wsj2418.cz

wsj2418.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Vypadalo to vše dostatečně nevinně: Vloni v dubnu jistý Steven B. Iken navštívil zdejší Justin Products Inc., prokázal se jako potenciální zákazník a dozvěděl se vše o novém kazetovém přehrávači pro děti od této firmy. "Je to skoro stejné, jako výrobek Sony," poznamenal pan Iken poté, co viděl prototypy a obrázky. Obchodník Justinu odpověděl: "Přesně." Zboží Justinu udržuje velkoobchodní ceny o nějakých 40 % níže, než ceny řady "Můj první Sony" od Sony Corp. of Japan. Návštěvník nadšeně vyprávěl a slíbil vrátit se. Ale místo nového zákazníka - jako součást z nadějné bonanzy z prodávání Sony pod cenou - se Justin dostala do nákladné právní bažiny. Pan Iken, jak se ukázalo, byl soukromým detektivem, který použil skrytý magnetofon, aby získal informace pro Sony. Jeho nahrávka se později objevila jako soudní důkaz. Snažíc se udržet výrobní řadu Justinu "Můj vlastní" mimo americký trh, Sony minulý květen podala žalobu u Manhattanského federálního soudu s obviněním z pohrdavého porušení ochranné známky, nečestné konkurence a dalších porušení obchodních zákonů. Od doby se život pro 61letého Leonarda Kaye, vlastníka Justin, velmi změnil. "Nemohl jsem se dobře vyspat za doby, co tohle běží," říká. "Je to nejvíce vyrušující věc v mém životě - nemohu se ani věnovat svému podnikání." Jeho společnost (roční prodej: okolo 25 miliónů dolarů) může utrpět nákladnou ránu - ztrátu odhadovaných 10 % celkového prodeje - pokud Sony (roční prodej: okolo 16 miliard dolarů) zvítězí. Vážná situace Justinu ukazuje, co se může stát, když nepatrná firma náhle čelí plné právní síle rozlícené nadnárodní společnosti. Se značnou ironií případ také ukazuje, jak zcela Japonsko otočilo stůl amerického byznysu. Američané si trpce stěžovávali na pod cenou prodávané napodobené výrobky z Japonska. Nyní Sony, jejíž inovativní, draze placené výrobky jsou mezi nejvíce oceňovanou spotřební elektronikou, trpce protestuje proti malé americké firmě s levnými napodobeninami vyráběnými v Číně. "Jádro je v tom, že Justin čmajznul tu řadu Sony a Sony to chce zastavit," řekl Lewis H. Eslinger, právní zástupce Sony, který dříve chránil Rubikovu kostku. (Sony sama se odmítá vyjádřit.) Pokud Sony zvítězí, říká pan Eslinger, bude se jeho malý rival muset pokusit prodávat své výrobky v zámoří. Co hůře, dodává, "Museli by je roztlouci a zahodit." Kan Kaye odmítá soudní poplatky a říká, že jeho jedinou chybou je, že se postavil Sony na trhu. "Udělal jsem podobnou řadu a vyrobil ji levněji," říká. Očekává se, že americký soudce John E. Sprizzo dnes rozhodne o obnoveném požadavku Sony na předběžné opatření blokujícím prodej sporného produktu, jehož dodávky začaly v červenci. Soudce zamítl dřívější žádost Sony o takové nařízení - rozhodnutí potvrzené při odvolání - ale Sony se vrátila s dalšími důkazy a důvody. I když doufá, že se případ usadí, Justin slíbil bojovat, pokud to bude nutné. Bitva je ale větší, než Justin očekává. "Netušil jsem, že budu tolik zatažen, " říká pan Kaye, který založil Justin v roce 1982. Pan Kaye prodal Capetronic Inc., taiwanského výrobce elektroniky, a odešel do penze, jen aby zjistil, že se nudí. S Justinem začal prodávat hračky a elektroniku vyrobenou převážně v Hong Kongu, přičemž začal s rádii myšáka Mickeyho. Společnost vyrostla - na asi 40 zaměstnanců z počátečních čtyř, říká pan Kaye. Justin byl ziskový od roku 1986, dodává představitel, který sdílí kancelář s množstvím plyšových medvědů, všemi vzorky své řady plyšových hraček. Jako mnozí jiní, pan Kaye si všiml v roce 1987, kdy Sony, v klasickém případu segmentace trhu, změnila plastový povrch a tlačítka proslulé řady Walkman přenosného audiovybavení a vytvořila řadu Můj první Sony pro děti. Jasně vybarvené nové produkty vypadaly spíše jako hračky, než jako dospělé modely. (V soudních spisech Sony říká, že vynaložila více než 3 milióny dolarů na propagaci řady, s výsledným prodejem více než miliónu kusů.) Sony našla mezeru na trhu, ale pan Kaye si spočítal, že její ceny ponechaly spoustu místa pro levnější konkurenci. Jeho výrobky nejsou přesné kopie výrobků Sony, ale silně je připomínají velikostí, tvarem a především barvou. Sony používá hlavně červenou a modrou se stopami žluté - a stejně tak Justin podle teorie, že děti dávají přednost těmto barvám. ("Aby byl úspěšný, může mít výrobek libovolnou barvu, dokud je jasně červená," říká Charles E. Baxley, právní zástupce Justin.) Minulou zimu Justin ukazoval prototypy na hračkářských veletrzích v Hong Kongu a New Yorku - a Sony si všimla. Vlastně, znepokojen tím, že prodejní personál Sony připravoval právní akci nebo jinou odvetu - jako odepřít potřebné výrobky Sony - zákazníkům Justinu, pan Baxley vystřelil v dubnu dopis Sony. On sám hrozil přednést věc Federální obchodní komisi nebo americkému Nejvyššímu soudu. Ale Justin v těchto obviněních nepokračoval (které byly podle pana Eslingera, právního zástupce Sony, neopodstatněné). Vzpomíná pan Baxley: "Naším cílem bylo ovlivnit je, aby nás nechali na pokoji. Nikdy jsme nezamýšleli postavit se Sony - nemáme zdroje." Sony na prázdnou hrozbu odpověděla skutečným procesem. Tu a tam se firmy u soudu pohádaly. A Justin v tiskové zprávě říká "kdysi konkurenceschopná Sony se nyní v amerických soudních sínmích uchyluje k taktice silných paží, aby si vybojovala a ochránila mezery na trhu." Právník Sony ujišťuje, že taktika firmy - včetně využití soukromých detektivů vystupujících jako kupci - je v takových případech běžná. Také trvá na tom, že Sony, ne méně než ostatní, právo chránit svůj "obchodní dres," v tomto případě především barvy, o kterých tvrdí, že dělají výrobku Můj první Sony charakteristickými. (Justin tvrdí, že začal používat stejné barvy na elektronickém zboží pro děti dávno před tím, než Sony vstoupila na dětský trh.) je podstata jakákoli, agresivní obrana Sony je pro Justin vysilující. Je také drahá. Pan Kaye říká, že dosud na soudních poplatcích zaplatil více než 70 000 dolarů. O Sony pan Kaye říká: "Vědí, že nemohou prohrát. Pořád zakopávají hlouběji, dokud nedosáhnu bodu, kdy to vzdám a odejdu." Prozatím ale slíbil vytrvat.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View