Senátní
zemědělský
výbor
reaguje
na
možnost
zneužít
obchodování
na
termínovém
trhu
návrhem
zákona
s
dalekosáhlými
důsledky,
z
něhož
by
se
v
roce
1989
stal
zákon
o
termínovém
obchodování.
Navrhovaná
legislativa
má
chvályhodný
cíl:
zajistit
bezúhonnost
amerických
termínových
trhů.
Jak
je
však
u
rozsáhlé
legislativy
běžné,
návrh
obsahuje
celou
řadu
opatření,
která
by
mohla
zničit
důležité
součásti
systému,
který
si
však
návrh
stanovil
za
cíl
zachovat.
Komplexní
návrh
zákona,
který
předložili
senátoři
Patrick
Leahy
(demokrat,
stát
Vermont),
Richard
Lugar
(republikán,
stát
Indiana)
a
Bob
Kerrey
(demokrat,
stát
Nebraska),
obsahuje
široké
spektrum
opatření,
která
by
ovlivnila
financování
a
úřední
moc
Komise
pro
termínové
obchody
s
komoditami
(CFTC)
a
která
by
též
zásadně
by
změnila
způsob
regulování
této
sféry.
Patří
sem
opatření,
která
se
týkají
technologie
a
systémů,
které
musí
používat
burzy,
dohledu
a
disciplinárního
řízení
pro
obchodování
na
burze,
vztahů
mezi
komoditními
makléřskými
firmami
a
obchodníky
na
parketu,
a
též
opatření,
která
se
týkají
řízení
burzy.
Návrh
zákona
rovněž
povyšuje
i
drobná
porušení
pravidel
na
závažný
trestný
čin
a
dále
se
zabývá
náhradou
škod
s
represivní
funkcí
v
občanskoprávních
sporech
a
arbitrážních
případech
bez
známek
úmyslného
zneužití
úřední
moci.
Řada
aspektů
návrhu
zákona
je
užitečná,
jelikož
nabízí
vhodná
bezpečnostní
opatření,
která
mohou
a
měla
by
být
zavedena
v
celém
sektoru.
Některé
požadavky
obsažené
v
návrhu
zákona
včetně
požadavku
širokého
zastoupení
ve
správních
radách
burz
a
včetně
přísných
opatření
zabraňujících
střetu
zájmů,
skutečně
už
byly
uplatněny
na
burze
obchodující
s
kávou,
cukrem
a
kakaem
a
ještě
na
dalších
burzách
s
termínovými
obchody.
Jiné
aspekty
návrhu
zákona
jsou
však
strukturovány
takovými
způsoby,
které
tvoří
zbytečné
překážky
danému
sektoru
nebo
jsou
přímo
škodlivé
pro
burzy,
celý
sektor
a
vlastně
i
pro
veřejnost.
Jedním
z
nejmarkantnějších
rysů
je
požadavek
na
to,
aby
všechny
burzy
měly
do
tří
let
zavedený
systém,
kde
by
nějaký
zdroj
nezávislý
na
makléři
zprostředkujícím
prodej
zaznamenával
veškeré
obchody.
Newyorské
burzy
s
termínovými
obchody
spolupracují
na
vývoji
obchodního
záznamového
systému,
který
je
velmi
podobný
systému,
o
nějž
usiluje
návrh
zákona.
Byli
bychom
moc
rádi,
kdybychom
měli
takový
systém
už
dnes
k
dispozici.
Je
však
realistické
ze
strany
Kongresu
v
přesně
stanoveném
termínu
nařídit
zákonem
systém,
jenž
ještě
nebyl
podroben
studiím
proveditelnosti?
Co
když
ten
systém
nebude
fungovat?
Co
když
jediný
systém,
který
funguje,
je
tak
drahý,
že
si
ho
přinejlepším
budou
moci
dovolit
jen
největší
burzy?
Náklady
jsou
vzhledem
ke
globálnímu
dosahu
finančních
trhů
klíčovým
činitelem.
Americké
burzy
s
termínovými
obchody
soupeří
na
celém
světě
jako
nikdy
předtím.
V
současné
době
může
být
obchodování
takřka
s
jakoukoli
komoditou
řízeno
podle
amerických
trhů
jen
několika
ťuknutími
do
klávesnice.
Všechny
zahraniční
trhy
se
staví
k
americkému
obchodu
s
agresivní
vyzývavostí.
Několik
londýnských
trhů
vlastně
už
nabízí
nižší
ceny
za
obchodování
při
stejných
či
podobných
smlouvách.
Americké
burzy
potřebují
poctivý
trh
i
přiměřené
náklady,
protože
na
tom
závisí
dlouhodobý
růst.
Senátní
návrh
zákona
však
obsahuje
mnoho
opatření,
která
zvýší
náklady
na
obchodování.
