avšak
rok
1990
jim
dělá
starosti.
Poté
co
byla
většina
zákonů
pro
tento
rok
odložena,
sčítají
malé
podniky
své
výsledky.
Hodně
pozornosti
věnovali
boji
s
organizovanými
zaměstnaneckými
iniciativami
ohledně
záležitostí,
kterým
malí
podnikatelé
tradičně
oponují
-
od
zvyšování
státních
minimálních
platů
po
nařizování
příspěvků
zdravotního
pojištění.
I
když
byly
výsledky
v
mnoha
státech
smíšené,
"malé
podniky
si
vedly
docela
dobře",
soudí
Don
L.
Robinson,
náměstek
ředitele
Národní
federace
nezávislých
podnikatelů
(NFIB),
největší
organizace
malých
podniků.
Pět
států
-
Oregon,
Rhode
Island,
New
Hampshire,
Iowa
a
Wisconsin
-
přijalo
zákon
na
zvýšení
minimální
mzdy,
ale
v
dalších
19
státech
byly
tyto
návrhy
zamítnuty.
Sazba
v
Oregonu
vzrostla
od
1.
ledna
1991
na
4,75
dolaru
za
hodinu,
což
je
nejvíce
v
celé
zemi.
V
Iowě
bude
druhá
nejvyšší
-
4,65
dolaru
na
hodinu
od
ledna
1992
-
ale
lobbyisté
za
malé
podnikatele
dosáhli
výjimky
pro
velmi
malé
podniky
a
nižší
sazby
ve
zkušební
době.
V
17
centrálních
státech
ukazuje
jeden
výpočet
malých
podniků,
že
zákonodárci
přijali
jen
tři
ze
46
návrhů
zákonů
ustanovujících
zdravotní
pojištění
nebo
rodičovskou
dovolenou.
Illinoiský
zákonodárný
sbor
přijal
těsnou
většinou
zákon
o
rodičovské
dovolené,
který
guvernér
James
Thompson
vetoval,
a
státy
Iowa
a
Tennessee
pozměnily
zákony
tak,
aby
po
zaměstnavatelích
požadovaly
hradit
testy
na
rakovinu
prsu.
Malé
podniky
se
připravují,
aby
měly
sílu
na
lavinu
podobných
návrhů
v
příštím
roce.
"Tato
témata
se
vždy
znovu
vrací,"
říká
Robert
Beckwith,
který
řídí
úřad
pro
malé
podniky
při
Obchodní
komoře
v
Illinois.
NAVZDORY
VÍTĚZSTVÍM
v
tomto
roce
se
malé
podniky
obávají
prohry
ve
válce
o
rodičovskou
dovolenou.
Pouze
dva
státy
-
Vermont
a
Washington
-
se
letos
připojily
k
pěti
dalším,
které
požadují
po
soukromých
zaměstnavatelích,
aby
poskytli
dovolenou
zaměstnancům
s
novorozenými
nebo
adoptovanými
dětmi.
Přinejmenším
v
15
jiných
státech
byly
podobné
návrhy
zamítnuty.
Ale
malé
podniky,
které
obecně
nenávidí
státem
nařizované
výhody,
si
povšimly
narůstajícího
počtu
těsných
hlasování.
"Je
jen
otázkou
času,
kdy
se
karta
obrátí,"
říká
jeden
lobbyista
ze
Středozápadu.
Proto
malé
podniky
podnikají
"aktivnější"
kroky,
aby
se
bránily
nařizovaným
dovoleným.
V
Pensylvánii
usilují
malé
podniky
o
dobrovolnou
alternativu;
jsou
pro
vytvoření
komise,
jež
by
předložila
vzorovou
politiku
dovolené,
kterou
by
zaměstnavatel
mohl
přijmout.
Také
podporují
daňové
dobropisy
pro
zaměstnavatele,
jež
by
kompenzovaly
náklady
na
přijímání
a
školení
pracovníků,
kteří
dočasně
nahradí
zaměstnance
na
rodičovské
dovolené.
Očekává
se,
že
v
roce
1990
bude
tento
problém
aktuální
zejména
na
Aljašce,
v
Kalifornii,
Michiganu,
New
Yorku,
Pensylvánii
a
v
Illinois.
"Budeme
se
hodně
bránit,
zvláště
na
Středozápadě
a
Severovýchodě,"
říká
Jim
Buente
z
NFIB.
V
LOS
ANGELES
zvažuje
více
malých
podniků
přijetí
politiky
péče
o
děti.
Hodno
přezkoumání
je
nedávné
rozhodnutí
městské
rady
dávat
při
zadávání
městských
kontraktů
přednost
dodavatelům
s
ustanovenou
politikou
péče
o
děti
pro
své
zaměstnance.
Přednostní
právo
se
týká
dokonce
přidělování
malých
kontraktů
do
25 000
dolarů
a
poradenských
a
dočasných
služeb
-
které
jsou
často
zadávány
menším
firmám.
Firmám
je
umožněna
široká
flexibilita
opatření
péče
o
děti,
kterou
poskytují.
