Když
Walter
Yetnikoff,
prezident
společnosti
CBS
Records,
která
patří
společnosti
Sony
Corp.,
řekl
minulý
měsíc
producentovi
Peteru
Guberovi,
že
se
společnost
Sony
chystá
nabídnout
3,4
miliardy
dolarů
za
společnost
Columbia
Pictures
a
potřebuje
někoho
na
řízení
tohoto
studia,
pan
Guber
po
nabídce
skočil.
Za
dva
dny
byl
na
cestě
do
New
Yorku
a
Tokia,
aby
se
setkal
s
pohlaváry
společnosti
Sony.
A
než
týden
skončil,
nabídla
společnost
Sony
panu
Guberovi
a
jeho
partnerovi,
Jonu
Petersovi,
nejlukrativnější
pracovní
smlouvu
v
historii
filmového
průmyslu.
Nejen
to,
společnost
Sony
také
souhlasila,
že
jim
dá
podíl
na
budoucích
ziscích
studia
Columbia
a
odkoupí
jejich
společnost,
Guber
Peters
Entertainment
Co.,
za
200
miliónů
dolarů,
což
je
téměř
o
40
%
více,
než
je
tržní
cena
této
společnosti.
Byl
zde
jediný
kámen
úrazu:
ti
dva
měli
předchozí
závazek.
Před
sedmi
měsíci
podepsali
pětiletou
exkluzivní
smlouvu
na
výrobu
filmů
pro
společnost
Warner
Bros.,
pro
kterou
právě
vyrobili
šlágr
"Batman".
Guber
ale
počítal
s
tím,
že
předseda
představenstva
společnosti
Warner
Communications
Inc.
Steven
Ross
bude
mít
pochopení
a
nechá
producenty
jít,
protože
ví,
že
nabídka
od
společnosti
Sony
je
"vyvrcholením
celoživotní
práce".
Ale
to
se
přepočítal.
Minulý
týden,
po
bezvýsledných
jednáních
o
vyrovnání,
podala
společnost
Warner,
která
se
nyní
spojuje
se
společností
Time
Inc.,
u
Nejvyššího
soudu
v
Los
Angeles
žalobu
proti
společnostem
Sony
a
Guber
Peters
za
porušení
smlouvy
v
hodnotě
1
miliardy
dolarů.
Společnost
Sony
okamžitě
podala
protižalobu,
ve
které
viní
společnost
Warner
z
pokusu
o
zničení
jejích
akvizic
a
z
pokusu
o
zmaření
jejích
snah
vstoupit
do
amerického
filmového
průmyslu.
Obvinění
ze
lží
a
pokrytectví
padají
na
obou
stranách
jako
hustý
a
prudký
déšť,
jak
to
formuloval
jeden
představitel
firmy
Sony:
"Je
to
třetí
světová
válka."
To,
že
dva
úspěšní
producenti,
kteří
nejsou
mimo
Hollywood
až
tak
známí,
mohou
způsobit
takový
střet
firemních
titánů,
naznačuje,
jak
zoufalé
je
ve
filmové
branži
hledání
prokázaného
talentu.
A
oni
jsou
v
každém
případě
velmi
neobvyklý
tým.
Guber
vyrostl
v
Bostonu
a
studoval
v
New
Yorku.
Je
právníkem
s
řadou
akademických
hodností.
Peters
nedokončil
střední
školu
a
proslavil
se
jako
kadeřník
Barbry
Streisandové.
A
přesto
jsou
zdaleka
nejplodnějšími
producenty
v
Hollywoodu.
A
i
přes
několik
nezdarů
dělají
filmy,
které
přinášejí
peníze.
To
je
schopnost,
kterou
společnost
Sony
opravdu
potřebuje
-
a
společnost
Warner
nerada
ztrácí.
I
když
společnost
Columbia
zažila
dobré
léto
s
filmy
"Krotitelé
duchů
II"
a
"Když
Harry
potkal
Sally",
rivalové
jako
společnosti
Warner,
Paramount
Pictures,
Walt
Disney
Co.
a
Universal
Studios
dávají
společnosti
Columbia
u
pokladen
na
frak.
