ps2013-007-02-008-014.u1.p1.s1
14 . ps2013-007-02-008-014.u1.p1.s2
Návrh poslanců Heleny Langšádlové , Jana Chvojky , Jana Bartoška , Daniela Korteho , Jiřího Skalického , Michala Kučery , Herberta Pavery , Markéty Adamové , Niny Novákové , Gabriely Peckové a Jana Farského na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 418 / 2011 Sb . , o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim / sněmovní tisk 105 / - prvé čtení ps2013-007-02-008-014.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 105 / 1 . ps2013-007-02-008-014.u1.p2.s2
Prosím tedy , aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů poslankyně Helena Langšádlová . ps2013-007-02-008-014.u1.p2.s3
Takže místo Heleny Langšádlové zde máme náhradníka . ps2013-007-02-008-014.u1.p2.s4
Poprosím vás , pane poslanče , pojďte přečíst návrh . ps2013-007-02-008-014.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-007-02-008-014.u2.p1.s2
Dobré odpoledne , dámy a pánové . ps2013-007-02-008-014.u2.p2.s1
Dovolte , abych krátce odůvodnil a vysvětlil , v čem spočívá novela zákona o odpovědnosti právnických osob . ps2013-007-02-008-014.u2.p2.s2
Je to sněmovní tisk č . 105 a tato novela obsahuje to , že by trestná skutková novela lichvy měla být dána do zákona o trestní odpovědnosti právnických osob . ps2013-007-02-008-014.u2.p2.s3
Tato trestní odpovědnost , tato skutková podstata , v tom zákoně chybí a samozřejmě trestného činu lichvy se nedopouštějí jenom fyzické osoby , ale jak víme z různých sdělovacích prostředků , z médií , tak zejména osoby právnické - různé nebankovní společnosti a další právnické osoby . ps2013-007-02-008-014.u2.p3.s1
Já bych chtěl jenom krátce přečíst , co to vůbec je trestný čin lichvy . ps2013-007-02-008-014.u2.p3.s2
Toho činu se dopustí ten , kdo zneužívaje něčí rozumové slabosti , tísně , nezkušenosti , lehkomyslnosti nebo něčího rozrušení dá sobě nebo jinému poskytnout nebo slíbit plnění , jehož hodnota je k hodnotě vzájemného plnění v hrubém nepoměru , nebo kdo takovou pohledávku uplatní nebo v úmyslu uplatnit ji na sebe převede . ps2013-007-02-008-014.u2.p4.s1
Takže na závěr : Jde o to , aby tento trestný čin byl v tom zákoně o trestní odpovědnosti právnických osob , jde o trestný čin , který dle našeho názoru mohou mimo fyzické osoby spáchat i osoby právnické , bohužel v dnešním zákoně není dán ten trest , že by mohly být zrušeny nebo mohla býti dána nějaká pokuta . ps2013-007-02-008-014.u2.p4.s2
Takže prosím o propuštění tohoto tisku do druhého čtení do ústavněprávního výboru , kde se o něm můžeme dále pobavit . ps2013-007-02-008-014.u2.p4.s3
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-007-02-008-014.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Borka . ps2013-007-02-008-014.u3.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s2
Vážená vládo , kolegyně a kolegové , pan poslanec Chvojka nás seznámil s novelou , nebo s doplněním zákona č . 418 / 2000 Sb . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s3
Tento zákon nabyl na účinnost teprve k 1 . lednu 2012 . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s4
Jedná se tedy o další z poměrně rozsáhlého seznamu zákonů , které poslanci upravují , doplňují nebo mnohdy z gruntu mění . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s5
Já využiji svého vystoupení k tomu , abych zdůraznil , že se domnívám , že nastal čas zvážit systém , který bude upřednostňovat kvalitu na úkor kvantity . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s6
Tak jak ostatně zaznělo již v některých vystoupeních v této Sněmovně . ps2013-007-02-008-014.u4.p1.s7
