PML View
lk_060.05
a-layer | PDTSC/full/lk_060.05.a.gz |
---|
m-layer | PDTSC/pml/lk_060.05.m.gz |
---|
t-layer | PDTSC/full/lk_060.05.t.gz |
---|
w-layer | PDTSC/pml/lk_060.05.w.gz |
---|
mrp-layer | PDTSC/mrp/lk_060.05.mrp.gz |
---|
treex-layer | PDTSC/treex/lk_060.05.treex.gz |
---|
s-1Tady
na
té
fotce
je
jenom
Markétka
.
s-2Někde
v
pozadí
je
i
moje
druhá
vnučka
a
vnouček
Jaromírek
,
o
kterém
jsem
už
vyprávěla
.
s-3Na
fotce
je
ale
zabrána
jenom
Markétka
.
s-4Zalíbila
se
asi
právě
proto
,
že
má
trochu
vyděšený
výraz
,
jak
se
z
počátku
bála
jak
čertíka
,
tak
Mikuláše
.
s-5Kdo
je
na
téhle
fotce
?
s-6Na
téhle
fotce
je
vnouček
Jaromírek
.
s-7Už
jsem
říkala
,
že
je
silně
slabozraký
.
s-8Jedno
oko
,
bohužel
,
nemá
vůbec
funkční
.
s-9Konkrétně
tady
si
prohlíží
plastickou
mapu
,
ze
které
jsme
se
učili
zeměpis
ještě
tehdy
,
když
chodil
do
základní
školy
na
první
stupeň
.
s-10Osahává
si
prstíčkem
pohoří
,
o
kterých
jsem
mu
zřejmě
vyprávěla
.
s-11O
nich
jsme
se
učili
,
aby
si
dovedl
představit
,
jak
vypadají
hranice
naší
republiky
,
ty
pohraniční
hory
a
vyvýšeniny
.
s-12Taky
aby
poznal
,
jaká
je
výška
těch
hor
a
zase
naopak
,
aby
poznal
,
prolákliny
,
nížiny
a
aby
dostal
takový
hmatový
cit
.
s-13Takže
si
prohlíží
plastickou
mapu
.
s-14Vedle
něj
potom
na
stole
leží
vesmírná
loď
Enterprise
,
kterou
miloval
.
s-15Dostal
ji
k
Ježíšku
.
s-16Hodně
si
s
ní
vyhrál
,
protože
se
rád
zabýval
příběhy
science
fiction
,
které
jsme
mu
vyprávěli
.
s-17Byla
to
jeho
nejmilejší
hračka
.
s-18Za
ním
jsou
některé
obrázky
,
které
sám
nakreslil
.
s-19Docela
dobře
se
u
něj
rozvíjelo
i
výtvarné
nadání
.
s-20Chodil
do
výtvarného
kroužku
,
kde
ho
velice
obětavá
paní
učitelka
,
která
se
dovedla
vcítit
v
jeho
pocit
,
že
nevidí
nebo
jen
částečně
vidí
,
dovedla
přivést
k
docela
hezkým
výtvarným
projevům
.
s-21Jeden
obrázek
,
který
nakreslil
,
měl
i
na
výstavě
.
s-22Rodiče
na
to
byli
pyšní
,
zarámovali
si
ho
a
stále
ho
mají
doma
vystavený
.
s-23Není
to
ale
tento
,
který
je
znázorněn
zrovna
tady
.
s-24Obrázek
,
o
kterém
hovořím
,
tam
není
vidět
.
s-25Rozumím
.
s-26Chtěla
jsem
ale
jenom
říct
,
že
byl
i
výtvarně
nadaný
a
že
se
svým
výtvarným
projevem
docela
hezky
představil
i
na
některých
soutěžích
.
s-27Rád
a
taky
velice
hezky
recitoval
.
s-28V
mnohých
recitačních
soutěžích
získal
hezké
umístění
.
s-29Dostával
za
to
i
diplomy
a
lecjaké
odměny
.
s-30Povzbuzovalo
ho
to
a
podněcovalo
trochu
jeho
sebevědomí
,
aby
se
tím
hendikepem
,
který
od
narození
má
,
necítil
tak
odstrčen
.
s-31Rozumím
.
s-32Co
má
vlastně
za
oční
vadu
?
s-33Má
porušenou
sítnici
.
s-34Operativně
to
odstranit
nejde
.
s-35Má
jenom
slabé
periferní
vidění
na
jednom
oku
a
druhé
oko
je
nevyvinuté
a
nefunkční
.
s-36Když
se
má
pohybovat
sám
,
pohybuje
se
za
pomoci
bílé
hole
,
aby
jeho
chůze
byla
bezpečná
.
s-37Jinak
mu
ale
pomáháme
a
všude
ho
doprovázíme
.
s-38Rodiče
se
mu
velice
věnují
a
také
mu
pomáhají
.
s-39Na
vysoké
škole
má
teď
i
asistenty
-
dívku
a
chlapce
.
s-40Pomáhají
mu
při
přemísťování
z
jedné
učebny
do
druhé
nebo
z
jedné
budovy
,
kde
se
konají
přednášky
nebo
semináře
,
do
druhé
budovy
.
s-41Jsou
velice
obětaví
,
ochotní
a
pomáhají
mu
.
s-42Musím
říct
,
že
je
to
velká
pomoc
pro
nás
i
pro
Jaromírka
samotného
.
s-43Má
těžký
úděl
.
s-44Má
těžký
úděl
,
ale
snažíme
se
mu
to
nějakým
způsobem
usnadnit
a
pomoci
mu
,
aby
se
dovedl
potom
v
životě
o
sebe
postarat
sám
a
uplatnit
se
.
s-45Rozumím
.
s-46Jak
se
učí
,
když
nemůže
číst
?
s-47Já
mu
to
předčítám
nebo
mu
to
namlouvám
na
takový
přístroj
.
s-48Ten
si
potom
propojí
s
počítačem
a
můj
hlas
poslouchá
buď
pomocí
sluchátek
,
nebo
přímo
z
počítače
.
s-49Musím
přiznat
,
že
po
technické
stránce
tomu
zase
tolik
nerozumím
,
to
nechávám
na
něj
.
s-50Pomáhám
mu
právě
tím
,
že
mu
to
namlouvám
.
dependency tree
•
text view