ps2013-006-05-009-019.u1.p1.s1
19 . ps2013-006-05-009-019.u1.p1.s2
Návrh poslanců Miroslava Kalouska , Heleny Langšádlové , Jana Farského , Františka Laudáta a dalších na vydání ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti / sněmovní tisk 24 / - prvé čtení ps2013-006-05-009-019.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 24 / 1 . ps2013-006-05-009-019.u1.p2.s2
Žádám , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Miroslav Kalousek , a zároveň žádám , aby se dostavil ke stolku zpravodajů pan poslanec Jan Volný , který je zpravodajem pro prvé čtení . ps2013-006-05-009-019.u1.p2.s3
Pane poslanče , máte slovo , prosím , k úvodnímu přednesu . ps2013-006-05-009-019.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-006-05-009-019.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení oba členové vlády , kolegyně , kolegové , bod 20 je prováděcí zákon k ústavnímu zákonu , který je bodem 19 , a bod 21 je změnový zákon , tedy body 19 , 20 a 21 jsou do té míry integrálně provázány a jsou tam mezi nimi odkazy , že nedává žádný logický smysl projednávat je samostatně , a proto si vám dovoluji navrhnout , abychom sloučili rozpravu ke všem těmto třem bodům . ps2013-006-05-009-019.u3.p1.s1
Jedná se o procedurální návrh , rozhodneme o tom bez rozpravy , a to v hlasování pořadové číslo 98 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro sloučení rozpravy k bodům 19 , 20 a 21 . ps2013-006-05-009-019.u3.p1.s2
Kdo je proti ? ps2013-006-05-009-019.u3.p1.s3
Děkuji vám . ps2013-006-05-009-019.u3.p2.s1
V hlasování pořadové číslo 98 z přítomných 167 pro 145 , proti nikdo . ps2013-006-05-009-019.u3.p3.s1
Byla sloučena rozprava . ps2013-006-05-009-019.u3.p3.s2
Budu tedy přerušovat body tak , abychom do rozpravy mohli vystupovat jednotně . ps2013-006-05-009-019.u3.p3.s3
Prosím , pane navrhovateli , pokračujte . ps2013-006-05-009-019.u4.p1.s1
Děkuji za souhlas s procedurálním návrhem . ps2013-006-05-009-019.u4.p1.s2
Věřím , že to přispěje k vyšší efektivitě a rychlejšímu projednání . ps2013-006-05-009-019.u4.p2.s1
Dovolte tedy , abych předložil návrh , který by se nechal novinově opsat jako finanční ústava z dílny poslanců , kteří jsou podepsáni jako předkladatelé . ps2013-006-05-009-019.u4.p2.s2
Ona realita je taková , že je to z dílny Ministerstva financí z 96 % , ta 4 % je dopracování původní předlohy o připomínky sociální demokracie jako tehdejší opoziční strany z minulého volebního období , nyní strany vládní . ps2013-006-05-009-019.u4.p3.s1
Dovolte stručně , abych některým kolegům , kteří mezi nás přišli až toto volební období , to znamená většině této Sněmovny , připomněl historii tvorby tohoto ústavního návrhu zákona . ps2013-006-05-009-019.u4.p4.s1
V roce 2011 jsem tehdy jako ministr financí pověřen vládou požádat všechny poslanecké kluby v této Sněmovně , abychom sestavili expertní skupinu , která by se zabývala formulováním nezbytné dluhové brzdy , která by byla zapracována do právního řádu na úrovni ústavního zákona , tedy finanční ústavy . ps2013-006-05-009-019.u4.p4.s2
Zhruba půl roku probíhaly velmi věcné , velmi efektivní expertní diskuse na Ministerstvu financí za přítomnosti všech tehdejších poslaneckých klubů a na expertní úrovni jsme dospěli ke konsensu , který dával naději na ústavní většinu , neboť jediná politická síla u tehdejšího expertního stolu , která nesouhlasila , byla Komunistická strana Čech a Moravy . ps2013-006-05-009-019.u4.p5.s1
Tento expertní návrh prošel vládou jako vládní návrh , byl předložen do Poslanecké sněmovny a čekalo nás dalších tuším asi 240 dnů projednávání v Poslanecké sněmovně a hledání politického konsensu . ps2013-006-05-009-019.u4.p5.s2
