ez_039.07

ez_039.07

Date19
Year19

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Vídáte se s někým ze školy i mimo srazy ? Ty , co zůstali doma kolem Horaždovic mimo srazy ne - my tam moc nejezdíme . Setkávám se akorát s kamarádem sousedem , který žije tady v Plzni , a který tam pořád vlastní chalupu . Dozvídam se , co je v obci nového , ale jinak jsem tam byl od roku 1951 asi dvakrát - právě u tohohle kamaráda . Vzpomínáte rád na školní léta ? Určitě . I když po válce , když jsme přišli z vesnice do Horažďovic , byli jsme mezi posledními , poněvadž jsme přišli hodně nepřipravení . Ke konci války ve školách na Horažďovicku byli tak zvaní národní hosté . Byli to Němci , kteří sem šli z polských vystěhovaleckých území , čili my jsme do školy nechodili . My jsme chodili jenom pro úlohy a Horažďovičtí nebo tam , kde chodili , tak ... Zkrátka jsme měli mezery , které se potom ve škole hodně těžko doháněly . Rozumím . Ještě něco mi k tomu povíte ? Myslím , že ne . Tak se podíváme na další fotku . Copak to máme tady ? To navazuje na školu . Je to nástup do železničního učiliště . Do železničního učiliště jsme nastupovali jako zámečník pro opravu lokomotiv . De facto jsme ale byli vedení jako strojvůdcovský dorost , kdy jsme poučeni byli nasazováni do různých lokomotivních dep . Po válce , po padesátých letech byl nedostatek strojvedoucích , takže takhle se připravoval dorost k doplnění stavu strojvedoucích . Vy jste tedy potom pracoval jako strojvůdce ? Ano , po vojně jsem pracoval jako strojvůdce . Kolik vám je na fotce let ? Je to první ročník , tak mezi patnáctým a šestnáctým rokem . Řeknete mi ještě něco o téhle fotce ? To je asi všechno . Bylo zajímavé , že v době , nám jako učedníkům nebo čekatelům na povolání dali uniformy . Byli jsme jaksi opravdu železničáři , ale jinak jsme byli připravováni v dílnách v " Lokomotívce " v Plzni . Kolik vás tak bylo ve třídě ? Ve třídě nás bylo tehdy 32 . Co všechno jste se učili ? Protože tehdy byly jenom parní lokomotivy , učili jsme se , jak na parní lokomotivě fungují parní stroje , parní kotle , rozvody a tak dále . Měli jste i praxe na lokomotivách ? Ano . To se ještě dělaly soboty : tři dny jsme chodili do školy a tři dny jsme byli v dílně na lokomotivě . V kolika letech jste jel poprvé sám ? Ve 22 . Jak vás učili řídit ? Příprava byla od učňovských let , ale k řízení se člověk dostal , když se absolvovaly všechny zkoušky a kurzy k přípravě , řikalo se tomu druhý strojvedoucí . Šlo se ke starším strojvedoucím , u kterých se jezdívalo tak zvaně pod dozorem , a potom se absolvovaly samostatné jízdy . Po vojně jste tedy rovnou řídil ? Ne , po vojně jsem šel ještě na tři měsíce do dílny . Tak se podíváme na další fotku . Ano . Co je tohle za fotku ? To je fotka na lokomotivě , se kterou jsem začal kariéru strojvedoucího . Tady kontroluju a mažu kompresor , který je nezbytný u každé lokomotivy , poněvadž ovládání brzd a různých pohonů je tlakovým vzduchem . Musí tam být kompresor , který do zásobníků nebo jímek stlačí tlak , který je z jímek rozvedený na jednotlivé věci k ovládání píštal - rozvody , písty a tak dále . Tohle je lokomotiva 414 - jsou vyrobené většinou ve Vídni ještě v předmimulém století .

Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View