Po
pěti
letech
zmatků
v
managementu,
kde
se
vystřídala
čtyři
různá
vedení
studia,
společnost
Columbia
velmi
potřebuje
pevný,
praktický
tým,
aby
obnovila
svou
důvěryhodnost
a
vrátila
se
zpět
k
výrobě
hitů.
Guber
a
Peters
nejsou
v
Hollywoodu
všeobecně
oblíbení,
ale
mají
dobré
styky.
Jejich
želízkem
v
ohni
jakožto
"výkonných
producentů"
je
hledání
horkého
zboží,
jeho
znepřístupnění
a
následné
donucení
velkých
studií,
aby
je
financovaly
a
distribuovaly.
Někdy
Guber
a
Peters
neudělají
o
moc
víc,
než
že
popadnou
první
návrh
scénáře
"Flashdance"
nebo
že
zakoupí
práva
na
bestseller
jako
například
"Purpurová
barva".
Psaní,
režie
a
produkce
připadne
ostatním.
Co
se
týče
například
filmu
"Rainman"
společnosti
MGM/UA,
pánové
Guber
a
Peters
v
podstatě
neudělali
v
každodenní
produkci
nic,
ale
jejich
jména
jsou
v
titulcích
uvedena
velkým
písmem
a
jsou
nevyhnutelně
spjati
s
jeho
velkým
úspěchem.
Někdy,
jako
u
filmu
"Batman",
tato
dvojice
opravdu
film
takříkajíc
udělá.
V
tomto
případě
získala
společnost
Guber
Peters
práva
v
roce
1979,
protlačila
film
tuctem
scénářů
a
strávila
11
měsíců
při
natáčení
v
Londýně
dohadováním
nad
těmi
nejdrobnějšími
změnami
v
obsazení
a
v
produkci.
"Jsou
nejlepším
produkčním
talentem
vůbec,"
říká
Brian
De
Palma,
zavázaný
společnosti
Guber
Peters,
že
si
ho
najala
na
režírování
filmu
podle
románu
Toma
Wolfa
"Ohňostroj
marnosti",
který
dělají
pro
společnost
Warner.
Na
tomto
filmu,
který
se
začne
natáčet
za
pár
měsíců,
"se
velmi
silně
účastnili,
najímali
talenty
a
debatovali
o
tvorbě
scénáře.
A
když
děláte
film
takto
velký,
potřebujete
všemožnou
pomoc,"
dodává
De
Palma.
"Kdyby
tak
byli
někde
poblíž
24
hodin
denně."
A
některé
filmy,
zdá
se,
byly
právě
nedostatkem
jejich
pozornosti
poškozeny.
Vedení
společnosti
dává
vinu
za
problémy
s
obsazením
a
produkcí
a
za
výsledný
deprimující
neúspěch
filmu
"Caddyshack
II"
právě
nedostatku
angažovanosti
ze
strany
Gubera
a
Peterse.
"Měli
jsme
jen
pár
propadáků,"
namítá
Peters.
"Ale
celkově
je
tato
společnost
jen
výdělečná."
Říká,
že
zručnost
jeho
společnosti
v
propagaci
a
marketingu
"je
důvod,
proč
budeme
ve
společnosti
Columbia
úspěšní.
Prakticky
jsme
provozovali
vlastní
studio".
Dlouhodobí
spolupracovníci
v
Hollywoodu
popisují
Gubera
jako
intelektuálního
vůdčího
ducha
této
dvojky,
jako
člověka
s
citem
pro
uzavírání
obchodů
a
pro
marketing.
"Peter
je
důležitým
článkem
zaměstnanců
Hollywoodu,
který
si
svůj
úspěch
skutečně
zasloužil,"
říká
Robert
Bookman,
agent
agentury
Creative
Artists
Agency.
Mark
Johnson,
producent
filmu
"Rainman",
mu
skáče
do
řeči:
"Má
velkou
schopnost
najímat
báječné
lidi
a
delegovat
pravomoci...
Není
náhoda,
že
dokázali
vyrobit
tak
úspěšný
materiál."