Nejsvévolnější
z
nich
je
zavedení
povinnosti
"poplatků
za
služby",
která
přímo
rozšíří
diferenci
nákladů
mezi
Spojenými
státy
a
zahraničními
trhy.
Další
opatření
mají
mírnější,
přesto
však
reálný
a
zhoubný
dopad
na
mezinárodní
pozici
amerických
burz.
Patří
k
nim
rozšíření
odpovědnosti
na
oblasti
přesahující
ty,
které
ustavil
právní
precedent,
a
rozšíření
odpovědnosti
tak,
aby
zahrnovala
i
náhradu
škody
s
represivní
funkcí.
Kromě
zvyšujících
se
nákladů
v
důsledku
vyšších
finančních
nároků
pro
členy
mohou
mít
opatření
další
dalekosáhlé
důsledky.
Jedna
část
návrhu
zákona
by
všechny
komoditní
makléřské
firmy
a
obchodníky
na
parketu
učinila
zodpovědné
za
škody
způsobené
bez
úmyslného
zneužití
úřední
moci.
Ve
federálních
bezpečnostních
zákonech
nikde
není
pouhé
zanedbání
nebo
neuvážený
čin
za
podobných
okolností
předmětem
odpovědnosti.
Logicky
lze
předpokládat,
že
uzákonění
tohoto
nařízení
povede
k
častějším
soudním
sporům.
V
již
tak
málo
ziskovém
obchodu
se
mohou
komoditní
makléřské
firmy
snadno
rozhodnout
omezit
riziko
a
náklady
na
obchodování
s
veřejností,
čímž
soukromým
osobám
znemožní
přístup
na
trhy.
Další
opatření
činí
komoditní
makléřské
firmy
odpovědné
za
porušování
pravidel,
jichž
se
dopustí
nezávislí
burzovní
makléři,
kteří
pro
ně
uzavírají
obchody.
Tento
dosud
nevyzkoušený
koncept
by
tyto
firmy
vystavil
případným
astronomickým
náhradám
škody
s
represivní
funkcí.
V
konfrontaci
s
fakticky
nemožným
úkolem
dohlížet
na
realizaci
každého
obchodu
ukončí
řada
komoditních
makléřských
firem
patrně
obchody
s
nezávislými
makléři
a
namísto
nich
zaměstná
vlastní
burzovní
makléře.
To
by
z
obchodování
vyhnalo
řadu
samostatných
obchodníků
a
malých
firem,
které
působí
jako
burzovní
makléři.
Důsledkem
jejich
odchodu
by
mohlo
být
vážné
snížení
likvidity
trhu.
Na
základě
návrhu
zákona
by
mohly
být
svévolně
zakázány
i
dlouholeté
zákonné
obchodní
postupy,
pokud
by
CFTC
vhodně
a
včas
nezasáhla,
aby
mohly
pokračovat.
Jinak
řečeno,
regulace
bude
probíhat
na
základě
klidného
vyčkávání
a
shody
náhod,
nikoli
běžným
záměrně
řízeným
postupem.
Zmiňované
postupy
zahrnují
ústně
podávané
příkazy,
což
je
nejčastější
způsob,
jak
zákazníci
z
řad
veřejnosti
dávají
příkazy,
a
dále
obchodování
mezi
makléři
z
dceřiných
společností,
ačkoli
v
některých
případech
může
být
obchodování
s
dceřinými
společnostmi
jedinou
cestou,
jak
získat
pro
klienta
nejlepší
obchod.
Znemožněno
by
bylo
i
duální
obchodování,
jehož
prostřednictvím
makléř
obchoduje
za
zákazníky
i
za
sebe,
což
je
postup,
který
trhům
poskytuje
potřebnou
likviditu.
Všechny
americké
burzy
s
termínovými
obchody
souhlasí
s
tím,
že
tyto
obchodní
postupy
a
i
další
vyžadují
náležitou
regulaci
a
dohled.
Přesto
má
každý
z
nich
příliš
vysokou
potenciální
hodnotu
pro
systém
na
to,
aby
byl
z
libovůle
legislativy
zrušen
předtím,
než
CFTC
důkladně
zváží
všechny
důsledky
zákazu
a
jiné
regulační
možnosti.
Trhy
jsou
složité,
což
platí
i
pro
prostředí,
v
němž
probíhají.
Když
na
povrch
vyjdou
problémy,
objeví
se
silné
nutkání
okamžitě
reorganizovat
tržní
systém,
který
fungoval
přes
100
let.
Takové
nutkání
je
třeba
potlačit
a
důkladně
zvážit
všechny
důsledky
navrhovaných
řešení
uvedených
problémů,
jak
pozitivní,
tak
i
negativní,
aby
nevznikl
trh,
kde
nikdo
neobchoduje.
Pan
Nastro
je
předsedou
newyorské
burzy
obchodující
s
kávou,
cukrem
a
kakaem
a
ředitelem
oddělení
správy
komodit
ve
společnosti
Shearson
Lehman
Hutton.