Ralph
Brown
se
nacházel
31 000
stop
nad
Minnesotou,
když
oba
tryskové
motory
jeho
letounu
Falcon
20
zhasly.
V
18 000
stopách,
říká,
on
a
jeho
druhý
pilot
"hledali
nějakou
dálnici
nebo
kukuřičné
pole"
k
přistání.
Ve
13 000
stopách
motory
znovu
naskočily.
Protože
ale
Brown
věděl,
že
jej
mechanici
nejspíše
zadrží
na
zemi
kvůli
nutným
opravám,
vynechal
zastávku
v
nedalekém
Chicagu
a
nasadil
kurs
tak,
aby
včas
dopravil
svůj
náklad
-
několik
set
balíčků
-
do
centra
pro
třídění
balíčků
v
Memphisu.
Kdyby
byl
jen
o
něco
méně
horlivý,
říká
o
sobě
Brown:
"Byl
bych
tu
věc
posadil
na
zem
a
namířil
si
to
do
nejbližšího
baru."
Létá
však
pro
společnost
Federal
Express
Corp.,
v
obchodní
Americe
snad
nejpodobnější
Zeleným
baretům.
Zaměstnanci
společnosti
Federal
mají
dlouhou
pracovní
dobu
a
zdá
se,
že
jim
napětí
ze
závodu
s
časem
jde
k
duhu.
Aby
splnili
vytčený
cíl
společnosti:
dodat
zboží
včas,
zajdou
někdy
překvapivě
daleko
tak
jako
pilot
Brown.
Jsou
oslavou
toho,
jak
si
vedení
společnosti
Federal
od
svého
založení
před
16
lety
dokázalo
u
zaměstnanců
prosadit
svůj
názor
-
neobvyklý
výkon
v
konkurenčním
odvětví
dopravy.
To
se
však
možná
brzy
změní.
Tento
měsíc
se
2 048
pilotů
společnosti
Federal,
včetně
961
pilotů
získaných
v
únoru
společně
se
společností
Tiger
International
Inc.,
rozhodne,
zda
si
zvolí
jako
svého
zástupce
pro
vyjednávání
mocnou
Asociaci
pilotů
aerolinií.
Tato
volba,
která
by
přinesla
do
amerických
provozů
společnosti
Federal
první
velký
odborový
svaz,
postavila
nově
přijaté
piloty
proti
oddaným
veteránům
typu
pilota
Browna.
Také
otřásla
vedením
společnosti
Federal
silně
zaměřeným
proti
odborům,
které
již
bojuje
se
slučujícími
se
dálkovými
provozy
a
klesajícími
zisky.
"Odbory
musí
dříve
či
později
najít
protivníka
a
dosáhnout
vítězství,"
říká
s
pohrdáním
Frederick
W.
Smith,
předseda
a
výkonný
ředitel
společnosti
Federal.
"Náš
recept
je
nemít
žádné
poražené
kromě
konkurence."
Čeho
se
manažeři
opravdu
bojí,
je
to,
že
by
se
proodborové
hnutí
mohlo
rozšířit
i
mimo
piloty.
Podle
federálního
zákona
o
dopravě
se
vládní
vyjednavač
pokouší
smírně
vyřešit
splynutí
klasifikace
pracovního
zařazení
společnosti
Tiger
se
společností
Federal.
V
závislosti
na
výsledku
může
stát
spojená
společnost
na
podzim
tváří
v
tvář
odborovým
volbám
leteckých
mechaniků,
pracovníků
nakládacích
ramp,
skladníků
a
letových
dispečerů.
Tyto
skupiny
představují
až
10
%
jejích
pracovních
sil.
"Odbory
by
měly
nesmírný
dopad
na
celou
kulturu
této
společnosti,"
říká
Bernard
La
Londe,
profesor
na
Ohijské
státní
univerzitě
v
Columbu
a
konzultant
společnosti
Federal.
Tato
kultura,
pečlivě
propracovaná
ředitelem
Smithem,
ponechává
jen
málo
prostoru,
pokud
vůbec
nějaký,
pro
odbory.
Od
založení
společnosti
pěstoval
tento
charismatický
veterán
z
Vietnamu,
kterému
je
teprve
46
let,
bojový
étos.
Lety
jsou
"mise".
Smithovým
manažerům
se
někdy
říká
"Ho
Či
Minovi
partyzáni".
Těm
pracovníkům
společnosti
Federal,
kteří
vykonají
něco
nad
rámec
povinností,
je
udělováno
vyznamenání
Bravo
Zulu,
u
námořnictva
pocta
za
"dobře
vykonanou
práci".
