ml_941.01
ml_941.01
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Potom
přišel
rok
1940
a
možnost
dalšího
školního
vzdělání
.
Moje
sestra
ještě
stačila
vychodit
dvouletou
obchodní
školu
,
ovšem
já
už
jsem
na
žádnou
školu
dále
nemohla
.
Přeskočili
jsme
období
,
když
jste
ještě
bydleli
v
Praze
.
Vzal
vás
tatínek
někdy
do
synagogy
?
Ano
.
Můj
tatínek
pocházel
ze
zbožné
židovské
rodiny
Rodina
byla
dost
proti
tomu
,
když
si
chtěl
vzít
křesťanku
.
Ale
protože
můj
tatínek
zřejmě
maminku
velmi
hluboce
miloval
,
tak
se
od
toho
nenechal
odradit
,
ale
stejně
nás
děti
vychovával
v
židovské
víře
.
O
všech
větších
svátcích
jsme
navštěvovaly
Vinohradskou
synagogu
a
myslím
,
že
můj
tatínek
více
méně
pravidelně
docházel
i
na
šabat
,
teda
na
pravidelnou
každotýdenní
páteční
modlitbu
.
Ale
chodil
sám
,
protože
to
byla
společenská
příležitost
,
kdy
se
scházela
i
rodina
mého
tatínka
.
Když
někdo
přijel
z
té
rodiny
do
Prahy
,
tak
bylo
úplně
samozřejmé
,
že
se
rodina
sešla
.
To
už
nebylo
v
křesťanské
části
rodiny
mé
maminky
,
i
když
vztahy
byly
dobré
.
Nebyly
ale
tak
hluboce
citové
,
jak
hluboce
citově
držela
pospolu
rodina
mého
otce
.
Takže
v
takovéhle
rodině
jste
slavili
svátky
-
jak
Vánoce
,
tak
židovské
svátky
?
Ano
.
Jak
Vánoce
,
tak
i
Chanuka
.
Můj
tatínek
měl
německé
školy
,
protože
měl
gymnázium
a
nějaký
abiturientský
kurz
,
takže
potom
dělal
administrativní
práci
.
Ale
u
nás
doma
se
vždycky
mluvilo
pouze
česky
.
Celá
rodina
,
protože
byli
Jihočeši
.
Můj
tatínek
se
narodil
v
Hořepníku
,
to
už
je
začátek
Vysočiny
,
takže
v
celé
rodině
se
mluvilo
vždycky
pouze
česky
.
Do
které
synagogy
v
Praze
jste
chodila
?
Chodili
jsme
do
Vinohradské
synagogy
.
Výlučně
do
Vinohradské
.
Ale
na
velké
svátky
,
na
Dlouhý
den
nebo
na
Nový
rok
,
se
chodilo
do
Jeruzalémské
.
To
byla
sváteční
příležitost
.
.
.
.
.
.
českých
Židů
.
Ano
,
českých
Židů
.
Tím
,
že
jsme
bydleli
v
Sokolské
,
tak
byly
obě
synagogy
asi
tak
stejně
daleko
.
Nepamatuju
se
,
že
bych
jako
dítě
bývala
chodila
do
Staronové
synagogy
.
Znali
jsme
ji
,
na
procházkách
jsme
pochopitelně
chodili
Starým
Městem
,
tehdy
se
to
jmenovalo
Josefov
.
Všechny
synagogy
jsme
měly
jako
děti
prošlé
,
ale
na
modlitby
jsme
chodili
pouze
do
Vinohradské
a
výjimečně
do
Jeruzalémské
.
Maminka
chodila
pochopitelně
s
námi
.
My
dcery
jsme
byly
s
maminkou
nahoře
na
galerii
a
bratr
s
tatínkem
se
samozřejmě
modlili
dole
.
Bratr
měl
bar
micva
?
Bratr
měl
bar
micva
.
Ještě
jste
říkala
,
že
po
roce
1939
,
1940
už
jste
tady
v
Újezdě
nad
Lesy
nebo
zejména
v
té
Sibřině
poznali
trošku
antisemitismus
.
Už
když
jste
začala
chodit
do
školy
,
už
tam
jste
trošku
cítila
antisemitismus
?
To
ještě
ne
.
V
pražské
obecné
škole
vůbec
ne
,
tady
už
ano
.
Tady
v
Úvalech
,
to
můžu
říct
,
snad
ani
ne
antisemitismus
,
ale
mezi
dětmi
bylo
"
židáku
"
jako
nadávka
.
Byla
to
běžná
nadávka
,
se
kterou
jsem
se
v
Praze
nesetkala
.
Byly
i
přítelkyně
,
které
se
ke
mně
hlásily
,
ještě
když
jsem
nosila
hvězdu
.
Ale
byly
některé
,
které
mně
ani
neodpověděly
na
pozdrav
,
takže
jsem
je
příště
už
nezdravila
.
Pochopitelně
,
tak
jako
ve
všech
společnostech
,
je
to
prostě
různé
.
Jaký
byl
přechod
ze
školy
z
Prahy
sem
na
venkov
?
Pro
mě
to
nebyl
tak
velký
přechod
,
protože
jsem
tady
měla
přítelkyně
,
protože
jsme
sem
jezdili
na
prázdniny
.
S
dětmi
z
okolí
jsem
ty
dva
měsíce
prázdnin
tady
od
malička
vždycky
trávila
,
tak
jsem
se
s
nimi
znala
.
Nenesla
jsem
to
jako
nějaké
příkoří
,
naopak
.
Tady
v
domě
bylo
mnohem
víc
místa
,
nežli
v
pražském
bytě
,
a
byla
velikánská
zahrada
.
Celkem
jsem
to
přivítala
,
mně
se
to
líbilo
.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View