Rozpočtový výbor na žádost sociální demokracie několikrát na několik týdnů přerušil projednávání tohoto bodu a prostě na politické úrovni se hledal politický konsensus , neb bylo ze všech stran deklarováno , že konsensus najít chceme a že chceme schválit finanční ústavu . ps2013-006-05-009-019.u4.p5.s3
Nakonec , a prosím nepodrobuji to žádné kritice , vedení nejsilnější politické frakce v tehdejší Poslanecké sněmovně - sociální demokracie - rozhodlo , že finanční ústava v tom volebním období schválena nebude , a tak vlastně jedenapůlletá práce , která probíhala v minulém volebním období , přišla vniveč . ps2013-006-05-009-019.u4.p6.s1
Samozřejmě ten text vniveč nepřišel , nepřišla vniveč ani ona myšlenka a my po dopracování připomínek , které během roku a půl vznášeli kolegové ze sociální demokracie , jsme si dovolili předložit ten návrh znovu , neboť jsme přesvědčeni , že je mnoho dobrých důvodů , abychom hledali způsob , jak najít dohodu , kterou bychom dopracovali do právního řádu to , co tu nikdy nebylo , a to , co zásadním způsobem chybí - dluhovou pojistku vůči chování politiků . ps2013-006-05-009-019.u4.p7.s1
Ta druhá fáze finanční krize , kterou si prošla celá Evropa , se jmenuje dluhová krize státu . ps2013-006-05-009-019.u4.p7.s2
Proti dluhové krizi státu buď existuje odpovědnost současných i budoucích politických reprezentací , a jako pojistka této odpovědnosti je , že se to prostě zabuduje do ústavy , že některé chování už není přijatelné , a že když stav veřejných rozpočtů dospěje do nějaké fáze , tak nastupují brzdy a pojistky , kterými jsou politici přinuceni chovat se o něco odpovědněji . ps2013-006-05-009-019.u4.p7.s3
Schválení finanční ústavy tedy pokládáme za vrcholný projev rozpočtové odpovědnosti a odpovědnosti vůči budoucím generacím . ps2013-006-05-009-019.u4.p8.s1
Také jsem zaznamenal , že nejenom sociální demokracie , ale všechny tři koaliční strany se přihlásily k tomu , že česká vláda chce přistoupit k fiskálnímu kompaktu na úrovni Evropské unie . ps2013-006-05-009-019.u4.p8.s2
A přiznám se , že jsem tomu velmi rád . ps2013-006-05-009-019.u4.p8.s3
Když jsem v pozici ministra financí čelil kritice , proč česká vláda jako jedna ze dvou vlád v celé Evropské unii k fiskálkompaktu přistoupit nechtěla , tak se mi nehovořilo snadno , protože patřím k politické straně , která si přistoupení k fiskálkompaktu přeje a vždy si ho přála . ps2013-006-05-009-019.u4.p8.s4
Vláda se tady může spolehnout na podporu TOP 09 . ps2013-006-05-009-019.u4.p9.s1
Málo se ale ví a málo se říká , že tím nejdůležitějším závazkem plynoucím z fiskálkompaktu je závazek , že země účastnící se na této dohodě přijme na úrovni národní legislativy finanční ústavu . ps2013-006-05-009-019.u4.p9.s2
Tedy deklarovat , že chci přistoupit k fiskálkompaktu , a současně se bránit přijetí finanční ústavy na národní úrovni je logicky protimluv a je to tedy jenom verbální deklarace bez věcného důkazu , že to skutečně myslím vážně a že chci takovou politiku provádět . ps2013-006-05-009-019.u4.p10.s1
Rovněž tak jsem si vědom toho a plně to respektuji , že Občanská demokratická strana je zdrženlivá vůči fiskálkompaktu , na druhou stranu je asi dobře přiznat , že tehdejší programové prohlášení vlády , Nečasovy vlády , obsahovalo závazek předložit finanční ústavu právě na požadavek Občanské demokratické strany a že zcela jistě , pokud je někdo zdrženlivý k fiskálkompaktu , tak to ještě neznamená , že neplatí ono obecné , že chce být na národní úrovni rozpočtově odpovědný a že pokládá za nezbytné takovou normu do právního řádu na úrovni ústavního zákona schválit . ps2013-006-05-009-019.u4.p11.s1
Teoreticky , když si vezmeme naše veřejné deklarace a projevy vůči veřejnosti , je nás tady zcela jistě ústavní většina bohatě . ps2013-006-05-009-019.u4.p12.s1
My jsme opravdu zapracovali drtivou většinu připomínek , které sociální demokracie vznášela . ps2013-006-05-009-019.u4.p12.s2
