|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-05-15 ps2013-008-07-007-026 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

26. Návrh poslanců Marka Černocha, Tomia Okamury, Jaroslava Holíka, Martina Lanka, Karla Fiedlera, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Augustina Karla Andrleho Sylora, Stanislava Berkovce, Václava Snopka a Kateřiny Konečné na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 127/ - prvé čtení

Date2014-05-15
Meetingps2013/008
Agenda Itemps2013/008/026
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/s008220.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 613 • previousnext

ps2013-008-07-007-026.u1.p1.s1 26.
ps2013-008-07-007-026.u1.p1.s2 Návrh poslanců Marka Černocha, Tomia Okamury, Jaroslava Holíka, Martina Lanka, Karla Fiedlera, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Augustina Karla Andrleho Sylora, Stanislava Berkovce, Václava Snopka a Kateřiny Konečné na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 127/ - prvé čtení
ps2013-008-07-007-026.u1.p2.s1 Prosím, aby za navrhovatele návrh uvedl poslanec Marek Černoch.
ps2013-008-07-007-026.u1.p2.s2 Připraví se zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Farský.
ps2013-008-07-007-026.u1.p2.s3 Pane zástupce navrhovatelů, máte slovo.
ps2013-008-07-007-026.u2.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, pane předsedající.
ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s1 Základní motto každé politické strany či hnutí, které se chce dostat do Poslanecké sněmovny, zní "zatočíme s exekutory".
ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s2 A je to většinou úspěšné motto.
ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s3 Je tedy jasné, že pokud zmizí důvod s exekutory, odpadne mucholapka na voliče, a tudíž není další důvod přijímat zásadní řešení činnosti exekutorů.
ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s4 S tím my ale kategoricky nesouhlasíme.
ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s5 Do koaliční smlouvy se nakonec dostala jenom zmínka, že exekutoři nesmějí být vzájemně si konkurujícími podnikateli usilujícími o získání co nejvíce exekucí, kromě obvyklých floskulí o snížení odměn a lichvě.
ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s6 Přidalo se, že podle exekučního řádu se nebudou vymáhat pohledávky, které lze vymáhat podle jiných předpisů.
ps2013-008-07-007-026.u2.p3.s1 Exekuce se týkala v době konání posledních voleb do Poslanecké sněmovny 1 100 289 fyzických osob a 147 018 právnických osob.
ps2013-008-07-007-026.u2.p3.s2 Počet osob, které mají víc než deset exekucí, byl 47 122.
ps2013-008-07-007-026.u2.p3.s3 Jenom pro představu, vítězná ČSSD získala ve volbách 2013 do Poslanecké sněmovny celkem 1 016 829 hlasů, což je o 15 540 více než osob, na které je vedena exekuce, nepočítáme-li jejich rodinné příslušníky a statutární orgány právnických osob, na které je také vedena exekuce.
ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s1 Soudní exekutor je prodlouženou rukou státu.
ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s2 Vykonává státní moc a svou činností zajišťuje zachování elementárních principů právního státu, a proto nesmí být veřejností vnímán jako součást jakési vymahačské mafie, nesmí být propojován s kupčením s pohledávkami.
ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s3 Exekutor musí pracovat a rozhodovat nestranně a nezávisle.
ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s4 To mu ukládá zákon a to očekávají účastníci řízení.
ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s5 Protože pokud takto nahlíží veřejnost na exekutory, pak také obdobně nahlíží na nás poslance, protože řešení jejich tíživé situace je jenom a jenom na nás.
ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s1 Částečné řešení, jako je snižování odměn, zeštíhlování řízení, řekněme si to úplně na rovinu, nikam nevede.
ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s2 To se několika předchozím novelizacím prokázalo.
ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s3 Situace se stále zhoršuje, a tak je potřeba přijmout systémové řešení, a tím se přiblížit Evropě, když teritoriální princip je zaveden všude s výjimkou České republiky, Slovenské republiky a Albánie.
ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s4 Připomínám, že v některých zemích teritorialita soudních exekutorů dlouholetou tradici.
ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s1 Předkládáme zákon, kde navrhujeme teritorialitu soudních exekutorů s rovnoměrným rozdělováním.
ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s2 Řešení je to přelomové, je to systémová změna.
ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s3 Teritorialita je územní princip činnosti soudních exekutorů, kdy jsou soudní exekutoři jako úřední osoby, na které stát převedl část své pravomoci v oblasti výkonu soudních a dalších rozhodnutí, rovnoměrně pověřováni exekucemi v kraji, kde je sídlo jejich úřadu.
ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s4 Omezí se tak nadužívání a zneužívání exekucí, což vede k naprosté ztrátě odpovědnosti oprávněných, k naprosté lehkovážnosti řady subjektů v poskytování služeb na dluh, a obecně platí, že co je zadarmo, to je vždy nadužíváno.
ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s5 Teritorialita umožní efektivní a reálný dohled nad činností exekutora exekučním soudcem, odstranění excesů při exekuční činnosti a lepší předvídatelnost práva prostřednictvím sjednocující judikatury krajského soudu.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s1 Zásadním cílem navrhované úpravy je zrušit obchodní boj o pohledávky, tedy prorůstání byznysu do státní správy.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s2 Systém exekucí je nastaven tak, že vyvolává poptávku po exekucích.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s3 Čím více exekucí, tím lépe.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s4 To je z našeho pohledu - a doufám, že i z vašeho - nepřijatelné.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s5 Pokud však tento systém vyhovuje, pak se nic nemění.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s6 Odpovězme si na otázku, zda by stát měl mít zájem na tom, aby bylo co nejvíce exekucí a samozřejmě více vězňů ve věznicích.
ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s7 Nemělo by tomu tak být.
ps2013-008-07-007-026.u2.p8.s1 Nastolením teritoriality by v úřadech pak zavládl pořádek, protože roční odhadovaný počet exekucí u velkoúřadů by klesl z 50 tisíc na rozumných přibližně 4 tisíc exekucí ročně a to již exekutor osobně zvládne.
ps2013-008-07-007-026.u2.p8.s2 Skončilo by pak drancování a nájezdy na povinné.
ps2013-008-07-007-026.u2.p9.s1 Zájem o profesi exekutora pod tlakem médií, odporem veřejnosti a lacinou mluvou politiků postupně klesá, kvalita exekutorů zákonitě také.
ps2013-008-07-007-026.u2.p9.s2 Úřady se zavírají, a kdo by chtěl dneska být exekutorem?
ps2013-008-07-007-026.u2.p9.s3 Již nyní se do výběrových řízení na jeden exekutorský úřad hlásí jeden uchazeč, když v roce 2010 jich byly stovky, a tak nové exekutorské úřady ovládají bývalí zaměstnanci velkých úřadů, a pokud se nic nezmění, jednoho dne z nich bude pouhých deset.
ps2013-008-07-007-026.u2.p10.s1 Excesy, o kterých čteme v tisku, musí skončit a současně tak musíme zachovat vymahatelnost práva.
ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, naším záměrem je skončit s velkobyznysem v rámci exekucí.
ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s2 Pokud chceme skutečně řešit problémy s exekutory, musíme věc řešit systémově a takové řešení je teď na stole.
ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s3 Pojďme o něm alespoň diskutovat ve výborech, abychom dali veřejnosti signál, že se chceme problémem vážně a systémově zabývat.
ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s4 Naproti pak půjde i vládní návrh, se kterým se může tento náš poslanecký propojit a pracovat na dalších krocích, vedoucích ke zlepšení situace.
ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s5 Víme, že ke každému dlužníkovi je i věřitel a dluhy se musí platit.
ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s6 Naším cílem je pouze zastavení velkobyznysu s lidským neštěstím, neštěstím, které může, řekněme si to opravdu upřímně, postihnout třeba chybou kohokoliv z nás.
ps2013-008-07-007-026.u2.p12.s1 Dámy a pánové, velmi vás žádám a prosím o podporu, tak abychom mohli tento zákon dostat do výborů a do druhého čtení.
ps2013-008-07-007-026.u2.p12.s2 Děkuji.
ps2013-008-07-007-026.u3.p1.s1 Děkuji zástupci předkladatelů a žádám pana zpravodaje, aby přednesl svou zprávu pro prvé čtení.
ps2013-008-07-007-026.u3.p1.s2 Pan poslanec Jan Farský.
ps2013-008-07-007-026.u3.p1.s3 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-008-07-007-026.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-008-07-007-026.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, samotný tisk představil pan navrhovatel, přednesu to, jakým způsobem byl připraven zatím v naší Poslanecké sněmovně.
ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s1 Byl předložen 21. února roku 2014 a vláda k němu připravila stanovisko, s jehož zkráceným obsahem vás seznámím.
ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s2 Vláda vyslovila nesouhlas s tímto tiskem 127, a to z níže uvedených důvodů.
ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s3 Jednak odkazuje na komplexní právní úpravu, kterou v letošním roce připravuje, a to rovnou ve dvou termínech.
ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s4 První byl do konce dubna 2014, kdy skutečně vláda předložila podle plánu legislativních prací novelu exekučního řádu, a další novelu, dokonce i s případným návrhem týkajícím se teritoriality, plánuje do konce prosince 2014.
ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s5 Druhým důvodem pak je ten, že vláda identifikovala určité nedostatky, které by naopak mohly exekuční řízení zkomplikovat a mohly by omezit právní jistotu a zhoršit postavení nejen oprávněných, ale i povinných osob.
ps2013-008-07-007-026.u4.p3.s1 Vláda také nebyla v souladu s tím, že návrh podává exekutorské komoře možnost vytvářet formuláře, a v tom případě, kdy dochází návrh na samotnou exekuci, tak byť to návrh zákona výslovně neřeší, konstatuje vláda to, že samozřejmě ten okamžik zahájení řízení je stěžejním bodem celého řízení, a pokud není přesně ustanoveno, komu a jak tento návrh přijít, v jaké formě, tak vytváří právní nejistotu, která skutečně může znamenat pro oprávněného značnou újmu.
ps2013-008-07-007-026.u4.p4.s1 Vláda také nesouhlasí s navrženým zrušením § 38 odst. 2 exekučního řádu, který ukládá připojit originál nebo ověřenou kopii exekučního titulu, včetně potvrzení o jeho vykonatelnosti, a s tím s návrhem na samotné provedení exekuce.
ps2013-008-07-007-026.u4.p4.s2 Také nesouhlasí s tím, že exekutorské komoře je dána pravomoc, samosprávnému orgánu, dána pravomoc v systému rozdělování samotných exekucí, to je rovnoměrnost, o které mluvil pan předkladatel.
ps2013-008-07-007-026.u4.p4.s3 Uvádí ji jako nevhodnou i s odkazem na nálezy Ústavního soudu.
ps2013-008-07-007-026.u4.p5.s1 Dále vláda konstatuje, že návrh zákona neobsahuje příslušná přechodná ustanovení týkající se již zahájených řízení, a z úst pana předkladatele jsme slyšeli, že skutečně jde o velký počet, který je nutné řešit.
ps2013-008-07-007-026.u4.p5.s2 A tak jak nám to často vláda u poslaneckých návrhů dělá, samozřejmě konstatuje, že jsou tam nedostatky legislativně technického charakteru, které by ale určitě šly napravit.
ps2013-008-07-007-026.u4.p6.s1 To je tedy informace vlády, která se k tomu postavila.
ps2013-008-07-007-026.u4.p6.s2 Na závěr ještě shrnu, ze všech důvodů, které jsem uvedl, je nesouhlasné.
ps2013-008-07-007-026.u4.p7.s1 Organizační výbor tento návrh zákona doporučil 26. března na zařazení na schůzi a navrhl přikázat k projednání ústavněprávnímu výboru.
ps2013-008-07-007-026.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Tomia Okamury.
ps2013-008-07-007-026.u5.p1.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-008-07-007-026.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, k našemu návrhu.
ps2013-008-07-007-026.u6.p1.s2 Hlavní podstatou tzv. teritoriality pro exekutory je v praxi zavedení elektronického přidělování spisů, tzv. nápadů, na krajském principu.
ps2013-008-07-007-026.u6.p1.s3 Jednotlivé exekuce budou vymáhat exekutoři podle toho, ve kterém obvodu krajského soudu sídlí, a jednotlivé kauzy by jim měly být rovnoměrně přidělovány bez možnosti si vybírat, s tím že pokud budou zákonné důvody, věřiteli zůstává možnost žádat o jiného exekutora.
ps2013-008-07-007-026.u6.p2.s1 Exekutorská teritorialita je standardní systém, funkční v celé Evropě.
ps2013-008-07-007-026.u6.p2.s2 Výjimku tvoří Česká republika a Slovensko, přičemž ovšem Slovenská komora exekútorov také dlouhodobě krajovou teritorialitu prosazuje.
ps2013-008-07-007-026.u6.p2.s3 Podle jejího oficiálního vyjádření přijetí těchto opatření výrazně ztransparentní exekuční proces a bude významným přínosem - pardon, prínosom - především pro nejzranitelnější vrstvy obyvatelstva.
ps2013-008-07-007-026.u6.p3.s1 Cituji: K návrhu teritoriality se zcela vážně postavila i Exekutorská komora ČR, kdy podle interního průzkumu je 86 % exekutorů pro teritorialitu, a vznikla mezi nimi také platforma pro teritorialitu, která se zasazuje o přijetí teritoriality u soudních exekutorů.
ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s1 Cílem novely zákona je, aby exekutor nemohl skupovat pohledávky, nebyl nucen dávat provize a nebyl nucen k maximalizaci zisku.
ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s2 Samozřejmě když exekutor 150 zaměstnanců, a víte, o jakých např. mluvím, musí je nějak živit, a když chcete získat velký počet pohledávek, musíte dát provizi, a když dáte provizi, tak ji přece musíte z něčeho vytřískat.
ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s3 To je nekonečný koloběh, který vede k navyšování pohledávek o desetitisícinásobky.
ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s4 Proto i pro tři dlužné stovky musí jít do dražby dům povinného, protože režie takové exekutorské továrny na dluhy je gigantická a nějaká tisícovka náklady samozřejmě nespraví.
ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s1 Co je také zásadní, je možnost přezkumu a kontroly práce exekutorů.
ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s2 Drtivá část občanů nezná svá práva, nezná zákony a není schopna se bránit zvůli některých exekutorů.
ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s3 A tady je zásadní problém.
ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s4 V konkrétních exekutorských excesech zjišťujeme, že problém není v zákoně, ale v tom, že exekutor zákon porušuje a spoléhá na to, že postižený se nejen neumí, ale prakticky ani nemůže dovolat práva a v drtivé většině křivdu strpí.
ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s1 Lidé nemají peníze na dluhy, natož na drahé právníky.
ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s2 Takže zadlužený chudák je tou nejjistější obětí pro každého, kdo nerespektuje zákon.
ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s3 Jediné řešení je aktivní přístup Ministerstva spravedlnosti, které by mohlo a mělo konat namátkové kontroly.
ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s4 Samozřejmě pokud nějaká exekutorská komora desetitisíce případů ročně, pak není v silách ministerstva přezkoumat, byť jen namátkově, nějaké významnější procento kauz.
ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s5 A jak víme z praxe, drtivá většina excesů se týká právě těch největších exekutorských velkopodnikatelů.
ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s1 Pokud se exekuce rovnoměrně rozdělí, pak nejen že ubude motivace dluhy či exekuce skupovat, ale také se exekuce rovnoměrně rozloží a práce každého exekutorského úřadu bude snadněji kontrolovatelná.
ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s2 Navíc, nalijme si čistého vína, z praxe také víme, že věřitelé si dnes vybírají mj. některé exekutory právě pro jejich nevybíravé metody.
ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s3 A ne vždy jde jen o peníze.
ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s4 Máme zdokladovanou kauzu, kdy starosta městečka, bylo to městečko v Pardubickém kraji, nepředal dluh 270 korun za popelnici exekutorovi v okresním městě, protože ten by věc řešil srážkou ze mzdy, ale předal ji exekutorskému ranaři, protože se starosta a ten obyvatel neměli rádi.
ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s5 A ten okamžitě dluh navýšil o desetitisíce, nepřistoupil na splátky a ihned nařídil prodej nemovitosti dlužníka v ceně téměř milion korun.
ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s6 Dluh, který si dlužník mohl odpracovat u obce, tak skončil prodejem domu a naprostým ožebračením dlužníka a důvod byl jen v tom, že dotyčný dlužník se se starostou pohádal.
ps2013-008-07-007-026.u6.p8.s1 Tímto stylem nám tu ovšem exekutoři vyrábějí bezdomovce, sociální vyděděnce, kteří jsou do smrti v dluzích.
ps2013-008-07-007-026.u6.p8.s2 Aby se alespoň nějak uživili, pracují načerno a oficiálně pak pobírají jen sociální dávky.
ps2013-008-07-007-026.u6.p8.s3 Stát přichází o peníze a občané, kteří by byli pro rozpočet přínosem, se stávají naopak přítěží.

Text viewDownload CoNNL-U