Starověký
řecký
kylix,
čili
šálek
na
pití,
s
červenými
obrazci,
byl
letos
na
jaře
objeven
v
zákulisí
v
Sotheby's
a
byl
vrácen
páru
z
Manhattanu,
který
o
něj
přišel
při
domovní
krádeži
před
třemi
lety.
Robert
Guy,
pomocný
kurátor
v
princetonském
Muzeu
umění,
si
v
červnu
prohlížel
v
aukční
síni
starožitnosti
k
prodeji
a
náhle
poznal
kylix,
o
němž
jako
specialista
na
starořecké
hrnčířské
výrobky
a
pečlivý
čtenář
rubriky
Stolen
Art
Alert
v
"IFAR
Reports"
věděl,
že
byl
ukradený.
Načasování
jeho
návštěvy
bylo
šťastné,
muž,
který
jej
přinesl
k
odhadu,
se
pro
něj
vrátil
a
právě
čekal
v
hale.
Pro
potvrzení
Guyovy
identifikace
si
Sotheby's
a
Mezinárodní
nadace
pro
výzkum
umění
(IFAR)
faxem
vyměnily
fotografie
a
čekající
muž,
který
zjevně
nevěděl,
že
kylix
byl
ukradený,
souhlasil
s
tím,
že
ho
odevzdá.
Šálek
byl
pojištěný
a
krátce
poté
byl
předán
zástupci
společnosti
Chubb
&
Son.
Původní
majitelé
šťastně
uhradili
pojistnou
škodu
a
odnesli
si
kylix
domů.
Podle
Barbary
Hammondové,
ředitelky
muzea,
se
bývalý
kurátor
Muzea
kresleného
umění
ve
městě
Rye
Brook
ve
státu
New
York
v
červenci
přiznal
ke
krádeži
a
prodeji
originálních
kreslených
seriálů,
podepsaných
a
označených
datem,
mezi
nimi
i
29
kreslených
seriálů
o
Dicku
Traceym
od
Chestera
Goulda,
77
nedělních
kreslených
seriálů
o
princi
Valiantovi
od
Hala
Fostera
a
více
než
desítky
animovaných
filmových
pásů
Walta
Disneyho.
Prodal
je
hodně
pod
tržní
cenou,
aby
získal
finance
"na
zaplacení
rostoucích
dluhů
na
kreditních
kartách",
které
používal
na
nakupování
dárků
pro
svou
přítelkyni,
řekl
organizaci
IFAR
jeho
obhájce
Philip
Russell.
Tento
kurátor,
27letý
Sherman
Krisher
z
Greenwich
ve
státě
Connecticut,
se
během
sedmi
let
v
muzeu
na
svou
pozici
vypracoval
z
vrátného.
Krádež
byla
zjištěna
začátkem
roku
krátce
poté,
co
nastoupila
paní
Hammondová.
Rozsudek
byl
odložen
na
18.
srpna,
když
byl
Krisher
hospitalizován
s
depresí.
Jeho
úsilí
získat
ukradené
kreslené
seriály
zpět
mělo
výsledek
jen
u
tří
z
nich.
Důvod
k
oslavám
však
měl
6.
října.
Dva
dny
předtím
se
jeho
obhájce
setkal
v
právní
kanceláři
na
Park
Avenue
s
obchodníkem
s
kreslenými
seriály,
který
chtěl
prodat
44
nejdůležitějších
ukradených
kreslených
seriálů
za
62 800
dolarů
právě
Russellovi.
Namísto
toho
se
ukradeného
zboží
zmocnila
newyorská
policie
a
Krisher
se
vyhnul
vězení.
Byl
odsouzen
k
500
hodinám
veřejně
prospěšných
prací
a
k
náhradě
45 000
dolarů
muzeu.
Úředníci
na
londýnském
letišti
Heathrow
prošetřují
zmizení
akvarelu
Paula
Gauguina
"Mladá
tahitská
žena
v
červeném
pareu",
který
má
na
zadní
straně
dvě
skicy.
Byl
součástí
zásilky
o
čtyřech
bednách
a
má
hodnotu
1,3
milionu
dolarů.
Číslo
na
nákladním
listu
letecké
přepravy
se
cestou
změnilo
a
materiály,
které
měly
prokázat,
že
bedny
prošly
celnicí,
se
někam
založily,
takže
teprve
za
týden
byly
tři
ze
čtyř
beden
objeveny
v
celním
skladišti
a
bylo
zjištěno,
že
Gauguin
chybí.
Přestože
úředníci
na
letišti
Heathrow
už
nějaký
čas
sledovali
podezřelou
skupinu
manipulantů
se
zavazadly,
je
možné,
že
se
Gauguin
"ztratil".
