Asi
400 000
dojíždějících
snažících
se
nalézt
cestu
v
zemětřesením
roztrhaném
dopravním
systému
v
oblasti
Bay
bylo
včera
natěsnáno
těsně
na
sobě
v
podzemkách,
trčelo
v
dopravních
zácpách
na
hlavních
dálnicích
nebo
marně
čekalo
na
autobus.
Jinými
slovy,
bylo
to
o
něco
lepší
než
průměrné
dojíždění
na
Manhattan.
Městští
úředníci
se
v
prvním
dni,
kdy
byl
po
zemětřesení
z
minulého
úterka
obnoven
běžný
pracovní
provoz,
obávali
rozsáhlého
kolapsu.
Toto
silné
zemětřesení,
které
usmrtilo
přinejmenším
61
lidí,
odřízlo
most
Bay
Bridge,
hlavní
dopravní
tepnu
na
východ,
a
uzavřelo
většinu
nájezdů
vedoucích
na
dálnici
č.
101
a
výjezdů
z
této
největší
dopravní
tepny
na
jih.
Oprava
mostu
potrvá
několik
týdnů
a
zabere
několik
měsíců,
než
bude
opravena
část
ze
101
přípojek.
Navzdory
větrné
bouři
se
však
kolaps
neuskutečnil,
hlavně
proto,
že
systém
podzemní
dráhy
Bay
Area
Rapid
Transit
(BART)
přepravil
o
50
%
více
pasažérů
než
normálně.
Poprvé
v
historii
byly
v
elegantních
moderních
vozech
systému
BART
k
dispozici
jen
místa
k
stání.
Navíc
se
na
dvou
hlavních
mostech
stále
spojujících
San
Francisko
s
oblastí
East
Bay
nevybíralo
mostné,
což
umožnilo,
aby
doprava
plynula
bez
zastavení.
Úředníci
se
také
domnívají,
že
dopravě
pomohla
opatření
velkých
zaměstnavatelů,
kteří
nechali
pracující
dojíždět
do
práce
v
neobvyklém
čase,
nebo
skutečnost,
že
mnoho
pracujících
stále
zůstává
doma.
Mnoho
dojíždějících,
kteří
normálně
přijížděli
přes
most
Bay
Bridge,
jenž
je
nyní
na
několik
týdnů
uzavřen
kvůli
poškození
jednoho
oblouku,
mohlo
včera
dorazit
do
práce
o
trochu
rychleji
systémem
BART,
pokud
na
přecpaných
stanicích
dokázali
nalézt
parkovací
místo.
I
v
těch
nelepších
obdobích
je
most
Bay
Bridge
nejhorším
místem
pro
dojíždění
v
regionu
a
v
koloně
se
tam
často
čeká
20
až
30
minut
nebo
i
více.
Ne
že
by
dostat
se
do
města
bylo
jednoduché.
Záplavy
po
bouři
způsobily
zácpy
na
dálnicích
a
mnoho
dojíždějících
si
muselo
nalézt
cestu
ke
stanicím
systému
BART,
protože
parkoviště
byla
už
před
svítáním
plná.
Autobusy
někdy
nedodržovaly
jízdní
řád
a
nechávaly
dojíždějící,
jako
třeba
Marilyn
Sullivanovou,
ve
štychu.
Její
cesta
do
práce
z
Petalumy
v
Kalifornii
přes
most
Golden
Gate,
který
spojuje
San
Francisko
s
oblastí
North
Bay,
trvá
normálně
hodinu
a
15
minut.
Včera
uplynuly
tři
hodiny
a
stále
čekala
na
autobusové
zastávce
a
snažila
se
přestoupit
do
autobusu
jedoucího
do
finanční
čtvrti.
"Je
to
horší,
než
jsem
si
myslela,"
řekla.
"Nevím,
kde
všechny
ty
autobusy
jsou."
Ačkoli
byl
však
provoz
přes
most
Golden
Gate
v
ranní
špičce
hustý,
v
8
hodin
ráno
již
zeslábl.
