Akcie
společnosti
United
Airlines,
mateřské
společnosti
UAL
Corp.,
včera
divoce
kroužily,
neboť
se
spekulovalo,
že
by
jeden
či
více
investorů
mohl
napadnout
rozhodnutí
správní
rady
UAL
o
tom,
že
společnost
namísto
skoupení
akcií
či
jiné
transakce
zůstane
nezávislá.
Rozhodnutí
rady,
které
bylo
oznámeno
v
pondělí
po
uzavření
trhu,
podnítilo
zpočátku
rozsáhlý
výprodej
akcií
společnosti
UAL,
které
se
v
poledne
v
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů
obchodovaly
jen
za
145
dolarů
za
akcii,
což
je
pokles
o
33
dolarů
za
akcii.
Prohlubující
se
krvavá
lázeň
pro
obchodníky
s
akciemi
společností
určených
k
převzetí,
kteří
od
12.
října
zažili
pokles
akcií
společnosti
UAL
o
49
%,
rovněž
podnítila
výprodej
na
celém
trhu,
který
v
10.40
způsobil
pokles
Dow-Jonesova
indexu
akcií
průmyslových
společností
o
více
než
80
bodů.
Avšak
poté
převzalo
vedení
stabilní,
soustředěné
nakupování
společnosti
Bear,
Stearns
&
Co.,
která
často
nakupuje
akcie
pro
osoby
nebo
společnosti
snažící
se
získat
kontrolu,
a
vyrovnalo
pokles
akcií
společnosti
UAL,
což
nakonec
udrželo
nad
hladinou
celý
trh.
Index
akcií
průmyslových
společností
uzavřel
s
poklesem
pouhých
3,69
bodu
na
2659,22.
V
pozdním
odpoledni
vyvolalo
několik
velkých
nákupů
akcií
uskutečněných
společností
Bear,
Stearns,
především
balíku
200 000
akcií
ve
výši
150
dolarů
za
akcii
ve
14.43,
nákupní
horečku,
která
v
závěrečné
hodině
obchodování
vynesla
společnost
UAL
o
více
než
18
bodů
výš.
Akcie
společnosti
UAL
uzavřely
na
170
dolarech
za
akcii,
což
je
pokles
o
8,375
dolaru.
Objem
dosáhl
bouřlivých
4,9
milionu
akcií,
neboli
22
%
z
21,8
milionu
akcií
společnosti
UAL
v
oběhu.
Obchodníci
odhadovali,
že
společnost
Bear,
Stearns
koupila
více
než
1
milion
akcií.
Mezi
dva
kupce,
o
nichž
se
nejvíc
mluví,
aniž
by
se
kdokoli
z
nich
vyjádřil,
patří
společnost
Coniston
Partners,
jež
bojovala
se
správní
radou
společnosti
UAL
v
roce
1987,
a
newyorský
realitní
developer
Donald
Trump,
který
nedávno
učinil
nabídku
na
společnost
American
Airlines,
jejíž
mateřskou
společností
je
AMR
Corp.,
a
pak
ji
stáhl.
Avšak
jedna
osoba
obeznámená
se
situací
ve
společnosti
UAL
uvedla,
že
stopy
vedou
ke
společnosti
Coniston,
jelikož
Donald
Trump
nepožádal
podle
federálních
protimonopolních
pravidel
o
povolení
k
nákupu
akcií
v
hodnotě
nad
15
milionů
dolarů.
Obchodníci
s
akciemi
společností
určených
k
převzetí,
zaražení
obrovskými
ztrátami
akcií
společnosti
UAL,
dychtili
po
nezdaru
skoupení
akcií
ve
výši
6,79
miliardy
dolarů
za
300
dolarů
na
akcii
zaměstnanci
a
vedením,
k
němuž
došlo
13.
října,
i
nadále
po
zásahu
nějakého
vnějšího
katalyzátoru.
Doufali,
že
se
při
pokusu
o
získání
souhlasu
akcionářů
pokusí
vypudit
správní
radu.
Baker
ze
společnosti
Nye
Investments,
newyorský
obchodník
s
akciemi
společností
určených
k
převzetí,
který
vlastní
akcie
společnosti
UAL,
se
ke
zprávám
uvádějícím,
že
firma
zvažuje,
že
takový
souhlas
od
akcionářů
získá,
nevyjádřil.
Avšak
společník
Richard
Nye
řekl:
"Toto
je
ta
nejneúspěšnější
transakce,
jakou
jsem
za
25
let
v
tomto
oboru
zažil.
Pro
někoho
by
dávalo
smysl
ji
provést.
Ještě
nikdy
jsem
neviděl
takovou
neschopnost,
na
které
se
podílelo
tolik
účastníků."
V
roce
1986
Baker
ze
společnosti
Nye
vedl
boj
o
získání
kontroly
nad
společností
Leaseway
Transportation
Inc.,
který
nakonec
vedl
k
prodeji
této
společnosti.
Někteří
obchodníci
s
nadějí
poukazovali
na
dřívější
odhady
investičního
poradce
společnosti
UAL,
společnosti
First
Boston
Group,
podle
níž
by
rekapitalizace
mohla
vynést
245
až
280
dolarů
za
akcii.
To
by
však
vyžadovalo
spolupráci
pilotů.
Jakýkoli
investor,
jenž
získá
akcie
společnosti
UAL
za
účelem
snahy
prosadit
skoupení
akcií
nebo
rekapitalizaci,
musí
počítat
s
svárlivými
odbory
společnosti
United.
