ps2013-008-07-007-026.u1.p1.s1
26 . ps2013-008-07-007-026.u1.p1.s2
Návrh poslanců Marka Černocha , Tomia Okamury , Jaroslava Holíka , Martina Lanka , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Augustina Karla Andrleho Sylora , Stanislava Berkovce , Václava Snopka a Kateřiny Konečné na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 120 / 2001 Sb . , o soudních exekutorech a exekuční činnosti ( exekuční řád ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 127 / - prvé čtení ps2013-008-07-007-026.u1.p2.s1
Prosím , aby za navrhovatele návrh uvedl poslanec Marek Černoch . ps2013-008-07-007-026.u1.p2.s2
Připraví se zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Farský . ps2013-008-07-007-026.u1.p2.s3
Pane zástupce navrhovatelů , máte slovo . ps2013-008-07-007-026.u2.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové , vážené kolegyně , vážení kolegové , pane předsedající . ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s1
Základní motto každé politické strany či hnutí , které se chce dostat do Poslanecké sněmovny , zní " zatočíme s exekutory " . ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s2
A je to většinou úspěšné motto . ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s3
Je tedy jasné , že pokud zmizí důvod s exekutory , odpadne mucholapka na voliče , a tudíž není další důvod přijímat zásadní řešení činnosti exekutorů . ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s4
S tím my ale kategoricky nesouhlasíme . ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s5
Do koaliční smlouvy se nakonec dostala jenom zmínka , že exekutoři nesmějí být vzájemně si konkurujícími podnikateli usilujícími o získání co nejvíce exekucí , kromě obvyklých floskulí o snížení odměn a lichvě . ps2013-008-07-007-026.u2.p2.s6
Přidalo se , že podle exekučního řádu se nebudou vymáhat pohledávky , které lze vymáhat podle jiných předpisů . ps2013-008-07-007-026.u2.p3.s1
Exekuce se týkala v době konání posledních voleb do Poslanecké sněmovny 1 100 289 fyzických osob a 147 018 právnických osob . ps2013-008-07-007-026.u2.p3.s2
Počet osob , které mají víc než deset exekucí , byl 47 122 . ps2013-008-07-007-026.u2.p3.s3
Jenom pro představu , vítězná ČSSD získala ve volbách 2013 do Poslanecké sněmovny celkem 1 016 829 hlasů , což je o 15 540 více než osob , na které je vedena exekuce , nepočítáme - li jejich rodinné příslušníky a statutární orgány právnických osob , na které je také vedena exekuce . ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s1
Soudní exekutor je prodlouženou rukou státu . ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s2
Vykonává státní moc a svou činností zajišťuje zachování elementárních principů právního státu , a proto nesmí být veřejností vnímán jako součást jakési vymahačské mafie , nesmí být propojován s kupčením s pohledávkami . ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s3
Exekutor musí pracovat a rozhodovat nestranně a nezávisle . ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s4
To mu ukládá zákon a to očekávají účastníci řízení . ps2013-008-07-007-026.u2.p4.s5
Protože pokud takto nahlíží veřejnost na exekutory , pak také obdobně nahlíží na nás poslance , protože řešení jejich tíživé situace je jenom a jenom na nás . ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s1
Částečné řešení , jako je snižování odměn , zeštíhlování řízení , řekněme si to úplně na rovinu , nikam nevede . ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s2
To se několika předchozím novelizacím prokázalo . ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s3
Situace se stále zhoršuje , a tak je potřeba přijmout systémové řešení , a tím se přiblížit Evropě , když teritoriální princip je zaveden všude s výjimkou České republiky , Slovenské republiky a Albánie . ps2013-008-07-007-026.u2.p5.s4
Připomínám , že v některých zemích má teritorialita soudních exekutorů dlouholetou tradici . ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s1
Předkládáme zákon , kde navrhujeme teritorialitu soudních exekutorů s rovnoměrným rozdělováním . ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s2
Řešení je to přelomové , je to systémová změna . ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s3
