(Součást
seriálu)
SMYRNA,
Georgia
-
Bulvár
prodejců
automobilů
na
tomto
vzkvétajícím
předměstí
se
vine
téměř
pět
mil
podél
silnice
Cobb
Parkway,
natahuje
se
od
okružní
dálnice
Perimeter,
která
vytváří
kolem
Atlanty
kruh
směrem
k
"Velkému
kuřeti",
k
restauraci
rychlého
občerstvení
se
střechou
ve
tvaru
kuřete
a
zároveň
k
místnímu
orientačnímu
bodu.
Před
dvaceti
lety,
když
byl
rozvoj
předměstí
ještě
v
plenkách,
tu
byla
jen
hrstka
obchodních
zastoupení.
Teď
je
jich
tady
23.
Vedle
takových
dloudobě
známých
názvů,
jakými
jsou
značky
Chevrolet,
Ford
a
Dodge,
jsou
firemní
značky,
které
neexistují
déle
než
tři
roky:
značky
Acura,
Sterling,
Hyundai.
Na
bulváru
je
právě
ve
výstavbě
24.
předváděcí
místnost,
budoucí
domov
značky
Lexus,
luxusní
značky,
kterou
jen
před
dvěma
měsíci
uvedla
na
trh
společnost
Toyota
Motor
Corp.
80.
léta
vyvolala
v
Americe
explozi
výběru
pro
zákazníky
ve
všem
od
telefonních
společností
po
kokakoly.
A
obzvlášť
v
automobilech,
což
potvrzuje
bulvár
Cobb
Parkway.
Podle
obchodní
publikace
Automotive
News
si
Američané
nyní
mohou
vybírat
mezi
572
různými
modely
osobních
automobilů,
dodávek
a
nákladních
automobilů,
což
je
nárůst
z
pouhých
408
na
začátku
desetiletí.
Pro
obchodníky
s
automobily
to
znamenalo
počátek
tvrdšího
boje
o
to,
aby
věrným
zákazníkům
zabránili
přejít
k
některé
z
nových
značek.
Americké
kupce
automobilů
toto
rozšiřování
výběru
osvobozuje
i
mate.
Malcolm
MacDougall,
místopředseda
reklamní
agentury
Jordan,
McGrath,
Case
&
Taylor
z
New
Yorku,
toto
rozšiřování
nazývá
"značkovou
mánií".
Říká,
že
výběr
automobilů
v
současnosti
u
zákazníků
vyvolává
stres
a
že
lidé
budou
nové
modely
bez
jasně
profilované
image
prostě
ignorovat.
"Vítězi,"
předpovídá,
"budou
značky
těch
automobilových
výrobců,
kteří
jsou
tradičně
spojováni
s
kvalitou
a
hodnotou."
Říká,
že
pro
novou
značku
je
důležité
být
co
nejvíce
charakteristická,
ale
stále
udržovat
spojení
s
představou
o
kvalitě
mateřské
společnosti.
Tleská
společnostem
Toyota
a
Nissan
Motor
Co.,
protože
než
aby
ke
svým
běžným
řadám
automobilů
prostě
přidaly
další
značky,
vytvořily
pro
své
nové
luxusní
modely
samostatné
divize.
Někteří
vedoucí
pracovníci
v
automobilovém
odvětví
věří,
že
výhody
většího
výběru
převažují
nad
jeho
nevýhodami.
"Je
tam
větší
rozruch
a
pro
zákazníka
může
být
těžší
se
tím
prokousat,"
říká
Vincent
P.
Barabba,
výkonný
ředitel
pro
průzkum
trhu
a
plánování
společnosti
General
Motors
Corp.
"Odměnou
však
je,
že
není
třeba
dělat
tolik
ústupků",
když
si
někdo
vybírá
auto.
Jeanene
Pageová
z
města
North
Salt
Lake
City
v
Utahu
má
širší
výběr
ráda.
Chce
něco
velkého
a
už
si
prohlédla
automobily
Chrysler
New
Yorker
a
Lincoln
Town
Car.
Teď
tato
55letá
zákaznice
zaměřuje
velkou
dodávku,
protože
usoudila,
že
je
to
ta
pravá
věc
na
přepravu
devíti
vnoučat
a
současné
odtažení
člunu.
"Vypadá
jako
ta,
ve
kterých
všichni
mí
přátelé
vozí
vnoučata
k
jezeru,"
říká.
