wsj1201.cz

wsj1201.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Akcie společnosti United Airlines, mateřské společnosti UAL Corp., včera divoce kroužily, neboť se spekulovalo, že by jeden či více investorů mohl napadnout rozhodnutí správní rady UAL o tom, že společnost namísto skoupení akcií či jiné transakce zůstane nezávislá. Rozhodnutí rady, které bylo oznámeno v pondělí po uzavření trhu, podnítilo zpočátku rozsáhlý výprodej akcií společnosti UAL, které se v poledne v kompozitním obchodování na Newyorské burze cenných papírů obchodovaly jen za 145 dolarů za akcii, což je pokles o 33 dolarů za akcii. Prohlubující se krvavá lázeň pro obchodníky s akciemi společností určených k převzetí, kteří od 12. října zažili pokles akcií společnosti UAL o 49 %, rovněž podnítila výprodej na celém trhu, který v 10.40 způsobil pokles Dow-Jonesova indexu akcií průmyslových společností o více než 80 bodů. Avšak poté převzalo vedení stabilní, soustředěné nakupování společnosti Bear, Stearns & Co., která často nakupuje akcie pro osoby nebo společnosti snažící se získat kontrolu, a vyrovnalo pokles akcií společnosti UAL, což nakonec udrželo nad hladinou celý trh. Index akcií průmyslových společností uzavřel s poklesem pouhých 3,69 bodu na 2659,22. V pozdním odpoledni vyvolalo několik velkých nákupů akcií uskutečněných společností Bear, Stearns, především balíku 200 000 akcií ve výši 150 dolarů za akcii ve 14.43, nákupní horečku, která v závěrečné hodině obchodování vynesla společnost UAL o více než 18 bodů výš. Akcie společnosti UAL uzavřely na 170 dolarech za akcii, což je pokles o 8,375 dolaru. Objem dosáhl bouřlivých 4,9 milionu akcií, neboli 22 % z 21,8 milionu akcií společnosti UAL v oběhu. Obchodníci odhadovali, že společnost Bear, Stearns koupila více než 1 milion akcií. Mezi dva kupce, o nichž se nejvíc mluví, aniž by se kdokoli z nich vyjádřil, patří společnost Coniston Partners, jež bojovala se správní radou společnosti UAL v roce 1987, a newyorský realitní developer Donald Trump, který nedávno učinil nabídku na společnost American Airlines, jejíž mateřskou společností je AMR Corp., a pak ji stáhl. Avšak jedna osoba obeznámená se situací ve společnosti UAL uvedla, že stopy vedou ke společnosti Coniston, jelikož Donald Trump nepožádal podle federálních protimonopolních pravidel o povolení k nákupu akcií v hodnotě nad 15 milionů dolarů. Obchodníci s akciemi společností určených k převzetí, zaražení obrovskými ztrátami akcií společnosti UAL, dychtili po nezdaru skoupení akcií ve výši 6,79 miliardy dolarů za 300 dolarů na akcii zaměstnanci a vedením, k němuž došlo 13. října, i nadále po zásahu nějakého vnějšího katalyzátoru. Doufali, že se při pokusu o získání souhlasu akcionářů pokusí vypudit správní radu. Baker ze společnosti Nye Investments, newyorský obchodník s akciemi společností určených k převzetí, který vlastní akcie společnosti UAL, se ke zprávám uvádějícím, že firma zvažuje, že takový souhlas od akcionářů získá, nevyjádřil. Avšak společník Richard Nye řekl: "Toto je ta nejneúspěšnější transakce, jakou jsem za 25 let v tomto oboru zažil. Pro někoho by dávalo smysl ji provést. Ještě nikdy jsem neviděl takovou neschopnost, na které se podílelo tolik účastníků." V roce 1986 Baker ze společnosti Nye vedl boj o získání kontroly nad společností Leaseway Transportation Inc., který nakonec vedl k prodeji této společnosti. Někteří obchodníci s nadějí poukazovali na dřívější odhady investičního poradce společnosti UAL, společnosti First Boston Group, podle níž by rekapitalizace mohla vynést 245 280 dolarů za akcii. To by však vyžadovalo spolupráci pilotů. Jakýkoli investor, jenž získá akcie společnosti UAL za účelem snahy prosadit skoupení