ps2013-010-01-011-008.u1.p1.s1
8 . ps2013-010-01-011-008.u1.p1.s2
Návrh poslanců Davida Kádnera , Tomia Okamury , Radima Fialy , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Martina Lanka , Karla Pražáka , Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 145 / 2010 Sb . , o spotřebitelském úvěru , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 41 / - druhé čtení ps2013-010-01-011-008.u1.p2.s1
Návrh uvede za navrhovatele poslanec David Kádner , a než se ujme slova , požádám , aby u stolku zpravodajů zaujal své místo zpravodaj výboru petičního a rozpočtového pan poslanec František Laudát . ps2013-010-01-011-008.u1.p2.s2
Pane poslanče , prosím , ujměte se slova . ps2013-010-01-011-008.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-010-01-011-008.u2.p1.s2
Pane místopředsedo , dámy a pánové , já určitě nebudu opakovat svůj proslov z prvého čtení . ps2013-010-01-011-008.u2.p1.s3
Jen chci říct , že jsem minimálně potěšen tím , že tato předloha vyvolala velkou diskusi , a to nejenom ve výborech , ale i na semináři . ps2013-010-01-011-008.u2.p1.s4
A věřím , že pokud by se Sněmovna rozhodla tento tisk neposunout do třetího čtení , tak věřím tomu , že ani jedna z těch stran , o kterých se mluvilo , tak všichni napříč jsme se domluvili , že je potřeba něco podobného , možná lepší s konzumací s tím , že by si to měla vzít vláda pod své vínko . ps2013-010-01-011-008.u2.p1.s5
A já věřím , že pokud tento zákon nepustíte dál do třetího čtení , tak se zaváže vláda , že něco předloží do nějakého nejbližšího času . ps2013-010-01-011-008.u2.p1.s6
Já děkuji . ps2013-010-01-011-008.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů . ps2013-010-01-011-008.u3.p1.s2
Nyní žádám zpravodaje rozpočtového a petičního výboru Františka Laudáta s tím , že konstatuji , že předložený návrh jsme v prvním čtení přikázali rozpočtovému a petičnímu výboru , sněmovní tisky byly doručeny jako sněmovní tisky 41 / 2 a 41 / 4 . ps2013-010-01-011-008.u3.p1.s3
Petiční výbor předložil rovněž záznam z jednání , který vám byl doručen jako sněmovní tisk 41 / 3 . ps2013-010-01-011-008.u3.p1.s4
Prosím pana zpravodaje , aby se ujal své zpravodajské zprávy . ps2013-010-01-011-008.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , dovolte , abych vás seznámil s usnesením . ps2013-010-01-011-008.u4.p1.s2
Předtím bych jenom řekl , že ve druhém čtení neumíme zamítnout , takže do třetího to půjde . ps2013-010-01-011-008.u4.p2.s1
Takže pokud se týká rozpočtového výboru - rozpočtový výbor návrh zákona tak , jak byl předložen předkladateli poslanci panem Radimem Fialou a dalšími , zamítl . ps2013-010-01-011-008.u4.p2.s2
A za druhé , protože si uvědomuje , že se jedná o závažný společenský a ekonomický problém , tak doporučuje Sněmovně , aby při třetím třetí přijala doprovodná usnesení . ps2013-010-01-011-008.u4.p2.s3
Já bych vás s nimi seznámil . ps2013-010-01-011-008.u4.p3.s1
" Za prvé . ps2013-010-01-011-008.u4.p3.s2
Rozpočtový výbor vyslovuje názor , že predátorské a lichvářské praktiky na trhu nebankovních poskytovatelů úvěrů jsou velmi závažným negativním společensko - ekonomickým jevem , který ohrožuje řadu občanů . ps2013-010-01-011-008.u4.p4.s1
Za druhé . ps2013-010-01-011-008.u4.p4.s2
Rozpočtový výbor žádá vládu , aby zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákonné úpravy , která by podstatně zpřísnila podmínky pro vstup do podnikání v oblasti poskytování úvěrů (nejen spotřebitelských) nebankovními poskytovateli a zavedla nad jejich činností účinný dohled . " ps2013-010-01-011-008.u4.p5.s1
A poslední je , že s tímto vás mám seznámit . ps2013-010-01-011-008.u4.p5.s2
Takže z rozpočtového výboru bylo odhlasováno k vlastní předloze zamítnutí . ps2013-010-01-011-008.u4.p6.s1
