PML View

ml_941.01

a-layerPDTSC/full/ml_941.01.a.gz
m-layerPDTSC/pml/ml_941.01.m.gz
t-layerPDTSC/full/ml_941.01.t.gz
w-layerPDTSC/pml/ml_941.01.w.gz
mrp-layerPDTSC/mrp/ml_941.01.mrp.gz
treex-layerPDTSC/treex/ml_941.01.treex.gz

s-1Potom přišel rok 1940 a možnost dalšího školního vzdělání .

s-2Moje sestra ještě stačila vychodit dvouletou obchodní školu , ovšem jsem na žádnou školu dále nemohla .

s-3Přeskočili jsme období , když jste ještě bydleli v Praze .

s-4Vzal vás tatínek někdy do synagogy ?

s-5Ano .

s-6Můj tatínek pocházel ze zbožné židovské rodiny

s-7Rodina byla dost proti tomu , když si chtěl vzít křesťanku .

s-8Ale protože můj tatínek zřejmě maminku velmi hluboce miloval , tak se od toho nenechal odradit , ale stejně nás děti vychovával v židovské víře .

s-9O všech větších svátcích jsme navštěvovaly Vinohradskou synagogu a myslím , že můj tatínek více méně pravidelně docházel i na šabat , teda na pravidelnou každotýdenní páteční modlitbu .

s-10Ale chodil sám , protože to byla společenská příležitost , kdy se scházela i rodina mého tatínka .

s-11Když někdo přijel z rodiny do Prahy , tak bylo úplně samozřejmé , že se rodina sešla .

s-12To nebylo v křesťanské části rodiny maminky , i když vztahy byly dobré .

s-13Nebyly ale tak hluboce citové , jak hluboce citově držela pospolu rodina mého otce .

s-14Takže v takovéhle rodině jste slavili svátky - jak Vánoce , tak židovské svátky ?

s-15Ano .

s-16Jak Vánoce , tak i Chanuka .

s-17Můj tatínek měl německé školy , protože měl gymnázium a nějaký abiturientský kurz , takže potom dělal administrativní práci .

s-18Ale u nás doma se vždycky mluvilo pouze česky .

s-19Celá rodina , protože byli Jihočeši .

s-20Můj tatínek se narodil v Hořepníku , to je začátek Vysočiny , takže v celé rodině se mluvilo vždycky pouze česky .

s-21Do které synagogy v Praze jste chodila ?

s-22Chodili jsme do Vinohradské synagogy .

s-23Výlučně do Vinohradské .

s-24Ale na velké svátky , na Dlouhý den nebo na Nový rok , se chodilo do Jeruzalémské .

s-25To byla sváteční příležitost . . .

s-26. . . českých Židů .

s-27Ano , českých Židů .

s-28Tím , že jsme bydleli v Sokolské , tak byly obě synagogy asi tak stejně daleko .

s-29Nepamatuju se , že bych jako dítě bývala chodila do Staronové synagogy .

s-30Znali jsme ji , na procházkách jsme pochopitelně chodili Starým Městem , tehdy se to jmenovalo Josefov .

s-31Všechny synagogy jsme měly jako děti prošlé , ale na modlitby jsme chodili pouze do Vinohradské a výjimečně do Jeruzalémské .

s-32Maminka chodila pochopitelně s námi .

s-33My dcery jsme byly s maminkou nahoře na galerii a bratr s tatínkem se samozřejmě modlili dole .

s-34Bratr měl bar micva ?

s-35Bratr měl bar micva .

s-36Ještě jste říkala , že po roce 1939 , 1940 jste tady v Újezdě nad Lesy nebo zejména v Sibřině poznali trošku antisemitismus .

s-37 když jste začala chodit do školy , tam jste trošku cítila antisemitismus ?

s-38To ještě ne .

s-39V pražské obecné škole vůbec ne , tady ano .

s-40Tady v Úvalech , to můžu říct , snad ani ne antisemitismus , ale mezi dětmi bylo " židáku " jako nadávka .

s-41Byla to běžná nadávka , se kterou jsem se v Praze nesetkala .

s-42Byly i přítelkyně , které se ke mně hlásily , ještě když jsem nosila hvězdu .

s-43Ale byly některé , které mně ani neodpověděly na pozdrav , takže jsem je příště nezdravila .

s-44Pochopitelně , tak jako ve všech společnostech , je to prostě různé .

s-45Jaký byl přechod ze školy z Prahy sem na venkov ?

s-46Pro to nebyl tak velký přechod , protože jsem tady měla přítelkyně , protože jsme sem jezdili na prázdniny .

s-47S dětmi z okolí jsem ty dva měsíce prázdnin tady od malička vždycky trávila , tak jsem se s nimi znala .

s-48Nenesla jsem to jako nějaké příkoří , naopak .

s-49Tady v domě bylo mnohem víc místa , nežli v pražském bytě , a byla velikánská zahrada .

s-50Celkem jsem to přivítala , mně se to líbilo .


dependency treetext view