Volná
parketa
v
dopravě
zvaná
duobus
Ve
světě
obvyklá
kombinace
autobusu
a
trolejbusu
přispívá
ke
zlepšení
životního
prostředí
Ing.
Jasoň
Hampl,
MŠMT
ČR
Autobusy
a
trolejbusy
známe.
Ve
světě
však
jezdí
ještě
duobus.
Vozidlo,
které
má
dva
pohony.
Na
elektřinu
jezdí
na
silně
zatížených
trasách
společných
více
linkám
nebo
v
podzemí.
Spalovací
motor
pak
používá
na
předměstích,
kde
je
provoz
řidší
a
exhalace
se
snáze
rozptylují
a
kde
by
se
v
důsledku
slabého
provozu
nevyplatila
trolej
s
měnírnou.
Duobus
tedy
jisté
množství
škodlivin
do
ovzduší
přece
jen
emituje,
ovšem
v
praxi
bývá
jeho
přínos
pro
životní
prostředí
větší
než
u
tichých
a
čistých
trolejbusů.
Řada
měst
se
totiž
kvůli
vysokým
investicím
na
vybudování
trolejbusové
nebo
tramvajové
dopravy
nezmůže
a
pokračuje
tedy
mnohem
škodlivější
veřejná
doprava
autobusy.
Podstatně
méně
neekologické
duobusy
by
však
tato
města
mohla
zavést
bez
problémů.
Elektrifikovat
lze
v
menším
rozsahu
a
navíc
postupně.
Příkladem
vhodné
trasy
pro
využití
duobusu
je
pražská
trasa
autobusů
MDH
od
holešovického
nádraží
na
Severní
město.
Jezdí
tam
osm
linek,
přičemž
u
Vychovatelny
se
jejich
společná
trasa
dělí
na
dvě
větve,
ovšem
stále
ještě
dostatečně
zatížené,
aby
se
vyplatila
trolej.
Na
obou
těchto
trasách
se
překonává
největší
část
celkového
stoupání
a
spotřebuje
více
než
polovina
paliva.
Pokud
by
se
jezdilo
nahoru
elektricky,
odpadne
produkce
exhalací
a
sníží
se
hluk.
Nahoře
se
již
linky
rozvětvují,
provoz
řídne
a
provětrávání
je
lepší,
takže
trolej
může
skončit
a
pohon
vozidla
by
převzal
spalovací
motor.
Ten
by
byl
v
chodu
i
při
energeticky
nenáročné
jízdě
dolů,
takže
pro
směr
dolů
odpadne
trolej
rovněž.
Podobné
řešení
se
nabízí
v
případě
dopravy
ze
Smíchova
na
Barrandov.
Podobných
vhodných
míst
by
se
našlo
po
naší
republice
hodně,
zejména
v
městech
s
velkými
převýšeními,
která
byla
bývalým
federálním
ministerstvem
dopravy
vytipována
k
zavedení
trolejbusové
dopravy
(Liberec,
Jablonec
n.
N.,
Karlovy
Vary,
Karviná,
Havířov,
Příbram,
Přerov
atd.).
V
České
republice
je
situace
k
nasazení
duobusů
zralá
již
dávno.
Brání
tomu
však
na
jedné
straně
prohibitně
vysoká
cena
západních
výrobků
a
na
druhé
straně
zásadní
nedůvěra
v
duobusy
u
českých
výrobců
vozidel
pro
městskou
hromadnou
dopravu.
Producenti
jsou
přitom
v
důsledku
odbytových
problémů
v
situaci,
kdy
rádi
takové
vozidlo
vyrobí
na
zakázku
podle
specifikací
objednavatele,
a
to
za
cenu
stále
ještě
o
dost
nižší
než
je
cena
sériového
duobusu
ze
Západu.
Jakmile
bude
toto
perspektivně
levné
vozidlo
předvedeno
potencionálním
zájemcům
in
natura,
bude
jim
jasné,
že
na
něco
podobného
vlastně
čekali.
Výrobci
pak
jistě
zalitují,
že
se
této
příležitosti
nechopili
již
dávno.
Produkce
duobusů
slibuje
dlouhodobé
a
slušné
zisky.
Problémem
je
ovšem
dát
dohromady
kapitál
na
vývoj,
výrobu
a
vyzkoušení
prototypu,
na
což
by
mělo
stačit
kolem
deseti
milionů
korun.
To
je
částka,
o
kterou
se
prostřednictvím
bezúročné
půjčky
na
inovace
pokrývající
50
procent
vývojových
nákladů
může
ucházet
právnická
osoba
u
Českomoravské
záruční
a
rozvojové
banky.
Klasické
duobusy
jsou
kloubové,
přičemž
jejich
přední
část
je
vybavena
kompletním
trolejbusovým
pohonem
a
zadní
část
autobusovým
s
automatickou
převodovkou.
Existují
však
levnější
systémy
s
využitím
automatické
změny
převodu
i
pro
elektropohon.
Koncepce
je
rozpracována
a
její
výhoda
spočívá
i
v
tom,
že
není
nutný
kloubový
autobus.
To
je
výhodné
pro
uvažované
trasy,
kde
na
předměstích
stačí
klasický
autobus
vzhledem
k
nižšímu
počtu
cestujících.
Duobusy
mohou
výrazně
přispět
ke
zlepšení
životního
prostředí
ve
městech
a
současně
i
zachovat
flexibilitu
nezávislé
trakce.
Nezastaví
je
ani
objížďky,
ani
výpadky
proudu.
Minimalizují
základní
investice,
přičemž
navíc
umožňují
vkládat
je
postupně.
Snižují
celkové
náklady
a
tak
přispívají
ke
zlepšení
hospodářských
výsledků.
Dopravní
podniky
v
českých
městech
by
se
měly
zajímat
o
tuto
variantu
městské
dopravy
a
přimět
svým
zájmem
některého
z
našich
výrobců
k
nastolení
programu
duobusů.
Vždyť
ve
světě
existují
již
více
než
deset
let
a
jejich
výroba
narůstá.
Pokud
tu
nebude
zájem
renomovaných
producentů
autobusů,
pak
by
samotné
dopravní
podniky
mohly
vzít
věc
do
svých
rukou
a
vstoupit
do
hry.
Je
tu
ovšem
volná
parketa
i
pro
někoho,
kdo
v
této
oblasti
zatím
nepodnikal.