Pokud se týká petičního výboru - petiční výbor k vlastnímu zákonu nepřijal usnesení , protože neprošel ani návrh na zamítnutí ani návrh na podporu . ps2013-010-01-011-008.u4.p6.s2
Zachoval se podobně jako rozpočtový , takže doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující doprovodné usnesení . ps2013-010-01-011-008.u4.p7.s1
" Poslanecká sněmovna ps2013-010-01-011-008.u4.p8.s1
za prvé žádá vládu , aby zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákonné úpravy , která by podstatně zpřísnila podmínky pro vstup do podnikání v oblasti poskytování úvěrů (nejen spotřebitelských) nebankovními poskytovateli a zavedla nad jejich činností účinný dohled . ps2013-010-01-011-008.u4.p8.s2
Termín : 31 . 12 . 2014 . " ps2013-010-01-011-008.u4.p8.s3
Takže tady se domnívám , že se to zcela kryje s první částí usnesení rozpočtového výboru . ps2013-010-01-011-008.u4.p9.s1
" A za druhé , žádá ministryni práce a sociálních věcí o předložení analýzy lichvářských praktik s důrazem na lokality s vysokým podílem občanů ze sociálně vyloučených skupin . " ps2013-010-01-011-008.u4.p9.s2
A s tímto vás mám samozřejmě zase seznámit . ps2013-010-01-011-008.u4.p10.s1
Tudíž , pane místopředsedo , asi potom bychom hlasovali o doprovodných usneseních tak , jak byla načtena . ps2013-010-01-011-008.u4.p10.s2
Předpokládám , že první bod návrhu rozpočtového výboru a petičního je totožný , takže by potom byly k hlasování dva návrhy - jednak ten totožný a za další ten se žádostí o předložení analýzy . ps2013-010-01-011-008.u4.p10.s3
Tam je termín . . . ps2013-010-01-011-008.u4.p10.s4
Ne , není , omlouvám se . ps2013-010-01-011-008.u4.p10.s5
Ale ta analýza by asi měla předcházet právě případné zákonné úpravě . ps2013-010-01-011-008.u4.p11.s1
Pokud se týká vlastního návrhu , já bych zopakoval pro třetí čtení svůj návrh . ps2013-010-01-011-008.u4.p11.s2
Budu ve třetím čtení navrhovat zamítnutí této novely . ps2013-010-01-011-008.u4.p11.s3
Ale v žádném případě nebudu hlasovat a doporučovat neschválení těch doprovodných usnesení . ps2013-010-01-011-008.u4.p11.s4
To předpokládám , že bude asi většinový konsensus zde ve Sněmovně , ale je to jenom moje spekulace . ps2013-010-01-011-008.u4.p11.s5
Tolik asi vše ke zpravodajské zprávě . ps2013-010-01-011-008.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu . ps2013-010-01-011-008.u5.p1.s2
Jako první je přihlášený pan poslanec Tomio Okamura , poté pan poslanec Václav Votava . ps2013-010-01-011-008.u5.p1.s3
Ještě se zeptám pana poslance Radima Fialy , jestli chce využít své přednostní právo . ps2013-010-01-011-008.u5.p1.s4
Dobře . ps2013-010-01-011-008.u5.p1.s5
Tak bude pořadí pan poslanec Okamura , pan poslanec Fiala , pan poslanec Votava . ps2013-010-01-011-008.u5.p1.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-010-01-011-008.u6.p1.s1
Dámy a pánové , vážený pane předsedající , vláda vyjádřila nesouhlas s návrhem zákona o spotřebitelském úvěru . ps2013-010-01-011-008.u6.p1.s2
Jak jinak . ps2013-010-01-011-008.u6.p1.s3
Schválit konkurenční straně návrh zákona jen proto , že je potřebný a pomohl by lidem , to přece nejde . ps2013-010-01-011-008.u6.p1.s4
Na prvním místě je politika a politikaření . ps2013-010-01-011-008.u6.p1.s5
Prospěch občanů není podstatný . ps2013-010-01-011-008.u6.p2.s1
Vláda tvrdí , že regulace roční procentní sazby nákladů , tzv . RPSN , není třeba , neboť již existuje ustálená judikatura českých soudů o tom , co s přihlédnutím k riziku jednotlivých dlužníků je a není v souladu s dobrými mravy . ps2013-010-01-011-008.u6.p2.s2
Tak tohle už opravdu není ani jako dobrý vtip . ps2013-010-01-011-008.u7.p1.s1
Pane poslanče , já vás ještě chvilku přeruším a znovu požádám sněmovnu klid ! ps2013-010-01-011-008.u7.p1.s2
Je tu nebývalá hladina hluku . ps2013-010-01-011-008.u7.p1.s3
Prosím všechny , kteří nediskutují nebo nechtějí diskutovat nad tématem spotřebitelských úvěrů , aby přesunuli své diskuse do předsálí . ps2013-010-01-011-008.u7.p1.s4