Toto mé konstatování prosím berte zároveň jako výzvu pro vládu Bohuslava Sobotky při tvorbě vládních návrhů zákonů a též jako výzvu k jednotlivým poslaneckým klubům a samozřejmě k nám poslancům . ps2013-007-02-008-014.u4.p2.s1
Navrhovaná poslanecká novela rozšiřuje účinnost zákona na právnické osoby za spáchání trestného činu lichvy , jak jsme slyšeli . ps2013-007-02-008-014.u4.p2.s2
S tímto závěrem lze vyslovit souhlas , neboť nekalé praktiky některých nebankovních subjektů , jež jsou právnickými osobami , významně ohrožují nejen sociálně znevýhodněné a vyloučené skupiny obyvatel , ale například i seniory a některé příslušníky středněpříjmových vrstev obyvatelstva , jak správně toto pojmenovala vláda ve svém stanovisku 105 / 1 . ps2013-007-02-008-014.u4.p3.s1
Projednávaný tisk rovněž vychází z tisku č . 915 z předchozího volebního období . ps2013-007-02-008-014.u4.p3.s2
Vláda však ve svém stanovisku k této věci však opakovaně upozorňuje , že navrhované doplnění výčtu trestných činů , jichž se může dopustit právnická osoba , o trestný čin lichvy se odchyluje od současné koncepce úpravy zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim . ps2013-007-02-008-014.u4.p3.s3
Zároveň doporučuje ke zvážení podstatným způsobem rozšířit okruh trestných činů , jichž se právnická osoba může dopustit , včetně tedy rozšíření o trestný čin lichvy . ps2013-007-02-008-014.u4.p4.s1
Vzhledem k tomu , že vláda zařadila do svého legislativního plánu na zbývající část roku 2014 návrh na změnu zákona č . 418 / 2001 Sb . , o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim , budu navrhovat předložený poslanecký návrh zamítnout v prvém čtení . ps2013-007-02-008-014.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u5.p1.s2
Do diskuse mám nejdříve s faktickou poznámkou přihlášeného pana poslance Polčáka . ps2013-007-02-008-014.u5.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-007-02-008-014.u6.p1.s1
Děkuji vám , pane místopředsedo . ps2013-007-02-008-014.u6.p1.s2
Já se nebudu snažit být do jisté míry tak příkrý jako pan zpravodaj , byť musím přiznat , že s podstatnou částí argumentace , kterou zde přednesl pan zpravodaj , musím souhlasit z odborného hlediska . ps2013-007-02-008-014.u6.p1.s3
Asi není úplně možné , abychom trestní zákoník a zákon o trestní odpovědnosti právnických osob prostě otevírali několikanásobně . ps2013-007-02-008-014.u6.p1.s4
To je věc , řekl bych , velmi bedlivého uvážení a je trochu s podivem , když se podíváte na to , že je zde otevřen právě i tento zákon ve sněmovním tisku 45 , což je samozřejmě tisk , který předchází i podle čísla číslovce 105 , tak je jasné , že pokud už v tomto sněmovním tisku probíráme rozšíření dalších skutkových podstat na trestnost právnických osob , možná že by se předkladatelé mohli zamyslet nad tím , že není asi cílem zásobit Sbírku zákonů dalšími a dalšími úplně dílčími jednotlivými novelami zákona takhle zásadního , který upravuje trestnost osob jak právnických , tak i fyzických . ps2013-007-02-008-014.u6.p2.s1
Já bych se chtěl jenom zamyslet nad tím , jestli opravdu zásadou konzervativní politiky je uměřenost , jistá střídmost právě v tom zásahu do trestní politiky státu . ps2013-007-02-008-014.u6.p2.s2
Takže stanovisko pana zpravodaje , jakkoli je možná příkré , tak já ho nechci přímo podporovat , ale bylo by možná vhodné se zamyslet nad prolnutím obou dvou norem , které v té dané věci byly předloženy , protože pokud budou obě dvě schváleny , tak jsou to dílčí další a další novely zákona o trestní odpovědnosti právnických osob . ps2013-007-02-008-014.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u7.p1.s2