Konkurenti
jsou
známi
jako
"nepřítel".
Aby
ředitel
Smith
posílil
loajalitu
zaměstnanců,
velmi
dobře
je
platí.
Nechává
také
zaměstnance
uvolnit
se
od
stresu
pomocí
propracovaného
postupu
podávání
stížností
a
jako
prémii
mohou
létat
zadarmo
v
neobsazených
sedačkách
kokpitu.
Pronáší
povzbuzující
projevy
při
pravidelných
"rodinných
instruktážích"
přenášených
mezinárodně
na
"FXTV",
vlastní
televizní
síti
této
společnosti.
A
u
mnohých
z
jeho
70 000
pracovníků
Smithův
postoj
nazývaný
"k
čertu
s
torpédy"
zabral.
James
Cleveland,
kurýr,
jenž
si
vysloužil
Bravo
Zulu
za
nalezení
způsobu,
jak
doručit
každotýdenní
náklad
pro
hlavního
zákazníka
v
objemu
1 100
balíčků
do
8
hodin
ráno
až
na
práh,
považuje
sám
sebe
za
něco
mnohem
víc,
než
jen
za
kurýra.
"My
nepředáváme
zákazníkům
jen
balíčky.
To
je
jen
začátek,"
říká.
"V
podstatě
pro
ně
pořádáme
představení."
Dlouholetý
pilot
David
Sanders
se
ježí
už
při
pouhém
náznaku,
že
by
odbory
mohly
zasahovat
do
jeho
letového
rozvrhu.
"Tohle
je
Amerika,"
říká.
"Nikdo
nemá
právo
mi
říkat,
kolik
toho
mohu
odpracovat."
Podobné
postoje
zajišťovaly
společnosti
Federal
pružnost
nejen
rychle
zavádět
nové
technologie,
ale
i
udržovat
si
mimořádně
nízký
počet
pracovníků.
Společnost
je
úmyslně
podzaměstnaná
a
napíná
pracovní
dobu
svých
zaměstnanců
až
na
hranici.
Avšak
ačkoli
kurýři
pracují
během
podzimní
špičky
až
60
hodin
týdně,
v
době,
kdy
práce
není
příliš,
odcházejí
brzy
domů
a
přitom
mají
stále
zaručenu
minimální
výplatu.
Piloti
také
běžně
létají
přesčasy
proto,
aby
zajistili,
že
nikdo
nebude
během
sezónních
poklesů
dočasně
vyřazen
z
práce.
Provozní
volnost
také
poskytla
společnosti
Federal
výhodu
proti
jejímu
největšímu
rivalovi,
společnosti
United
Parcel
Service
Inc.,
největšímu
zaměstnavateli
členů
United
Brotherhood
of
Teamsters
v
zemi.
Společnost
UPS
nechce
mluvit
o
své
pracovní
politice,
ale
podle
pana
Clevelanda,
bývalého
zaměstnance
společnosti
UPS,
a
dalších,
zakazují
odborová
pracovní
pravidla
řidičům
společnosti
UPS
dělat
cokoli
navíc,
než
jen
přenášet
balíčky
mezi
zákazníky
a
svými
dodávkami.
Protože
řidičům
společnosti
UPS
není
dovoleno
nakládat
svá
vlastní
vozidla
v
depu,
říkají
tito
kurýři,
že
balíčky
jsou
často
pohřbeny
až
na
dně
nákladu
a
doručovány
pozdě.
Problémy
s
pracovníky
jsou
tou
poslední
věcí,
kterou
Smith
právě
teď
potřebuje.
Ačkoli
získání
společnosti
Tiger
hodně
přiblížilo
společnost
Federal
k
postavení
globálního
hráče,
kterým
chce
být,
přineslo
i
problémy.
Více
než
zdvojnásobilo
dlouhodobý
dluh
společnosti
Federal
na
1,9
miliardy
dolarů
a
vrhlo
společnost
na
neprobádané
území
-
dopravu
těžkých
nákladů
-
a
náhle
rozšířilo
její
přistávací
práva
na
21
zemí
ze
čtyř.
Společnost
Federal
sama
o
sobě
nedosahovala
v
zámoří
nikterak
dobrých
výsledků.
Při
svém
pokusu
dostat
se
do
Asie
téměř
vykrvácela,
protože
smluvní
omezení
ji
nutila
létat
na
jistých
trasách
s
některými
letadly
poloprázdnými.
Na
trasách
do
Jižní
Ameriky
neměla
společnost
žádné
záložní
tryskáče,
které
by
zajistily
doručení
zásilek,
když
byla
letadla
zdržena
na
zemi.