Splnili jsme pochopitelně i tu hlavní námitku tehdejší opozice , že vedle ústavního zákona nebyl předložen zákon prováděcí . ps2013-006-05-009-019.u4.p12.s3
To myslím , že vadilo tehdejším poslancům nejvíc , že měl být projednán nejprve ústavní zákon , a teprve potom zákon prováděcí . ps2013-006-05-009-019.u4.p12.s4
Této podmínce je vyhověno . ps2013-006-05-009-019.u4.p12.s5
Máte a budeme ve sloučené rozpravě projednávat všechny tři nezbytné zákony najednou , tedy jak ústavní zákon , tak zákon prováděcí , tak logicky nezbytný změnový zákon , protože tak zásadní změna do právního řádu si vyžádá úpravu celé řady jiných zákonů , zejména zákona č . 218 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech republiky . ps2013-006-05-009-019.u4.p13.s1
Jsou navržena pásma , jak se mají politici chovat v jednotlivých výších relativního státního dluhu vůči HDP . ps2013-006-05-009-019.u4.p13.s2
Ta pásma jsou 45 až 50 , 50 až 55 , 55 až 58 a více než 58 , včetně tedy se specifikovanými brzdami a pojistkami , co je vláda povinna nebo co je parlament povinen v takovém případě dělat . ps2013-006-05-009-019.u4.p13.s3
Zdůrazňuji , že v pásmu 45 až 50 podle našeho návrhu vláda nedělá nic jiného , než že zdůvodňuje výši státního dluhu a navrhuje fiskální výhled , který by rozhodně neměl dluh razantně zvyšovat . ps2013-006-05-009-019.u4.p14.s1
Připomínám rovněž , že současná výše státního dluhu , relativní , očištěná o dluhovou rezervu , a tady prosím to je to důležité , protože výše státního dluhu bývá většinou uváděna včetně dluhové rezervy , zatímco pro případ tohoto zákona se očišťuje o dluhovou rezervu , tak výše dluhu očištěná o dluhovou rezervu - poslední aktuální číslo , pokud se to za posledních čtrnáct dní změnilo , tak se omlouvám , ale poslední aktuální číslo bylo 43 , 6 HDP . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s1
Takže pásma , která jsou navržena , jsou pásma nastavená velmi rozumně . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s2
A pokud by vláda skutečně chtěla provádět rozpočtově odpovědnou a úspornou politiku , jak deklaruje , nemůže být nejmenší problém tato pásma splnit . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s3
Nicméně přesto v zájmu konsensu za předkladatele říkám , můžeme samozřejmě při hledání dohody jakkoliv ta pásma upravovat . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s4
Nemusí to být 50 , může to být 52 , nemusí to být 55 , může to být 56 či 54 . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s5
Opravdu to můžeme hledat tak , jak na tom najdeme shodu oné ústavní většiny . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s6
To , co je nepřekročitelné , a to se domnívám , že si myslíme všichni , že je nepřekročitelné , je ta číslovka 60 . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s7
Přes tu bychom opravdu jít neměli . ps2013-006-05-009-019.u4.p15.s8
A ta je sice nominálně ještě velmi vzdálená , nicméně trendově to silně hrozí . ps2013-006-05-009-019.u4.p16.s1
Další podmínka , od které podle mého názoru nelze ustoupit , jsou často zaznívaná přání , aby ze segmentu veřejných rozpočtů byl z tohoto režimu vytržen - z množiny veřejných rozpočtů byl vytržen nějaký segment , například veřejná zdravotní pojištění nebo penzijní systém . ps2013-006-05-009-019.u4.p16.s2
To nelze akceptovat . ps2013-006-05-009-019.u4.p16.s3
V takovém případě se dostáváme do systému , který je zcela nefunkční . ps2013-006-05-009-019.u4.p16.s4
Připomenu 90 . léta , kdy jsme měli sice vyrovnaný rozpočet , ale mimo sledovanou bilanci jsme měli Konsolidační banku a Českou finanční a tam nám narůstaly veřejné deficity ve stovkách miliard , akorát že se o nich neúčtovalo . ps2013-006-05-009-019.u4.p16.s5
To pochopitelně není cílem této předlohy . ps2013-006-05-009-019.u4.p16.s6