S přednostním právem je do diskuse přihlášena paní ministryně Válková . ps2013-007-02-008-014.u7.p1.s3
Máte slovo , paní ministryně . ps2013-007-02-008-014.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , já vlastně se jenom napojím , navážu na to , co zde bylo řečeno oběma předřečníky . ps2013-007-02-008-014.u8.p1.s3
Apeluji na nás všechny , abychom dbali principů racionální trestní politiky , která by rozhodně neměla být uplatňována v zájmu množství různých novelizačních zásahů do kodexů , a trestní zákon je jeden ze stěžejních kodexů . ps2013-007-02-008-014.u8.p1.s4
Víme , že trestní zákoník není jenom sám o sobě základním kodexem , doplňují ho právě speciální normy , jako je zákon o trestní odpovědnosti právnických osob , který sice odkazuje na trestní zákoník , ale má určitá speciální ustanovení a mezi jedno z těch speciálních ustanovení patří i výčet trestných činů , za které lze právnické osoby postavit před trestní soud . ps2013-007-02-008-014.u8.p2.s1
My jsme teď svědky toho , že se ten výčet čím dál tím více kritizuje , a i já se k té kritice připojuji , nicméně zde bych byla velice uvážlivá a rozlišovala případy , kdy musíme rozšířit trestnost z důvodu implementace evropských směrnic , které nám pod hrozbou sankcí ukládají doplnit ten výčet o určité nové skutkové podstaty , jako je to teď v oblasti prevence před zneužitím dětí pro účely pornografie , dvě nové skutkové podstaty ve zmíněném tisku 45 jsou obsaženy , a zde si myslím , že je to namístě , protože jiná cesta není . ps2013-007-02-008-014.u8.p2.s2
Musíme implementovat to , co nám evropské směrnice ukládají . ps2013-007-02-008-014.u8.p3.s1
Pokud jde o lichvu , tak já rozhodně nechci zpochybňovat smysluplnost jejího zařazení do toho ustanovení , které obsahuje výčet trestných činů , za které lze právnické osoby postavit před trestní soud , čili vyvodit trestní odpovědnost na straně jedné . ps2013-007-02-008-014.u8.p3.s2
Na straně druhé takových skutkových podstat , které tam chybí , byť nejsou mediálně ani politicky nyní v popředí pozornosti , např . drogové delikty , je mnohem více . ps2013-007-02-008-014.u8.p3.s3
Ale může se stát , že konkrétní případ , ke kterému dojde za dva za tři měsíce , naši pozornost upoutá a my budeme znovu otevírat tento zákon a znovu budeme podávat asi poslanecké návrhy . ps2013-007-02-008-014.u8.p4.s1
Je pravda , co zde bylo řečeno , já to chci na tomto místě potvrdit za resort spravedlnosti , že připravujeme , už v těchto dnech připravujeme návrh , který by měl být komplexní , v rámci kterého chceme obrátit systém uplatňování trestní odpovědnosti právnických osob tak , aby napříště už nebylo nutné novelizovat okruh trestných činů vždycky , když se v praxi ukáže potřeba nějaký trestný čin tímto způsobem právnické osobě přičíst , když v praxi zjistíme , že je namístě , aby zde trestní represe byla uplatněna , že nestačí represe třeba v oblasti správního práva nebo nějaká sankce civilněprávní . ps2013-007-02-008-014.u8.p4.s2
Konkrétně by to mělo znamenat , a já už jsem to tady v jiné souvislosti připomínala , že bychom chtěli umožnit tou připravovanou zásadnější a komplexnější novelou , aby právnické osoby byly odpovědné za všechny trestné činy , které jsou uvedeny v trestním zákoníku , s výjimkou těch , které tam budou taxativně uvedeny . ps2013-007-02-008-014.u8.p4.s3
Teď je to přesně naopak . ps2013-007-02-008-014.u8.p4.s4
Je možné je postavit před trestní soud jenom za ty trestné činy , které jsou tam uvedeny . ps2013-007-02-008-014.u8.p4.s5
Takže bychom se ubírali cestou , která je podle mého názoru bezpečnější prevencí před neplánovanou eskalací poslaneckých návrhů na doplnění výčtu trestných činů , za které lze postavit právnické osoby před trestní soudy . ps2013-007-02-008-014.u8.p5.s1