Teritorialita je územní princip činnosti soudních exekutorů , kdy jsou soudní exekutoři jako úřední osoby , na které stát převedl část své pravomoci v oblasti výkonu soudních a dalších rozhodnutí , rovnoměrně pověřováni exekucemi v kraji , kde je sídlo jejich úřadu . ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s4
Omezí se tak nadužívání a zneužívání exekucí , což vede k naprosté ztrátě odpovědnosti oprávněných , k naprosté lehkovážnosti řady subjektů v poskytování služeb na dluh , a obecně platí , že co je zadarmo , to je vždy nadužíváno . ps2013-008-07-007-026.u2.p6.s5
Teritorialita umožní efektivní a reálný dohled nad činností exekutora exekučním soudcem , odstranění excesů při exekuční činnosti a lepší předvídatelnost práva prostřednictvím sjednocující judikatury krajského soudu . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s1
Zásadním cílem navrhované úpravy je zrušit obchodní boj o pohledávky , tedy prorůstání byznysu do státní správy . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s2
Systém exekucí je nastaven tak , že vyvolává poptávku po exekucích . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s3
Čím více exekucí , tím lépe . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s4
To je z našeho pohledu - a doufám , že i z vašeho - nepřijatelné . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s5
Pokud však tento systém vyhovuje , pak se nic nemění . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s6
Odpovězme si na otázku , zda by stát měl mít zájem na tom , aby bylo co nejvíce exekucí a samozřejmě více vězňů ve věznicích . ps2013-008-07-007-026.u2.p7.s7
Nemělo by tomu tak být . ps2013-008-07-007-026.u2.p8.s1
Nastolením teritoriality by v úřadech pak zavládl pořádek , protože roční odhadovaný počet exekucí u velkoúřadů by klesl z 50 tisíc na rozumných přibližně 4 tisíc exekucí ročně a to již exekutor osobně zvládne . ps2013-008-07-007-026.u2.p8.s2
Skončilo by pak drancování a nájezdy na povinné . ps2013-008-07-007-026.u2.p9.s1
Zájem o profesi exekutora pod tlakem médií , odporem veřejnosti a lacinou mluvou politiků postupně klesá , kvalita exekutorů zákonitě také . ps2013-008-07-007-026.u2.p9.s2
Úřady se zavírají , a kdo by chtěl dneska být exekutorem ? ps2013-008-07-007-026.u2.p9.s3
Již nyní se do výběrových řízení na jeden exekutorský úřad hlásí jeden uchazeč , když v roce 2010 jich byly stovky , a tak nové exekutorské úřady ovládají bývalí zaměstnanci velkých úřadů , a pokud se nic nezmění , jednoho dne z nich bude pouhých deset . ps2013-008-07-007-026.u2.p10.s1
Excesy , o kterých čteme v tisku , musí skončit a současně tak musíme zachovat vymahatelnost práva . ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , naším záměrem je skončit s velkobyznysem v rámci exekucí . ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s2
Pokud chceme skutečně řešit problémy s exekutory , musíme věc řešit systémově a takové řešení je teď na stole . ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s3
Pojďme o něm alespoň diskutovat ve výborech , abychom dali veřejnosti signál , že se chceme problémem vážně a systémově zabývat . ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s4
Naproti pak půjde i vládní návrh , se kterým se může tento náš poslanecký propojit a pracovat na dalších krocích , vedoucích ke zlepšení situace . ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s5
Víme , že ke každému dlužníkovi je i věřitel a dluhy se musí platit . ps2013-008-07-007-026.u2.p11.s6
Naším cílem je pouze zastavení velkobyznysu s lidským neštěstím , neštěstím , které může , řekněme si to opravdu upřímně , postihnout třeba chybou kohokoliv z nás . ps2013-008-07-007-026.u2.p12.s1
Dámy a pánové , velmi vás žádám a prosím o podporu , tak abychom mohli tento zákon dostat do výborů a do druhého čtení . ps2013-008-07-007-026.u2.p12.s2
Děkuji . ps2013-008-07-007-026.u3.p1.s1
Děkuji zástupci předkladatelů a žádám pana zpravodaje , aby přednesl svou zprávu pro prvé čtení . ps2013-008-07-007-026.u3.p1.s2
Pan poslanec Jan Farský . ps2013-008-07-007-026.u3.p1.s3
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-008-07-007-026.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-008-07-007-026.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , samotný tisk představil pan navrhovatel , já přednesu to , jakým způsobem byl připraven zatím v naší Poslanecké sněmovně . ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s1
