ep_114.02
ep_114.02
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Jak
fungoval
jez
v
zimě
?
Ano
,
to
je
správná
otázka
.
Vzhledem
k
tomu
,
že
voda
procházela
jezem
,
k
tomu
bychom
se
dostali
dál
při
další
fotografii
,
nebylo
možné
,
aby
jezy
byly
přes
zimu
postavené
.
Docházelo
k
namrzání
a
mohlo
by
se
stát
,
že
by
celá
masa
jezu
zamrzla
a
nebyla
schopna
propustit
vodu
.
To
znamená
,
že
by
voda
přetékala
přes
a
navzdouvala
by
se
natolik
,
že
by
se
vylévala
z
břehu
.
Stojí
tato
stavba
dodnes
?
Tato
stavba
nestojí
,
ale
jak
už
jsem
řekl
,
je
schovaná
pod
vodou
před
novým
jezem
,
který
byl
v
tomto
profilu
postaven
.
To
znamená
,
že
by
se
teoreticky
dala
z
vody
vyzvednout
a
postavit
.
Je
to
sice
nevpravděpodobné
,
ale
opravdu
je
tam
ten
jez
schovaný
.
Kolik
lodí
tímto
místem
denně
projíždí
?
Tady
tento
jez
vzdouvá
hladinu
a
na
levém
břehu
je
teprve
plavební
kanál
,
kterým
jezdí
lodě
do
plavební
komory
.
Samozřejmě
,
že
dnes
už
je
provoz
velice
malý
,
ale
třeba
v
roce
1985
projelo
dvanáct
až
patnáct
lodí
denně
.
Dnes
je
to
především
převážení
materiálu
,
který
se
vyrube
buď
z
metra
nebo
z
nějakých
tunelů
.
Ale
je
tady
i
zahraniční
plavba
,
kdy
sem
dojíždějí
hotelové
lodě
a
vozí
turisty
.
Ale
myslím
si
,
že
tato
řeka
,
která
v
podstatě
byla
velice
připravená
pro
větší
provoz
,
je
už
teď
využívána
velice
málo
.
Děkuji
.
Prosím
.
Podíváme
se
na
další
fotku
.
Tady
vidíte
tento
jez
,
ale
z
pravého
břehu
.
Jak
byla
položená
otázka
:
"
Co
s
jezem
v
zimě
?
"
,
tak
na
tomto
obrázku
je
jez
před
sklopením
.
Tady
jsou
na
břehu
vidět
hromady
dřevěných
trámců
,
tomu
se
říká
hradla
,
kterých
bylo
v
jezovém
poli
nebo
v
podstatě
v
celém
jezu
zhruba
tisíc
kusů
.
Vše
se
to
muselo
řučně
vyndat
,
odvézt
a
pak
teprve
sklopit
.
Tato
fotka
je
z
doby
asi
dvou
dnů
před
Štědrým
dnem
,
to
jsme
vesměs
sklápěli
,
kdy
už
část
vody
odtekla
a
část
hradel
byla
vyvezena
na
břeh
.
Je
tento
jez
něčím
významný
?
Řekl
bych
,
že
svojí
vlastní
konstrukcí
.
Jednak
jednoduchostí
konstrukce
a
jednak
systémem
,
který
jednotlivé
kovové
části
udržoval
nebo
zajišťoval
k
sobě
,
aby
se
samovolně
nezbortily
.
Samozřejmě
byly
i
jiné
jezy
-
jez
v
Tróji
,
v
Libčicích
,
ale
tam
byly
slupice
.
Ale
francouzský
systém
uchycení
je
jenom
jediný
a
dnes
už
jen
v
jednom
jezovém
poli
,
a
to
v
pravém
,
na
jezu
v
Klecanech
.
Bylo
to
podle
jednoho
francouzského
jezu
.
Bylo
by
to
složitější
,
ale
dalo
by
se
to
vysvětlit
detailně
.
Děkuji
.
Prosím
.
Pojďme
k
další
fotce
.
Co
vidíme
zde
?
Tady
právě
vidíme
ten
problém
,
co
by
se
stalo
s
jezem
,
kdyby
se
nechal
postavený
celou
zimu
.
Jak
je
vidět
,
jsou
nahoře
hradla
,
to
jsou
trámce
s
tymukem
.
Mezi
nimi
už
jsou
otvory
a
horní
hladina
je
zakleslá
.
Byla
to
situace
,
kdy
už
jez
samovolně
namrzal
a
bylo
nebezpečí
,
že
by
celý
zamrznul
nebo
by
zůstal
neovladatelný
.
Proto
se
jednotlivá
hradla
vyndávala
a
pak
se
celá
konstrukce
sklápěla
.
Neničily
námrazy
konstrukci
?
Konstrukce
se
musela
čas
od
času
,
když
ještě
bylo
před
sklopením
,
otloukat
,
aby
nános
ledu
nebyl
tak
veliký
.
Konstrukce
se
samozřejmě
nesměla
solit
,
jednak
kvůli
vodě
,
jednak
kvůli
konstrukci
,
aby
nerezivěla
.
Led
se
otloukal
a
horní
část
,
kudy
se
chodilo
,
se
sypala
škvárou
,
aby
to
neklouzalo
.
Jinak
konstrukci
v
podstatě
led
tolik
nevadil
.
Bylo
otloukání
namáhavé
?
Ano
,
když
si
vezmete
,
že
lávka
byla
1
x
1,20
m
,
na
pravou
stranu
výška
hladiny
půl
metru
,
ale
hloubka
nad
jezem
skoro
čtyři
metry
,
lávky
namrzlé
,
nebylo
to
nic
veselého
.
Podíváme
se
na
další
fotku
.
Ano
.
Kdo
je
na
této
fotografii
?
Tady
na
této
fotografii
je
jeden
človíček
,
který
zrovna
pracoval
při
vyndávání
dřevěných
hradel
.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View