Transformace
drah
se
dopracuje
Hlavním
principem
změn
na
železnici
je
dosažení
tržního
prostředí
Projekt
transformace
Českých
drah,
který
tento
týden
projednávala
správní
rada,
byl
po
vyjasnění
připomínek
meziresortního
řízení
navržen
k
dopracování.
Doplněný
návrh
by
měl
obsahovat
dvě
varianty
řešení
s
tím,
že
se
k
němu
správní
rada
Českých
drah
znovu
sejde
3.
března.
Projekt
transformace,
který
byl
předložen
na
jednání
správní
rady,
předpokládal
v
první
fázi
změnu
statutu
ČD
ze
státní
organizace
na
státní
podnik
s
tím,
že
zároveň
bude
zahájena
příprava
k
vyčlenění
majetku
souvisejícího
s
funkcí
železničního
dopravce
v
nákladní
a
osobní
dopravě.
Důležitou
vstupní
podmínkou
této
varianty
transformace
je
rozhodnutí
o
rozčlenění
železniční
dopravní
cesty
na
celostátní
a
regionální
podle
ustanovení
nového
zákona
o
drahách.
Postupně
by
mělo
být
připraveno
vymezení
majetku
železniční
nákladní
dopravy,
osobní
dálkové
a
regionální
dopravy
včetně
příslušných
regionálních
drah.
Tyto
komplexy
by
pak
měly
být
navrženy
k
privatizaci
s
tím,
že
v
nich
bude
stanoven
podíl
státu.
Přitom
pro
privatizace
osobní
dopravy
a
drah
budou
stanovena
dlouhodobá
stabilní
dotační
pravidla.
Tím
se
dále
zajistí
organizační
oddělení
funkce
dopravce
od
řízení
železničního
provozu
a
údržby
traťové
sítě
a
vytvoří
podmínky
pro
postupnou
privatizaci
dopravce.
S
rychlejším
procesem
privatizace
se
uvažuje
v
nákladní
dopravě.
V
osobní
dopravě
a
regionálních
drahách
by
měl
postup
probíhat
v
závislosti
na
možnostech
státu
zabezpečit
stabilní
podnikatelské
prostředí.
K
této
verzi,
která
navrhuje
úplné
oddělení
dopravní
cesty
a
přepravy,
požaduje
správní
rada
dopracovat
variantu
oddělení
pouze
finanční
a
fyzické
pod
určitým
centrálním
zastřešením,
přičemž
právní
forma
tohoto
zastřešení
zatím
není
jasná.
Varianty
však
mají
sledovat
stejný
cíl,
kterým
je
dosažení
tržního
a
konkurenčního
prostředí
na
železničním
dopravním
trhu.
Po
novém
projednání
počátkem
března
bude
materiál
odeslán
na
poradu
ministrů.
Jak
bude
celý
proces
transformace
dlouho
trvat,
záleží
podle
náměstka
ministra
financí
Téry
na
rychlosti
projednání
předložených
materiálů
ve
vládě
a
na
jeho
administrativním
zvládnutí.