wsj1410.cz

wsj1410.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Společnost Ford Motor Co. a společnost Saab-Scania AB ze Švédska přerušily jednání o možném spojenectví poté, co představitelé společnosti Ford dospěli k závěru, že náklady na modernizaci automobilových provozů společnosti Saab by převýšily pravděpodobný výnos. Protože rozhovory v pátek selhaly, evropští analytici očekávají, že společnost Ford zintenzívní úsilí dohnat britského výrobce luxusních automobilů, společnost Jaguar PLC, která se snaží odrazit nepřátelskou nabídku společnosti Ford prostřednictvím vyjednání přátelské spojenecké dohody s úhlavním protivníkem společnosti Ford, společností General Motors Corp. Společnost Saab zatím může pokračovat v hledání spojence, který by podpořil její upadající podnikání s automobily. Společnost Saab minulý týden uvedla, že "pokračuje a bude nadále pokračovat v kontaktech s dalšími výrobci". Analytici minulý týden uvedli, že mezi možné zájemce patří italská společnost Fiat S. p. A. Představitelé společností Ford a Saab odmítli veřejně rozebírat páteční oznámení o tom, že jejich jednání nevyústilo v dohodu, "která mohla být dlouhodobým obchodním přínosem pro obě strany". Jedinci obeznámení s jednáním ze strany společnosti Ford koncem minulého týdne uvedli, že tento výrobce automobilů číslo 2 ztratil zájem, jelikož se ukázalo, že automobilové provozy švédské automobilky nemají co se týče image nebo technologie mnoho co nabídnout. Společnost Ford původně vnímala spojenectví se společností Saab jako cestu k rozšíření své přítomnosti na evropském a americkém trhu s luxusními automobily. Společnosti Ford a Saab navíc hovořily o možném propojení svých provozů těžkých nákladních automobilů. Jenže rozhovory ohledně spojenectví na poli těžkých nákladních automobilů zjevně nedošly příliš daleko. Někteří evropští analytici uvažovali nad tím, že představitelé vysoce ziskového provozu nákladních vozů Scania společnosti Saab couvli, aby se nemuseli vzdát své nezávislosti. Představitelé společnosti Ford se zatím utvrdili v tom, že nemohou očekávat návratnost investic, které by byly nutné, aby se dosáhlo konkurenceschopnosti automobilů společnosti Saab na stále více nabitém luxusním trhu. Problémy společnosti Saab vyvrcholily v pátek, když společnost oznámila, že její automobilová divize dosáhla za prvních osm měsíců tohoto roku ztráty ve výši 1,2 miliardy korun (186,1 milionu dolarů), což je nepatrně horší, než společnost Saab-Scania minulý měsíc předvídala ve zprávě o prvním pololetí. Zisk společnosti Saab-Scania před zdaněním celkově klesl za prvních osm měsíců tohoto roku o 48,9 % z loňské 1,96 miliardy korun (303,9 milionu dolarů) na 1 miliardu švédských korun (155,1 milionu dolarů). Průmysloví analytici v Evropě tvrdí, že nejpravděpodobnějším zájemcem o společnost Saab je nyní společnost Fiat. Společnosti Saab a Fiat spolu již v minulosti pracovaly, v jednom případě společně vyvinuly novou automobilovou karoserii, která se stala základem modelu 9000 společnosti Saab, modelu Croma společnosti Fiat a modelu Thema společnosti Lancia. Minulý měsíc prohlásil výkonný ředitel společnosti Saab-Scania Georg Karnsund, že jeho společnost absolvovala jednání se společností Fiat o širším spojenectví. Jenže rozhovory nedospěly "tak daleko, abychom o nich museli vydávat veřejné prohlášení", řekl. Ohledně společnosti Ford analytici očekávají, že konec hry se společností Saab umožní tomuto americkému výrobci automobilů zaměřit své zdroje na stále intenzivnější boj se společností GM o podíl ve společnosti Jaguar. Selhání rozhovorů se společností Saab "(pro společnost Ford) znamená, že rozhodující pro ni bude vítězství" v boji o společnost Jaguar, řekl Stephen Reitman, analytik evropského automobilového průmyslu u společnosti UBS-Phillips & Drew v Londýně. Společnost Ford nicméně čelí tvrdému boji o společnost Jaguar. Vedoucí pracovníci společnosti Jaguar minulý týden řekli, že do konce měsíce očekávají úspěšné uzavření přátelského spojenectví se společností GM. Společnost GM mezitím hostí delegaci členů britského parlamentu, kteří jsou na návštěvě v Detroitu v ústředních provozech tohoto výrobce automobilů. Mluvčí společnosti GM řekl, že návštěva nemá žádnou spojitost se situací kolem společnosti Jaguar. Jenže společnost Ford pohlíží na společnost Jaguar zcela zřejmě jako na cenu, o kterou se vyplatí bojovat, protože dokonalý image značky této společnosti by společnosti Ford poskytl tolik potřebný odrazový můstek na nejluxusnějším z luxusních trhů jak v Evropě, tak ve Spojených státech. Minulý týden se společnost Ford setkala s neúspěchem ve svém úsilí o rozšíření nabídek luxusních vozů pro americký trh, jelikož byla přinucena vzdát čtyřletou snahu prodávat ve Spojených státech svůj sedan Scorpio, vyráběný v Německu, jako luxusní dovozové zboží pod obchodní značkou Merkur. Takže navzdory románku mezi společnostmi GM a Jaguar analytici tvrdí, že společnost Ford k minulému pátku posílila svůj podíl ve společnosti Jaguar z 10,4 % ze začátku minulého týdne na přibližně 11 % akcií v oběhu tohoto výrobce luxusních vozů. Přibližně 5,4 milionu akcií společnosti Jaguar v pátek změnilo majitele při aktivním obchodování na Londýnské burze cenných papírů a akcie společnosti Jaguar posílily o 19 pencí na 696 pencí (11 dolarů). Na americkém mimoburzovním trhu posílily americké vkladní stvrzenky společnosti Jaguar o 12,5 centu na 11,125 dolaru. Do tohoto článku přispěla Joann S. Lublin.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View