Byl předložen 21 . února roku 2014 a vláda k němu připravila stanovisko , s jehož zkráceným obsahem vás seznámím . ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s2
Vláda vyslovila nesouhlas s tímto tiskem 127 , a to z níže uvedených důvodů . ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s3
Jednak odkazuje na komplexní právní úpravu , kterou v letošním roce připravuje , a to rovnou ve dvou termínech . ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s4
První byl do konce dubna 2014 , kdy skutečně vláda předložila podle plánu legislativních prací novelu exekučního řádu , a další novelu , dokonce i s případným návrhem týkajícím se teritoriality , plánuje do konce prosince 2014 . ps2013-008-07-007-026.u4.p2.s5
Druhým důvodem pak je ten , že vláda identifikovala určité nedostatky , které by naopak mohly exekuční řízení zkomplikovat a mohly by omezit právní jistotu a zhoršit postavení nejen oprávněných , ale i povinných osob . ps2013-008-07-007-026.u4.p3.s1
Vláda také nebyla v souladu s tím , že návrh podává exekutorské komoře možnost vytvářet formuláře , a v tom případě , kdy jí dochází návrh na samotnou exekuci , tak byť to návrh zákona výslovně neřeší , konstatuje vláda to , že samozřejmě ten okamžik zahájení řízení je stěžejním bodem celého řízení , a pokud není přesně ustanoveno , komu a jak má tento návrh přijít , v jaké formě , tak vytváří právní nejistotu , která skutečně může znamenat pro oprávněného značnou újmu . ps2013-008-07-007-026.u4.p4.s1
Vláda také nesouhlasí s navrženým zrušením § 38 odst . 2 exekučního řádu , který ukládá připojit originál nebo ověřenou kopii exekučního titulu , včetně potvrzení o jeho vykonatelnosti , a s tím s návrhem na samotné provedení exekuce . ps2013-008-07-007-026.u4.p4.s2
Také nesouhlasí s tím , že exekutorské komoře je dána pravomoc , samosprávnému orgánu , dána pravomoc v systému rozdělování samotných exekucí , to je rovnoměrnost , o které mluvil pan předkladatel . ps2013-008-07-007-026.u4.p4.s3
Uvádí ji jako nevhodnou i s odkazem na nálezy Ústavního soudu . ps2013-008-07-007-026.u4.p5.s1
Dále vláda konstatuje , že návrh zákona neobsahuje příslušná přechodná ustanovení týkající se již zahájených řízení , a z úst pana předkladatele jsme slyšeli , že skutečně jde o velký počet , který je nutné řešit . ps2013-008-07-007-026.u4.p5.s2
A tak jak nám to často vláda u poslaneckých návrhů dělá , samozřejmě konstatuje , že jsou tam nedostatky legislativně technického charakteru , které by ale určitě šly napravit . ps2013-008-07-007-026.u4.p6.s1
To je tedy informace vlády , která se k tomu postavila . ps2013-008-07-007-026.u4.p6.s2
Na závěr ještě shrnu , ze všech důvodů , které jsem uvedl , je nesouhlasné . ps2013-008-07-007-026.u4.p7.s1
Organizační výbor tento návrh zákona doporučil už 26 . března na zařazení na schůzi a navrhl přikázat k projednání ústavněprávnímu výboru . ps2013-008-07-007-026.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku pana poslance Tomia Okamury . ps2013-008-07-007-026.u5.p1.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-008-07-007-026.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , k našemu návrhu . ps2013-008-07-007-026.u6.p1.s2
Hlavní podstatou tzv . teritoriality pro exekutory je v praxi zavedení elektronického přidělování spisů , tzv . nápadů , na krajském principu . ps2013-008-07-007-026.u6.p1.s3
Jednotlivé exekuce budou vymáhat exekutoři podle toho , ve kterém obvodu krajského soudu sídlí , a jednotlivé kauzy by jim měly být rovnoměrně přidělovány bez možnosti si vybírat , s tím že pokud budou zákonné důvody , věřiteli zůstává možnost žádat o jiného exekutora . ps2013-008-07-007-026.u6.p2.s1
Exekutorská teritorialita je standardní systém , funkční v celé Evropě . ps2013-008-07-007-026.u6.p2.s2
Výjimku tvoří Česká republika a Slovensko , přičemž ovšem Slovenská komora exekútorov také dlouhodobě krajovou teritorialitu prosazuje . ps2013-008-07-007-026.u6.p2.s3
Podle jejího oficiálního vyjádření přijetí těchto opatření výrazně ztransparentní exekuční proces a bude významným přínosem - pardon , prínosom - především pro nejzranitelnější vrstvy obyvatelstva . ps2013-008-07-007-026.u6.p3.s1