Členka
městské
rady
Joy
Picusová,
hlavní
zastánkyně
tohoto
opatření,
je
pokládá
za
součást
"prorodinné
politiky",
která
staví
Los
Angeles
na
vedoucí
příčku
v
"polidšťování
pracoviště".
LISTOPADOVÁ
HLASOVÁNÍ
budou
zahrnovat
několik
témat
o
referendech
či
peticích,
které
se
dotýkají
hlavně
malých
podniků.
V
San
Francisku
usilují
malé
podniky
o
schválení
místní
iniciativy
za
výstavbu
nového
baseballového
stadionu
v
centru
města
v
hodnotě
95
milionů
dolarů;
věří,
že
to
posílí
maloobchodní
prodej
a
hotelové
a
restaurační
služby.
Ve
státě
Washington
jsou
však
malé
podniky
obecně
proti
iniciativám
na
zvýšení
výdajů
na
dětské
programy
o
částku
360
milionů
dolarů,
neboť
se
obávají,
že
se
zvýší
daň
z
obratu,
která
je
v
tomto
státě
7,8
%,
na
financování
těchto
vydání.
VYTÁČENÍ
DOLARŮ:
Současně
s
tím,
jak
malé
podniky
na
předměstí
Chicaga
mění
kromě
jiného
tiskopisy
a
informují
zákazníky,
zjišťují,
že
se
změna
telefonní
předvolby
k
11.
listopadu
-
z
důvěrně
známého
312
na
708
-
neobejde
bez
jistých
nákladů.
Společnost
Wessels
&
Pautsch,
malá
právnická
firma
v
St.
Charles,
hodlá
rozeslat
500
zákazníkům
seznam
nových
telefonních
a
faxových
čísel
svých
právníků,
jakož
i
aktualizované
karty
Rolodex.
Mnoho
vlastníků
však
plánuje
šetřit
-
starý
směrový
kód
budou
škrtat
a
vpisovat
nový,
dokud
nevyčerpají
své
zásoby.
Dokonce
ani
provozovatel
tiskárny
Clay
Smith
z
Naperville
své
staré
zásoby
nevyhodí.
(Oznamuje,
že
díky
zákazníkům
vyměňujícím
staré
zásoby,
se
mu
v
podnikání
trochu
lépe
daří.)
KALIFORNIE,
KTERÁ
URČUJE
SMĚR
licenčních
franšízových
pravidel,
rozpoutává
polemiku.
Některá
nově
přijatá
pravidla,
jak
říkají
státní
úředníci,
zjednodušila
-
a
zrychlila
-
prodej
nových
licencí,
jejichž
podmínky
se
liší
od
podmínek
ve
státem
registrovaných
smlouvách.
Dříve
regulátoři
vyžadovali,
aby
poskytovatelé
licencí
takové
změny
v
tomto
státě
předběžně
registrovali
-
což
byl
nákladný
proces
trvající
přinejmenším
šest
týdnů.
Nyní
nemusí
být
některé
dohodnuté
prodeje,
které
splňují
řadu
testů,
předběžně
registrovány.
Poskytovatelé
licencí
například
nemusí
předběžně
registrovat
prodeje
žadatelům
o
licenci,
kteří
se
kvalifikují
jako
"sofistikovaní
kupující".
Tito
kupující
musí
mít
minimálně
1
milion
dolarů
čistého
jmění,
roční
příjem
200 000
dolarů
nebo
čerstvé
zkušenosti
v
oblasti
podnikání,
pro
niž
je
licence
prodávána.
Kritici
však
považují
tyto
změny
za
regresivní.
Lewis
G.
Rudnick,
chicagský
právník,
který
zastupuje
poskytovatele
licencí,
tvrdí,
že
Kalifornie
příležitosti
pro
jednání
o
prodeji
licencí
úzce
omezuje
-
spíše
než
rozšiřuje.
Tvrdí,
že
kalifornští
regulátoři
tradičně
vykládali
svůj
zákon
mylně
-
a
říká,
že
i
dohodnuté
prodeje,
které
nejsou
předběžně
registrovány,
jsou
po
celou
dobu
legální.
Sanfranciský
právník
Timothy
H.
Fine,
který
zastupuje
uživatele
licencí,
trvá
na
tom,
že
obezřetnost
Kalifornie
pomáhá
chránit
uživatele
licencí
před
prohnanými
zprostředkovateli
prodejů,
kteří
protlačují
nezákonné
klauzule.
NA
KONVERZAČNÍ
TÉMA:
Nový
marylandský
zákon
zbavuje
vlastníky
obchodů
odpovědnosti,
pokud
zákazník
zakopne
nebo
si
jinak
způsobí
zranění
cestou
na
toaletu...
Jen
4
%
dotázaných
malých
podnikatelů
v
Missouri
říká,
že
otestovalo
zaměstnance
nebo
uchazeče
o
zaměstnání
na
užití
drog
nebo
alkoholu...
Poměrem
52
%
ke
36
%
hlasují
členové
NFIB
z
Tennessee
pro
zákony
na
omezení
zahraničního
vlastnictví
půdy
nebo
zařízení
v
tomto
státě.