Na
druhou
stranu
má
Peters
v
Hollywoodu
méně
příznivců
a
jeho
pomlouvači
ho
rádi
charakterizují
jako
horkokrevného
býka.
Lepší
pověst
má
jako
tvůrčí
fenomén,
nadšenec,
muž
nápadů.
O
důvěryhodnost
navíc
musel
bojovat
tvrději
než
jeho
partner.
Slavným
jej
udělala
Barbra
Streisandová.
Stříhal
jí
vlasy.
Žil
s
ní.
Začal
produkovat
její
desky
a
její
filmy
-
"A
Star
Is
Born
(Zrodila
se
hvězda)"
a
"The
Main
Event
(Hlavní
událost)".
Peters,
který
byl
třikrát
ženatý,
ale
nyní
žije
sám,
měl
loni
v
létě
dost
sil,
aby
si
při
natáčení
filmu
"Batman"
střihl
románek
s
herečkou
Kim
Basingerovou.
Naproti
tomu
Guber
je
přes
20
let
ženatý
s
jedinou
ženou.
Hollywoodští
spolupracovníci
tvrdí,
že
i
přes
všechny
intelektuální
a
stylistické
rozdíly
tvoří
perfektní
tým
"hodného
a
zlého
policajta".
"Když
uzavíráte
obchod,
je
Peter
bystrý,
příjemný
chlapík,"
říká
jeden
agent.
"Vznikne-li
problém,
Peter
zmizí
a
najednou
se
objeví
Jon."
Guber
a
Peters
si
hodně
lidí
v
Hollywoodu
znepřátelili.
Producenti
Don
Simpson
a
Jerry
Bruckheimer,
kteří
se
starali
o
film
"Flashdance"
během
různých
verzí
scénáře
a
nakonec
film
produkovali,
se
čertí,
když
pánové
Guber
a
Peters
sbírají
za
film
pocty.
Hovoří
pan
Simpson:
"Scénář
se
nedal
číst.
Přepsali
jsme
jej.
My
jsme
producenti
toho
filmu.
Oni
mají
malý
podíl
na
čistém
zisku
a
na
zásluhách
za
film"
jako
výkonní
producenti.
Když
Roger
Birnbaum,
vedoucí
pracovník,
který
pro
společnost
Gruber
Peters
pracoval
na
začátku
osmdesátých
let,
odešel,
aby
přijal
místo
šéfa
produkce
ve
studiu
United
Artists,
donutili
ho
vzdát
se
všech
zásluh
a
finančního
podílu
na
filmech,
které
pomáhal
vyrobit,
včetně
snímků
"Rainman"
a
"Batman".
Peters
to
přiznává
a
říká,
že
to
není
nepodobné
situaci,
ve
které
jsou
nyní
on
a
Guber
ve
vztahu
ke
společnosti
Warner.
"Roger
mě
rozrušil,
byl
jsem
bez
sebe,"
říká
Peters.
"Chtěl
ale
jít
za
svým
snem,
a
tak
šel."
Přesto
pan
Birnbaum
o
svém
vztahu
se
společností
Guber
Peters
říká,
že
byl
"jedním
z
nejúspěšnějších,
jaký
jsem
v
Hollywoodu
měl".
Ti
dva
"se
skvěle
doplňují
-
Jon
je
velmi
spontánní
a
Peter
je
velmi
neodbytný,"
dodává
pan
Birnbaum,
který
je
nyní
šéfem
produkce
ve
společnosti
20th
Century
Fox
Film
Co.,
která
patří
společnosti
News
Corp.
"Jon
Peters
se
vřítí
do
místnosti,
řekne,
že
má
skvělý
nápad,
a
zmizí.
Peter
vezme
jádro
toho
nápadu
a
nechá
ho
vyrůst
do
něčeho
konkrétního..."
Birnbaum
vzpomíná,
že
před
několika
lety
Guber
a
Peters
přeřadili
na
nejvyšší
výkon,
když
přišli
na
to,
že
mají
konkurenci
na
příběh
zavražděné
přírodovědkyně
Dian
Fosseyové,
ze
kterého
vzešly
"Gorily
v
mlze".
