ps2013-006-06-002-025.u1.p1.s1
25 . ps2013-006-06-002-025.u1.p1.s2
Návrh poslanců Davida Kádnera , Tomia Okamury , Radima Fialy , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Martina Lanka , Karla Pražáka , Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 145 / 2010 Sb . , o spotřebitelském úvěru , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 41 / - prvé čtení ps2013-006-06-002-025.u1.p2.s1
Dříve než pozvu pana navrhovatele Davida Kádnera k řečništi , znovu vás vyzývám , abyste zachovali klid ! ps2013-006-06-002-025.u1.p2.s2
Pane poslanče Kubíčku , omlouvám se , ale probíhá jednání a já vás nemůžu překřikovat ! ps2013-006-06-002-025.u1.p2.s3
Děkuji . ps2013-006-06-002-025.u1.p3.s1
Prosím , pane navrhovateli , ujměte se slova . ps2013-006-06-002-025.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-06-002-025.u2.p1.s2
Vážená paní předsedající , vládo , dámy a pánové , předkládám zde návrh zákona o spotřebitelském úvěru , sněmovní tisk č . 41 . ps2013-006-06-002-025.u2.p2.s1
Navržená limitace roční procentní sazby nákladů RPSN si klade za cíl omezení negativního fenoménu lichvy , který je v České republice velmi rozšířený . ps2013-006-06-002-025.u2.p2.s2
Navržená změna je v jistém smyslu průlomem v dosavadní politice nevměšování státu do autonomie vůle smluvních stran při poskytování spotřebitelského úvěru a směřuje přímo proti velmi rozšířeným lichvářským praktikám řady nebankovních subjektů . ps2013-006-06-002-025.u2.p3.s1
Dlouholetá praxe bohužel ukázala , že stát není žádným jiným způsobem schopen čelit tomuto nemravnému fenoménu . ps2013-006-06-002-025.u2.p3.s2
Orgány činné v trestním řízení doposud nebyly schopny aplikovat předmětné ustanovení trestního zákona tak , aby zabránily obrovskému rozmachu lichvy v České republice . ps2013-006-06-002-025.u2.p3.s3
Současné znění je tedy možné považovat za zcela , či z větší části neúčinné . ps2013-006-06-002-025.u2.p4.s1
Navrhovaná novela řeší tento nedostatek taxativním vymezením pásma , ve kterém se nepovažuje RPSN za protiplnění , které bylo v hrubém nepoměru k poskytnutému plnění . ps2013-006-06-002-025.u2.p4.s2
Ve věci již judikoval Nejvyšší soud České republiky , a to nejméně dvakrát , jak v trestní věci , tak i v občanskoprávní věci , a v obou případech se soud vyslovil ke konkrétním úrokovým mírám projednávaným v daných případech , což v jednom případě šlo o 70 % úrok a ve druhém o 60 % úrok při průměrné lombardní sazbě 3 , 3 % . ps2013-006-06-002-025.u2.p4.s3
V obou případech Nejvyšší soud konstatoval , že jde o plnění v hrubém nepoměru k poskytnuté půjčce , které je v rozporu s dobrými mravy . ps2013-006-06-002-025.u2.p4.s4
Žádnou úrokovou míru , kterou by považoval za přiměřenou , však soud nezmínil . ps2013-006-06-002-025.u2.p5.s1
Předložený pozměňovací návrh do jisté míry vychází z modelu , který je uplatňován například v Belgii , a to plovoucí úrokovou sazbou v kombinaci s pevnou limitací při extrémních poklesech či zvýšení výpočtových základů . ps2013-006-06-002-025.u2.p5.s2
Za základ výpočtu je brána lombardní sazba vyhlášená Českou národní bankou , která nejlépe odráží cenu peněz na finančním trhu a je užívána k určování ceny , za kterou si obchodní banky půjčují peníze u České národní banky . ps2013-006-06-002-025.u2.p5.s3
Regulovaná je celá roční procentní sazba nákladů namísto samostatné úrokové míry , přičemž jsou definovány pevné procentní limity , mimo které se hranice nejvyšší přípustné RPSN nemůže dostat ani při extrémním poklesu či extrémním zvyšování lombardní sazby . ps2013-006-06-002-025.u2.p5.s4
V úvahu jsou brány její nejvyšší a nejnižší hodnoty za posledních 15 let . ps2013-006-06-002-025.u2.p6.s1
Dámy a pánové , doufám , že při rozhodování , zdali podpoříte tuto novelu , převládne zdravý rozum nad politicko - podnikatelskými lobby . ps2013-006-06-002-025.u2.p6.s2
Já vám mockrát děkuji . ps2013-006-06-002-025.u3.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli , a dříve než předám slovo panu poslanci Laudátovi , zpravodaji tohoto zákona , táži se pana poslance Beznosky , zda chce faktickou . ps2013-006-06-002-025.u3.p1.s2
