Mysleli
byste,
že
všechny
výpovědi
o
zazobané
veřejnosti
a
vývojářích
dostávajících
dotace
od
ministerstva
pro
místní
rozvoj
budou
inspirovat
kongres,
aby
zpřísnil
luxusní
subvence
na
bydlení.
V
žádném
případě.
Kongres
pouze
učinil
pro
bohaté
lehčí
splnit
podmínky
pro
pojištěné
půjčky
od
deficitem
sužované
Federální
bytové
správy.
Zdá
se,
že
jediná
věc,
kterou
se
kongres
dovídá
z
výpovědi
ministerstva
pro
místní
rozvoj,
je
jak
zvětšit
jejich
kontrolu
nad
hrnkem
medu
a
jít
za
lobisty.
Právě
teď
je
nejvyšší
půjčka,
kterou
agentura
FHA
může
pojistit
na
vysoce
nákladovém
trhu
s
bydlením,
101 250
dolarů.
Minulý
týden
bytová
lobby
přesvědčila
kongres,
aby
zvýšila
horní
mez
na
124 875
dolarů
a
učinila
půjčky
agentury
FHA
dostupnějšími
pro
zámožné.
Ale
jestliže
je
agentura
FHA
nucena
platit
za
více
půjček,
ztrácí
na
přitažlivosti.
To
není
žádná
planá
obava,
agentura
FHA
loni
přišla
o
4,2
miliardy
dolarů
kvůli
neplacení
půjček.
Ale
vyšší
hypoteční
strop
je
jenom
příprava
pro
to,
co
senátor
Alan
Cranston
a
většinový
lídr
George
Mitchell
zamýšlejí
v
oblasti
bydlení.
Senátní
bankovní
výbor
začne
příští
týden
s
projednáváním
jejich
návrhu
na
rozšíření
existujícího
federálního
bytového
programu.
Jiní
senátoři
chtějí
snížit
zálohy
požadované
při
půjčkách
jištěných
agenturou
FHA.
To
by
byl
recept
na
zajištění
ještě
větší
obchodní
ztráty
agentury
FHA.
Praxe
ukázala,
že
nejdůležitější
prvek
při
předpovídání
nesplácení
půjček
na
bydlení
je
záloha.
Protože
zákazník
může
využít
půjčku
agentury
FHA
k
financování
všech
bodů
a
závěrečných
výdajů,
FHA
může
zastavit
půjčku
vyšší
než
je
cena
domu.
Pokud
budou
ceny
v
oblasti
bydlení
nadále
klesat,
mnoho
dlužníků
by
bylo
v
lepší
situaci,
kdyby
odešli
ze
svých
domů
a
nechali
daňové
poplatníky
ve
ztrátě.
Skoro
totéž
se
stalo
se
zničenou
firmou
S&Ls,
problémem,
který
kongres
právě
"vyřešil"
pomocí
ve
výši
166
miliard
dolarů.
Doslýcháme
se,
že
ministr
pro
místní
rozvoj
Jack
Kemp
flirtuje
se
souhlasem
s
některými
Cranstonovými
a
Mitchellovými
návrhy.
To
zní
jako
plán
na
postarání
se
o
to,
aby
byl
vtažen
do
příští
asfaltové
jámy
ministerstva
pro
místní
rozvoj.
Skupina
27
senátorů
napsala
panu
Kempovi
a
naléhala
na
něj,
aby
neposlouchal
Cranstona
a
Mitchella
a
zaměřil
se
spíše
na
programy,
které
pomohou
chudým,
než
aby
vytvářel
obrovské
nové
závazky
vlády.
Ale
i
kdyby
souhlasil,
pan
Kemp
nenapíše
státní
zákon
o
bydlení
-
to
dělá
kongres.
A
většina
členů
se
cynicky
dívá
na
současné
diskreditování
ministerstva
pro
místní
rozvoj
především
jako
na
příležitost
protlačit
svůj
vlastní
seznam
projektů.
Prvním
důkazem
je
hlasování
v
Bílém
domě
z
minulého
týdne
o
financování
40
oblíbených
projektů
z
téhož
fondu
přenechaného
volnému
uvážení,
který
je
jádrem
skandálu
na
ministerstvu
pro
místní
rozvoj.
Žádná
z
dotací
nebyla
ministerstvem
pro
místní
rozvoj
vyžádána,
konkurenčně
posouzena
a
ani
nebyla
předmětem
jediného
projednávání.
Čím
dál
více
pozorovatelů
si
nyní
uvědomuje,
že
klíč
k
ukončení
budoucích
skandálů
ministerstva
pro
místní
rozvoj
spočívá
v
donucení
kongresu,
aby
se
sám
choval
zodpovědněji.
Tento
týden
se
v
komentáři
periodika
Baltimore
Sun
objevilo,
že
podvýbor
Lantos
na
ministerstvu
pro
místní
rozvoj
by
měl
na
chvíli
zapomenout
na
výpověď
Sama
Pierce
a
předvolat
nějaké
další
svědky:
různé
kongresové
sponzory
40
kampaní
za
státní
peníze.
Periodikum
Sun
vyvodilo,
že
pan
Pierce
je
jenom
částí
problému
-
a
částí,
která
je
pryč.
"Pokud
má
být
Ministerstvo
pro
bytovou
výstavbu
a
rozvoj
měst
reformováno,"
uzavřelo,
členové
Kongresu
budou
"muset
prozkoumat
praktiky
svých
kolegů
a
něco
s
nimi
udělat".
Samozřejmě,
že
reforma
sama
sebe
je
ta
poslední
věc,
o
kterou
se
tento
kongres
zajímá.
Zastánci
rozšiřování
programů
agentury
FHA
říkají,
že
pouze
chtějí
pomoci
lidem
kupujícím
si
bydlení,
kteří
jsou
vyloučeni
z
trhů
s
vysokými
cenami.
Ale
program
agentury
FHA
vyčerpávají
špatné
půjčky.
Jack
Kemp
předložil
balíček
reforem
a
ty
bezpečně
míří
do
kongresového
mlýnku
na
maso.
Tak,
jako
před
tím
potíže
firmy
S&L,
je
toto
problém,
který
by
měl
kongres
řešit,
ne
ignorovat.