Hlavní
inspektor
Peter
Seacomb
z
Oddělení
pro
vyšetřování
trestných
činů
na
letišti
řekl:
"Není
výjimečné,
když
se
něčí
majetek
dočasně
někam
založí
nebo
pošle
jinam."
Představitelé
Muzea
umění
Univerzity
ve
Virginii
by
rozhodně
souhlasili.
Jejich
muzeum
zakoupilo
starořeckou
vázu
s
černými
figurami
a
poslalo
ji
z
Londýna.
V
únoru
byla
ohlášena
krádež
během
převozu
do
Washingtonu,
D.C.
Za
několik
měsíců
řecká
váza
dorazila
v
dobrém
stavu
do
muzea
v
Charlottesville,
když
absolvovala
nevysvětlitelnou
cestu
oklikami
přes
Nairobi.
Dva
studenti,
kteří
zanechali
studií
na
mexické
střední
škole,
ovšem
nikoli
profesionální
zloději
umění,
byli
na
Štědrý
den
roku
1985
zatčeni
za
loupež
v
Národním
muzeu
antropologie
v
Mexico
City.
Ukradeno
bylo
na
140
mayských,
aztéckých,
mixtéckých
a
zapotéckých
předmětů
včetně
několika
nejznámějších
mexických
archeologických
pokladů.
Vláda
vypsala
odměnu
za
navrácení
starožitností,
ale
k
objevení
nakonec
vedlo
běžné
policejní
vyšetřování.
Carlos
Perches
Trevino
a
Ramon
Sardina
Garcia
schovávali
lup
v
komoře
v
domě
Perchesů
po
dobu
jednoho
roku.
Pak
umělecké
předměty
převezli
do
Acapulca
a
začali
některé
z
nich
vyměňovat
za
kokain.
K
oběma
mužům
a
nalezení
téměř
všech
ukradených
předmětů
dovedly
policii
informace
od
zatčeného
obchodníka
s
drogami.
Mezi
šťastnými
zprávami
z
bulletinů
vydávaných
v
Německé
demokratické
republice
bylo
i
oznámení
lipského
Muzea
výtvarného
umění,
že
objevilo
"Klášterní
hřbitov
pod
sněhem",
malbu
německého
romantického
malíře
Caspara
Davida
Friedricha.
Melancholická
témata
tohoto
umělce
přinášejí
na
světovém
trhu
vysoké
částky
a
americké
ministerstvo
zahraničí
ohlásilo
organizaci
IFAR
krádež
v
únoru
1988.
Podle
úředního
zdroje
z
východní
Evropy
byli
obviněni,
souzeni,
uznáni
vinnými
a
odsouzeni
na
čtyři
a
dvanáct
let
vězení
dva
recidivisté.
Vzácné
plátno,
které
bylo
při
loupeži
vyříznuté
z
rámu,
bylo
nalezeno
v
nedaleké
Jeně,
schované
v
čalounění
křesílka
klubovky
v
bytě
přítelkyně
jednoho
ze
zlodějů.
Proti
ženě
nebylo
vzneseno
žádné
obvinění.
Záměrem
Trompeho
malby
l'oeil
je
ošálit
oko,
ale
35letý
Robert
Lawrence
Trotter
z
Kennett
Square
ze
státu
Pensylvánie
vzal
ošálení
doslova.
Jedno
takové
dílo
namaloval
sám
ve
stylu
Johna
Haberleho
a
prodal
jej
jako
originál
z
19.
století
obchodníkům
se
starožitnostmi
ve
Woodbridge
ve
státu
Connecticut.
Trotterův
obraz
zobrazoval
stěnu
z
dřevěných
desek
s
namalovanými
stužkami,
připevněnými
do
tvaru
obdélníku,
za
stužkami
byly
zastrčené
obálky,
přeložené,
vybledlé
a
zmačkané
papíry
a
bankovky.
Trotterův
padělaný
Haberle
byl
nabídnut
za
výhodnou
cenu
25 000
dolarů
se
smyšlenou
historkou,
že
patřil
zemřelé
tetě
jeho
manželky
z
města
New
Canaan
ve
státu
Connecticut.
Obchodníci
svůj
nový
přírůstek
okamžitě
ukázali
odborníkovi,
a
tak
poznali,
že
se
jedná
o
padělek.
Přiměli
Trottera
k
tomu,
aby
si
obraz
vzal
zpátky,
a
s
pomocí
FBI
s
ním
nahráli
rozhovor.
Padělatel
se
po
svém
zatčení
přiznal
k
tomu,
že
padělal
další
malby
a
prodával
je
v
oblasti
východního
pobřeží.
Paní
Lowenthalová
je
výkonná
ředitelka
Mezinárodní
nadace
pro
výzkum
umění
(IFAR).