"Je
to
jedna
z
nejplynulejších
cest
do
práce,
jakou
jsem
kdy
absolvoval,"
řekl
Charles
Catania,
pojišťovací
zprostředkovatel,
který
jel
autobusem
z
Mill
Valley
v
Marin
County.
"Připadám
si
jako
o
dovolené.
Myslím,
že
hodně
lidí
se
polekalo
a
zůstalo
doma."
Mluvčí
společnosti
BankAmerica
Corp.
však
řekla,
že
včerejší
pracovní
nepřítomnost
v
této
bankovní
holdingové
společnosti
nebyla
o
nic
vyšší
než
v
průměrný
den.
Na
mostě
San
Mateo
Bridge,
který
spojuje
sanfranciský
poloostrov
s
oblastí
East
Bay,
byla
policie
překvapena
rychlostí,
jakou
se
doprava
pohybovala.
"Všichni
se
hodně
zapojili
a
pomáhali,"
řekl
Stan
Perez,
seržant
kalifornské
dálniční
hlídky.
Hodně
známek
nasvědčovalo
tomu,
že
významnou
úlohu
sehrála
nová
pracovní
doba
zavedená
velkými
podniky.
Most
Golden
Gate
přepravil
včera
stejně
aut
jako
obvykle,
ale
místo
obvyklé
dvouhodinové
zácpy
to
bylo
v
průběhu
čtyř
hodin.
Společnost
Bechtel
Group
Inc.,
obří
strojírenský
koncern
ovládaný
malým
počtem
vlastníků
uvádí,
že
zavedl
opatření
o
flexibilní
pracovní
době
od
6
hodin
ráno
do
8
hodin
večer,
podle
něhož
si
zaměstnanci
mohou
v
těchto
hodinách
vybrat
jakýkoli
osmihodinový
interval
a
přijít
do
práce.
Ze
17 500
zaměstnanců
společnosti
Bechtel
jich
asi
4 000
pracuje
v
San
Francisku
-
a
jedna
třetina
z
nich
dojíždí
ze
zasažené
oblasti
East
Bay.
Společnost
Pacific
Gas
&
Electric
Co.
nabízí
svým
6 000
sanfranciským
zaměstnancům
dvojí
volitelnou
pracovní
dobu
-
od
6.00
do
14.00
nebo
od
10.00
do
18.00.
Pružná
pracovní
doba
možná
až
o
třetinu
sníží
počet
zaměstnanců
společnosti
PG&E,
kteří
běžně
pracují
od
9.00
do
17.00,
říká
mluvčí.
Část
zaměstnanců
se
může
rozhodnout
pro
čtyřdenní
pracovní
týden
při
10
hodinách
denně,
aby
dojíždění
snížila
o
20
%.
Ve
společnosti
Pacific
Telesis
Group
je
pružná
pracovní
doba
ponechána
na
jednotlivých
pracovních
skupinách,
protože
část
zaměstnanců
této
telefonní
společnosti
musí
být
přítomna
v
běžné
pracovní
době,
říká
mluvčí.
Někteří
jedinci
se
sami
pokusili
za
určitou
cenu
vyhnout
očekávanému
kolapsu.
Jeden
hlavní
viceprezident
společnosti
Bechtel
řekl,
že
aby
dojel
z
East
Bay
do
San
Franciska,
vstával
ve
tři
ráno.
Dopravní
úředníci
se
však
obávají,
že
tato
mimořádná
opatření
a
spolupráce
nebudou
trvat
dlouho.
Ačkoli
jeden
dopravní
úředník
uvedl,
že
řidiči,
kteří
nevyužili
možnost
spolujízdy,
se
dopustili
"protispolečenského
jednání",
samy
ve
voze
jely
asi
dvě
třetiny
motoristů
přejíždějící
Golden
Gate
v
porovnání
s
obvyklými
70
%.
A
někteří
dojíždějící,
uklidněni
tím,
že
nenastal
dopravní
kolaps,
se
chtějí
vrátit
ke
svým
starým
způsobům.