mf930713_011
mf930713_011
Date | 19 |
---|
Source type | nws |
---|
Year | 19 |
---|
Annotation status | tamw |
---|
Subset | train-7 |
---|
Genre | review |
---|
Text type | pub |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Zpěv
a
proměnlivá
atmosféra
NOVÉ
ALBUM
PETERA
GABRIELA
PRO
ČESKÉ
POSLUCHAČE
Každé
jeho
album
je
netrpělivě
očekáváno,
neboť
Peter
Gabriel
je
jedním
z
mála,
který
dokáže
svými
písněmi
potěšit
širší
publikum
a
přitom
uspokojit
vyznavače
náročnější
tvorby.
Je
tomu
tak
i
v
případě
jeho
poslední
loňské
desky
US,
kterou
nedávno
uvedl
na
tuzemský
trh
Monitor.
Posluchači
si
na
ni
počkali
dlouhých
šest
let,
které
uplynuly
od
vydání
předchozího
So.
V
mezidobí
sice
vyšlo
album
Passion
s
Gabrielovou
hudbou
k
filmu
Poslední
pokušení
Krista,
ovšem
čistě
instrumentální
nahrávky
běžného
posluchače
neuspokojí.
Us
sice
není
tak
převratné
jako
druhá
a
třetí
Gabrielova
deska
z
přelomu
sedmdesátých
a
osmdesátých
let,
ale
milovníci
netradičních
postupů
a
etnické
hudby
z
celého
světa
si
přijdou
na
své.
Mimoevropskou
rytmiku
najdeme
v
řadě
skladeb
počínaje
úvodním
Come
Talk
To
Me
přes
Love
To
Be
Loved
až
po
závěrečný
Secret
Word.
Ovšem
nejsou
to
jen
africké
rytmy,
ale
také
arabská
melodika
v
Come
To
Talk
Me
a
minimalistické
figury
kytary
v
Digging
In
The
Dirt
a
Only
Us.
V
důrazu
kladeném
na
atmosféru
je
patrný
jak
vliv
dvou
předních
představitelů
ambientní
hudby
dotvářející
prostředí
-
Briana
Ena
a
Daniela
Lanoise,
kteří
na
desce
hrají,
tak
zkušenosti
s
prací
pro
film.
To
vše
však
vytváří
jen
pozadí
pro
písně,
jimž
dominuje
Gabrielův
procítěný
projev,
tu
hladivý,
tu
zas
rockově
exaltovaný.
Převažují
zklidněné
skladby,
připomínají
Mercy
Street
z
alba
So,
nebo
v
případě
duetu
Blood
Of
Eden
zase
Don't
Give
Up,
jen
Kate
Bushovou
vystřídala
Sinead
O'Connorová.
Písně
se
však
jedna
druhé
nepodobají
-
dominuje-li
úvodní
africká
rytmika,
určujícím
nástrojem
v
Only
Us
je
zkreslená
kytara
vytvářející
spolu
s
basou
a
bubny
rytmickou
strukturu,
zatímco
v
baladě
Washing
Of
The
Water
dlouho
doprovází
zpěv
jen
piano.
Vzruch
přinášejí
skladby
s
nervní
kytarou,
jako
je
divoké
Kiss
That
Frog
blízké
staršímu
Shot
The
Monkey
nebo
Digging
In
The
Dirt
s
výraznými
varhanami.
Nechybí
tu
ani
Steam
se
soulovými
žesti,
snažící
se
navázat
na
úspěch
Sledgehammeru.
Mnoho
nového
na
Us
nenajdeme,
ale
přesto
je
to
mistrovské
dílo
bez
slabých
míst.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View