akcií nebo rekapitalizaci, musí počítat s svárlivými odbory společnosti United. Piloti pracují na základě smlouvy, která již vypršela, a smlouva leteckých techniků končí příští měsíc. To jim poskytuje značný vliv včetně hrozby stávkou s cílem zamezit jakémukoli pokusu o skoupení akcií nebo o rekapitalizaci, s níž nesouhlasí. Avšak katalyzátor situace, jako je společnost Coniston, by mohl usilovat o podporu akcionářů za účelem prodeje skupině zaměstnanců a vedoucích pracovníků za poslední cenu projednávanou touto skupinou před pondělním zasedáním správní rady. Piloti pracovali na nabídce skoupení ve výši 225 240 dolarů za akcii, neboli za 5,09 5,42 miliardy dolarů. Jedna osoba obeznámená se situací ve společnosti UAL uvedla, že nevyřešená pracovní situace a celosvětově nejisté finanční trhy přispěly k rozhodnutí správní rady vyhnout se "horečnému prodeji společnosti za almužnu", zvláště po přijetí nabídky z minulého měsíce znějící na 300 dolarů za akcii. Dokonce i někteří obchodníci s akciemi společností určených k převzetí uvedli, že logiku správní rady nemohou popřít. Rozhodnutí rady však pobídlo mnohé k tomu, že se včera svých akcií rychle vzdali. "Dnes vhodila řada lidí ručník do ringu," řekl Earl Ellis, společník ve společnosti Benjamin Jacobson & Sons, specialista na obchodování s akciemi společnosti UAL na Newyorské burze. Jiný obchodník poznamenal, že se řada arbitražérů obává prodat své akcie společnosti UAL za nejnižší ceny, avšak vlastní jich tolik, že další kupovat nemohou. "Tenhle obchod připomíná past," řekl. "Chytíte se do a nemůžete ven." Obchodníci i piloti však nadále zůstávají nějaké transakci nakloněni. To platí podle řady zpráv i pro společnost British Airways PLC navzdory jejímu veřejnému odstoupení od skoupení akcií. Piloti by mohli nakonec při rekapitalizaci skončit v koalici se svými dlouholetými soupeři, odbory leteckých techniků. Technici znovu zvažují návrhy, které v minulosti učinili ohledně rekapitalizace, ty předpokládají vyplácení speciálních dividend akcionářům a poskytnutí menšinového podílu zaměstnancům. Tyto návrhy společnost v minulosti odmítla. Není však jasné, zda by technici podpořili majoritní podíl, jak vyžadují piloti. Zástupce techniků řekl, že by to záviselo na tom, kolik by technici museli oplátkou za majoritní podíl učinit ústupků. Někteří investoři, o nichž obchodníci rozhlašovali, že jsou potenciálními kupci akcií společnosti UAL, uvedli, že kupovat nehodlají. "Nemám zájem," řekl dallaský investor Harold Simmons. Zdroj blízký Carlu Icahnovi, který získává kontrolu nad společnostmi skupováním jejich akcií a který vlastní společnost Trans World Airlines Inc., uvedl, že Icahn nemá žádné akcie společnosti UAL a ani je nebude kupovat. Jedna osoba, která je v kontaktu s texaským miliardářem Robertem Bassem, uvedla, že Bass nehodlá učinit žádné nepřátelské kroky. Ani mluvčí společnosti Reliance Group Holdings Inc., která před první nabídkou na skoupení vlastnila 7 % společnosti UAL, avšak později své investice snížila pod 5 %, se nevyjádřil. Marvin Davis, jehož nabídka na převzetí ve výši 5,4 miliardy dolarů původně tyto druhé největší aerolinky v zemi dostala do hry, je omezen stabilizační dohodou se společností UAL, kterou podepsal v září. Tento losangeleský investor nemůže nakoupit akcie společnosti UAL, usilovat o souhlas akcionářů, ani učinit novou nabídku, pokud neučiní formální nabídku ve výši 300 dolarů za akcii, nebo pokud společnost UAL nepřijme nabídku nižší než 300 dolarů. Marvin Davis by však mohl vyvíjet tlak na správní radu s žádostí o to, aby smlouva nebyla brána v potaz, nebo oznámením, že finance na nabídku o nižší ceně.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View