Říká:
"Během
několika
týdnů
jsme
udělali
dohodu
s
rwandskou
vládou
a
každým,
kdo
se
kdy
setkal
nebo
hovořil
s
Dian
Fosseyovou.
Myslím,
že
Peter
dokonce
udělal
nějaké
dohody
s
gorilami."
Společnost
Universal
Studios
pracovala
na
konkurenčním
filmu,
ale
studio
a
jeho
producenti
nakonec
souhlasili
s
koprodukcí
filmu
se
společnostmi
Guber
Peters
a
Warner.
Později
prý
společnost
Guber
Peters
porazila
tucet
dalších
producentů
včetně
Roberta
Redforda
a
Teda
Turnera
a
získala
práva
na
životní
příběh
Chica
Mendese,
zavražděného
brazilského
vůdce
odborů,
který
bojoval
proti
projektantům
v
amazonském
deštném
pralese.
Pánové
Guber
a
Peters
neúnavně
po
měsíce
nadbíhali
jeho
vdově
a
ukazovali
jí
pásek
s
filmem
"Gorily
v
mlze",
aby
na
ni
učinili
dojem
kvalitou
své
práce.
Peníze
také
pomohly.
Nakonec
za
práva
zaplatili
více
než
1
milión
dolarů.
(Prodej
způsobil
neshody
mezi
vdovou
a
některými
přívrženci
jejího
manžela.
Něco
z
peněz
půjde
Nadaci
Chica
Mendese,
ale
nejsou
vyhrazeny
skupinám
usilujícím
o
záchranu
deštného
pralesa.)
Jistě
není
(s
ohledem
na
dosažené
výkony)
překvapením,
že
společnost
Sony
Gubera
a
Peterse
chce.
Některým
hollywoodským
vedoucím
pracovníkům
ale
není
jasné,
proč
společnost
Sony
s
jejich
najmutím
tak
spěchala,
aniž
by
si
vyjasnila
situaci
se
společností
Warner.
Někteří
poznamenávají,
že
by
společnost
Sony
sama
mohla
mít
problém,
kdyby
najala
jen
Gubera
a
nechala
Peterse,
aby
dostál
smlouvě
se
společností
Warner.
Ačkoli
se
"lidé
ve
městě
mohou
ptát,
proč
Guber
potřebuje
Peterse,
je
dobré
mít
partnera
a
sympatie
očividně
fungují,"
říká
Steven
Tisch,
producent,
který
kdysi
pro
Gubera
pracoval.
"Tato
branže
nakonec
není
o
osobnostech
-
je
to
o
tom,
jestli
je
inkoust
červený,
nebo
černý.
V
případě
Petera
a
Jona
je
ten
inkoust
velmi,
velmi
černý."
Guber
začínal
ve
filmové
branži
ve
společnosti
Columbia
před
dvěma
desítkami
let.
Na
místo
byl
přijat
ze
studia
MBA
na
Newyorské
univerzitě
a
během
dvou
let
se
stal
šéfem
produkce,
kdy
dohlížel
na
takové
filmy
jako
"Takoví
jsme
byli",
"Taxikář",
"Tomy"
a
"Šampon".
V
roce
1976
se
spojil
s
producentem
gramodesek
Neilem
Bogartem
do
společnosti
Casablanca
Records
and
Filmworks
-
později
přejmenované
na
Polygram
Pictures
-
a
produkovali
takové
hity
jako
"Propast"
a
"Půlnoční
expres".
V
roce
1980
se
po
smrti
Bogarta
dal
Guber
dohromady
s
Petersem,
tehdy
samostatným
úspěšným
producentem.
I
když
společnost
Guber
Peters
produkovala
množství
hitů
pro
společnost
Warner
i
pro
jiné,
jejich
soupis
nebyl
vždy
tak
působivý.
Mezi
jejich
propadáky
patří
"Legenda
o
Billie
Jean",
"VisionQuest",
"Na
stopě"
a
"Ayla
z
kmene
medvědů".
A
tyto
nezdary
umožňují
společnosti
Warner
vykreslit
v
současném
soudním
sporu
producenty
jako
nevděčníky.