V
Evropě
obchody
strádaly,
protože
společnost
Federal
koupila
několik
místních
společností
jen
proto,
aby
odstoupilo
jejich
vedení.
Tyto
a
další
problémy
stlačily
loni
zisky
společnosti
Federal
na
8
%,
což
byl
pokles
z
více
než
13
%
ročně
v
první
polovině
dekády.
Příjmy
také
v
každém
z
uplynulých
tří
čtvrtletí
padaly.
Ve
fiskálním
prvním
období
ukončeném
31.srpnem
poklesl
zisk
o
54
%
na
30,4
milionu
dolarů,
neboli
58
centů
za
akcii,
hlavně
z
důvodu
spojení
se
společností
Tiger,
uvádí
společnost
Federal.
Cena
akcií
společnosti
Federal
se
však
držela,
částečně
díky
všeobecnému
rozběhu
akcií
leteckých
společností,
říkají
analytici.
Od
obchodování
na
nízké
hodnotě
42,25
dolaru
za
akcii
v
květnu
se
akcie
společnosti
Federal
vzpamatovaly
až
na
57,87
dolaru
v
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů.
V
pátek
uzavíraly
na
53,25
dolaru,
což
byl
denní
pokles
o
50
centů.
Je
určitou
ironií,
že
společnost
Federal
Express
čelí
svým
prvním
problémům
s
odbory
v
důsledku
převzetí
společnosti
Tiger.
Samotná
společnost
Tiger
byla
založena
skupinkou
nadšených
letců,
kteří
během
druhé
světové
války
letecky
převáželi
zásoby
"přes
Hrb"
z
Indie
do
Číny.
Na
počátku
sedmdesátých
let
modeloval
ředitel
Smith
svou
začínající
společnost
podle
inovací
společnosti
Tiger
v
oblasti
soustřeďování
dopravy
z
více
jiných
letišť
na
uzlové
letiště
s
návazností
na
dálkové
lety
a
zboží
přepravovaného
v
kontejnerech.
Pracovníci
společnosti
Tiger
se
však
narozdíl
od
zaměstnanců
společnosti
Federal
od
počátku
organizovali
v
odborech.
Představitelé
společnosti
Federal
Express
přiznávají
chyby
své
expanze
do
zámoří,
ale
říkají,
že
se
nakonec
vyplatí.
Analytici
očekávají,
že
se
příjmy
společnosti
Federal
opět
zlepší
v
jejím
fiskálním
třetím
čtvrtletí
končícím
28.
únorem,
kdy
by
společnost
měla
začít
profitovat
z
mimořádných
letů
společnosti
Tiger,
záložních
letadel
a
přistávacích
práv.
Do
té
doby
očekávají,
že
náklady
na
spojení
obou
přepravců
budou
i
nadále
zisky
stlačovat.
V
současné
době
je
záležitost
s
odbory
nejpalčivějším
z
problémů
společnosti
Federal
se
společností
Tiger,
říká
vedení.
Ačkoli
Smith
podporuje
dialog
mezi
vedením
a
zaměstnanci,
nestrpí
nic,
co
považuje
za
porušení
subordinace.
Když
jednou
velká
skupina
pilotů
podepsala
petici
proti
změnám
v
pracovních
předpisech
a
náhradách,
svolal
schůzi
do
hangáru
společnosti
a
vyčinil
jim
za
útok
na
svou
autoritu.
Pak
udělal
většinu
změn,
říkají
piloti.
Přístup
tohoto
typu
však
od
spojení
se
společností
Tiger
nefunguje.
Jejích
6 500
pracovníků,
kteří
bojovali
s
vedením
společnosti
Tiger
po
léta
o
ústupky,
byli
členy
odborů
až
do
dne
sloučení,
kdy
byla
velká
část
jejich
odborů
automaticky
zrušena.
Brzy
po
sloučení
navíc
vedení
společnosti
Federal
požádalo
piloty
společnosti
Tiger
o
podepsání
dohody
stanovující,
že
mohou
být
kdykoli
propuštěni,
bez
důvodu
nebo
výpovědi.
Když
piloti
odmítli,
společnost
dohodu
stáhla.
Smith
rozzlobil
také
piloty
společnosti
Federal.
Když
v
srpnu
spěchal,
aby
již
uzavřel
dohodu
s
předsedou
společnosti
Tiger
Saulem
Steinbergem,
ignoroval
slib,
který
dal
svým
vlastním
pilotům
před
třemi
lety:
že
jakýkoli
pilot
získaný
v
rámci
budoucích
sloučení
bude
"na
ocase",
to
znamená
umístěn
na
konci
kariérního
seznamu
pilotů,
který
určuje
pracovní
náplň,
plat
a
kariérní
možnosti.