Piloti
pracují
na
základě
smlouvy,
která
již
vypršela,
a
smlouva
leteckých
techniků
končí
příští
měsíc.
To
jim
poskytuje
značný
vliv
včetně
hrozby
stávkou
s
cílem
zamezit
jakémukoli
pokusu
o
skoupení
akcií
nebo
o
rekapitalizaci,
s
níž
nesouhlasí.
Avšak
katalyzátor
situace,
jako
je
společnost
Coniston,
by
mohl
usilovat
o
podporu
akcionářů
za
účelem
prodeje
skupině
zaměstnanců
a
vedoucích
pracovníků
za
poslední
cenu
projednávanou
touto
skupinou
před
pondělním
zasedáním
správní
rady.
Piloti
pracovali
na
nabídce
skoupení
ve
výši
225
až
240
dolarů
za
akcii,
neboli
za
5,09
až
5,42
miliardy
dolarů.
Jedna
osoba
obeznámená
se
situací
ve
společnosti
UAL
uvedla,
že
nevyřešená
pracovní
situace
a
celosvětově
nejisté
finanční
trhy
přispěly
k
rozhodnutí
správní
rady
vyhnout
se
"horečnému
prodeji
společnosti
za
almužnu",
zvláště
po
přijetí
nabídky
z
minulého
měsíce
znějící
na
300
dolarů
za
akcii.
Dokonce
i
někteří
obchodníci
s
akciemi
společností
určených
k
převzetí
uvedli,
že
logiku
správní
rady
nemohou
popřít.
Rozhodnutí
rady
však
pobídlo
mnohé
k
tomu,
že
se
včera
svých
akcií
rychle
vzdali.
"Dnes
vhodila
řada
lidí
ručník
do
ringu,"
řekl
Earl
Ellis,
společník
ve
společnosti
Benjamin
Jacobson
&
Sons,
specialista
na
obchodování
s
akciemi
společnosti
UAL
na
Newyorské
burze.
Jiný
obchodník
poznamenal,
že
se
řada
arbitražérů
obává
prodat
své
akcie
společnosti
UAL
za
nejnižší
ceny,
avšak
vlastní
jich
už
tolik,
že
další
kupovat
nemohou.
"Tenhle
obchod
připomíná
past,"
řekl.
"Chytíte
se
do
ní
a
už
nemůžete
ven."
Obchodníci
i
piloti
však
nadále
zůstávají
nějaké
transakci
nakloněni.
To
platí
podle
řady
zpráv
i
pro
společnost
British
Airways
PLC
navzdory
jejímu
veřejnému
odstoupení
od
skoupení
akcií.
Piloti
by
mohli
nakonec
při
rekapitalizaci
skončit
v
koalici
se
svými
dlouholetými
soupeři,
odbory
leteckých
techniků.
Technici
znovu
zvažují
návrhy,
které
v
minulosti
učinili
ohledně
rekapitalizace,
ty
předpokládají
vyplácení
speciálních
dividend
akcionářům
a
poskytnutí
menšinového
podílu
zaměstnancům.
Tyto
návrhy
společnost
v
minulosti
odmítla.
Není
však
jasné,
zda
by
technici
podpořili
majoritní
podíl,
jak
vyžadují
piloti.
Zástupce
techniků
řekl,
že
by
to
záviselo
na
tom,
kolik
by
technici
museli
oplátkou
za
majoritní
podíl
učinit
ústupků.
Někteří
investoři,
o
nichž
obchodníci
rozhlašovali,
že
jsou
potenciálními
kupci
akcií
společnosti
UAL,
uvedli,
že
kupovat
nehodlají.
"Nemám
zájem,"
řekl
dallaský
investor
Harold
Simmons.
Zdroj
blízký
Carlu
Icahnovi,
který
získává
kontrolu
nad
společnostmi
skupováním
jejich
akcií
a
který
vlastní
společnost
Trans
World
Airlines
Inc.,
uvedl,
že
Icahn
nemá
žádné
akcie
společnosti
UAL
a
ani
je
nebude
kupovat.
Jedna
osoba,
která
je
v
kontaktu
s
texaským
miliardářem
Robertem
Bassem,
uvedla,
že
Bass
nehodlá
učinit
žádné
nepřátelské
kroky.
Ani
mluvčí
společnosti
Reliance
Group
Holdings
Inc.,
která
před
první
nabídkou
na
skoupení
vlastnila
7
%
společnosti
UAL,
avšak
později
své
investice
snížila
pod
5
%,
se
nevyjádřil.
Marvin
Davis,
jehož
nabídka
na
převzetí
ve
výši
5,4
miliardy
dolarů
původně
tyto
druhé
největší
aerolinky
v
zemi
dostala
do
hry,
je
omezen
stabilizační
dohodou
se
společností
UAL,
kterou
podepsal
v
září.
Tento
losangeleský
investor
nemůže
nakoupit
akcie
společnosti
UAL,
usilovat
o
souhlas
akcionářů,
ani
učinit
novou
nabídku,
pokud
neučiní
formální
nabídku
ve
výši
300
dolarů
za
akcii,
nebo
pokud
společnost
UAL
nepřijme
nabídku
nižší
než
300
dolarů.
Marvin
Davis
by
však
mohl
vyvíjet
tlak
na
správní
radu
s
žádostí
o
to,
aby
smlouva
nebyla
brána
v
potaz,
nebo
oznámením,
že
má
finance
na
nabídku
o
nižší
ceně.