Segmentace
trhu
s
automobily
není
nic
nového,
ale
je
daleko
rozsáhlejší,
než
jak
si
ji
před
padesáti
lety
představoval
Alfred
P.
Sloan
jr.
Tento
legendární
předseda
představenstva
společnosti
GM
prohlásil,
že
jeho
společnost
vyrobí
"vůz
pro
každou
peněženku
a
každý
účel".
Nyní
je
vozů
pro
každou
peněženku
a
každý
účel
mnoho.
Právě
před
čtyřmi
lety
projektanti
společnosti
GM
rozdělili
spojený
trh
s
osobními
a
nákladními
auty
do
sedmi
segmentů.
Dnes
rozlišují
19
různých
segmentů
pro
osobní
automobily
a
dalších
11
pro
nákladní
automobily
a
dodávky.
Počet
značek
vyrostl
jako
houby
po
dešti,
protože
USA
je
největší
a
nejbohatší
trh
s
automobily
na
světě,
a
chce
zde
prodávat
prakticky
každý
výrobce
automobilů.
Za
každou
značku,
která
byla
vytlačena,
jako
například
značky
Renault
nebo
Fiat,
přišly
jiné,
jako
jsou
například
značky
Isuzu,
Daihatsu
nebo
Mitsubishi.
Detroit
se
pokouší
čelit
této
zahraniční
záplavě
vlastními
novými
značkami.
Společnost
GM
letos
uvedla
na
trh
značku
Geo
za
účelem
prodeje
vozů
vyrobených
ve
spolupráci
se
zahraničními
výrobci
automobilů
a
příští
rok
se
poprvé
představí
dlouho
očekávané
vozy
Saturn
společnosti
GM.
Společnost
Ford
Motor
Co.
vytvořila
v
roce
1985
značku
Merkur,
aby
mohla
v
USA
prodávat
své
cestovní
sedany
vyrobené
v
Německu.
Ale
slabý
obrat
společnost
Ford
donutil
k
tomu,
že
právě
minulý
týden
tuto
značku
zrušila.
Když
mají
zákazníci
tak
velký
výběr,
je
o
dost
těžší
zachovat
věrnost
značce.
V
průzkumu
"Americký
způsob
nakupování"
deníku
Wall
Street
Journal
se
zjistilo,
že
53
%
dnešních
kupců
aut
je
náchylných
ke
změně
značky.
V
průzkumu
se
společnosti
Peter
D.
Hart
Research
Associates
a
Roper
Organization
dotazovaly
2 000
amerických
zákazníků
na
jejich
nákupní
zvyklosti.
Kterým
automobilům
dnes
Američané
dávají
přednost?
Je
těžké
vyvodit
obecné
závěry,
ale
nejlepším
ukazatelem
se
zdá
být
věk.
Dospělí
pod
30
let
mají
rádi
sportovní
vozy,
luxusní
vozy,
kabriolety
a
automobily
z
dovozu
daleko
více
než
lidé
starší.
Podle
zmíněného
průzkumu
deníku
Journal
by
v
porovnání
s
pouhými
16
%
třicetiletých
a
starších
dali
přednost
koupi
sportovního
vozu
tři
z
10
kupujících
pod
30
let.
Mladí
zákazníci
dávají
přednost
luxusním
vozům
rozdílem
37
ku
28
%
-
i
když
je
pravděpodobnější,
že
luxusní
vůz
si
díky
svým
příjmům
koupí
spíše
starší
kupující.
Možná
nejpřekvapivější
je,
že
35
%
domácností
vedených
lidmi
ve
věku
18
až
44
let
má
alespoň
jeden
zahraniční
automobil.
To
platí
jen
pro
14
%
domácností
vedených
lidmi
ve
věku
60
let
nebo
staršími.
Automobily
z
dovozu
obecně
přitahují
Američany,
kteří
žijí
na
západě
a
jsou
vzdělaní,
bohatí
a
hlavně
mladí.
"Pro
mnohé
z
generace
z
doby
populační
exploze
je
koupě
tuzemského
auta
úplně
novou
zkušeností,"
říká
Christopher
Cedergren,
analytik
automobilového
trhu
pro
společnost
J.
D.
Power
&
Co.
z
města
Agoura
Hills
v
Kalifornii.
Tato
obliba
přetrvává,
i
když
mnoho
Američanů
si
myslí,
že
rozdílů
mezi
dovezenými
a
tuzemskými
vozy
ubývá.
