Společnost
General
Motors
Corp.
řadou
tahů,
které
rozzlobily
představitele
odborů
ve
Spojených
státech
a
Kanadě,
vyslala
signály
svědčící
o
tom,
že
až
pět
severoamerických
montážních
závodů
možná
nepřežije
polovinu
90.
let,
protože
společnost
usiluje
o
redukci
svého
nadměrného
objemu
výroby
dopravních
prostředků.
V
oznámeních
pro
zaměstnance
zveřejněných
minulý
týden
společnost
GM
fakticky
podepsala
ortel
smrti
nad
dvěma
montážními
závody
klasických
dodávkových
vozů
a
vyřkla
vážné
pochybnosti
o
budoucnosti
tří
automobilových
továren
ve
Spojených
státech.
Společnost
GM
je
pod
silným
tlakem
uzavřít
továrny,
které
již
nejsou
ziskové,
neboť
akcie
této
gigantické
automobilky
na
trhu
ve
Spojených
státech
v
posledním
desetiletí
stále
klesaly.
Společnost,
která
v
současné
době
svou
severoamerickou
kapacitu
na
výrobu
dopravních
prostředků
využívá
jen
z
80
%,
přislíbila,
že
v
roce
1992
výroba
poběží
na
100
%.
Přesně
před
měsícem
společnost
GM
oznámila,
že
zastaralý
montážní
závod
v
Lakewoodu
ve
státě
Georgia
se
stane
osmým
uzavřeným
montážním
zařízením
v
USA
od
roku
1987.
Nyní
se
zdá,
že
společnost
GM
zrychluje
krok
při
konsolidaci
svých
továren,
aby
vstoupila
do
90.
let
v
co
nejlepší
formě.
Jedním
důvodem
je
rostoucí
konkurence
nových
japonských
automobilek
ve
Spojených
státech,
které
chrlí
více
než
milion
vozů
ročně
při
nákladech
nižších,
než
jakých
může
společnost
GM
dosáhnout.
Dalším
důvodem
je
to,
že
představitelé
odborového
Svazu
automobilových
dělníků
(UAW)
dali
na
srozuměnou,
že
v
nové
Velké
tripartitní
národní
dohodě,
která
bude
předmětem
jednání
příští
rok,
budou
požadovat
přísnější
ustanovení
o
propouštění
z
práce.
Představitelé
společnosti
GM
chtějí
provést
svou
strategii
snižování
objemu
výroby
a
pracovní
síly
dříve,
než
toto
vyjednávání
začne.
Nicméně
problémem
je
to,
že
kroky
společnosti
GM
přicházejí
v
době,
kdy
se
vedoucí
činitelé
svazu
UAW
pokoušejí
umlčet
nespokojené
členy,
kteří
obviňují
odborový
svaz
z
toho,
že
je
příliš
pasivní
v
reakcích
na
propouštění
společnosti
GM.
Viceprezident
svazu
UAW
Stephen
P.
Yokich,
který
se
nedávno
v
tomto
odborovém
svazu
stal
vedoucím
oddělení
pro
GM,
vydal
v
pátek
navzdory
tomuto
pozadí
prohlášení
pranýřující
"flagrantní
necitlivost"
společnosti
GM
vůči
členům
odborů.
Yokich
řekl,
že
rozhodnutí
automobilky
oznamovat
zprávy
o
nejčerstvějším
uzavírání
svých
továren
a
přeorientování
výroby
postiženým
závodům
po
kapkách
v
jednotlivých
prohlášeních
svědčí
o
"nepořádku"
a
o
"neschopnosti
nebo
neochotě
poskytnout
souvislé
informace".
Představitelé
společnosti
GM
oznámili
koncem
minulého
týdne
dělníkům
následující
kroky:
Výroba
klasických
dodávkových
vozů
bude
soustředěna
do
jediného
výrobního
závodu
ve
Flintu
v
Michiganu.
