wsj2338.cz

wsj2338.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Společnost General Motors Corp. řadou tahů, které rozzlobily představitele odborů ve Spojených státech a Kanadě, vyslala signály svědčící o tom, že pět severoamerických montážních závodů možná nepřežije polovinu 90. let, protože společnost usiluje o redukci svého nadměrného objemu výroby dopravních prostředků. V oznámeních pro zaměstnance zveřejněných minulý týden společnost GM fakticky podepsala ortel smrti nad dvěma montážními závody klasických dodávkových vozů a vyřkla vážné pochybnosti o budoucnosti tří automobilových továren ve Spojených státech. Společnost GM je pod silným tlakem uzavřít továrny, které již nejsou ziskové, neboť akcie této gigantické automobilky na trhu ve Spojených státech v posledním desetiletí stále klesaly. Společnost, která v současné době svou severoamerickou kapacitu na výrobu dopravních prostředků využívá jen z 80 %, přislíbila, že v roce 1992 výroba poběží na 100 %. Přesně před měsícem společnost GM oznámila, že zastaralý montážní závod v Lakewoodu ve státě Georgia se stane osmým uzavřeným montážním zařízením v USA od roku 1987. Nyní se zdá, že společnost GM zrychluje krok při konsolidaci svých továren, aby vstoupila do 90. let v co nejlepší formě. Jedním důvodem je rostoucí konkurence nových japonských automobilek ve Spojených státech, které chrlí více než milion vozů ročně při nákladech nižších, než jakých může společnost GM dosáhnout. Dalším důvodem je to, že představitelé odborového Svazu automobilových dělníků (UAW) dali na srozuměnou, že v nové Velké tripartitní národní dohodě, která bude předmětem jednání příští rok, budou požadovat přísnější ustanovení o propouštění z práce. Představitelé společnosti GM chtějí provést svou strategii snižování objemu výroby a pracovní síly dříve, než toto vyjednávání začne. Nicméně problémem je to, že kroky společnosti GM přicházejí v době, kdy se vedoucí činitelé svazu UAW pokoušejí umlčet nespokojené členy, kteří obviňují odborový svaz z toho, že je příliš pasivní v reakcích na propouštění společnosti GM. Viceprezident svazu UAW Stephen P. Yokich, který se nedávno v tomto odborovém svazu stal vedoucím oddělení pro GM, vydal v pátek navzdory tomuto pozadí prohlášení pranýřující "flagrantní necitlivost" společnosti GM vůči členům odborů. Yokich řekl, že rozhodnutí automobilky oznamovat zprávy o nejčerstvějším uzavírání svých továren a přeorientování výroby postiženým závodům po kapkách v jednotlivých prohlášeních svědčí o "nepořádku" a o "neschopnosti nebo neochotě poskytnout souvislé informace". Představitelé společnosti GM oznámili koncem minulého týdne dělníkům následující kroky: Výroba klasických dodávkových vozů bude soustředěna do jediného výrobního závodu ve Flintu v Michiganu. To znamená, že dva závody - jeden ve Scarborough v Ontariu a druhý v Lordstownu v Ohiu, budou pravděpodobně po roce 1991 uzavřeny. Zavírání způsobí, že asi 3 000 kanadských montážních dělníků a asi 2 500 dělníků v Ohiu bude zahálet. Robert White, prezident kanadského Odborového svazu automobilových dělníků, využil hrozícího uzavření provozu v Scarborough ke kritice smlouvy o zóně volného obchodu mezi Spojenými státy a Kanadou a jejího průkopníka, předsedy vlády Briana Mulroneye. Kanadští automobilový dělníci by však mohli mít prospěch z jednotlivých kroků společnosti GM, které se týkají tří automobilových závodů ve Spojených státech a jednoho v Quebecu. Dělníkům v závodech ve Van Nuys v Kalifornii, v Oklahoma City a v Pontiacu v Michiganu bylo oznámeno, že se uvažuje o tom, že jejich závody již nebudou montovat novou řadu silných vozů Pontia Firebird a Chevrolet Camaro. Představitelé společnosti a odborového svazu sdělili, že společnost GM se zabývá tím, zda je pro ni možné výhodně montovat nové vozy Firebird a Camaro v závodě ve St. Therese v Quebecu. Toto sdělení zanechalo představitele odborů ve Van Nuys a v Oklahoma City v nejistotě ohledně budoucnosti. Závod ve Van Nuys, který zaměstnává asi 3 000 dělníků, tak nebude mít produkt, který by mohl montovat po roce 1993. Jerry Shrieves, oblastní prezident odborového svazu UAW, řekl, že podnik byl požádán, aby sestavil plány na pokračování v práci jakožto "flexibilní závod", který by za účelem pokrytí poptávky mohl na základě rychlého zadání montovat několik různých typů produktů. V závodě v Oklahoma City, který zaměstnává asi 6 000 dělníků montujících osm let stará, středně velká auta s karoserií typu A, řekl Steve Featherston, oblastní viceprezident odborové svazu UAW, že tento závod nemá v zásobě žádný nový produkt a "nikdo z nás neví", kdy výroba aut s karoserií typu A zanikne. Řekl, že věří, že společnost GM plány na udržení výroby aut s karoserií typu A do poloviny 90. let. V Pontiacu se však zdá, že rozhodnutí ohledně výroby aut typu Camaro a Firebird zničí veškeré naděje svazu UAW na to, že společnost GM znovu otevře zakonzervovaný montážní závod, který naposledy vyráběl dvousedadlový model Pontiac Fiero s plastovou karoserií. Závod vozu Fiera byl předtím, než nízký odbyt vozů Fiero donutil minulý rok společnost, aby továrnu uzavřela, považován za model spolupráce mezi odborovým svazem a vedením ve společnosti GM. Výsledkem bylo, že představitelé odborového svazu byli poraženi i politicky. Nespokojení členové odborového svazu UAW použili závod na vozy Fiero jako symbol selhání spolupráce mezi dělníky a vedením.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View