Dohoda
o
sloučení
se
společností
Tiger
stanovila,
že
seznamy
budou
zkombinovány
na
základě
délky
služby.
Smith
se
teď
intenzivně
snaží
hněv
utišit.
A
přesto
někteří
piloti
naklonění
odborům
říkají,
že
jeho
charisma
a
popularitu
mezi
mnoha
bývalými
vojenskými
letci
bude
těžké
překonat.
"Mnoho
lidí
považuje
hlas
pro
zastupování
za
hlas
proti
Fredu
Smithovi,"
říká
J.
X.
Gollich,
pilot
společnosti
Tiger
a
odborový
aktivista
převedený
ke
společnosti
Federal.
Smith
a
ostatní
vrcholoví
pracovníci
společnosti
Federal
se
setkali
s
pracovníky
společnosti
Tiger
v
Los
Angeles,
Ohiu,
New
Yorku,
na
Aljašce,
v
Asii
a
v
Evropě.
Nedávno
vystupovali
vždy
po
několika
týdnech
ve
videonahrávkách
typu
talkshow
a
vyvraceli
argumenty
pro
odbory.
Na
jednom
videu
Smith
obhajoval,
proč
souhlasil
se
sloučením
kariérních
seznamů
pilotů.
Řekl,
že
Steinberg
trval
na
tom,
aby
rozhovory
o
sloučení
postupovaly
rychle.
Regulátoři
by
také
mohli
obchod
zrušit,
pokud
by
piloti
společnosti
Tiger
nebyli
chráněni,
řekl.
Navíc
Smith
dodal:
"Naše
smlouva
s
našimi
piloty
říká,
že
budeme
řídit
činnost
naší
flotily
s
jejich
pomocí.
Nedává
žádné
určité
skupině
právo
vetovat
změnu."
Tento
boj
již
přišel
na
pěkné
peníze.
Neshoda
nad
kariérním
seznamem
společně
se
sporem
o
klasifikaci
pracovního
zařazení
byly
předány
vyjednavači.
Mezitím
společnost
pracuje
se
dvěma
oddělenými
skupinami
pilotů
a
kariérními
seznamy,
což
stojí
společnost
Federal
"velké
peníze",
říká
James
Barksdale,
výkonný
viceprezident
a
provozní
ředitel.
Problémy
také
ubraly
vedení
společnosti
Federal
mnoho
dobré
vůle
u
jejích
starých
pilotů.
"Měli
v
úmyslu
s
námi
špatně
zacházet,
protože
jsme
neukázali
žádnou
kuráž,
žádný
odpor,"
říká
William
Queenan,
pilot
na
DC-10
a
veterán,
který
je
u
firmy
Federal
již
14
let.
John
Poag,
kapitán
letounu
727
a
bývalý
předseda
Leteckého
poradního
výboru
sponzorovaného
společností
dodává:
"Udělali
všechna
tahle
velkorysá
gesta
vůči
pilotům
společnosti
Flying
Tiger,
a
pro
nás
neudělali
nic."
Takové
nepřátelství
by
se
mohlo
při
odborovém
hlasování
ukázat
jako
klíčové.
Velká
většina
z
961
bývalých
letců
společnosti
Tiger
podporuje
podle
odborářské
studie
odbory.
Ale
ačkoli
se
o
většině
z
1 087
pilotů
společnosti
Federal
předpokládá,
že
jsou
proti,
není
jasné,
jak
dalece
byla
nahlodána
jejich
loajalita
vůči
Smithovi.
Boj
se
přiostřil
a
přinejmenším
mezi
piloty
otřásl
bojovou
morálkou,
na
jejímž
vybudování
Smith
tak
tvrdě
pracoval.
Piloti,
zaměření
proti
odborům,
pořádají
večírky,
kde
se
pálí
hlasovací
lístky.
Někteří
mladší
piloti
říkají,
že
při
letech
napříč
zemí
museli
strpět
kázání
starších
pilotů
proti
odborům.
Přinejmenším
protentokrát
tedy
není
konkurence
jediným
nepřítelem.
Barney
Barnhardt,
kapitán
letounu
727,
stojící
v
čele
sil
podporujících
odbory
řekl,
že
obdržel
dvě
anonymní
výhružky
zabitím
a
kolegou
byl
vyzván
k
souboji
montážními
pákami.
"Piloti
jsou
buď
pro
nás,
nebo
extrémně
proti
nám,"
říká
s
povzdechem.