Předseda
společnosti
Jaguar
PLC
věří,
že
do
měsíce
dosáhne
přátelské
dohody
se
společností
General
Motors
Corp.,
která
by
pro
tohoto
britského
výrobce
luxusních
vozidel
zahrnovala
produkci
levnějšího
manažerského
modelu.
Sir
John
Egan
včera
na
Londýnském
motoristickém
veletrhu
řekl
reportérům,
že
by
"byl
zklamaný,
kdyby
[transakce]
neproběhla
do
měsíce".
Řekl,
že
toto
spojení
by
znamenalo,
že
by
společnost
Jaguar
mohla
na
základě
nabídky
přístupu
k
velkoobjemové
produkci
součástek
společnosti
General
Motors
"vyvinout
automobily
v
nižší
[cenové]
kategorii
než
nyní".
Kromě
vytvoření
společných
výrobních
podniků
by
společnost
General
Motors
(GM)
měla
na
základě
dohody
získat
přibližně
15%
akciový
podíl,
který
by
se
nakonec
mohl
zvýšit
až
na
30
%.
Společnost
Jaguar
se
domnívá,
že
přátelský
svazek
se
společností
GM
odrazí
nevítané
návrhy
od
společnosti
Ford
Motor
Co.
Jenže
společnost
Ford,
od
zvýšení
podílu
na
10,4
%
tento
týden
největší
akciový
podílník
společnosti
Jaguar,
stále
více
naléhá
na
rozhovory
se
sirem
Johnem
Eganem.
"Dostáváme
se
do
bodu,
kdy
se
s
ním
budeme
muset
setkat,"
uvedl
včera
jeden
z
představitelů
společnosti
Ford.
Společnost
Ford
pravděpodobně
brzy
obnoví
svou
žádost
o
toto
setkání,
dodal.
Sir
John
Egan
zamítá
návrhy
společnosti
Ford
od
doby,
kdy
tento
americký
gigant
na
výrobu
automobilů
přišel
minulý
měsíc
s
překvapivou
nabídkou
až
na
15%
podíl
ve
společnosti
Jaguar.
Společnost
Ford
vydala
signál,
že
by
později
mohla
získat
i
většinový
podíl.
"Nejsem
povinen
sednout
si
a
bavit
se
s
každým,"
pronesl
včera
předseda
společnosti
Jaguar.
Možnost
jednání
se
společností
Ford
však
nevyloučil.
Tato
pyšná,
avšak
finančně
svázaná
britská
společnost
i
nadále
upřednostňuje
nezávislost
a
veřejnou
formu
vlastnictví,
navzdory
slibu
společnosti
Ford,
že
bude
mít
přístup
k
penězům
a
technologickému
know-how.
Sir
John
Egan
poznamenal,
že
společnost
GM,
dlouhodobý
dodavatel
společnosti
Jaguar,
souhlasí
s
tím,
že
"bychom
měli
zůstat
nezávislou
společností".
Řekl,
že
společnost
Jaguar
před
rokem
zahájila
jednání
se
společností
GM
a
několika
dalšími
výrobci
automobilů,
avšak
zbytek
"zůstal
stát
stranou
od
doby,
co
cena
za
akcii
překročila
4
libry
(6,30
dolaru)".
Akcie
společnosti
Jaguar
se
před
prvotním
oznámením
společnosti
Ford
pohybovaly
kolem
405
pencí,
avšak
následná
mánie
spojená
s
převzetím
vyhnala
akcie
výš.
Akcie
se
včera
večer
na
londýnské
burze
obchodovaly
za
673
pencí,
což
je
nárůst
o
19
pencí.
Vývoj
manažerské
modelové
řady
by
pro
vedoucího
britského
výrobce
luxusních
automobilů
představoval
výraznou
změnu.
Typický
britský
manažerský
automobil
se
vyrábí
masově
a
je
menší
než
luxusní
automobil.
Obecně
nestojí
víc
než
25 000
liber
(39 400
dolarů)
-
zhruba
o
16 000
liber
méně
než
nejdražší
modely
společnosti
Jaguar,
které
jsou
známé
ručně
vyráběným
koženým
polstrováním.
"Máme
návrhy
na
taková
[manažerská]
auta,
ale
dosud
jsme
je
nebyli
schopni
vyvinout,"
řekl
sir
John
Egan.
Pomoc
ze
strany
GM
by
"umožnila
[společnosti
Jaguar]
produkovat
širší
sortiment
automobilů".
Manažerský
model
by
znatelně
zvýšil
roční
objem
výroby
společnosti
Jaguar,
který
je
nyní
50 000
automobilů.
"Hovoříme
zde
o
pár
stech
tisících
ročně,"
řekl
Bob
Barber,
analytik
automobilového
průmyslu
britské
makléřské
firmy
James
Capel
&
Co.
Podle
zdrojů
informovaných
o
jednáních
by
dohoda
se
společností
GM
mohla
být
uzavřena
už
za
dva
týdny.
Dohoda
by
vyžadovala
souhlas
většiny
akcionářů
společnosti
Jaguar.
"Musíme
ji
připravit
dostatečně
atraktivně,
aby
ji
[akcionáři]
přijali,"
uvedl
sir
John
Egan.
To
by
mohlo
být
obtížné,
přiznal
předseda
společnosti
Jaguar,
"když
vám
na
krk
dýchá
ještě
někdo
další".
"Společnost
Ford
se
patrně
bude
snažit
zabránit
návrhu
získáním
podpory
amerických
spekulantů
na
převzetí
akcií
a
lákadlem
pozdějšího
nabídnutí
vyšší
ceny
za
převzetí,"
uvedl
Stephen
Reitman,
analytik
evropského
automobilového
průmyslu
londýnské
makléřské
firmy
UBS
Phillips
&
Drew.
Společnost
Ford
nemůže
učinit
plně
kvalifikovanou
nabídku
na
převzetí
společnosti
Jaguar,
dokud
neskončí
platnost
britských
vládních
omezení.
Opatření
proti
převzetí
zabraňuje
jakémukoli
zahraničnímu
investorovi
nakoupit
do
31.
prosince
1990
bez
povolení
více
než
15
%
akcií
společnosti
Jaguar.
S
10,4%
podílem
však
může
společnost
Ford
svolat
mimořádnou
valnou
hromadu
akcionářů
společnosti
Jaguar
a
naléhat
na
ně,
aby
tato
omezení
předčasně
zrušili.
"Mají
tak
k
dispozici
velice
účinnou
zbraň",
která
by
společnosti
Ford
mohla
umožnit
učinit
nabídku
na
převzetí
společnosti
Jaguar
dříve,
domnívá
se
Bob
Barber
z
makléřské
firmy
James
Capel.
Jinak
by
společnost
Jaguar
možná
musela
více
než
rok
tolerovat,
že
dva
američtí
giganti
automobilového
průmyslu
vlastní
po
15%
podílu.
"Bylo
by
obtížné
přihlížet
tomu,
jak
může
být
automobilová
společnost
vlastněna
kolektivně,"
řekl
sir
John
Egan.
"Nikdy
předtím
to
tak
nebylo,
ale
vždycky
je
jednou
poprvé."