Přihlásil jste se k faktické . ps2013-006-06-002-025.u3.p2.s1
Prosím , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u4.p1.s1
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , dostali jste poměrně jednoduchý tisk . ps2013-006-06-002-025.u4.p1.s2
Já jako pamětník bych řekl , že byť s nějakými změnami , parametrickými změnami , se tento tisk tady objevuje , dohledal jsem , již od roku 2008 , kdy ho navrhovali tehdejší poslanci sociální demokracie . ps2013-006-06-002-025.u4.p1.s3
V minulém volebním období ho tady navrhoval poslanec Bárta . ps2013-006-06-002-025.u4.p1.s4
Tento tisk nereaguje na skutečnost , že v loňském roce byla na základě návrhu ministra financí schválena rozsáhlá novela zákona o spotřebitelských úvěrech . ps2013-006-06-002-025.u4.p2.s1
Teď k vlastnímu předmětu tisku . ps2013-006-06-002-025.u4.p2.s2
Krátké shrnutí . ps2013-006-06-002-025.u4.p2.s3
Návrh na změnu zákona není postaven na žádné seriózní analýze , není doprovázen hodnocením dopadů a především je v rozporu s míněním neziskových organizací a seriózních poskytovatelů úvěrů . ps2013-006-06-002-025.u4.p2.s4
Zastropování roční procentní sazby nákladů bude vytlačovat rizikovější klienty od poskytovatelů úvěrů dodržujících zákon na ochranu spotřebitele , vázaných navíc etickými pravidly příslušných zájmových sdružení , k poskytovatelům šedé a černé zóny s negativními dopady na jejich finanční a právní situaci . ps2013-006-06-002-025.u4.p2.s5
Predátorští poskytovatelé úvěrů , kteří již dnes postupují cíleně proti zájmům spotřebitele , dlužníka v tomto případě , a zákony často nedodržují , naleznou cesty , jak regulaci obejít , a bude tak neúčinná , protože dodržovat ji budou jen banky a velcí nebankovní poskytovatelé úvěrů , kteří ale žádné lichvářské praktiky neprovozují . ps2013-006-06-002-025.u4.p3.s1
Regulace RPSN omezí existenci úvěrových produktů s krátkodobou splatností . ps2013-006-06-002-025.u4.p3.s2
Evropská komise na základě výsledků studií německých konzultačních firem od záměru regulovat RPSN ustoupila . ps2013-006-06-002-025.u4.p3.s3
Nabízí se naopak možnost se systémově zamyslet nad zpřísněním dohledu a možnosti podnikání na trhu nebankovních poskytovatelů úvěrů . ps2013-006-06-002-025.u4.p4.s1
Teď k některým věcem blíže . ps2013-006-06-002-025.u4.p4.s2
Vůbec nezpochybňuji bohulibý záměr předkladatelů této novely , nicméně jedná se o případ , kdy se jim kouzlem nechtěného může podařit přesný opak , a před tím experti varují . ps2013-006-06-002-025.u4.p4.s3
Je trochu škoda , třeba se ještě dostaví ministr financí , protože pokud pustíte tento zákon do druhého čtení s tím , že ho možná opravíte , což mám tyto informace např . z kruhu sociálních demokratů , tak mu neskutečně zavaříte , protože bez seriózní analýzy tímto způsobem zasáhnout do trhu finančních služeb i vlastně do sociální oblasti - to ještě zpřesním a řeknu k tomu více - je velice riziková operace . ps2013-006-06-002-025.u4.p4.s4
Dnes platí , že návrh požadující zastropování RPSN je jednoznačně pomýlený a není způsobilý dosáhnout deklarovaných cílů na poli ochrany spotřebitele . ps2013-006-06-002-025.u4.p5.s1
Důvodová zpráva předkládaného materiálu vůbec nekvantifikuje a hlouběji se nezamýšlí nad dopady , a do jakých oblastí vůbec tento návrh bude mít dopad . ps2013-006-06-002-025.u4.p5.s2
Za návrhem tak nestojí žádná seriózní analýza , a je dokonce v rozporu s míněním neziskových organizací , které existenci obětem lichvy poskytují . ps2013-006-06-002-025.u4.p5.s3
Zastropováním roční procentní sazby nákladů by vznikl problém v případě balíčků souvisejících produktů , neboť roční procentní sazba nákladů musí zahrnovat i veškeré náklady na doplňkové služby sjednávané spolu se spotřebitelským úvěrem , například pojištění schopnosti splácet spotřebitelský úvěr sjednané jako podmínka poskytnutí tohoto úvěru . ps2013-006-06-002-025.u4.p5.s4
Stručně řečeno , jestliže v tomto případě nastavíme tento parametr , tak podvodníci si vždycky najdou cestu , jak toto přenést na jiné pole . ps2013-006-06-002-025.u4.p5.s5
Ocituji tady potom příběh ze Slovenska , který o tomto dokazuje . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s1
