PML View

mf920922_102

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/mf920922_102.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf920922_102.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf920922_102.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf920922_102.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/mf920922_102.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/mf920922_102.treex.gz

s-1 Financování mimoškolní činnosti

s-2 nové paragrafy

s-3 Financování mimoškolní činnosti

s-4 Ve většině našich příspěvků jsme se zabývali právní úpravou vztahů, které vznikají při podnikání občanů nebo v běžné životě.

s-5 Nyní věnujme pozornost oblasti, která sice není středem pozornosti širší veřejnosti, přesto může podstatnou měrou ovlivnit rozvoj budoucích generací - mimoškolní činnosti dětí a žáků.

s-6 Doposud jsme byli zvyklí na to, že školy organizovaly nejrůznější soutěže, zájezdy nebo přehlídky a peníze na byly vždy nějakým způsobem zajištěny.

s-7 Zpravidla přispěl národní výbor, školská správa nebo Národní fronta.

s-8 Nyní je situace složitější.

s-9 Nepřispěje-li sponzor, nezbude škole než využít možností, které dává zákonodárce.

s-10 Předpisem, který upravuje organizování a hlavně financování soutěží a přehlídek žáků, je vyhláška č. 431/1992 Sb.

s-11 Tato vyhláška se vztahuje na všechny soutěže a přehlídky pořádané pro děti v předškolních zařízeních, žáky základních škol, základních uměleckých škol, středních škol, speciálních škol a konzervatoří a pro děti ve školských výchovných zařízeních.

s-12 Definovat jednotlivé druhy škol by bylo poměrně složité a komplikované, neboť přesné vymezení jednotlivých druhů škol je upraveno ve vyhlášce ministerstva školství.

s-13 Žáci, ale hlavně jejich učitelé, rozhodně budou vědět, zda se na tato vyhláška vztahuje či nikoliv.

s-14 Soutěže a přehlídky jsou sice pro žáky dobrovolné a jsou pořádány v době mimo vyučování, na druhé straně je třeba vědět, že je může vyhlásit nejen školský úřad nebo ministerstvo školství, ale může je pro žáky školy vyhlásit i ředitel školy.

s-15 Vyhlásí-li soutěž někdo jiný než ředitel školy a je-li třeba žáka uvolnit z tohoto důvodu z vyučování, rozhodne ředitel o jeho uvolnění.

s-16 Na povolení účasti v tomto případě není právní nárok.

s-17 Neučí-li se žák dobře nebo -li závady v chování, z výuky uvolněn být nemusí.

s-18 To totiž souvisí s dozorem nad žáky při soutěžích a přehlídkách.

s-19 Dozor zajišťuje buď vysílající škola, nebo rodiče žáka.

s-20 Kdo nad žáky dozor, nese odpovědnost i za eventuální zranění žáka nebo za škodu, která by žákovi vznikla.

s-21 Dozor nad žáky trvá nejen po celou dobu soutěží, ale i v průběhu přepravy žáků.

s-22 V tomto směru nepřináší vyhláška žádnou podstatnou změnu proti minulému stavu.

s-23 Rozdíl je v tom, že je ve vyhlášce přesně limitováno, co může být soutěžícím poskytnuto.

s-24 Přesně jsou limitovány výše cen pro vítěze, náklady na dopravu nebo stravování žáků.

s-25 Pro pedagogický dozor může být potěšující, že jejich účast při soutěžích bude odměňována podle zákona o cestovních náhradách, a v tomto směru jsou postaveni na roveň ostatním pracovníkům vyslaným na služební cestu.

s-26 Mnohem horší je zjištění, že podle této vyhlášky hradí výdaje spojené se soutěžemi organizátor a potřebné prostředky musí mít zajištěny ve svém rozpočtu.

s-27 To do jisté míry znevažuje počáteční prohlášení vyhlášky o tom, že posláním soutěží a přehlídek je podporovat a rozvíjet cílevědomou výchovnou a vzdělávací práci se žáky a účelně využívat jejich volný čas i talent.

s-28 Školy totiž přílišnými finančními prostředky neoplývají a těžko budou bez příspěvku nadřízených institucí moci nějaké soutěže pořádat.


dependency treetext view