Případ
rekonstrukce
Obecního
domu
Zbyněk
Sadil,
ředitel
Obecního
domu
Ve
sdělovacích
prostředcích
se
v
poslední
době
začaly
objevovat
pochybnosti
o
regulérnosti
veřejné
soutěže
na
dodavatele
rekonstrukčních
prací
pro
Obecní
dům.
Námitky
k
vypsanému
řízení
na
téměř
jedenapůlmiliardovou
zakázku
se
týkají
údajné
změny
podmínek
a
dvojí
ceny,
která
se
měla
vyskytnout
v
nabídce
vítězné
PSJ
Jihlava.
Pro
upřesnění
považuji
za
nutné
o
této
záležitosti
informovat
podrobněji.
Vzhledem
k
rozsahu
a
složitosti
komplexní
obnovy
Obecního
domu,
k
požadavku
stanovit
závaznou
limitní
cenu
rekonstrukce
a
s
přihlédnutím
k
tomu,
že
rekonstrukce
bude
zahájena
před
dokončením
kompletní
realizační
dokumentace,
bylo
cílem
výběrového
řízení
na
dodavatele
vybrat
v
soutěži
organizaci,
která
zajistí
komplexní
rekonstrukci
formou
managementu.
Nebylo
tedy
cílem
vybrat
dodavatele
stavby
ve
smyslu
bývalé
vyhlášky
o
základních
podmínkách
dodávky
stavebních
prací.
Vybraný
dodavatel
musí
garantovat
cenu,
kvalitu,
rozsah
a
lhůtu
provedení
rekonstrukce
v
souladu
se
zadávacími
podklady
pro
výběrové
řízení
a
v
souladu
s
všestranně
odsouhlaseným
projektem
stavby
pro
stavební
povolení,
doplněným
vyčerpávajícím
popisem
stavby
a
podmínek
pro
její
realizaci.
Jeho
součástí
musí
být
např.
i
požadavky
památkářů
na
provádění
restaurátorských
prací
a
repasí
uměleckořemeslných
výrobků.
Ve
zmíněném
manažerském
systému
dodavatel
připravuje
a
koordinuje
výběrová
řízení
zhotovitelů
jednotlivých
částí
stavby.
Po
vyhodnocení
výběrového
řízení
připraví
smluvně
dodávku
předmětné
části
stavby
a
posléze
organizačně
zajišťuje
bezkolizní
průběh
prací
tak,
aby
byly
v
souladu
s
výběrovým
řízením
a
se
smlouvou
uzavřenou
se
zhotovitelem
dokončeny
ve
stanoveném
termínu
a
za
předem
stanovené
finanční
prostředky.
Investor
má
však
možnost
svou
účastí
ve
výběrové
komisi
přímo
ovlivňovat
výsledek
výběrového
řízení
a
tak
i
cenu
a
požadovanou
kvalitu
předmětné
části
stavby.
Dodavatel
dále
zajišťuje
kompletní
manažerský
servis
neboli
koordinuje
návaznost
jednotlivých
částí
stavby,
kontroluje
kvalitu
a
dodržování
termínů
i
inženýrské,
projektové
a
právní
zajištění
stavby.
Dodavatelský
systém
organizačního
zajištění
stavby,
označovaný
jako
generální
dodavatel,
stavba
na
klíč,
pevná
cena
apod.,
je
třeba
v
souvislosti
s
rekonstrukcí
Obecního
domu
co
nejdůrazněji
odmítnout.
Argumenty,
používané
zastánci
tohoto
pro
dodavatele
vždy
výhodnějšího
systému,
a
operující
s
výhodností
a
bezstarostností
ve
vztahu
ke
stavebníkovi
jsou
v
tomto
zavádějící.
Koneckonců,
dodavatel
při
manažerském
systému
nebude
muset
provádět
jiné
úkony,
než
by
prováděl
jako
generální
dodavatel.
Rozdíl
je
pouze
v
účasti
stavebníka
na
rozhodování
a,
tím
i
ceně
a
kvalitě
hotového
díla.