PML View
jg_911.03
a-layer | PDTSC/full/jg_911.03.a.gz |
---|
m-layer | PDTSC/pml/jg_911.03.m.gz |
---|
t-layer | PDTSC/full/jg_911.03.t.gz |
---|
w-layer | PDTSC/pml/jg_911.03.w.gz |
---|
mrp-layer | PDTSC/mrp/jg_911.03.mrp.gz |
---|
treex-layer | PDTSC/treex/jg_911.03.treex.gz |
---|
s-1Zejména
jsme
mohli
aktivně
pomoct
v
jazykových
potížích
,
které
měli
,
protože
nikdo
z
nich
nemluvil
česky
.
s-2Proto
se
také
hromadily
tyto
děti
z
Německa
v
německých
školách
v
Praze
.
s-3Měl
jste
pocit
osobního
ohrožení
z
německé
strany
?
s-4Tušil
jste
,
že
by
to
mohlo
přijít
do
Čech
?
s-5Myslím
,
že
odhodlání
národa
,
které
vedlo
až
ke
dvěma
mobilizacím
,
optimismus
a
spolehání
na
pomoc
tehdejších
spojenců
Anglie
,
Francie
i
Sovětského
svazu
bylo
tak
veliké
,
že
jsme
se
za
českou
Maginotovou
linií
s
pevnostmi
a
s
prakticky
dobře
vycvičenou
armádou
cítili
přece
jenom
bezpeční
.
s-6Jak
ukázaly
pozdější
historické
výzkumy
,
tento
optimismus
byl
oprávněný
.
s-7Bavil
jste
se
o
tom
se
svými
rodiči
?
s-8Jaký
měli
názor
?
s-9Určitě
ano
.
s-10Moji
rodičové
byli
poněkud
konzervativnější
,
také
nepomýšleli
na
emigraci
.
s-11Nemohu
říci
,
že
by
byli
souhlasili
s
mými
politickými
názory
.
s-12Mám
ale
dojem
,
že
počítali
,
stejně
jako
já
nyní
a
dříve
jako
rodič
,
s
tím
,
že
dítě
nebo
děti
přijdou
později
k
rozumu
,
když
budou
konfrontovány
skutečným
životem
,
nikoliv
jen
teoretickým
,
jako
jsme
byli
my
na
škole
.
s-13Konfrontace
se
skutečným
životem
může
být
někdy
i
tragická
,
stalo
se
to
už
v
celé
řadě
případů
.
s-14Řekl
jste
,
že
jste
byl
vyloučen
ze
školy
.
s-15Ano
.
s-16Kdy
a
za
jakých
podmínek
to
bylo
?
s-17Myslím
,
že
bychom
našli
i
to
vysvědčení
.
s-18Došlo
k
tomu
na
obchodní
akademii
,
kde
byl
velmi
slušný
ředitel
a
dva
nebo
tři
velmi
intenzivně
politicky
činní
henleinovci
.
s-19Ke
kritické
situaci
došlo
v
souvislosti
s
mým
organizováním
takzvaných
Demokratických
studentů
.
s-20Kdy
to
bylo
,
v
jaké
době
?
s-21Musel
bych
se
podívat
do
vysvědčení
.
s-22Muselo
to
ale
být
v
první
polovině
školního
roku
1939
,
protože
jsem
odešel
uprostřed
školního
roku
.
s-23Všude
se
najde
vystrašená
dušička
a
tady
byla
taky
.
s-24Shodou
okolností
jedna
z
dívek
považovala
za
nutné
oznámit
naši
snahu
o
organizování
odbojné
činnosti
proti
henleinovcům
řediteli
.
s-25Bylo
zahájeno
vyšetřování
,
během
kterého
někteří
podlehli
nátlaku
školní
autority
a
vyzradili
mě
jako
jednoho
z
hlavních
organizátorů
.
s-26Došlo
k
nalomení
mé
pozice
,
ale
k
tomu
rozhodujícímu
došlo
,
když
učitelka
němčiny
vstoupila
do
třídy
a
pozdravila
třídu
zvednutou
pravicí
.
s-27Řekl
jsem
jí
,
aby
tu
pracku
sundala
,
protože
je
ještě
pořád
zaměstnankyní
Československé
republiky
.
s-28Bylo
to
německé
gymnázium
?
s-29Byla
to
německá
obchodní
akademie
na
Masných
krámech
.
s-30Toto
bylo
pro
toho
velmi
slušného
ředitele
již
přespříliš
.
s-31Zavolal
si
mě
a
dohodli
jsme
se
na
tom
,
že
podám
žádost
o
odchod
.
s-32Ultrapravicová
část
profesorského
sboru
byla
samozřejmě
proti
tomu
.
s-33Jak
jsem
dodatečně
zjistil
,
bylo
již
vše
připraveno
,
aby
se
do
mých
materiálů
dostalo
,
že
jsem
byl
vyloučen
ze
všech
škol
v
republice
.
s-34Ale
na
některých
dokladech
to
není
.
s-35Když
jsem
se
vrátil
v
roce
1945
nebo
1946
do
Prahy
,
byl
v
Clam
-
Gallasově
paláci
archiv
.
s-36Našel
jsem
tam
svoje
vysvědčení
z
pololetí
,
kde
již
bylo
na
druhé
straně
v
němčině
napsáno
"
Abgangsgründe
"
neboli
"
důvody
odchodu
"
a
dvojtečka
.
s-37Místo
zůstalo
prázdné
,
takže
tam
nikdo
nenapsal
skutečný
důvod
mého
odchodu
.
s-38Za
dané
situace
to
nemělo
žádný
praktický
význam
,
nebylo
vůbec
rozhodující
,
zda
bych
byl
nebo
nebyl
vyloučen
ze
škol
.
s-39Žádná
škola
by
mě
nebyla
již
přijala
,
protože
by
se
byla
dotázala
té
předchozí
,
proč
odcházim
.
s-40Začal
jsem
v
jednom
z
"
rychlovarných
"
kurzů
,
které
existovaly
.
.
.
s-41Ještě
bych
rád
něco
upřesnil
.
s-42Pardon
.
s-43Ze
školy
jste
odešel
nebo
byl
vyhozen
na
jaře
1939
po
příchodu
Němců
?
s-44Ano
.
s-45Než
budeme
pokračovat
,
rád
bych
se
ještě
vrátil
k
otázce
Mnichova
.
s-46Jak
jste
tu
dobu
prožíval
?
s-47Mnichov
byl
nejen
pro
mě
,
ale
pro
téměř
14 000 000
Čechoslováků
hluboké
zklamání
.
s-48Bylo
to
,
jako
kdyby
vám
podřezali
větev
,
na
které
sedíte
.
s-49Pravděpodobně
jste
se
do
takové
situace
nedostal
a
přeji
vám
,
abyste
se
do
ní
nedostal
nikdy
.
s-50Nevím
,
jestli
vás
někdy
zradil
přítel
nebo
osoba
vám
velmi
blízká
.
dependency tree
•
text view