To
znamená,
že
dva
závody
-
jeden
ve
Scarborough
v
Ontariu
a
druhý
v
Lordstownu
v
Ohiu,
budou
pravděpodobně
po
roce
1991
uzavřeny.
Zavírání
způsobí,
že
asi
3 000
kanadských
montážních
dělníků
a
asi
2 500
dělníků
v
Ohiu
bude
zahálet.
Robert
White,
prezident
kanadského
Odborového
svazu
automobilových
dělníků,
využil
hrozícího
uzavření
provozu
v
Scarborough
ke
kritice
smlouvy
o
zóně
volného
obchodu
mezi
Spojenými
státy
a
Kanadou
a
jejího
průkopníka,
předsedy
vlády
Briana
Mulroneye.
Kanadští
automobilový
dělníci
by
však
mohli
mít
prospěch
z
jednotlivých
kroků
společnosti
GM,
které
se
týkají
tří
automobilových
závodů
ve
Spojených
státech
a
jednoho
v
Quebecu.
Dělníkům
v
závodech
ve
Van
Nuys
v
Kalifornii,
v
Oklahoma
City
a
v
Pontiacu
v
Michiganu
bylo
oznámeno,
že
se
uvažuje
o
tom,
že
jejich
závody
již
nebudou
montovat
novou
řadu
silných
vozů
Pontia
Firebird
a
Chevrolet
Camaro.
Představitelé
společnosti
a
odborového
svazu
sdělili,
že
společnost
GM
se
zabývá
tím,
zda
je
pro
ni
možné
výhodně
montovat
nové
vozy
Firebird
a
Camaro
v
závodě
ve
St.
Therese
v
Quebecu.
Toto
sdělení
zanechalo
představitele
odborů
ve
Van
Nuys
a
v
Oklahoma
City
v
nejistotě
ohledně
budoucnosti.
Závod
ve
Van
Nuys,
který
zaměstnává
asi
3 000
dělníků,
tak
nebude
mít
produkt,
který
by
mohl
montovat
po
roce
1993.
Jerry
Shrieves,
oblastní
prezident
odborového
svazu
UAW,
řekl,
že
podnik
byl
požádán,
aby
sestavil
plány
na
pokračování
v
práci
jakožto
"flexibilní
závod",
který
by
za
účelem
pokrytí
poptávky
mohl
na
základě
rychlého
zadání
montovat
několik
různých
typů
produktů.
V
závodě
v
Oklahoma
City,
který
zaměstnává
asi
6 000
dělníků
montujících
osm
let
stará,
středně
velká
auta
s
karoserií
typu
A,
řekl
Steve
Featherston,
oblastní
viceprezident
odborové
svazu
UAW,
že
tento
závod
nemá
v
zásobě
žádný
nový
produkt
a
"nikdo
z
nás
neví",
kdy
výroba
aut
s
karoserií
typu
A
zanikne.
Řekl,
že
věří,
že
společnost
GM
má
plány
na
udržení
výroby
aut
s
karoserií
typu
A
do
poloviny
90.
let.
V
Pontiacu
se
však
zdá,
že
rozhodnutí
ohledně
výroby
aut
typu
Camaro
a
Firebird
zničí
veškeré
naděje
svazu
UAW
na
to,
že
společnost
GM
znovu
otevře
zakonzervovaný
montážní
závod,
který
naposledy
vyráběl
dvousedadlový
model
Pontiac
Fiero
s
plastovou
karoserií.
Závod
vozu
Fiera
byl
předtím,
než
nízký
odbyt
vozů
Fiero
donutil
minulý
rok
společnost,
aby
továrnu
uzavřela,
považován
za
model
spolupráce
mezi
odborovým
svazem
a
vedením
ve
společnosti
GM.
Výsledkem
bylo,
že
představitelé
odborového
svazu
byli
poraženi
i
politicky.
Nespokojení
členové
odborového
svazu
UAW
použili
závod
na
vozy
Fiero
jako
symbol
selhání
spolupráce
mezi
dělníky
a
vedením.