Takže dluh veřejných rozpočtů i deficit veřejných rozpočtů musí být logicky sledován v množině veškerých segmentů , nikoliv jenom v některých segmentech . ps2013-006-05-009-019.u4.p17.s1
V ostatních věcech jsou předkladatelé zcela připraveni hledat dohodu a hledat společné pozměňující návrhy , kterými tu předlohu můžeme upravit , abychom naplnili to , co si podle svých deklarací všichni přejeme - rozpočtově odpovědnou politickou scénu , zastavení situace , kdy jsme nejrychleji se zadlužující ekonomikou , a pro některé z nás faktické , nikoliv jen verbální přistoupení k fiskálnímu kompaktu . ps2013-006-05-009-019.u4.p18.s1
Děkuji vám za pozornost a děkuji za nepředpojatou vstřícnost , se kterou před tuto předlohu a ty dvě další předstoupíte . ps2013-006-05-009-019.u5.p1.s1
Hezký dobrý večer . ps2013-006-05-009-019.u5.p1.s2
Děkuji panu předkladateli , panu poslanci Kalouskovi . ps2013-006-05-009-019.u5.p1.s3
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Volný . ps2013-006-05-009-019.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-006-05-009-019.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vládo , milí kolegové , kolegyně . ps2013-006-05-009-019.u6.p1.s2
Pan exministr kolega pan poslanec Kalousek vyčerpávajícím způsobem jemu vlastním představil tento předkládaný poslanecký návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti . ps2013-006-05-009-019.u6.p2.s1
Není pochyb o tom , že nás i naše občany netěší negativní vývoj zadlužování našeho státu , který se již nyní pohybuje v oblasti 48 % HDP . ps2013-006-05-009-019.u6.p2.s2
Stejně tak nás nikoho netěší dlouhodobě rozpočtovaná a vykazovaná záporná salda státního rozpočtu . ps2013-006-05-009-019.u6.p2.s3
O tom není pochyb . ps2013-006-05-009-019.u6.p2.s4
Zavedení vyvážených zásad a principů posilujících transparentnost a zdraví veřejných financí do právního řádu České republiky je jistě nezbytné , a to nejen vzhledem k nutnosti transpozice směrnice Rady 2011 / 85 / EU ze dne 8 . listopadu 2011 , o požadavcích rozpočtových rámců členských států . ps2013-006-05-009-019.u6.p3.s1
Jedná se o významný ústavní zákon s rozsáhlým dopadem do činností a mnoha oblastí a mnoha organizací , včetně územních samosprávných celků měst a obcí . ps2013-006-05-009-019.u6.p3.s2
Dle mého názoru je před zahájením schvalovacího procesu nezbytně nutné danou problematiku nového ústavního zákona o rozpočtové zodpovědnosti detailně projednat , mimo jiné i se zástupci územních samosprávných celků , Svazem měst a obcí a všemi dotčenými orgány napříč politickým spektrem . ps2013-006-05-009-019.u6.p4.s1
Vláda by měla mít klíčovou roli při formování hospodářských i rozpočtových politik státu , což dokládá i článek 42 odst . 1 Ústavy České republiky , podle níž pouze vláda podává návrhy na zákony o státním rozpočtu . ps2013-006-05-009-019.u6.p4.s2
Vláda , opírající se o Poslaneckou sněmovnu vzešlou z nedávných předčasných voleb , by měla mít mnohem širší prostor vyjádřit se k myšlenkám ústavního zakotvení mechanismů zajišťujících rozpočtovou zodpovědnost i k jednotlivým věcným aspektům příslušných právních úprav . ps2013-006-05-009-019.u6.p4.s3
Návrh této právní úpravy takto zásadního charakteru by tedy měl být připraven novou vládou , a to na základě velmi podrobné odborné diskuse standardním projednáváním v celém řádném legislativním procesu . ps2013-006-05-009-019.u6.p4.s4
Proto nemohu souhlasit a vydávám nesouhlasné stanovisko a navrhuji zamítnout tento poslanecký návrh v prvním čtení . ps2013-006-05-009-019.u6.p4.s5
Děkuji . ps2013-006-05-009-019.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji pro prvé čtení , panu poslanci Volnému . ps2013-006-05-009-019.u7.p1.s2
Nyní vzhledem ke sloučení rozpravy k dalším dvěma bodům přerušuji bod číslo 19 . ps2013-006-05-009-019.u7.p2.s1
Dostáváme se k bodu