Na levé i na pravé straně sněmovny . ps2013-010-01-011-008.u7.p1.s5
Děkuji . ps2013-010-01-011-008.u7.p1.s6
Pokračujte prosím . ps2013-010-01-011-008.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-010-01-011-008.u8.p1.s2
Skutečnost je totiž absolutně opačná . ps2013-010-01-011-008.u8.p1.s3
Soudy samy řeší úvěry jen v momentě , kdy naplňují znaky trestného činu lichvy , a tu lze zatím díky velmi chytráckému znění zákona prokázat jen velmi těžko . ps2013-010-01-011-008.u8.p1.s4
Rozhodujícím faktorem totiž není jen výše úroků , ale musí se také prokázat , zda byl úvěr sjednán v tísni či nějakém obdobném oslabení dlužníka . ps2013-010-01-011-008.u8.p1.s5
V tomto ohledu hnutí Úsvit připravuje a předloží novou definici trestného činu lichvy , kdy by už dlužník neměl povinnost prokazovat tíseň , ale lichva by se odvíjela jen od nákladů na půjčku , jak je to po tisíciletí obvyklé v zemích světa . ps2013-010-01-011-008.u8.p2.s1
Další věcí je , že se v praxi k soudu dostává jen mizivý zlomek problematických půjček . ps2013-010-01-011-008.u8.p2.s2
Drtivá část lidí , kteří podlehli podvodníkům , se nesoudí , protože na to prostě nemají peníze a většinou ani schopnosti ani možnosti . ps2013-010-01-011-008.u8.p2.s3
I proto je přece strašně důležité , abychom již preventivně nastavili jasná pravidla , aby lidé nebyli okrádáni , a nikoliv čekat , až se někdo postižený začne soudit . ps2013-010-01-011-008.u8.p2.s4
To má přece stejně hloupou logiku , jako kdyby výrobci potravin chtěli zrušit hygienické normy s tím , že pokud někoho přiotráví , tak se přece postižený může jít soudit . ps2013-010-01-011-008.u8.p3.s1
Náš zákon o spotřebitelském úvěru vychází z praxe civilizovaných zemí , které mají nějakým způsobem maximální úrok u spotřebitelského úvěru určený , a to buď přímo zákonem , nebo v soudní praxi . ps2013-010-01-011-008.u8.p3.s2
Tady bych rád všechny upozornil , že spotřebitelský úvěr , resp . jeho výše je nějakým způsobem regulovaná ve 13 zemích Evropské unie . ps2013-010-01-011-008.u8.p3.s3
To znamená , 13 zemí z 27 má regulaci spotřebitelského úvěru a Česká republika mezi nimi samozřejmě není . ps2013-010-01-011-008.u8.p3.s4
Proto to tady navrhujeme . ps2013-010-01-011-008.u8.p3.s5
To znamená , že to , co tady navrhuje hnutí Úsvit , není nějaký výmysl či nesmysl , ale je to model v zemích jako Belgie , Estonsko , Francie , Irsko , Itálie , Malta , Německo , Nizozemí , Polsko , Portugalsko , Řecko , Slovinsko či Španělsko . ps2013-010-01-011-008.u8.p3.s6
To jsou země , kde je regulován , resp . zastropován spotřebitelský úvěr . ps2013-010-01-011-008.u8.p4.s1
Například v Německu je strop daný rozhodnutím nejvyššího soudu , který za přiměřený považuje dvojnásobek průměrné úrokové sazby uplatňované na trhu . ps2013-010-01-011-008.u8.p4.s2
V sousedním Polsku - schválně říkám nejprve sousední země - nesmí maximální úroková sazba překročit čtyřnásobek lombardní sazby Polské národní banky . ps2013-010-01-011-008.u8.p4.s3
S lombardní sazbou pracuje právě náš návrh . ps2013-010-01-011-008.u8.p4.s4
Ve Francii odpovídá maximální úroková sazba tržní sazbě počítané centrální bankou každé čtvrtletí a vynásobené koeficientem 1 , 33 . ps2013-010-01-011-008.u8.p5.s1
Takže , jak vidíme , rozumím tomu , že problematika je složitější , protože v různých zemích jsou různé modely , ale princip je zcela jasný - zastropovat náklady na úvěry . ps2013-010-01-011-008.u8.p5.s2
V této souvislosti mě trošku mrzí , že přestože jsme se tady snad už skoro před půl rokem shodli na tom , že to posuneme směrem ke druhému čtení , tak ani za několik měsíců jsme se v podstatě nedokázali shodnout na jednom z několika známých modelů , který funguje ve třinácti zemích Evropské unie , a nedokázali jsme to vlastně posunout , což je skutečně podivuhodné . ps2013-010-01-011-008.u8.p5.s3
