PML View

lnd94103_100

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-5/lnd94103_100.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-5/lnd94103_100.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-5/lnd94103_100.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-5/lnd94103_100.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-5/lnd94103_100.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-5/lnd94103_100.treex.gz

s-1 Ruskému filmu nabídl šanci Boris Jelcin

s-2 Druhý sjezd kinematografického svazu zahájil "sbírání kamenů"

s-3 Konec podtitulku

s-4 Galina Kopaněvová Autorka (nar. 1931) je filmová publicistka, působí na Univerzitě Karlově

s-5 K poznání, že "nastal čas sbírat kameny", dospěl nedávný druhý sjezd ruských filmařů, když bilancoval "čas jejich rozhazování".

s-6 K němu došlo živelnou decentralizací, v niž vyústila reforma odstartovaná legendárním pátým sjezdem sovětských filmařů z května 1986.

s-7 Nad letošním sjezdovým rokováním se vznášel přízrak krize.

s-8 Tak totiž bývá aktuální situace ruského filmu vnímána.

s-9 Neplatí to přitom o tvorbě.

s-10 Přes jistý pokles profesionality se v objevují invenční reflexe, neustává příliv nových talentů, produkce přes obrovský růst nákladů nestagnuje: předloni vzniklo 179 filmů, vloni 137, z toho státem dotovaných 19 a 26.

s-11 Prokazatelný krizový prvek ovšem znamená absence hodnotných domácích filmů v repertoáru ruských kin, zaviněná zanedbáním distribuční politiky.

s-12 Po produkčním boomu (400 filmů v sezóně 1990-1991), kdy do podnikání vstoupily špinavé peníze a překupníci (například film zakoupený od výrobce za 15 miliónů šel do kin za 60), studia a nově vzniklé společnosti zůstaly bez zisků.

s-13 Kina mezitím zaplavil laciný americký šunt, zakoupený podnikavci z distribučního kolosu, jejichž aktivita unikla reformátorům, zaujatým transformací tvůrčího sektoru.

s-14 Dnes se z množství distribučních firem vynořilo několik "civilizovaných", které mechanismus konkurence roztáčejí dovozem hodnotné zahraniční produkce.

s-15 Problémem však zůstává pirátský trh, odčerpávající legálnímu miliardové sumy.

s-16 Nebezpečná je také plíživá privatizace kin, která se proměňují v herny, sklady a autosalóny.

s-17 Zatímco poctivá kina při ceně vstupenky 1000 rublů (jízdenka do metra stojí dnes 100 rublů) a rozbujelé kriminalitě zejí prázdnotou.

s-18 Velká studia se v rámci privatizace rozpadla na množství minipodniků a výrazným zdražením poskytovaných služeb (k němu je tlačí vysoké zdanění) prakticky vyhnala tvůrce z ateliérů, pronajímaných k nefilmovým účelům.

s-19 Na návratnost investic může dnes spoléhat jen film pořízený za 300-350 miliónů rublů nebo natočený v koprodukci a následně uvedený v zahraničí.

s-20 Ateliérová realizace náročnějšího projektu vyjde na miliardu.

s-21 Tato fakta z referátu předsedy svazu ruských filmařů režiséra S Solovjova i z dalších diskusních příspěvků svádí k pesimistickým prognózám.

s-22 Argumenty odvozenými z věcné analýzy tržního procesu, v němž živelnost již střídá seberegulace, usměrňovaná konkurencí i legislativou, je ovšem na sjezdu korigoval předseda Ruského výboru pro kinematografii A?????

s-23 Medveděv.

s-24 Podporu nejen morální slibuje filmařům také prezidentský výnos Borise Jelcina z 15. dubna tohoto roku.

s-25 Vládě ukládá vypracovat protekcionistická opatření směřující k co nejpříznivějšímu finančnímu, úvěrovému a daňovému režimu v oblasti výroby i šíření filmové produkce a videonahrávek.

s-26 Do tří měsíců být předložen k posouzení zákon o kinematografii, do měsíce schválen způsob dovozu zahraničních filmů.

s-27 Film je ve výnosu pojednán jako důležitý faktor duchovního a mravního rozvoje, jeho podpora jako jeden z prvořadých úkolů kulturní politiky státu.

s-28 K blížícímu se stému výročí kinematografie se zakládá zvláštní ruský organizační výbor, jemuž Jelcinův výnos ukládá zajistit mimo jiné maximální prezentaci nejlepších ruských filmů na obrazovce.

s-29 V šanci, kterou nabízí Jelcinův výnos, se přízrak krize ruského filmu rozplývá.

s-30 Tak alespoň vyznělo jednání kinematografického svazu, při němž zazněla mimo jiné i omluva na adresu garnitury (Kulidžanov, Bondarčuk a další), kterou před časem reformátoři (sami ne vždy dost prozíraví) odstavili.

s-31 Pro ruský film to však může být šance poslední.

s-32 Pokud nebude v dalším kole transformace přihlédnuto k aktuálním trendům ekonomickým a estetickým, na které v Moskvě upozornil režisér Andrej Michalkov-Končalovskij, poučený svým působením v Americe a západní Evropě.


dependency treetext view