že by měla skončit praxe , kdy se nepoctivci obohacují a využívají situace lidí , kteří mají hluboko do kapsy . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s2
A těch osob není zrovna málo . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s3
Chudobou nebo sociálním vyloučením je v České republice ohroženo přes 1 , 5 milionu osob , což je v přepočtu přes 15 % z celkové populace . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s4
Řadu lidí dělí od oficiálního začlenění do pásma chudoby příjem vyšší o pár desetikorun . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s5
Navíc v oficiálních statistikách nejsou zachyceny tisíce bezdomovců , lidé žijící po azylech a ubytovnách . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s6
Bytová nouze hrozí více jak 900 tisícům domácností . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s7
Mezi osoby ohrožené ztrátou vlastního bytu patří mladé rodiny s dětmi , samoživitelky a samoživitelé , senioři , zvlášť osamělí , zdravotně postižení , rodiny s jedním příjmem . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s8
Proč by měli právě oni doplácet na politiku předchozích vlád , které přistoupily k zdražování , k snižování reálných příjmů , k privatizaci a zavírání podniků a firem , k udržování minimální mzdy na zcela nedůstojné úrovni , která je nižší než hladina příjmů pro pásmo chudoby , které odmítaly oprávněnou valorizaci důchodů a dopustily vysokou nezaměstnanost ? ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s9
Právě díky těmto skutečnostem se řada rodin zadlužila a dostala se do situace , kdy jsou namísto důstojného života odkázány na sociální dávky , protože jinak by si nemohly zajistit ty nejzákladnější životní potřeby . ps2013-012-03-011-017.u10.p1.s10
Tyto skupiny lidí je třeba ochránit a nastavit podmínky tak , aby domácnost byla schopna náklady na bydlení hradit . ps2013-012-03-011-017.u10.p2.s1
Kromě pozitivních dopadů novely , které jsem ve svém vystoupení v začátku zmínila , však mám určité obavy . ps2013-012-03-011-017.u10.p2.s2
Konkrétně jde o to , aby přijetím novely nedošlo k tomu , že se lidé dostanou z bláta do louže , tedy z mizerných podmínek na předražených ubytovnách ven na ulici , že se zvýší počet lidí bez domova , ale také že se zvýší sociální napětí . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s1
V návrhu zákona je stanoveno , že má být toto riziko eliminováno ve spolupráci s obcemi a dalšími zainteresovanými subjekty . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s2
Otázkou však je , jaké reálné možnosti obce v současné době mají . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s3
Mnohé z nich už totiž nedisponují vlastním bytovým fondem , který představuje jedinou možnou finančně dostupnou variantu bydlení zejména pro nízkopříjmové skupiny osob . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s4
Koncem roku 2009 bylo prodáno 74 % bytového fondu a od té doby podíl obecního bydlení klesl pod 10 % z celkového počtu . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s5
Navíc stále chybí zákon o sociálním bydlení . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s6
Právě ten by měl být podle mého názoru provázán s předloženou novelou zákona o hmotné nouzi , ale také s koncepcí bydlení , jež by měla být povinnou součástí rozvoje každé obce . ps2013-012-03-011-017.u10.p3.s7
Zároveň by vláda v součinnosti se samosprávami měla řešit situaci , kdy v České republice jsou na jedné straně lidé , kteří nemají prostředky na pořízení si bytu , nemají na zaplacení nákladů na bydlení , kdy jsou u nás tisíce lidí bez střechy nad hlavou , a na straně druhé je tu kolem 600 tisíc bytů prázdných . ps2013-012-03-011-017.u10.p4.s1
Přes tyto moje pochybnosti a obavy s tím , že si uvědomuji , že navržená novela není ideální a má některé nedostatky , si myslím , že potřebná je a že by měla projít do druhého čtení . ps2013-012-03-011-017.u10.p4.s2
Budeme tedy tuto novelu podporovat . ps2013-012-03-011-017.u10.p4.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-012-03-011-017.u11.p1.s1
Děkuji a nyní prosím k řečnickému pultu paní poslankyni Chalánkovou . ps2013-012-03-011-017.u11.p1.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-012-03-011-017.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-012-03-011-017.u12.p1.s2
Já své slovo velmi zkrátím vzhledem k nepřítomnosti paní ministryně , což jí tímto nevyčítám , ale určitě se na ni obrátím při dalším čtení , druhém , event . třetím . ps2013-012-03-011-017.u12.p2.s1
Výbor pro sociální politiku se touto problematikou také velmi podrobně zabýval už dne 23 . ledna , a to z vlastní iniciativy , přijal dokonce usnesení , se kterým paní ministryni , až tady bude , seznámím . ps2013-012-03-011-017.u12.p3.s1
V nedávné době jsme projednávali zde , na tomto plénu , také senátní návrh zákona , byl to sněmovní tisk číslo 155 , který se zabývá podobně touto problematikou , a tento zákon již prošel prvním čtením a ve výboru ho budeme projednávat . ps2013-012-03-011-017.u12.p3.s2
Velmi podrobně se zde budeme věnovat také tomuto sněmovnímu tisku 256 ve výboru pro sociální politiku - a komentář si ponechám na příští jednání . ps2013-012-03-011-017.u12.p3.s3
Děkuji . ps2013-012-03-011-017.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-011-017.u13.p1.s2
Táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . ps2013-012-03-011-017.u13.p1.s3
Do obecné rozpravy , nebo závěrečné slovo ? ps2013-012-03-011-017.u13.p1.s4
Tak pojďte do obecné rozpravy . ps2013-012-03-011-017.u14.p1.s1
Já bych chtěl jenom navrhnout zkrácení projednávání ve výborech o 10 dnů , tedy na 50 . ps2013-012-03-011-017.u14.p1.s2
To je zároveň i závěrečné slovo . ps2013-012-03-011-017.u14.p1.s3
Děkuji . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s1
Já také děkuji . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s2
Vzhledem k tomu , že se již nikdo do rozpravy nehlásí , obecnou rozpravu končím . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s3
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s4
Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s5
Já se táži , zda má ještě někdo jiný návrh . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s6
Není tomu tak , tudíž přistoupíme k hlasování . ps2013-012-03-011-017.u15.p1.s7
Svolám kolegy z předsálí . ps2013-012-03-011-017.u15.p2.s1
Zahajuji hlasování . ps2013-012-03-011-017.u15.p2.s2
Kdo souhlasí s tím , aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku , zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku .