Chudoba
Za
přeměny
v
Maďarsku
se
musí
platit
Tibor
Szombath,
Maďarský
sociální
pracovník
Maďarsko
je
od
parlamentních
voleb
v
roce
1990
svobodnou
zemí,
to
znamená,
že
každý
má
i
právo
být
chudým.
Jaká
však
je
chudoba
v
této
zemi?
Po
rozpadu
socialismu
bylo
záhy
zřejmé,
že
západní
životní
úroveň
není
možné
zavést
ze
dne
na
den.
Za
přeměny
se
platí
draze
a
musí
za
ně
zaplatit
i
maďarské
obyvatelstvo.
Například
vysokou
inflaci
(ročně
v
průměru
asi
20
procent)
nenásledují
dostatečná
vyrovnávací
opatření
(podpora
na
nákup
základních
potravin,
léků,
školních
potřeb,
dětského
ošacení
atd.)
a
každodenní
životní
výdaje
se
tedy
postupně
zvyšují.
Nezaměstnanost
dosáhla
v
únoru
1993
vrcholu
(
700 000
registrovaných
osob),
avšak
skutečný
počet
byl
zřejmě
vyšší.
Dnes
se
tento
počet
snížil
na
asi
půl
milionu,
jenže
důvodem
poklesu
je
především
skutečnost,
že
ten,
kdo
není
zaměstnán
déle
než
rok,
již
podporu
nedostane.
Není
povinnen
se
každý
měsíc
hlásit
ve
zprostředkovatelně
práce,
a
proto
je
vyřazen
ze
statistiky.
O
podporu
kompenzující
nízké
příjmy
je
možné
se
ucházet
prostřednictvím
různých
žádostí
a
potvrzení.
Její
výše
představuje
zhruba
desetinu
životního
minima
čtyřčlenné
rodiny
se
dvěma
dětmi.
To
se
pohybuje
ve
výši
kolem
50 000
Ft,
přičemž
minimální
mzda
činí
10 500
Ft
(100
USD
neboli
necelé
3000
Kč),
a
týká
se
především
nekvalifikované
pracovní
síly,
zejména
romské.
Ve
vědomí
lidí
současně
zůstává
zakotveno,
že
to
jsou
ti
líní,
co
klidně
seberou
podporu
jiným.
Většina
tohoto
čtyř
až
pětisettisícového
etnika
žije
v
nepředstavitelné
chudobě,
ve
společenské
a
často
i
ve
fyzické
izolaci,
především
v
několika
chátrajících
budapeš
obvodech
a
ve
východních
župách
Maďarska.
Zhoršení
životních
podmínek
kvalifikovaných
dělníků
a
zaměstnanců,
dříve
zvyklých
na
skromnou,
ale
jistou
existenci,
představuje
pro
tuto
zchudlou
tří
až
čtyřmilionovou
vrstvu
silnou
frustraci.
Právě
odtud
jsou
podnikatelé
z
nutnosti,
kteří
pod
vlivem
státní
propagandy,
s
patřičným
vypětím
a
bez
finančního
kapitálu
začínají
ve
velkém
počtu
podnikat,
plni
falešných
iluzí
a
nadějí
-
když
ne
na
zbohatnutí,
tak
alespoň
na
dobrou
obživu.
V
podmínkách
rodícího
se
kapitalismu
na
mnohé
z
nich
čeká
krach.
Velice
špatná
je
situace
většiny
důchodců,
kteří
představují
zhruba
čtvrtinu
obyvatelstva.
Minimální
starobní
důchod
je
7260
Ft,
ale
i
průměrný
důchod
stěží
přesáhne
10 000
Ft.
Tato
částka
není
o
mnoho
vyšší
než
úhrada
za
provoz
středně
velkého
bytu
v
topné
sezoně.
A
tak
dilema
zaplatit
činži,
anebo
se
najíst
se
pro
mnohé
stalo
realitou.
Jsou
tací,
kteří
raději
hladovějí,
jen
aby
se
vyhnuli
hanbě,
jiní
jsou
nuceni
žít
v
neustálém
ohrožení.
Jejich
obavy
jsou
opodstatněné.
Dochází
již
k
vystěhovávání
kvůli
nedoplatkům
za
nájem,
každodenní
záležitostí
se
stalo
vypínání
elektřiny,
plynu
a
dálkového
topení.
Spolu
se
změnou
režimu
se
různým
občanským
iniciativám
otevřely
možnosti
pro
organizování
charitativních
spolků
a
akcí.
Tak
například
vznikly
služby
na
pomoc
rodinám,
bezplatné
kuchyně,
utečenecké
tábory,
ambulance
pro
drogově
závislé,
rehabilitační
střediska,
telefonní
linky
důvěry,
poradenské
kanceláře
pro
mladé
a
nezaměstnané,
ubytování
pro
svobodné
matky
a
bezdomovce
(jejichž
počet
se
v
Budapešti
odhaduje
na
téměř
deset
tisíc)
a
další
instituce.
Většina
z
nich
je
schopna
poskytnout
pouze
symptomatické
léčení,
což
ovšem
nesnižuje
jejich
význam.
Role
každé
z
těchto
institucí
je
pro
budování
stabilní
sociální
sítě
velice
důležitá.
Ti,
co
jsou
odkázáni
na
podporu,
se
mohou
obracet
především
na
orgány
místní
samosprávy,
kde
nacházejí
poměrně
širokou
škálu
různých
druhů
pomoci.
Problémem
je,
že
každá
z
těchto
podpor
představuje
minimální
částku.
Všeobecně
platí,
že
ten,
kdo
dostane
jeden
druh
podpory,
nemůže
dostat
jiný,
i
kdyby
mu
příslušela.
Tato
praxe
není
uplatňována
pouze
u
jednotlivých
osob,
nýbrž
i
u
domácností.
Sociálnímu
pojištění
způsobuje
vážné
potíže
skutečnost,
že
mnoho
podniků
(a
to
nejen
malé
nebo
soukromé
firmy)
neplatí
příspěvky
na
sociální
pojištění.
Dluhy
těchto
podniků
dosahují
částky
140
miliard
Ft
(40
miliard
korun),
a
například
v
září
t.
r.
bude
zapotřebí
ke
zvýšení
starobních
důchodů
částky
29
miliard
Ft
(290
milionů
USD),
která
bude
uhrazena
ze
státního
rozpočtu.
Minulá
vláda,
která
se
považovala
za
vládu
pravého
středu,
v
letech
1990-1994
ráda
uváděla
-
zejména
na
počátku
-
za
svůj
cíl
sociálně
tržní
hospodářství,
avšak
návrhy
zákonů
o
sociálním
zabezpečení
předložila
do
parlamentu
až
po
dvou
a
půl
letech
po
převzetí
moci,
v
prosinci
1992.
Přijatý
zákon
nesplnil
ani
minimální
očekávání,
protože
nejdůležitější
otázky
ponechal
na
místních
samosprávách
s
ohledem
na
jejich
samostatnost,
aniž
by
výrazněji
rozšířil
jejich
zdroje
a
garantoval
minimální
výši
sociálních
dávek.
Zákon
je
málo
solidární
s
těmi
nejubožejšími.
Například
ve
vesnici
postižené
nezaměstnaností
nemůže
matka,
která
nikdy
nepracovala,
požádat
o
podporu
na
výchovu
svých
tří
dětí,
i
když
je
příjem
rodiny
minimální,
zatímco
manželka
manažera
s
třemi
dětmi
a
s
příjmy
vysoce
nadprůměrnými
může
tuto
podporu
využít.
V
polovině
července
nastoupila
nová
vláda
sociálně
liberálního
zaměření,
která
má
v
úmyslu
jako
jeden
ze
svých
prvních
kroků
změnit
sociální
zákon,
aby
vyšly
najevo
jeho
diskriminační
prvky.
Kromě
toho
chce
ustavit
v
rámci
občanských
práv
základní
důchod,
příspěvky
na
děti
a
nové
formy
podpory,
například
podporu
na
další
vzdělání.
Tady
jsou
všichni
smutní,
konstatoval
španělský
turista,
když
se
vracel
na
letiště
Ferihegy
v
Budapešti.
I
takto
jednoduše
lze
shrnout
symptomy
sociální
krize.
Stačí,
když
si
vyvoláme
fotografie
pořízené
v
podchodech,
na
nádražích,
v
blízkosti
skládek.
Se
strohou
věcností
můžeme
uvést:
V
roce
1970
připadlo
na
tisíc
obyvatel
14,7
nově
narozených,
v
roce
1992
už
jen
11,99.
V
roce
1970
z
tisíce
lidí
zemřelo
11,6
a
v
roce
1992
již
14,2.
Průzkumy
životosprávy
konstatují,
že
ke
snižování
počtu
obyvatel
nedochází
jen
z
důvodů
stárnutí
populace.
Je
alarmující,
žev
rámci
východní
Evropy
se
zejména
v
Maďarsku
rychle
snižuje
délka
života
mužské
populace.
V
Rakousku
se
muži
dožívají
72
let,
ve
Švédsku
74,
v
Maďarsku
za
10
let
od
roku
1981
do
roku
1991
se
snížil
průměrný
věk
z
65,5
na
65
let.
Sociologové
uvádějí
tři
důvody
úmrtí
častějších
ve
věku
mezi
15-59
léty
než
ve
stáří.
Jsou
to:
cirhóza
jater
v
důsledku
alkoholismu,
dopravní
nehody
a
sebevraždy.
V
roce
1991
dobrovolně
ukončilo
svůj
život
3 993
osob,
v
roce
1992
již
4000
osob
a
v
loňském
roce
4500.
V
dětské
nemocnici
Pála
Heima
registrovali
v
loňském
roce
60
dětských
sebevražd.
Dlouhodobé
průzkumy
jednoznačně
dokazují,
že
sebevražedné
úmysly
se
výrazněji
projevují
u
mužů
než
u
žen.
UNICEF
uveřejnil
rozbor
pořízený
v
reformních
zemích
východní
Evropy,
podle
kterého
se
současně
s
šířením
chudoby
snižuje
porodnost.
Sociální
nejistoty
potlačují
zájem
o
uzavírání
sňatků.
Od
roku
1990
se
počet
sňatků
pro
nedostatek
finančních
prostředků
a
nemožnost
získat
samostatný
byt
snížil
o
35-
40
%.
Ústřední
statistický
úřad
zkoumal
loňského
roku
poprvé
vzorek
nezaměstnaných.
Z
počtu
2265
osob
bylo
1686
žen.
Statistika
potvrdila
to,
co
jsme
věděli
i
před
tím,
že
čím
níže
se
člověk
umístí
ve
společenském
žebříčku,
tím
kratší
dobu
žije.
V
loňském
roce
byla
uveřejněna
studie
primáře
a
současně
ředitele
Celostátního
ústavu
hygieny
práce
o
škodlivém
vlivu
nezaměstanosti
na
zdraví.
Konkrétními
údaji
dokazuje,
že
v
zemích,
v
nichž
je
trvalá
nezaměstnanost,
je
třeba
počítat
s
nárůstem
psychosomatických
chorob,
onemocnění
srdečních
a
cévních,
s
poruchami
osobnostními,
s
mentálním
poškozením,
se
závislostí
na
alkoholu
a
drogách,
s
poškozením
imunitního
systému,
nervového
systému
a
pohybového
ústrojí,
se
sníženou
schopností
adaptace.
V
Maďarsku
je
počet
úmrtí
v
důsledku
srdečních
a
cévních
chorob
větší
než
v
kterékoliv
jiné
průmyslové
zemi,
alkoholismus
se
stal
lidovou
chorobou
a
počet
sebevražd
se
řadí
mezi
největší
v
Evropě.
Lze
očekávat,
že
i
v
jiných
zemích
může
všeobecná
nezaměstnanost
způsobit
výraznější
újmy
na
zdraví
a
tím
i
problémy
ve
zdravotnictví.
Je
nebezpečné
dělat
rovnítko
mezi
bezdomovci
a
kriminálními
živly,
avšak
opuštěnost
a
osamělost
ve
spodních
vrstvách
společnosti
chodí
ruku
v
ruce
s
kriminalitou.
Koho
opustila
rodina,
kdo
nemá
přátele
a
zaměstnání,
s
tím
to
jde
z
kopce.
Příklady
můžeme
nalézt
v
blízkosti
tržišť:
bezdomovci
pomáhají
trhovcům,
sbírají
staré
lahve
na
stadionech
a
odnášejí
do
sběru
papír.
Pokud
se
v
rámci
nejnižšího
stupně
tržní
hierarchie
chovají
slušně,
neformální
společnost
trhovců
je
svým
způsobem
uznává
a
odměňuje
je
zbytky
potravin,
poskytne
jim
i
místo
ke
spánku.
I
když
si
své
pozice
dokáží
obhájit,
nemohou
počítat
s
tím,
že
by
jim
na
základě
této
činnosti
byl
poskytnut
důchod.
Ti,
co
již
byli
ve
vězení,
jsou
silnější,
robustnější
a
snadno
vytlačí
z
fronty
na
teplé
jídlo
ty
slabé
a
staré,
které
už
nikdo
neochrání.
Katalina
Szikorová