Takže shrnuto a podtrženo , za resort spravedlnosti se velmi přimlouvám , abychom ještě chviličku vydrželi , abychom nepodpořili tento poslanecký návrh a počkali si na návrh , který připravuje Ministerstvo spravedlnosti , který půjde samozřejmě do řádného připomínkového řízení , zohlední i názory jiných resortů a akademických pracovišť a který , doufám , vyústí v řešení , jehož platnost přetrvá jedno volební období . ps2013-007-02-008-014.u8.p5.s2
Možná že je to příliš ambiciózní cíl , ale rozhodně zamezí tomu , abychom tam příště přidávali další majetkové trestné činy nebo drogové trestné činy a aby došlo k absolutnímu neplánovanému legislativnímu , v tomto smyslu se dá říci až dramaticky , chaosu . ps2013-007-02-008-014.u8.p5.s3
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u9.p1.s1
Děkuji vám , paní ministryně . ps2013-007-02-008-014.u9.p1.s2
Dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Pospíšil . ps2013-007-02-008-014.u9.p1.s3
Takže pane poslanče , pojďte . ps2013-007-02-008-014.u10.p1.s1
Děkuji pěkně . ps2013-007-02-008-014.u10.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , dovolte mi několik poznámek k tomuto návrhu , a to z toho důvodu , že jsem byl předkladatelem zákona , který je tady dnes debatován a který v roce 2011 byl schválen . ps2013-007-02-008-014.u10.p1.s3
Je třeba tady říci několik vět proto , aby debata byla komplexní , aby to nevyznělo , že ten návrh zákona je v zásadě nekvalitní a že je třeba ho v tuto chvíli napravovat , resp . určitým způsobem opravovat . ps2013-007-02-008-014.u10.p1.s4
To samozřejmě je možné , nicméně je to otázka politického rozhodnutí , není to o chybách tohoto zákona . ps2013-007-02-008-014.u10.p2.s1
Je třeba si uvědomit , že trestní odpovědnost právnických osob byla do českého právního řádu přinesena jako něco zcela nového , něco , co dlouhodobě odporovalo tradici , řekněme , českého trestního práva postaveného na trestní odpovědnosti fyzické osoby . ps2013-007-02-008-014.u10.p2.s2
A předtím , než ten zákon byl přijat , byla vedena dlouhá jak odborná , tak politická debata o tom , zda vůbec takováto právní úprava v České republice má být , anebo zda mají být právnické osoby trestány spíše v rámci správního trestání a to případně má být upraveno . ps2013-007-02-008-014.u10.p3.s1
A já tady musím korektně říci , že tehdy , když se o tom debatovalo jak na Legislativní radě vlády , tak mezi odborníky , tak na to nebyl jednoznačný názor . ps2013-007-02-008-014.u10.p3.s2
Nakonec tedy úprava byla přijata , a to hlavně z politických důvodů , kdy Evropská unie po nás požadovala takovýto návrh zákona a již zahájila řízení s Českou republikou . ps2013-007-02-008-014.u10.p3.s3
A ten výčet trestných činů , který tu byl tak nepřímo kritizován , byl v zásadě dán tím , co Evropská unie ve svých pramenech práva označila za trestné činy , za které má být trestně odpovědna také právnická osoba . ps2013-007-02-008-014.u10.p3.s4
Takže korektně tady říci , že ten výčet nemá žádnou jinou logiku než že to , co po nás Evropská unie chtěla , jsme do toho zákona dali . ps2013-007-02-008-014.u10.p3.s5
Neznamená to , že předchozí vláda by si nemyslela , že např . lichva by také nemohla být tímto způsobem upravena . ps2013-007-02-008-014.u10.p4.s1
Já bych velmi žádal jako člověk , který se účastnil mnoha odborných i politických debat nad tímto návrhem zákona , předtím , než se třeba posuneme dál k tomu , že tento zákon bude komplexně novelizován , aby bylo opravdu vyhodnoceno to , jak zákon v praxi funguje . ps2013-007-02-008-014.u10.p4.s2
