Bylo
oznámeno,
že
japonská
společnost
Japan
Air
Lines,
německá
společnost
Lufthansa
a
francouzská
společnost
Air
France
v
letošním
roce
plánují
vytvoření
mezinárodní
společnosti
pro
leteckou
nákladní
přepravu,
což
je
krok,
který
by
mohl
toto
odvětví
dále
zkonsolidovat.
Japonský
deník
Nihon
Keizai
Shimbun
uvedl,
že
tito
tři
giganti
mají
v
úmyslu
sjednotit
své
počítačové
systémy
pro
nákladní
přepravu
a
systémy
pro
pozemní
a
leteckou
přepravu
zboží.
Bylo
oznámeno,
že
budou
do
společného
podniku
investovat
celkem
20
miliard
jenů
(140
milionů
dolarů),
přičemž
ústředí
bude
ve
Francii
nebo
v
Západním
Německu.
Tento
krok
následuje
po
srpnové
akvizici
společnosti
Flying
Tiger
Line
Inc.
společností
Federal
Express
Corp.
Poté
"by
pro
aerolinky
mělo
smysl
mluvit
o
tom,
jak
dělat
věci
společně,"
řekl
Cotton
Daly,
ředitel
přepravních
služeb
pro
newyorskou
poradenskou
firmu
Simat,
Helliesen
&
Eichner
Inc.
Daly
uvedl,
že
takováto
jednání
jsou
motivována
hrozbou
konkurence
ze
strany
společností
Federal
Express,
United
Parcel
Service
of
America
Inc.
a
dalších
rychle
rostoucích
společností
zabývajících
se
leteckou
nákladní
přepravou.
Řada
leteckých
společností
hovoří
o
společných
podnicích
pro
přepravu
nákladů
a
kolují
zvěsti
o
podobném
propojení
mezi
společností
JAL
a
evropskými
leteckými
společnostmi.
V
Tokiu
uvedl
mluvčí
společnosti
JAL,
že
poslední
zprávy
z
japonského
tisku
nemůže
potvrdit
ani
vyvrátit.
Řekl
však,
že
společnost
JAL
jedná
se
společnostmi
Lufthansa
a
Air
France
ohledně
určitého
druhu
podniku
zabývajícího
se
přepravou
nákladů.
"Jedná
se
pouze
o
jednu
z
celé
řady
strategií,
které
společnost
JAL
rozpracovala
v
reakci
na
situaci
v
Evropě
po
roce
1992",
termínu
ukončení
obchodních
bariér
v
ES,
uvedl.
Ve
Frankfurtu
potvrdil
mluvčí
společnosti
Lufthansa,
že
probíhají
jednání,
ale
odmítl
je
komentovat.
Mluvčí
společnosti
Lufthansa
v
Tokiu
uvedla,
že
ředitel
nákladních
operací
společnosti
Lufthansa
byl
minulý
týden
v
Tokiu
za
účelem
jednání
se
společností
JAL.
V
Paříži
odmítla
společnost
Air
France
situaci
komentovat.
"V
této
chvíli
není
nic
stanoveno,
ani
podepsáno,"
řekl
Daly
o
jednáních.
Ať
se
již
tito
tři
přepravci
dohodnou
na
čemkoli,
řekl,
nedomnívá
se,
že
by
vznikla
samostatná
letecká
společnost.
Pokud
tyto
tři
společnosti
spojí
svou
leteckou
nákladní
přepravu,
jejich
vliv
bude
značný.
Podle
údajů
Mezinárodní
asociace
pro
leteckou
přepravu
přepravily
v
loňském
roce
tyto
tři
společnosti
dohromady
1,8
milionu
tun
nákladu.
Společnosti
Federal
Express
a
Flying
Tiger
coby
samostatné
společnosti
přepravily
dohromady
2,6
milionu
tun.
Společnosti
Air
France
a
Lufthansa
dosáhly
minulý
měsíc
rozsáhlé
dohody
o
spolupráci,
která
zahrnuje
činnosti
spojené
s
nákladní
leteckou
přepravou.
Tuto
spolupráci
hodlají
rozšířit
v
rámci
pozemní
nákladní
obsluhy
a
vytvořit
celosvětový
počítačový
systém
pro
zpracování
přepravovaných
nákladů.
Ostatní
letecké
dopravní
společnosti
budou
mít
k
tomuto
systému
přístup,
uvedly,
a
jednání
s
partnery
již
byla
zahájena.
Obě
zmíněné
evropské
letecké
společnosti
provozují
velký
počet
nákladních
letadel
Boeing
747
a
747
Combis,
která
na
hlavní
palubě
převážejí
náklad
i
pasažéry.
V
současné
době
mají
velké
množství
objednávek
na
nákladní
letadla.
Několik
leteckých
společností
včetně
společnosti
Lufthansa,
JAL
a
Cathay
Pacific
Airways
pracuje
na
tzv.
globálním
systému
nákladní
přepravy
a
snaží
se
pro
spolupráci
získat
i
další
přepravce,
uvedl
Daly.
Společnost
JAL
rovněž
naznačila,
že
hledá
cesty,
jak
se
uchytit
v
Evropě
ještě
před
koncem
roku
1992.
Minulý
měsíc
tento
přepravce
uvedl,
že
měl
v
úmyslu
pronajmout
si
posádky
a
letadla
od
britské
letecké
společnosti
British
Airways,
aby
mohl
přepravovat
své
cestující
z
Londýna
do
dalších
evropských
měst.
Společnost
British
Airways
uvedla,
že
od
společnosti
JAL
žádný
návrh
neobdržela.
Minulý
týden
však
probíhala
jednání
ohledně
letecké
dopravy
mezi
Velkou
Británií
a
Japonskem,
což
představuje
pravděpodobně
první
krok
k
jakékoli
komerční
dohodě
mezi
společnostmi
JAL
a
British
Airways
či
jiným
britským
dopravcem.