Křehké
lodě
stále
víc
polepené
KAJAKÁŘ
HILGERT
O
VLÁSEK
UNIKL
DISKVALIFIKACI
M
-
Luboši
Hilgertovi,
českému
kajakáři,
se
zastavil
dech,
když
mu
v
cíli
první
jízdy
kvalifikace
na
mistrovství
světa
ve
vodním
slalomu
zvážili
loď.
Měla
o
60
gramů
méně,
než
je
nejnižší
přípustná
hmotnost
kajaků
-
9
kg.
To
mohlo
znamenat
diskvalifikaci.
Při
trojnásobném
kontrolním
měření
ukazovala
váha
dvakrát
o
čtyřicet
a
jednou
o
dvacet
gramů
méně.
Odborné
znalosti
tu
uplatnil
předseda
Českého
svazu
Jaroslav
Pollert.
"Pánové,"
prohlásil,
"ta
váha
musí
mít
zcela
fixovanou
podlahu,
aby
byla
dokonale
znivelizována.
A
jak
tak
koukám..."
Hilgertovi
to
prošlo.
"Když
byla
loď
suchá,
vážila
8,970
kg,
a
když
byla
mokrá,
9,110
kg,"
řekl
Hilgert.
"Já
jsem
počítal,
že
mi
do
ní
při
jízdě
trochu
nateče."
To
se
nestalo.
Hilgert
chtěl
pro
další
závod
dovážit
kajak
olověným
plechem,
ale
ten
nebyl
k
mání.
Dostal
od
pořadatelů
mosazné
válečky
o
hmotnosti
200
až
400
gramů.
"Upevním
je
do
pěnových
držáků
na
dně
lodi,"
prohlásil.
Křehké
skořápky
pro
vodní
slalom,
s
velkou
mírou
točivosti
na
vlnách,
nevydrží
dlouho.
"Dobré
lodě
se
dnes
stavějí
tak,
že
jsou
hodně
tvrdé,
ale
tím
méně
vydrží
při
nárazech
na
kameny.
Moje
nová
loď
praskala,
i
když
jsem
ji
měl
jen
tři
dny.
A
tak
jedu
na
staré,"
říká
olympijský
vítěz
Lukáš
Pollert.
"Já
si
ostatně
nejsem
schopen
udělat
stejné
sezení
do
dvou
lodí.
A
když
si
na
jednu
loď
zvyknu,
nerad
ji
měním."
Pollertova
kanoe
je
polepena
pryskyřicí,
má
četné
rány
i
boule.
Ale
nenese
žádnou
firmu
sponzora.
S
firmou
Real
se
Pollert
nedohodl,
a
tak
nálepku
odstranil.
"Slíbili
mi
peníze,
auto,
ale
nic
jsem
nedostal,"
říká
Pollert.
V
současné
době
je
už
povolena
jakákoli
reklama.
Je
zakázáno
propagovat
pouze
cigarety.
Někteří
zahraniční
závodníci
toho
bohatě
využívají,
jejich
barevné
lesklé
lodě
jsou
polepeny
od
špičky
na
záď.
Zvláštní
výjimkou
v
tomto
veletrhu
firem
je
Hilgertův
kajak.
Nese
logo
HIKO.
"To
je
moje
a
bráchova
firma,
vyrábíme
všechno
pro
vodní
sporty,"
říká
Hilgert.
Je
pravděpodobně
jediným
závodníkem,
který
na
své
lodi
propaguje
svou
firmu.
Marcela
Sadilová
jede
na
kajaku
s
reklamou
herny
Bohemia
Ringo
a
bratří
Šterclové
nalepovali
velké
logo
na
svou
debl
kanoi
na
poslední
chvíli.
Přivezl
je
do
Mezzany
zástupce
firmy
informační
technologie
Syscom.
"Nikdo
nás
nechtěl
sponzorovat,
ale
nakonec
se
jedna
firna
našla.
Dala
málo,
ale
dala.
Nejezdíme
pro
peníze,
ale
z
něčeho
žít
musíme,"
prohlásili
bratří
Šterclové.
Pro
české
reprezentanty
založil
svaz
bankovní
konto,
z
něhož
mohou
čerpat
pouze
na
své
vybavení,
na
lodě,
pádla,
výstroj.
Dobrá
loď
přijde
průměrně
na
dvacet
tisíc
korun,
u
domácích
výrobců,
bratislavského
Vajdy
a
teplického
Nováka,
je
podstatně
lacinější.
Nápis
Vajda
jako
jediné
logo
mají
na
své
debl
kanoi
Šimek
a
Rohan.
"Sponzorskou
smlouvu
s
Vajdou
nemáme,"
říká
Miroslav
Šimek.
"Loď
jsem
si
koupili,
ale
Vajdovu
reklamu
vezeme."
"Nám
to
nic
neudělá,"
doplňuje
Jiří
Rohan,
"a
jemu
to
může
pomoct.
Na
olympiádě
měl
jako
výrobce
jednu
zlatou
a
jednu
stříbrnou
medaili."
Jednou
z
nejdražších
lodí
na
mistrovství
světa
je
sjezdová
debl
kanoe,
na
níž
Slováci
Vladimír
Vala,
někdejší
Čech,
který
se
ve
Zvolenu
oženil,
a
Jaroslav
Slúčik
vyhráli
stříbrnou
medaili
ve
sjezdu.
Ureflex
II,
postavená
z
karbonových
vláken,
přišla
na
120 000
slovenských
korun.