Emisní
práva
společnosti
British
Airways
PLC
v
hodnotě
320
milionů
liber
(508
milionů
dolarů)
dopadla
špatně
-
stala
se
obětí
nedávných
turbulencí
trhu
a
selhání
nabídky
k
odkupu
na
společnost
UAL
Corp.,
mateřskou
společnost
firmy
United
Airlines.
Tento
britský
přepravce
plánoval
emisi
za
účelem
pomoci
financovat
koupi
15%
podílu
ve
společnosti
UAL
ve
výši
750
milionů
dolarů.
Společnost
British
Airways
však
minulý
pátek
od
plánu
vedení
a
zaměstnanců
společnosti
UAL
na
odkup
akcií
odstoupila,
neboť
se
skupině
nepodařilo
získat
finance
od
banky
pro
svůj
odkup
ve
výši
6,79
miliardy
dolarů.
Společnost
British
Airways
uvedla,
že
její
akcionáři
akceptovali
pouze
6,3
%
konvertibilních
kapitálových
obligací,
zbytek
emise
však
převezmou
upisovatelé.
Analytici
uvedli,
že
6,3%
hladina
znamená
nejhorší
výsledek
ze
všech
velkých
britských
emisních
práv
od
celosvětového
pádu
trhu
cenných
papírů
v
roce
1987.
"Má
blízko
k
tomu,
aby
byla
rekordním
úpisem,"
řekl
Bob
Bucknell,
analytik
londýnské
makléřské
společnosti
Smith
New
Court
Securities.
"Správci
finančních
prostředků
nemají
rádi
emisní
práva,
která
nemají
jasný
důvod.
Evidentním
důvodem
byla
(pro
společnost
British
Air)
koupě
podílu
ve
společnosti
United
Airlines."
V
prohlášení
uvedl
předseda
společnosti
British
Air
lord
King,
že
společnost
je
"zjevně
zklamaná,
že
emise
nebyla
přijata,
avšak
vzhledem
k
nestálosti
trhu
cenných
papírů
od
vydání
emise
by
bylo
nepřiměřené
očekávat
lepší
výsledek".
Avšak
kromě
rozpaků
vyjde
společnost
British
Air
z
propadu
emise
akcií
relativně
bez
újmy.
Upisovatelé
v
čele
se
společností
Lazard
Brothers
&
Co.
přijmou
zbytek
nabídky
letecké
společnosti
na
čtyři
konvertibilní
kapitálové
obligace
vždy
za
devět
kmenových
akcií.
Společnost
Lazard
a
další
primární
upisovatelé
omezili
či
zcela
vyloučili
své
ohrožení
dalším
úpisem
emise
mezi
britské
instituční
investory.
"Ztráta
(cenných
papírů)
je"
pro
tyto
dílčí
upisovatele
"velmi
nízká",
poznamenal
John
Nelson,
vrchní
ředitel
společnosti
Lazard.
V
každém
případě,
dodal,
"většina
institucí
tyto
obligace
patrně
neprodá".
A
namísto
koupě
podílu
ve
společnosti
UAL
bude
britský
přepravce
schopen
snížit
svou
vysokou
hladinu
zadluženosti
a
vybudovat
si
pozici
pro
akviziční
bitvu.
"Z
pohledu
peněžního
toku
na
tom
bude
společnost
British
Airways
lépe,
když
do
společnosti
United
Airlines
v
brzké
době
nevstoupí,"
uvedl
Andy
Chambers,
analytik
Výzkumného
institutu
Nomura
v
Londýně.
Další
britský
analytik
dodal:
"Získají
tak
trochu
peněz
do
kasičky
pro
okamžik,
kdy
budou
chtít
něco
podniknout."
Společnost
British
Air
například
nadále
jedná
se
společností
KLM
Royal
Dutch
Airlines
o
tom,
že
obě
strany
získají
20%
podíl
ve
společnosti
Sabena
World
Airlines,
přidružené
firmě
pro
leteckou
dopravu
belgických
národních
aerolinek.
Konečná
dohoda
se
očekávala
do
konce
července.
Neúspěšná
emisní
práva
by
rovněž
měla
mít
mírný
dopad
na
akcie
společnosti
British
Air.
Cena
akcií
této
letecké
společnosti
je
od
doby,
kdy
společnost
na
konci
září
emisní
práva
oznámila,
již
hluboko
pod
hladinou
210
pencí
(3,33
dolaru).
Při
včerejším
pozdním
obchodování
na
londýnské
burze
cenných
papírů
klesly
akcie
o
tři
pence
na
194
pencí.
A
vzhledem
k
tomu,
že
společnost
British
Air
vydává
spíše
konvertibilní
obligace
než
kmenové
akcie,
nebude
cena
akcií
přímo
poškozena
žádným
přebytkem
u
upisovatelů
poté,
co
se
pokusí
prodat
emisi
na
otevřeném
trhu.
Odstoupení
společnosti
British
Air
od
odkupu
společnosti
UAL
by
však
mohlo
mít
další
dozvuky.
Někteří
analytici
včera
spekulovali
o
tom,
že
tento
krok
podnítil
rozkol
v
zasedací
místnosti
správní
rady,
který
by
mohl
vést
k
odstoupení
sira
Colina
Marshalla,
výkonného
ředitele
tohoto
přepravce.
"Takové
informace
jsou
nesmyslné,"
řekl
mluvčí
společnosti
British
Air.
"(Předseda)
lord
King
a
sir
Colin
nemají
rozdílné
názory
na
žádný
aspekt
firemní
politiky.