Studio
říká,
že
s
nimi
vydrželi
"i
v
oněch
ranných
letech,
kdy
toto
kreativní
partnerství
nebylo
pro
společnost
Warner
zrovna
výdělečné".
Guber
odpovídá,
že
"tahle
společnost
Time
Warner
je
Goliáš,
který
se
snaží
zničit
dva
spolupracovníky,
kteří
pro
ně
po
dlouhou
dobu
dělali
jen
dobro".
Guber
a
Peters
si
stojí
za
tím,
že
vedení
společnosti
Warner
vždy
vědělo
o
jejich
ambicích
vést
velkou
továrnu
na
zábavu,
ale
že
se
společnost
Warner
nikdy
necítila
ohrožená,
dokud
se
nedali
dohromady
se
společností
Sony.
"Od
začátku
věděli,
že
máme
cíl
a
sen,"
tvrdí
Guber.
Dodává,
že
se
při
mnoha
příležitostech
otevřeně
pokoušel
prodat
Guber
Peters
společnosti
Warner.
"Vždy
naslouchali,
ale
nikdy
nic
neudělali,"
říká
Guber.
V
roce
1987
Guber
a
Peters
přispěli
k
majetku
společnosti
výměnou
za
28%
podíl
v
Barris
Entertainment,
nevýznamné
televizní
produkční
společnosti
řízené
předsedou
společnosti
Giant
Industries
Inc.
Burtem
Sugarmanem.
V
červenci
o
rok
později
společnost
Warner
souhlasila
s
uvolněním
producentů
z
jejich
staré
smlouvy,
když
pánové
Guber,
Peters
a
Sugarman
nabídli
100
miliónů
dolarů
za
koupi
25
%
společnosti
MGM/UA.
Guber
a
Peters
měli
v
úmyslu
provozovat
téměř
nečinné
studio
MGM,
a
tato
dvojka
se
dokonce
pokusila
přesvědčit
prezidenta
společnosti
Warner
Bros.
Terryho
Semela,
aby
se
stal
partnerem
poté,
co
jim
tento
obchod
poradil.
Plán
s
MGM
ale
o
pouhé
dva
týdny
později
zkrachoval.
Guber
a
Peters
uvedli,
že
se
podívali
do
účetnictví
a
zarazila
je
cena.
Brzy
poté
jejich
vztah
k
Sugarmanovi
zhořkl.
Minulý
květen
prodal
svůj
24%
podíl
ve
společnosti
Barris
pasivnímu
australskému
investorovi
a
společnost
Barris
byla
přejmenována
na
Guber
Peters
Entertainment
Co.
Mezitím
Gubers
a
Peters
souhlasili
s
rozšířením
své
smlouvy
se
společností
Warner
o
nový
pětiletý
kontrakt.
Nová
smlouva
je
považována
za
nejvelkorysejší
svého
druhu,
jak
finančně,
tak
co
se
týče
tvůrčí
svobody.
Vše
ale
vybledlo
v
porovnání
s
tím,
co
minulý
měsíc
nabídla
společnost
Sony:
možnost
konečně
vést
velké
studio,
odložené
vyrovnání
v
hodnotě
okolo
50
miliónů
dolarů,
až
10
%
z
budoucího
hotovostního
toku
společnosti
Columbia,
8
%
budoucího
zhodnocení
tržní
hodnoty
společnosti
Columbia
a
roční
platy
2,7
miliónu
dolarů
pro
každého.
28%
podíl
producentů
veřejně
držené
společnosti
Guber
Peters
by
jim
přinesl
dalších
50
miliónů
dolarů.
Společnost
Sony
také
souhlasila
s
odškodněním
producentů
za
veškerou
odpovědnost
vůči
společnosti
Warner.
Sony
platí
za
společnost,
která
měla
v
loňském
roce
příjmy
jen
42
miliónů
dolarů,
velkou
cenu.
A
zisk
je
nevypočitatelný.
Za
poslední
čtvrtletí,
zčásti
díky
filmu
"Batman",
vydělala
společnost
Guber
Peters
5,8
miliónu
dolarů,
neboli
50
centů
na
akcii,
v
porovnání
se
ztrátou
za
loňské
čtvrtletí
ve
výši
6,8
miliónu
dolarů,
neboli
62
centů
na
akcii.
