Kolaps
odkupu
společnosti
UAL
Corp.,
mateřské
společnosti
společnosti
United
Airlines,
v
hodnotě
6,79
miliardy
dolarů
přinesl
spekulantům
z
Wall
Street,
kteří
spekulují
s
akciemi
společností
určených
k
převzetí,
jejich
vůbec
nejhorší
ztrátu
z
jednotlivé
transakce.
Jejich
odhadované
ztráty
z
cenných
papírů,
které
činí
více
než
700
milionů
dolarů,
snadno
převýšily
400
milionů
dolarů
ztrát
z
cenných
papírů,
které
v
roce
1982
utrpěli
tito
obchodníci
zabývající
se
převzetími,
známí
jako
arbitražéři,
když
společnost
Gulf
Oil
Co.
přišla
o
nabídku
4,8
miliardy
dolarů
za
společnost
Cities
Service
Co.
V
šesti
obchodních
dnech,
které
následovaly
poté,
co
se
skupině
pro
odkoupení
společnosti
UAL
zaměstnanci
a
managementem
nepodařilo
získat
od
banky
financování,
a
které
vyvrcholily
odstoupením
jejího
partnera,
společnosti
British
Airways
PLC,
spadly
akcie
společnosti
UAL
o
41
%
z
285
1/4
na
168
1/2.
Arbitražéři
možná
získají
zpět
některé
ztráty
z
cenných
papírů,
jestliže
se
se
společností
UAL
ještě
dohodnou
na
transakci
podobně,
jako
to
udělali
v
roce
1982,
když
je
společnost
Occidental
Petroleum
Co.
zachránila
převzetím
firmy
Cities
Service
v
hodnotě
4
miliardy
dolarů.
Investoři
mezitím
čelí
otázce:
jaká
je
hodnota
akcií
společnosti
UAL?
Krátká
zásadní
odpověď
je,
že
analytici
těchto
aerolinií
říkají,
že
hodnota
akcií
je
někde
mezi
135
a
150
dolary
na
akcii.
To
je
založeno
na
násobku
asi
tak
8,5krát
až
10krát
vyšším
než
je
zisk
společnosti
UAL,
který,
jak
se
odhaduje,
v
tomto
roce
dosáhne
přibližně
k
16
dolarům
na
akcii.
Akcie
aerolinií
se
obvykle
prodávají
se
slevou
kolem
jedné
třetiny
z
poměru
tržní
cena
akcie
-
zisk
na
akcii,
který
je
v
současné
době
asi
13násobek
zisku.
Je
to
tím,
že
zisk
aerolinií,
podobně
jako
výrobců
automobilů,
je
podřízen
cyklickým
výkyvům
ekonomiky.
Tato
analýza
odpovídá
zprávám
obchodníků
s
cennými
papíry,
že
navzdory
ohromnému
poklesu
akcií
se
společnost
UAL
nevrátila
na
úroveň,
ve
které
by
mohla
přitahovat
instituce
k
nakupování
pouze
na
základě
zisku.
Kdokoli,
kdo
kupuje
akcie,
tak
nyní
sází
na
některou
ze
speciálních
transakcí,
jako
je
například
rekapitalizace
nebo
převzetí
společnosti,
a
musí
tak
činit
na
základě
pouhé
domněnky
o
pravděpodobnosti
takové
události.
Analytik,
který
nechce
být
jmenován,
řekl,
že
si
myslí,
že
správa
a
piloti
společnosti
UAL
mohou
dohromady
učinit
nabídku
"v
hodnotě
225
dolarů",
ale
že
to
může
trvat
tři
až
čtyři
měsíce,
než
dojde
k
uzavření.
V
této
rovině
a
vzhledem
k
nejistotě
věří,
že
obchodování
s
akciemi
společnosti
UAL
by
se
mělo
přiblížit
k
Jiní
pozorovatelé
poukazují
na
to,
že
když
správní
rada
společnosti
UAL
přijala
nabídku
300
dolarů
za
akcii,
může
trvat
na
nové
nabídce
ceny,
která
bude
mnohem
bližší
původní
úrovni
-
i
kdyby
to
znamenalo,
že
se
vedení
prozatím
vrátí
k
provozování
společnosti
a
způsobí,
aby
se
věci
vrátily
do
normálu.
Podle
této
logiky
by
uzavření
dohody
mohlo
být
mnohem
vzdálenější
než
tři
až
čtyři
měsíce,
dokonce
i
když
bude
případná
cena
vyšší.
Investiční
bankéři,
kteří
sledují
společnost
UAL,
souhlasí,
že
nejsilnější
impuls
pro
případnou
dohodu
je,
že
piloti
se
o
odkup
snaží
více
než
dva
roky,
a
když
se
dostali
tak
blízko
k
úspěchu,
pravděpodobně
neskončí.
Silným
finančním
nástrojem
pilotů
je
jejich
ochota
snížit
své
roční
odměny
o
200
milionů
dolarů
a
vyčlenit
200
milionů
dolarů
ze
svých
penzijních
fondů.
V
pátek
také
přesvědčili
palubní
personál
společnosti
UAL,
aby
se
k
nim
připojil.
Investiční
bankéři
nicméně
říkají,
že
banky
pravděpodobně
neposkytnou
téměř
5
miliard
dolarů,
které
jsou
k
převzetí
společnosti
nutné,
ani
za
nižší
cenu,
aniž
by
někdo
složil
pořádný
balík
peněz
v
hotovosti
-
pravděpodobně
ještě
větší
než
oněch
17
%
v
hotovosti,
složených
v
červenci
investory
na
zadlužené
převzetí
mateřské
společnosti
firmy
Northwest
Airlines,
společnosti
NWA
Corp.
Banky
chtějí
vidět
někoho,
kdo
dá
v
sázku
skutečnou
hotovost,
což
znamená,
že
bude
podřízená
bankovnímu
dluhu
v
jakémkoli
obchodu.
Domnívají
se,
že
tímto
způsobem
bude
mít
někdo
jiný
ještě
silnější
motivaci
vyloučit
neúspěch
při
uskutečňování
obchodu,
protože
by
své
peníze
ztrácel
dříve
než
banky.
Banky
také
chtějí
mít
možnost
někomu
telefonovat,
aby
zachytily
problém
dříve,
než
se
obchod
pokazí
-
raději
někomu
jinému
než
odborovému
předákovi.
To
stále
nutí
piloty
shromáždit
hotovost
kolem
1
miliardy
dolarů
-
mnohem
více,
než
mohou
oni
nebo
letový
personál
získat
z
pouhých
penzijních
fondů.
Jednou
z
překážek
pro
obstarání
tak
obrovské
částky
v
hotovosti
je
pro
piloty
jejich
trvání
na
většinovém
vlastnictví.
Investoři,
jako
například
Marvin
Davis
z
Los
Angeles,
kteří
tento
rok
usilovali
o
vlastnictví
aerolinií,
trvali
na
tom,
že
kontrolu
musí
mít
oni
a
nikoli
piloti.
Jednu
cestu
ven
z
tohoto
dilematu
by
mohla
představovat
částečná
rekapitalizace,
po
které
by
piloti
skončili
tak,
že
by
sdíleli
hodnoty
svých
oprávnění
s
veřejnými
akcionáři.
Kdyby
tento
výnos
použili
k
vykoupení
akcií
od
veřejnosti
a
zaručili
by
pro
sebe
většinovou
kontrolu,
o
kterou
usilovali,
mohli
by
si
piloti
vypůjčit
proti
hodnotě
svých
oprávnění.
Není
ale
jasné,
zda
by
banky
půjčily
dostatečné
množství
peněz
na
to,
aby
akcionářům
dodaly
dost
velké
výkupné.
Kvůli
nedostatku
jakékoli
nové
hotovosti
banky
pravděpodobně
zůstanou
nespokojené.
Na
poradě
správní
rady
společnosti
UAL
o
různých
cenových
nabídkách
pro
aerolinie,
začínajících
na
240
dolarech
na
akcii
od
pana
Davise,
přišla
První
bostonská
investiční
banka
s
širokou
paletou
možných
přínosů
pro
tuto
společnost,
závisejících
na
metodách
a
předpokladech
oceňování.
Za
použití
převzetí
společnosti
NWA
jako
měřítka
První
bostonská
14.
září
odhadla,
že
na
základě
výsledků
společnosti
UAL
za
12
měsíců,
které
naposledy
skončily
30.