Protože znova opakuji , že ve třinácti zemích to je , máme modely dokonce na výběr , jsou jasně dané , a v podstatě jsem bohužel začal mít dojem , že poté co tady obcházela jakási bankovní asociace , tak se debata zvrtla v omezení konkurence bank , místo toho , a to že prý má být návrh na lichvu a lichvářské úroky , místo toho , abychom se vrátili k principu , to znamená k zastropování úroků . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s1
Cílem tohoto zákona není primárně postihovat lichvu , tedy trestnou činnost . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s2
Od toho musí být dobrý trestní zákon . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s3
Jak jsem uvedl , náš návrh připravujeme . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s4
Naším cílem je v tomto zákoně , který tady teď projednáváme , stanovit nějaké hranice pro spotřebitelské úvěry , aby lidé bez ohledu na své schopnosti věděli , že ročně nezaplatí víc , než je společensky přijatelné . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s5
O parametrech úroků můžeme a jsme přece ochotni diskutovat . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s6
To tady právě narážím na několik měsíců trvající diskusi . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s7
Ale to zásadní přece paradoxně není , zda budou u úvěru do 15 tisíc náklady ve výši 20 či 30 % , ale to , aby měl spotřebitel jistotu , že tu je nějaká hranice a že v případě řádného splácení prostě nezaplatí víc . ps2013-010-01-011-008.u8.p6.s8
A to je myslím zcela oprávněný požadavek . ps2013-010-01-011-008.u8.p7.s1
Tady je mimochodem lichá námitka vlády , když jsem tedy procházel námitky vlády , že si poskytovatelé náklady , já bych řekl svými slovy ne náklady , ale lichvářský úrok , přesunou třeba do sankčních poplatků . ps2013-010-01-011-008.u8.p7.s2
To si myslím , že si tady vůbec nerozumíme s argumenty vlády , protože přece v tuto chvíli řešíme standardní spotřebitelský úvěr a jeho podmínky při řádném plnění závazků , aby ten , kdo chce řádně závazky plnit , to znamená začátek smlouvy , aby nebyl potom napálen nějakými lichvářskými úroky . ps2013-010-01-011-008.u8.p8.s1
Vláda také poukazuje na různorodost firemních produktů a souvisejících podmínek , ale právě tohle , tato spletitost , kdy se běžný člověk ve finančních produktech nevyzná , je přece důvodem , proč přijímat jednotná pravidla , a o to se tady snažíme . ps2013-010-01-011-008.u8.p8.s2
Znovu zdůrazňuji , stejně jako v dalších třinácti zemích Evropské unie , kde už to funguje . ps2013-010-01-011-008.u8.p8.s3
Finanční instituce samozřejmě nabízejí co nejsložitější podmínky , aby normální člověk nebyl schopen přijít na to , kolik ho úvěr bude v konečném plnění stát . ps2013-010-01-011-008.u8.p8.s4
Já myslím , že právě od toho jsme tu my všichni zákonodárci , abychom stanovili jasná pravidla , srozumitelná hlavně pro běžné občany , abychom řekli , že úvěr vás bude stát ročně maximálně tolik a tolik a nemusíte se bát , že vás někdo napálí , což je dneska skutečně už ne problém individuální , proto jsem rád za slova , co tady řekl pan poslanec Laudát , ale skutečně se z toho už stává problém celospolečenský , který potom odnáší celá společnost třeba ve formě různých dávek , které se potom obětem musí platit , a podobně . ps2013-010-01-011-008.u8.p9.s1
Pochopitelně neplatí ani poslední námitka vlády , která se týká nějakého úniku dlužníků na černý trh . ps2013-010-01-011-008.u8.p9.s2
Za prvé v návaznosti na spotřebitelský úvěr chystáme , a doufám , že společně se o tom budeme bavit , novou definici lichvy , kdy by lichvou měla být půjčka , jejíž plnění výrazně překročí společensky přijatelnou hranici , přičemž o výši procent tohoto plnění jsme samozřejmě připraveni diskutovat .