Akcie
společnosti
Guber
Peters,
které
se
loni
obchodovaly
za
pouhých
6
dolarů
za
akcii,
včera
uzavřely
na
16,625
dolaru.
Obě
strany
se
nyní
navzájem
obviňují
ze
lži.
Guber
a
Peters
tvrdí,
že
s
vedením
společnosti
Warner
měli
ústní
dohodu,
která
jim
dovolovala
ukončit
kontrakt,
pokud
by
se
objevila
možnost
řízení
vlastního
studia.
V
místopřísežném
prohlášení
podaném
včera
u
losangeleského
soudu
ale
Ross,
předseda
společnosti
Warner
Bros.
Robert
Daly
a
prezident
Semel
popírají,
že
by
taková
ústní
dohoda
kdy
vznikla.
Společnost
Warner
to
ve
svém
podání
u
soudu
nazývá
"smyšlenkou
vytvořenou
pro
tento
proces".
Daly
ve
svém
místopřísežném
prohlášení
přiznává,
že
společnost
Warner
loni
souhlasila
s
uvolněním
producentů,
aby
převzali
společnost
MGM,
ale
tvrdí,
že
situace
byla
zcela
odlišná.
Podle
Dalyho
producenti
především
požadovali
uvolnění
předem.
Navíc
starý
kontrakt
pomalu
končil
a
seznam
filmů
společnosti
Guber
Peters
pro
společnost
Warner
nebyl
tak
působivý
jako
dnes.
Společnost
Warner
se
sama
účastnila
jednání
se
společností
MGM
o
jistém
filmu
a
dalších
právech
a
bylo
"v
zájmu
společnosti
Warner
vyhovět
společnosti
MGM/UA,
Guberovi
a
Petersovi
tím,
že
jim
povolí
stát
se
vedoucími
pracovníky
MGM",
uvedl
Daly
ve
svém
prohlášení.
Společnost
Warner
si
zřejmě
nemyslí,
že
je
v
jejím
vlastním
zájmu
nechat
Gubera
a
Peterse
odejít
do
společnosti
Columbia.
A
nakonec
Ross
jistě
vidí
možnost
tyto
dva
muže
použít
k
tomu,
aby
za
každou
cenu
od
společnosti
Sony
něco
dostal.
Podle
vedoucích
činitelů
účastnících
se
jednání
společnost
Warner
například
požadovala
během
jednání
o
vyrovnání
takové
věci,
jako
práva
pro
kabelové
vysílání
snímků
společnosti
Columbia
a
podíl
společnosti
Columbia
ve
studiu,
který
společně
vlastní
se
společností
Warner.
Při
jakémkoli
vyrovnání
bude
společnost
Warner
skoro
jistě
požadovat
práva
na
většinu
z
asi
50
projektů,
které
Guber
a
Peters
pro
následujících
několik
let
zmrazili,
zejména
na
pokračování
filmu
"Batman".
Guber
a
Peters
odmítli
připustit,
že
možná
udělali
taktickou
chybu,
když
nabídku
společnosti
Sony
přijali
předtím,
než
to
projednali
se
společností
Warner.
A
také
říkají,
že
v
Hollywoodu
je
spousta
precedentů
k
tomu,
aby
lidé
odstupovali
od
smluv.
Poznamenávají,
že
když
naposled
společnost
Columbia
Pictures
hledala
šéfa
studia,
společnost
Warner
uvolnila
pro
tento
kontrakt
producenta
Davida
Puttnama
a
pak
jej
poté,
co
ho
jeho
tamější
šéfové
vyhodili,
přijala
zpět.
Ve
svém
včera
podaném
místopřísežném
prohlášení
Ross
ze
společnosti
Warner
naznačil,
že
žádný
takový
argument
nepřijímá:
"Pokud
v
tomto
společnost
Sony
zvítězí,
nebude
mít
žádná
smlouva
v
Hollywoodu
ani
cenu
papíru,
na
kterém
je
napsána.