června,
měla
společnost
UAL
hodnotu
250
až
344
dolarů
na
akcii,
ale
na
základě
výsledků,
které
pro
rok
1989
odhadlo
vedení,
pouze
235
až
266
dolarů.
Předtím,
než
vedení
dodalo
odhad
na
rok
1989,
byly
odhady
První
bostonské
vyšší.
S
využitím
odhadů
budoucího
zisku
společnosti
podle
různých
scénářů
odhadla
První
bostonská
hodnotu
společnosti
UAL
na
248
až
287
dolarů
na
akcii,
pokud
se
její
budoucí
zaměstnanecké
náklady
přizpůsobí
plánům
burzy
Wall
Street,
na
237
až
275
dolarů,
pokud
společnost
dosáhne
dohody
s
piloty,
podobné
té
ve
společnosti
NWA,
na
98
až
121
dolarů
v
případě
nepříznivého
vyřešení
sporu
se
zaměstnanci
a
na
229
až
270
dolarů
v
případě
smlouvy
s
piloty,
vynucené
na
společnosti
stávkou.
A
s
využitím
likvidační
hodnoty
za
předpokladu
prodeje
všech
aktiv
společnosti
UAL
První
bostonská
odhaduje,
že
tyto
aerolinie
mají
hodnotu
253
až
303
dolarů
na
akcii.
Všechny
tyto
odhady
naneštěstí
přišly
před
zhoršením
základních
ukazatelů
leteckého
průmyslu
během
minulého
měsíce.
Mateřské
společnosti
společnosti
American
Airlines,
společnost
AMR
a
společnost
USAir
Group,
které
obě
byly
předmětem
snah
o
převzetí,
varovaly
před
klesajícími
výsledky.
Někteří
analytici
neočekávají
rychlé
oživení
žádné
snahy
pilotů
o
převzetí
společnosti.
Tento
obchod,
jak
to
vyjádřil
jeden
expert
na
převzetí,
má
"tak
mnoho
proměnlivých
hledisek.
Nevidím
nikoho
znalého,
kdo
by
spojil
své
jméno
s
takovými
potížemi,
dokud
se
tato
proměnlivá
hlediska
nepřestanou
proměňovat".
Kromě
požadavku
na
dalšího
investora
s
vlastním
kapitálem
v
hotovosti
tato
další
proměnlivá
hlediska
zahrnují:
samotné
piloty,
kteří
mohou
potopit
nabídky
soupeřů
vyhrožováním
stávkou,
odborová
organizace
mechaniků,
což
je
dlouhodobý
rival
pilotů,
který
pomáhal
potopit
jednání
s
piloty,
a
regulátoři
z
Washingtonu,
jejichž
odpor
k
cizím
investicím
do
aerolinií
pomáhal
zavalit
jednání
pochybnostmi.
Arbitražéři
mezitím
krvácejí.
Analytici
a
obchodníci
z
Wall
Street
odhadují,
že
obchodníci
s
akciemi
společností
určených
k
převzetí
vlastní
cenné
papíry
a
opce
společnosti
UAL,
které
se
rovnají
až
6,5
milionu
akcií,
neboli
kolem
30
%
všech
v
oběhu.
Frank
Gallagher,
analytik
u
společnosti
Phoenix
Capital
Corp.
v
New
Yorku,
odhaduje,
že
arbitražéři
za
svoje
místo
ve
společnosti
UAL
zaplatili
v
průměru
280
dolarů
na
akcii.
To
by
naznačovalo,
že
arbitražéři
mají
jenom
ve
společnosti
UAL
ztráty
v
cenných
papírech,
které
celkem
čítají
725
milionů
dolarů.
UAL
Corp.
(Newyorská
burza
cenných
papírů,
Symbol:
UAL)
Předmět
obchodování:
aerolinie
Rok,
který
skončil
31.
prosincem
1988:
Obrat:
8,98
miliardy
dolarů
Čistý
zisk
*:
599,9
milionu
dolarů,
neboli
20,20
dolaru
na
akcii
Druhé
čtvrtletí,
30.
června
1989:
zisk
na
akcii:
6,52
dolaru
proti
5,77
dolaru
Průměrný
objem
obchodování
za
den:
881,969
akcií
Kmenové
akcie
v
oběhu:
21,6
milionu