Cituji : K návrhu teritoriality se zcela vážně postavila i Exekutorská komora ČR , kdy podle interního průzkumu je 86 % exekutorů pro teritorialitu , a vznikla mezi nimi také platforma pro teritorialitu , která se zasazuje o přijetí teritoriality u soudních exekutorů . ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s1
Cílem novely zákona je , aby exekutor nemohl skupovat pohledávky , nebyl nucen dávat provize a nebyl nucen k maximalizaci zisku . ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s2
Samozřejmě když má exekutor 150 zaměstnanců , a víte , o jakých např . mluvím , musí je nějak živit , a když chcete získat velký počet pohledávek , musíte dát provizi , a když dáte provizi , tak ji přece musíte z něčeho vytřískat . ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s3
To je nekonečný koloběh , který vede k navyšování pohledávek až o desetitisícinásobky . ps2013-008-07-007-026.u6.p4.s4
Proto i pro tři dlužné stovky musí jít do dražby dům povinného , protože režie takové exekutorské továrny na dluhy je gigantická a nějaká tisícovka náklady samozřejmě nespraví . ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s1
Co je také zásadní , je možnost přezkumu a kontroly práce exekutorů . ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s2
Drtivá část občanů nezná svá práva , nezná zákony a není schopna se bránit zvůli některých exekutorů . ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s3
A tady je zásadní problém . ps2013-008-07-007-026.u6.p5.s4
V konkrétních exekutorských excesech zjišťujeme , že problém není v zákoně , ale v tom , že exekutor zákon porušuje a spoléhá na to , že postižený se nejen neumí , ale prakticky ani nemůže dovolat práva a v drtivé většině křivdu strpí . ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s1
Lidé nemají peníze na dluhy , natož na drahé právníky . ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s2
Takže zadlužený chudák je tou nejjistější obětí pro každého , kdo nerespektuje zákon . ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s3
Jediné řešení je aktivní přístup Ministerstva spravedlnosti , které by mohlo a mělo konat namátkové kontroly . ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s4
Samozřejmě pokud má nějaká exekutorská komora desetitisíce případů ročně , pak není v silách ministerstva přezkoumat , byť jen namátkově , nějaké významnější procento kauz . ps2013-008-07-007-026.u6.p6.s5
A jak víme z praxe , drtivá většina excesů se týká právě těch největších exekutorských velkopodnikatelů . ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s1
Pokud se exekuce rovnoměrně rozdělí , pak nejen že ubude motivace dluhy či exekuce skupovat , ale také se exekuce rovnoměrně rozloží a práce každého exekutorského úřadu bude snadněji kontrolovatelná . ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s2
Navíc , nalijme si čistého vína , z praxe také víme , že věřitelé si dnes vybírají mj . některé exekutory právě pro jejich nevybíravé metody . ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s3
A ne vždy jde jen o peníze . ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s4
Máme zdokladovanou kauzu , kdy starosta městečka , bylo to městečko v Pardubickém kraji , nepředal dluh 270 korun za popelnici exekutorovi v okresním městě , protože ten by věc řešil srážkou ze mzdy , ale předal ji exekutorskému ranaři , protože se starosta a ten obyvatel neměli rádi . ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s5
A ten okamžitě dluh navýšil o desetitisíce , nepřistoupil na splátky a ihned nařídil prodej nemovitosti dlužníka v ceně téměř milion korun . ps2013-008-07-007-026.u6.p7.s6
Dluh , který si dlužník mohl odpracovat u obce , tak skončil prodejem domu a naprostým ožebračením dlužníka a důvod byl jen v tom , že dotyčný dlužník se se starostou pohádal . ps2013-008-07-007-026.u6.p8.s1
Tímto stylem nám tu ovšem exekutoři vyrábějí bezdomovce , sociální vyděděnce , kteří jsou až do smrti v dluzích . ps2013-008-07-007-026.u6.p8.s2
Aby se alespoň nějak uživili , pracují načerno a oficiálně pak pobírají jen sociální dávky . ps2013-008-07-007-026.u6.p8.s3
Stát přichází o peníze a občané , kteří by byli pro rozpočet přínosem , se stávají naopak přítěží .