mf930713_011

mf930713_011

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-7
Genrereview
Text typepub

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Zpěv a proměnlivá atmosféra

NOVÉ ALBUM PETERA GABRIELA PRO ČESKÉ POSLUCHAČE Každé jeho album je netrpělivě očekáváno, neboť Peter Gabriel je jedním z mála, který dokáže svými písněmi potěšit širší publikum a přitom uspokojit vyznavače náročnější tvorby. Je tomu tak i v případě jeho poslední loňské desky US, kterou nedávno uvedl na tuzemský trh Monitor. Posluchači si na ni počkali dlouhých šest let, které uplynuly od vydání předchozího So.

V mezidobí sice vyšlo album Passion s Gabrielovou hudbou k filmu Poslední pokušení Krista, ovšem čistě instrumentální nahrávky běžného posluchače neuspokojí. Us sice není tak převratné jako druhá a třetí Gabrielova deska z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, ale milovníci netradičních postupů a etnické hudby z celého světa si přijdou na své. Mimoevropskou rytmiku najdeme v řadě skladeb počínaje úvodním Come Talk To Me přes Love To Be Loved po závěrečný Secret Word. Ovšem nejsou to jen africké rytmy, ale také arabská melodika v Come To Talk Me a minimalistické figury kytary v Digging In The Dirt a Only Us. V důrazu kladeném na atmosféru je patrný jak vliv dvou předních představitelů ambientní hudby dotvářející prostředí - Briana Ena a Daniela Lanoise, kteří na desce hrají, tak zkušenosti s prací pro film. To vše však vytváří jen pozadí pro písně, jimž dominuje Gabrielův procítěný projev, tu hladivý, tu zas rockově exaltovaný. Převažují zklidněné skladby, připomínají Mercy Street z alba So, nebo v případě duetu Blood Of Eden zase Don't Give Up, jen Kate Bushovou vystřídala Sinead O'Connorová. Písně se však jedna druhé nepodobají - dominuje-li úvodní africká rytmika, určujícím nástrojem v Only Us je zkreslená kytara vytvářející spolu s basou a bubny rytmickou strukturu, zatímco v baladě Washing Of The Water dlouho doprovází zpěv jen piano. Vzruch přinášejí skladby s nervní kytarou, jako je divoké Kiss That Frog blízké staršímu Shot The Monkey nebo Digging In The Dirt s výraznými varhanami. Nechybí tu ani Steam se soulovými žesti, snažící se navázat na úspěch Sledgehammeru. Mnoho nového na Us nenajdeme, ale přesto je to mistrovské dílo bez slabých míst.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View