Navrhované omezení výše roční procentní sazby nákladů by vedlo k vyloučení části rizikových , a tedy zranitelnějších klientů z možnosti dostat úvěr u legálního , férově postupujícího poskytovatele úvěrů . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s2
Už jsem na to upozorňoval . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s3
Můžeme se bavit o tom , že zregulujeme v tomto případě touto novelou banky . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s4
Zregulujeme a znepříjemníme a zdražíme úvěry u takových těch drobných spotřebních úvěrů , které nabízejí firmy , to znamená , že najednou to může přeskočit do toho , že odtrhneme poptávku po různých produktech , které dneska poskytují prodejci . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s5
Sami to dobře víte . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s6
Tam , kde to cíleně zasáhne nejvíce , tak to budou malé úvěry do 5000 Kč , budou to spotřební úvěry poskytované v různých prodejnách apod . ps2013-006-06-002-025.u4.p6.s7
To znamená , otáčí se to i proti deklarované politice vlády zvýšit spotřebu . ps2013-006-06-002-025.u4.p7.s1
To , co považuji za velice rizikové , je , že lichva běží mimo zákony . ps2013-006-06-002-025.u4.p7.s2
Už dneska existují - a je to obráceně , než tady bylo již řečeno a dnes je i v tom materiálu - existují soudní rozhodnutí a u soudů jsou soudní precedenty , uzavřené pře , které jasně dokazují , že soud si umí poradit s tím , co je lichvářský úrok a co není . ps2013-006-06-002-025.u4.p7.s3
A to velice rizikové spatřuji v tom , že skutečně se přesune od legálních poskytovatelů , protože jestli se někdo dostane do obtížné situace finanční , tak bude hledat ten úvěr , půjčku , ber kde ber . ps2013-006-06-002-025.u4.p7.s4
A jestliže budou velice nevýhodné podmínky na legálním trhu , tak samozřejmě začne hledat právě v těch kruzích lichvářů . ps2013-006-06-002-025.u4.p8.s1
Je třeba vzít v úvahu , a slíbil jsem Slovensko . ps2013-006-06-002-025.u4.p8.s2
Tam přistoupili k zavedení regulace RPSN a to vedlo v některých případech k provázání spotřebitelských úvěrů s řadou skrytých poplatků a požadavků na uzavření nejrůznějších doplňkových služeb , a tím v konečném důsledku ke zhoršení situace pro spotřebitele . ps2013-006-06-002-025.u4.p8.s3
Podmínky úvěru se tak v některých případech staly nepřehlednými a netransparentními a vedly k dezorientaci spotřebitelů v otázce konečných nákladů úvěrů . ps2013-006-06-002-025.u4.p8.s4
Mimo jiné i z těchto důvodů byla regulace RPSN na Slovensku v relativně krátké době zrušena . ps2013-006-06-002-025.u4.p9.s1
Už jsem tady říkal i v úvodu , že nad regulací právě i z důvodu predátorských úvěrů se zamýšlela i Evropská komise a nechala si pořídit z nebankovního sektoru , ale samozřejmě i z bankovního , podrobného analýzy , co to bude znamenat , a rozhodla se k této regulaci nepřistoupit . ps2013-006-06-002-025.u4.p10.s1
Znova opakuji , problém lichvy nevyplývá z ceny finanční služby . ps2013-006-06-002-025.u4.p10.s2
Jeho základem jsou spíše nekalé praktiky a nátlakové přístupy ke spotřebiteli , kterým je možné již za současné právní úpravy čelit důsledným dohledem nad dodržováním zákona o spotřebitelském úvěru a které je možné řešit především prohloubení informovanosti obyvatel o využívání finančních produktů . ps2013-006-06-002-025.u4.p10.s3
Takový postup je na rozdíl od stanovení stropů RPSN skutečně účinný . ps2013-006-06-002-025.u4.p11.s1
Jenom výčet instrumentů , které už má stát dneska . ps2013-006-06-002-025.u4.p11.s2
Jako klíčový - znova podotýkám - je zákon číslo 43 / 2013 Sb . , který jsme zde schvalovali někdy v první polovině loňského roku . ps2013-006-06-002-025.u4.p11.s3
Bohužel předkladatelé novely a zřejmě ani Ministerstvo práce a sociálních věcí - nevím , ani Ministerstvo financí zatím nemá detailní analýzy účinnosti tohoto zákona v praxi . ps2013-006-06-002-025.u4.p12.s1
Znova opakuji , základním problémem je , že zejména menší nebankovní poskytovatelé úvěru postupují cíleně proti zájmům spotřebitele a zákony nedodržují . ps2013-006-06-002-025.u4.p12.s2
