PML View

lk_060.05

a-layerPDTSC/full/lk_060.05.a.gz
m-layerPDTSC/pml/lk_060.05.m.gz
t-layerPDTSC/full/lk_060.05.t.gz
w-layerPDTSC/pml/lk_060.05.w.gz
mrp-layerPDTSC/mrp/lk_060.05.mrp.gz
treex-layerPDTSC/treex/lk_060.05.treex.gz

s-1Tady na fotce je jenom Markétka .

s-2Někde v pozadí je i moje druhá vnučka a vnouček Jaromírek , o kterém jsem vyprávěla .

s-3Na fotce je ale zabrána jenom Markétka .

s-4Zalíbila se asi právě proto , že trochu vyděšený výraz , jak se z počátku bála jak čertíka , tak Mikuláše .

s-5Kdo je na téhle fotce ?

s-6Na téhle fotce je vnouček Jaromírek .

s-7 jsem říkala , že je silně slabozraký .

s-8Jedno oko , bohužel , nemá vůbec funkční .

s-9Konkrétně tady si prohlíží plastickou mapu , ze které jsme se učili zeměpis ještě tehdy , když chodil do základní školy na první stupeň .

s-10Osahává si prstíčkem pohoří , o kterých jsem mu zřejmě vyprávěla .

s-11O nich jsme se učili , aby si dovedl představit , jak vypadají hranice naší republiky , ty pohraniční hory a vyvýšeniny .

s-12Taky aby poznal , jaká je výška těch hor a zase naopak , aby poznal , prolákliny , nížiny a aby dostal takový hmatový cit .

s-13Takže si prohlíží plastickou mapu .

s-14Vedle něj potom na stole leží vesmírná loď Enterprise , kterou miloval .

s-15Dostal ji k Ježíšku .

s-16Hodně si s vyhrál , protože se rád zabýval příběhy science fiction , které jsme mu vyprávěli .

s-17Byla to jeho nejmilejší hračka .

s-18Za ním jsou některé obrázky , které sám nakreslil .

s-19Docela dobře se u něj rozvíjelo i výtvarné nadání .

s-20Chodil do výtvarného kroužku , kde ho velice obětavá paní učitelka , která se dovedla vcítit v jeho pocit , že nevidí nebo jen částečně vidí , dovedla přivést k docela hezkým výtvarným projevům .

s-21Jeden obrázek , který nakreslil , měl i na výstavě .

s-22Rodiče na to byli pyšní , zarámovali si ho a stále ho mají doma vystavený .

s-23Není to ale tento , který je znázorněn zrovna tady .

s-24Obrázek , o kterém hovořím , tam není vidět .

s-25Rozumím .

s-26Chtěla jsem ale jenom říct , že byl i výtvarně nadaný a že se svým výtvarným projevem docela hezky představil i na některých soutěžích .

s-27Rád a taky velice hezky recitoval .

s-28V mnohých recitačních soutěžích získal hezké umístění .

s-29Dostával za to i diplomy a lecjaké odměny .

s-30Povzbuzovalo ho to a podněcovalo trochu jeho sebevědomí , aby se tím hendikepem , který od narození , necítil tak odstrčen .

s-31Rozumím .

s-32Co vlastně za oční vadu ?

s-33 porušenou sítnici .

s-34Operativně to odstranit nejde .

s-35 jenom slabé periferní vidění na jednom oku a druhé oko je nevyvinuté a nefunkční .

s-36Když se pohybovat sám , pohybuje se za pomoci bílé hole , aby jeho chůze byla bezpečná .

s-37Jinak mu ale pomáháme a všude ho doprovázíme .

s-38Rodiče se mu velice věnují a také mu pomáhají .

s-39Na vysoké škole teď i asistenty - dívku a chlapce .

s-40Pomáhají mu při přemísťování z jedné učebny do druhé nebo z jedné budovy , kde se konají přednášky nebo semináře , do druhé budovy .

s-41Jsou velice obětaví , ochotní a pomáhají mu .

s-42Musím říct , že je to velká pomoc pro nás i pro Jaromírka samotného .

s-43 těžký úděl .

s-44 těžký úděl , ale snažíme se mu to nějakým způsobem usnadnit a pomoci mu , aby se dovedl potom v životě o sebe postarat sám a uplatnit se .

s-45Rozumím .

s-46Jak se učí , když nemůže číst ?

s-47 mu to předčítám nebo mu to namlouvám na takový přístroj .

s-48Ten si potom propojí s počítačem a můj hlas poslouchá buď pomocí sluchátek , nebo přímo z počítače .

s-49Musím přiznat , že po technické stránce tomu zase tolik nerozumím , to nechávám na něj .

s-50Pomáhám mu právě tím , že mu to namlouvám .


dependency treetext view