Protože je třeba se podívat na některé jiné státy střední a východní Evropy , které také přijaly takovouto právní úpravu , a tyto státy ukazují , že ne vždycky ta právní úprava v praxi funguje . ps2013-007-02-008-014.u10.p4.s3
Příkladem je Maďarsko , které také přijalo podobnou právní úpravu a kde po účinnosti v prvních dvou letech byly pouze dva případy , ve kterých takováto věc byla řešena . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s1
Takže já , zdůrazňuji , nejsem odpůrcem takovéto právní úpravy . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s2
Podporuji to , aby se případně okruh trestných činů rozšířil . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s3
Ale moc prosím , abychom zde nedělali účelové novely jenom proto , abychom mediálně vypadali krásně , jak tady opravujeme špatné zákony a zpřísňujeme , moc prosím ministerstvo , aby se opravdu udělala analýza , jak současná právní úprava funguje , kde jsou případně její zádrhele . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s4
A pak nechť vláda a následně parlament rozhodne , zda ten okruh trestných činů má být rozšířen , anebo zda je dostatečný . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s5
To je důležité tady říci , protože ten návrh zákona byl ve své době veden pouze jedinou snahou - odstranit rozpor mezi českou legislativou a legislativou Evropské unie . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s6
A návrh tento úkol splnil . ps2013-007-02-008-014.u10.p5.s7
Teď je třeba ho vyhodnotit a říci si , jak případně dál postupovat . ps2013-007-02-008-014.u10.p6.s1
Já samotný návrh zákona v zásadě podporuji . ps2013-007-02-008-014.u10.p6.s2
Nemyslím si , že je ho třeba zamítat , byť souhlasím s tím , co řekl tady pan kolega Polčák - není vhodné trestní právo permanentně takto novelizovat , zvláště když ten zákon je už zde otevřen . ps2013-007-02-008-014.u10.p6.s3
Ale já naopak bych podporoval , aby ten zákon byl propuštěn do dalšího čtení , právě vzhledem k tomu , že v ústavněprávním výboru už jedna novela zákona o trestní odpovědnosti právnických osob je , aby tato novela do ústavněprávního výboru doplynula a aby se případně vedla i politická debata o tom , jak do budoucna komplexně právě takovýto zákon měnit . ps2013-007-02-008-014.u10.p6.s4
Protože úprava trestní odpovědnosti právnických osob , dámy a pánové , není jenom odborné téma . ps2013-007-02-008-014.u10.p6.s5
Je to ryze politické téma . ps2013-007-02-008-014.u10.p6.s6
A politická reprezentace by měla říci , jakou formou a v jaké podobě mají být právnické osoby - ps2013-007-02-008-014.u11.p1.s1
Já se omlouvám , pane kolego . ps2013-007-02-008-014.u11.p1.s2
Poprosím vás , vážení poslanci a poslankyně , abyste snížili hladinu hluku a poslouchali , co zde zaznívá . ps2013-007-02-008-014.u11.p1.s3
Děkuji . ps2013-007-02-008-014.u12.p1.s1
Děkuji pěkně , já už budu končit . ps2013-007-02-008-014.u12.p1.s2
Chci tím pouze říci , že se jedná o ryze politickou otázku a měla by být vedena debata asi na ústavněprávním výboru o tom , jak má být případně trestní postih právnických osob do budoucna upraven a případně jaké změny mají nastat . ps2013-007-02-008-014.u12.p1.s3
Ale vzhledem k tomu , že jde o úplně novou věc , apeluji na to aby došlo k vyhodnocení a konstatování toho , jak tato právní úprava je efektivní a co v praxi přináší , kolik případně případů podle této právní úpravy již bylo postiženo a s jakými výsledky . ps2013-007-02-008-014.u12.p1.s4
Myslím si , že to je velmi důležitý fenomén před případnými dalšími úpravami . ps2013-007-02-008-014.u12.p1.s5
Děkuji .