To znamená , oni na to nebudou reflektovat . ps2013-006-06-002-025.u4.p13.s1
Dámy a pánové , z těchto důvodů si dovoluji navrhnout následující postup za předkladatele - že bychom měli hlasovat o návrhu na zamítnutí . ps2013-006-06-002-025.u4.p13.s2
V případě , že neprojde , tak návrh na vrácení k dopracování . ps2013-006-06-002-025.u4.p13.s3
V případě , že neprojde , tak alespoň prodloužení lhůty o 30 dnů . ps2013-006-06-002-025.u4.p14.s1
Ale podotýkám znova , že dostanete Ministerstvo financí , ministra financí do velice obtížné situace . ps2013-006-06-002-025.u4.p14.s2
Domnívám se , že by měl mít čas k této problematice zpracovat reálné analýzy . ps2013-006-06-002-025.u4.p14.s3
Své by k tomu měla říct a s analýzami přijít ministryně práce a sociálních věcí , aby si to spolu povídalo . ps2013-006-06-002-025.u4.p14.s4
Jenom podotýkám , protože se skutečně obávám , hluboce se obávám , že v dobré víře tady můžeme způsobit přesný opak . ps2013-006-06-002-025.u4.p15.s1
Před tím , abychom v této podobě tuto novelu schvalovali , nás varuje Česká bankovní asociace . ps2013-006-06-002-025.u4.p15.s2
Dobře , můžete říci , oni mají zájem o byznys . ps2013-006-06-002-025.u4.p15.s3
Nicméně nás varuje i Člověk v tísni , obecně prospěšná společnost , Poradna při finanční tísni , obecně prospěšná společnost , Česká leasingová finanční asociace , Kancelář finančního arbitra a Úřad vládního zmocněnce pro lidská práva . ps2013-006-06-002-025.u4.p15.s4
Doufám , že to jsou dostatečně silné váhy pro to , abyste reflektovali to , že nechť se tato záležitost vrátí na pole vlády , která má prostředky na to nechat zadat seriózní analýzy a teprve na základě těch postupovat dále . ps2013-006-06-002-025.u4.p16.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-006-06-002-025.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a prosím ho , aby navržené návrhy přednesl potom ještě jednou v obecné rozpravě . ps2013-006-06-002-025.u5.p1.s2
Děkuji . ps2013-006-06-002-025.u5.p2.s1
Ještě než obecnou rozpravu otevřu , chci vás informovat , že stanovisko vlády jsme obdrželi k tomuto návrhu jako sněmovní tisk číslo 41 / 1 . ps2013-006-06-002-025.u5.p3.s1
Tímto tedy otevírám obecnou rozpravu , do které jsou přihlášení paní poslankyně Havlová , pan poslanec Votava , pan poslanec Tejc , pan poslanec Klaška a pan poslanec Beznoska . ps2013-006-06-002-025.u5.p3.s2
Prosím tedy paní poslankyni Havlovou , aby se ujala slova , a prosím pana poslance Votavu , aby se připravil . ps2013-006-06-002-025.u6.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , děkuji za slovo . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s1
Znovu se dostáváme k ožehavému tématu . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s2
Je to zákon o spotřebitelském úvěru , který se nebojím nazvat lichvou . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s3
Zde bych chtěla vyjádřit plnou podporu tomuto zákonu . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s4
Myslím si , že se jedná o typ normy , kde bychom měli zapomenout na pravici nebo levici , na hašteření politických subjektů , a měli bychom nejvíce ze všeho myslet na to , jak hrozně tu lichva kvete a jaký ohromný počet lidí je podvodníky s půjčkami zasažen . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s5
Lichva se v Čechách bohužel stala velkým byznysem , byznysem s lidskou chudobou . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s6
A bohužel za stávající praxe je to skoro beztrestná lumpárna , a to přesto , že ji máme definovanou v trestním zákoníku . ps2013-006-06-002-025.u6.p2.s7
Bohužel lichva není českou justicí potírána . ps2013-006-06-002-025.u6.p3.s1
Tento návrh zákona má za sebou opět dlouhou historii a navazuje na snahy , které tu opakovaně probíhaly v minulém volebním období . ps2013-006-06-002-025.u6.p3.s2
Stejně jako u zneužívání doplatku na bydlení je , doufám , mezi námi všemi shoda , že lichva je zásadní problém . ps2013-006-06-002-025.u6.p3.s3
Lichva stojí na počátku tragických příběhů , které končí exekucemi a zničenými lidskými životy . ps2013-006-06-002-025.u6.p3.s4
Lichvářské společnosti jsou generátorem problému .