Průzkum
deníku
Journal
zjistil,
že
pouze
58
%
Američanů
je
nyní
přesvědčeno,
že
zahraniční
vozy
mají
menší
spotřebu
pohonných
hmot
než
domácí
modely,
což
je
oproti
68
%
v
roce
1987
pokles.
Přibližně
46
%
přičítá
zahraničním
vozům
vyšší
kvalitu,
což
je
oproti
50
%
před
dvěma
roky
pokles.
Naproti
tomu
pouze
42
%
říká,
že
zahraniční
vozy
jsou
méně
pohodlné
než
americké
modely,
což
je
pokles
z
55
%
v
roce
1987.
Lidé
z
automobilového
odvětví
se
rozcházejí
v
názoru
na
to,
jak
moc
jsou
mladí
Američané
náchylní
ke
změně
značky.
"Jednou
vytvořeným
nákupním
zvyklostem
se
velmi
těžce
odvyká,"
tvrdí
Thomas
Mignanelli,
výkonný
viceprezident
amerických
prodejních
provozů
společnosti
Nissan.
Venku
na
bulváru
Cobb
Parkway
to
ale
Ted
Negas
vidí
jinak.
"Konkurence
je
tak
silná,
že
věrnost
obchodnímu
zastoupení
nebo
vozu
už
ze
strany
majitelů
prakticky
neexistuje,"
říká
Negas,
viceprezident
firmy
Ed
Voyles
Oldsmobile,
jednoho
z
prvních
obchodních
zastoupení
umístěných
na
tomto
bulváru.
Při
takové
nestálosti
generace
z
doby
populační
exploze
je
zrovna
tak
možné,
že
je
získají
zpět,
stejně
jako
je
možné,
že
je
ztratí.
Boj
o
věrnost
zákazníků
je
zřetelná
na
celém
bulváru
Cobb
Parkway.
Firma
Ed
Voyles
Olds
nedávno
zřídila
ve
svém
servisním
oddělení
zvláštní
sekci
pro
majitele,
jejichž
vozy
jsou
staré
méně
než
rok,
aby
měli
rychlejší
servis.
Dál
v
ulici
zve
firma
Chris
Volvo
vážné
zájemce,
aby
využili
zkušební
jízdy
v
novém
Volvu
k
jakémukoliv
jinému
obchodnímu
zastoupení
na
bulváru
a
porovnali
vozy
bok
po
boku.
I
výrobci
zacházejí
dále,
aby
přitáhli
zákazníky.
Divize
značky
Cadillac
společnosti
GM
ignoruje
dlouhodobě
platnou
detroitskou
zásadu,
že
bezpečnost
neprodává,
a
vysílá
televizní
reklamy,
které
vychvalují
bezpečnostní
prvky
jejích
vozů.
Značka
Cadillac
možná
něco
pochopila.
Asi
60
%
respondentů
průzkumu
uvedlo,
že
by
si
koupilo
antiblokovací
brzdový
systém,
i
kdyby
měl
průměrnou
nebo
vysokou
cenu.
Více
než
50
%
mělo
stejný
názor
ohledně
airbagů.
Oba
prvky
přitahovaly
hlavně
kupující
pod
45
let.
Naproti
tomu
palubní
počítače,
elektrické
nastavování
sedadel
a
motory
s
turbodmychadlem
nebyly
tak
přitažlivé.
Ale
dokonce
i
malé
lákadlo
je
v
současnosti
velmi
přitažlivé.
Divize
značky
Pontiac
společnosti
GM
nabízí
motor
s
turbodmychadlem
V-6,
i
když
očekává,
že
prodá
pouze
4 000
vozů
vybavených
tímto
volitelným
prvkem.
Důvod:
na
trhu
rozděleném
tak,
jako
je
ten
současný,
mohou
být
věci
s
úzce
vymezenými
lákadly
důležité.
Vloni
utratili
Američané
za
nová
osobní
a
nákladní
auta
více
než
190
miliard
dolarů
a
pouhé
1
%
z
tohoto
trhu
překonalo
obrat
společnosti
Polaroid
Co.
o
výši
1,86
miliardy
dolarů.
"I
když
to
je
pouze
1
%,"
říká
Barabba
ze
společnosti
GM,
"zahodili
byste
obrat
o
výši,
které
dosáhla
společnost
Polaroid?"