mf930713_113
mf930713_113
Date | 19 |
---|
Source type | nws |
---|
Year | 19 |
---|
Annotation status | tamw |
---|
Subset | train-8 |
---|
Genre | description |
---|
Text type | pub |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Ekologové
kritizují
ekologickou
politiku
Společnost
pro
trvale
udržitelný
život
vyjadřuje
hluboké
znepokojení
nad
přezíravým
a
bezkoncepčním
přístupem
české
vlády
a
Poslanecké
sněmovny
k
řešení
vážných
ekologických
problémů.
Podceňování
rozsahu
hloubky
a
naléhavosti
jevů
spojených
s
narušováním
životního
prostředí
a
exploatací
přírodních
zdrojů
se
projevuje
zejména:
1.
Nedostatečnou
pozorností
věnovanou
životnímu
prostředí
jak
v
programovém
prohlášení
vlády,
tak
i
v
její
běžné
činnosti;
ekologickým
problémům
se
vláda
věnuje
jen
výjimečně
a
nesystematicky,
obvykle
pouze
pod
tlakem
výrazného
zhoršení
ekologické
situace.
2.
Neuspokojivým
zakotvením
péče
o
životní
prostředí
a
úplným
ignorováním
strategie
trvale
udržitelného
způsobu
života
v
Ústavě
České
republiky.
3.
Pasivitou
při
přípravě
a
přijímání
právních
norem
v
oblasti
péče
o
životní
prostředí.
Od
červnových
voleb
nebyl
přijat
ani
jeden
ekologický
zákon
(v
předchozím
období
přijalo
Federální
shromáždění
a
Česká
národní
rada
12
zákonů
a
obecně
závazných
ekologických
předpisů)
přesto,
že
náš
právní
řád
stále
ještě
trpí
významnými
nedostatky
a
mezerami.
4.
Přerušenou
kontinuitou
polistopadové
péče
o
životní
prostředí.
Nebyly
využity
návrhy
zákonů
připravených
v
průběhu
předchozího
období,
strategie
péče
o
životní
prostředí
přijatá
a
propracovaná
předchozími
vládami
byla
opuštěna,
aniž
by
ji
nahradila
jakákoli
nová
strategie.
5.
Nerespektováním
vztahů
mezi
ekologickými,
sociálními
a
ekonomickými
problémy
a
rezignace
na
jejich
komplexní
řešení;
vláda
i
parlament
opomíjejí
fakt,
že
jenom
souběžné
řešení
uvedených
problémů
v
severních
Čechách,
na
Ostravsku,
v
Praze
i
jinde,
uskutečňované
za
účinné
koncepční
a
koordinační
funkce
centrálních
orgánů
a
v
úzké
spolupráci
s
občany,
podniky,
i
orgány
místní
samosprávy,
může
mít
naději
na
úspěch.
Nedostatečnou
orientací
na
řešení
problémů
životního
prostředí
ztrácí
naše
ekonomika
příležitost
ke
kvalitativnímu
rozvoji,
který
je
jedinou
schůdnou
alternativou
kvantitativního
růstu.
6.
Preferováním
hodnotových
orientací
směřujících
k
maximalizaci
osobního
prospěchu,
množství
vydělaných
peněz
a
spotřebě
materiálních
statků,
důrazem
na
tradičně
chápanou
životní
úroveň,
namísto
žádoucího
zdůrazňování
kvality
života
a
vědomím
spoluodpovědnosti
za
uchování
bohatství
přírody.
Není
možné
zapomínat
na
fakt,
že
devastace
životního
prostředí
je
úzce
spojena
s
devastací
morální.
7.
Poklesem
finančních
prostředků
věnovaných
ze
státního
rozpočtu
na
řešení
ekologických
problémů
(v
roce
1993
o
25
procent
v
porovnání
s
předchozím
rokem
a
vezmeme-li
v
úvahu
inflaci,
pak
ještě
více).
8.
Podceňováním
mezinárodních
aktivit
zaměřených
na
péči
o
životní
prostředí
a
na
prosazování
strategie
trvale
udržitelného
rozvoje
v
evropském
i
globálním
měřítku.
9.
Nedostatečnou
aktivitou
ministerstva
životního
prostředí,
jeho
nízkým
kreditem
ve
společnosti
a
neuspokojivým
postavením
v
soustavě
centrálních
orgánů
(to
se
projevuje
mj.
tím,
že
průměrným
platem
zaměstnanců
je
MŽP
až
na
29.
příčce
seznamu
centrálních
orgánů).
MŽP
navíc
ztrátou
kompetencí
v
oblasti
územního
plánování
přišlo
o
klíčový
nástroj
umožňující
co
nejrychleji
napravovat
existující
ekologické
škody
a
předcházet
vzniku
škod
nových,
převodem
těchto
kompetencí
na
ministerstvo
hospodářství
se
stal
kozel
zahradníkem.
10.
Nevhodnými
veřejnými
vystoupeními
některých
vládních
představitelů
(včetně
předsedy
vlády),
kteří
zlehčují,
nebo
dokonce
zpochybňují
existenci
jevů
charakterizujících
destrukci
životního
prostředí
a
neodůvodněně
podkládají
členům
ekologického
hnutí
záměry
směřující
k
etatistickému,
antidemokratickému
a
elitářskému
uspořádání
společnosti
a
centralizaci
lidských
aktivit.
Celková
bilance
roční
činnosti
vlády
a
parlamentu
v
ekologické
oblasti
je
tedy
neuspokojivá,
což
přispívá
nejen
k
dalšímu
přetrvávání
řady
negativních
jevů
(například
pokračujícímu
zhoršování
stavu
lesů),
ale
také
ke
vzniku
nových
problémů
spojených
kupříkladu
s
vyšší
spotřebou
energie
a
rostoucími
emisemi
odpadů
vztaženými
na
jednotku
HNP.
Jsme
i
nadále
přesvědčeni
o
tom,
že
péče
o
životní
prostředí
musí
být
samozřejmou
součástí
života
každé
moderní
společnosti.
Rozsah
odpovědnosti
jednotlivých
společenských
subjektů
za
ochranu
přírody
a
obnovení
harmonických
vztahů
mezi
člověkem
a
jeho
životním
prostředím
odpovídá
rozsahu
jejich
rozhodovacích
pravomocí.
Každý
občan,
každý
podnik
či
jiná
organizace
(včetně
organizaci
nevládních)
tak
nese
svůj
díl
odpovědnosti.
Ale
zásadní
odpovědnost
nese
vláda
a
parlament.
Doufáme,
že
si
tuto
odpovědnost
uvědomí
a
svůj
dosavadní
přístup
k
životnímu
prostředí
změní.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View