Značka
Merkur,
první
firemní
licence
společnosti
Ford
Motor
Co.
na
nové
automobily
v
USA
od
doby,
kdy
byla
v
roce
1957
veřejně
předvedena
značka
Edsel,
nyní
bude
sdílet
osud
značky
Edsel.
Společnost
Ford
včera
oznámila,
že
zastaví
dovozy
modelu
Merkur
Scorpio,
luxusního
sedanu
za
28 000
dolarů,
který
vyrábí
společnost
Ford
of
Europe
v
Západním
Německu.
Vozy
jsou
prodávány
na
základě
zvláštní
licence
pod
vlastní
značkou
v
přítomnosti
obchodníků
divize
Lincoln-Mercury
-
na
rozdíl
od
nových
modelů
jako
například
Taurus
nebo
Escort,
které
prodávají
existující
divize
společnosti
Ford.
Přistoupení
k
zastavení
dovozů
-
oznámené
29
let
a
11
měsíců
po
dni,
kdy
Henry
Ford
II.
prohlásil,
že
divize
Edsel
i
se
svým
nemotorným
vozem
přijde
do
šrotu
-
likviduje
čtyři
roky
starou
obchodní
značku
Merkur
na
americkém
trhu.
Její
prodej
na
evropském
trhu
bude
pokračovat.
Smrt
značky
Merkur
není
pro
společnost
Ford
zdaleka
tak
nákladná,
jako
byl
debakl
značky
Edsel,
protože
značka
Merkur
představovala
relativně
nízkorozpočtový
projekt
s
omezenými
cíly
ohledně
tržby.
V
době,
kdy
image
společnosti
jakožto
amerického
výrobce
aut
s
jedinečným
stylem
vykazuje
trhliny,
přesto
znamená
stažení
značky
Merkur
pro
společnost
Ford
porážku.
Od
roku,
kdy
byly
představeny,
nenaplnily
nové
modely
Thunderbird
a
Mercury
Cougar
tohoto
automobilového
výrobce
č.
2
v
tomto
roce
prodejní
očekávání
a
nákladní
vozy
společnosti
Ford
ztrácí
pozici
ve
prospěch
svých
konkurentů
od
společnosti
GM.
Společnost
Ford
tento
podzim
uvedla
pouze
jeden
nový
produkt:
přepracovanou
verzi
svého
masivního
luxusního
modelu
Lincoln
Town
Car.
Zánik
značky
Merkur
(vyslovované
mer-KůR)
přichází
po
září,
kdy
se
670
dealerům
značky
Merkur
podařilo
prodat
pouze
93
modelů
Scorpio.
Celkový
obrat
značky
Merkur
za
prvních
devět
měsíců
klesl
oproti
předchozímu
roku
o
46
%
na
pouhých
6,320
vozu.
Značka
Merkur
není
jediná
evropská
luxusní
značka,
která
má
v
USA
problémy.
Japonský
útok
na
luxusní
trh
rychle
zastiňuje
takové
evropské
výrobce
jako
jsou
společnosti
Audi
a
Saab,
které
alespoň
mají
image
dobrých
obchodních
značek.
Značka
Merkur,
jakožto
dovoz
do
domácích
zásob
automobilů,
trpěla
stejným
druhem
nejasnosti
image,
který
brzdí
prodeje
dovozů
společností
General
Motors
Corp.
a
Chrysler
Corp.
Značka
Merkur
se
původně
zaměřovala
na
to,
aby
do
obchodních
zastoupení
divize
Lincoln-Mercury
přilákala
kategorii
mladých
bohatých
kupců,
kteří
by
ani
za
nic
nejezdili
v
modelu
Town
Car
-
vozidle
tak
kočárovitém,
že
společnost
Ford
příští
měsíc
pořádá
tiskovou
konferenci,
v
níž
spojí
uvedení
modelu
Town
Car
s
uvedením
do
provozu
nové
mateřské
letadlové
lodi
v
Norfolku
ve
Virginii.
Tato
obchodní
značka
však
měla
potíže
od
začátku.
První
automobil
značky
Merkur,
model
XR4Ti,
šel
do
prodeje
začátkem
roku
1985.
Toto
sportovní
kupé
propadlo
zčásti
proto,
že
americké
kupce
na
voze
nenadchl
neobvyklý
zadní
spoiler
s
dvojitým
křídlem.
V
květnu
1987
začala
společnost
Ford
dovážet
ze
Západního
Německa
sedan
modelu
Scorpio,
aby
ho
v
salonech
prodával
vedle
téměř
přepracovaného
modelu
XR4Ti.
Představitelé
společnosti
Ford
řekli,
že
očekávají,
že
tyto
dva
modely
Merkur
budou
prodávat
asi
15 000
vozů
ročně,
a
v
roce
1988
tohoto
cíle
dosáhli,
neboť
prodeje
činily
15 621
vozů.
Nicméně
odtud
to
šlo
z
kopce.
Jedním
hlavním
faktorem
byl
pokles
dolaru
vůči
marce,
který
začal
méně
než
rok
po
uvedení
značky
Merkur
v
roce
1985.
S
růstem
západoněmecké
měny
rostly
i
ceny
značky
Merkur.
Někteří
obchodníci
říkají,
že
vozy
Merkur
rovněž
trápila
nestejná
kvalita.
"Bylo
to
jako
komedie
plná
omylů,"
říká
významný
obchodník
Martin
J.
"Houkačka"
McInerney,
jehož
provoz
Star
Lincoln-Mercury-Merkur
ve
městě
Southfield
v
Michiganu
prodal
více
modelů
XR4Ti,
než
kterékoli
jiné
obchodní
zastoupení.
Ve
třetím
čtvrtletí
roku
1988
však
modely
Scorpio
měly
ve
vnitřní
studii
společnosti
Ford
velmi
uspokojivé
ohodnocení,
uvedl
mluvčí.
Zlepšení
ale
přišlo
očividně
příliš
pozdě.
Minulý
podzim
společnost
Ford
oznámila,
že
na
konci
roku
1989
skončí
s
modelem
XR4Ti
v
USA.
Společnost
Ford
poté
sdělila,
že
model
Scorpio
ponechá.
Prodeje
modelu
Scorpio
letos
prudce
klesly
a
při
současné
prodejní
rychlosti
by
vyprodání
současné
zásoby
asi
4 600
vozů
Scorpio
zabralo
společnosti
Ford
242
dní.