PML View

ln95049_138

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/ln95049_138.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/ln95049_138.treex.gz

s-1 Předností odhadů je rychlost

s-2 Důsledky působení šedé ekonomiky nelze zahrnout do oficiálních statistik

s-3 Předností statistických odhadů ekonomických ukazatelů, které zveřejňuje Český statistický úřad, je rychlost informace, nevýhodou pochopitelně menší pravděpodobnost pravdivosti informace.

s-4 Podle místopředsedy ČSÚ Jana Fischera jsou odhady předběžné výsledky za právě skončené období, které se tvoří na základě částečného zpracování dat ze zpravodajských jednotek a poznání definitivních výsledků předchozích období.

s-5 "Odhady základních makroekonomických výsledků by měly především ve velmi krátké době po skončení sledovaného období odpovědět na otázku, jaké jsou tendence vývoje a jejich intenzita.

s-6 Tedy zda v hodnoceném období došlo k růstu, poklesu či stagnaci a v jakém řádu čísel.

s-7 V tomto směru by měly sloužit jak vládě, jednotlivým ministerstvům, tak i ve finanční a podnikatelské sféře," konstatoval J. Fischer.

s-8 Spolehlivost statistických odhadů stejně jako spolehlivost definitivních informací je podle jeho slov dána především kvalitou dat od zpravodajských jednotek.

s-9 Záleží také na kvalitě zpracování použitých dílčích výsledků, kvalitě zpracování dat za předchozí období a kvalitě použitých metod pro stanovení odhadů.

s-10 "Dosud prováděné odhady odborníky ČSÚ mají po porovnání s později získanými definitivními výsledky zpravidla dobrou kvalitu, která odpovídá požadovanému účelu," tvrdí J. Fischer.

s-11 Na občasné stížnosti zejména politiků, že některé makroekonomické odhady jsou podceněné vůči skutečnosti, J. Fischer namítá, že odchylky se vyskytují oběma směry v obvyklé četnosti a velikosti.

s-12 "K dosažení rozdílných výsledků prognóz a odhadů mezi ČSÚ a dalšími institucemi může přispět i použití různých metod a metodik výpočtů," vysvětlil místopředseda ČSÚ.

s-13 V prvním období po zahájení ekonomické reformy v roce 1991 byl tehdejší FSÚ (a zároveň i ČSÚ a SŠÚ) kritizován, že publikuje údaje o průmyslové a stavební výrobě jen za podniky se 100 a více pracovníky (později s 25 a více pracovníky).

s-14 Zavedením doplňování těchto údajů o odhady produkce za podniky do 24 pracovníků v roce 1992 byly však odstraněny zdroje případného systematického podhodnocení údajů o průmyslové a stavební výrobě.

s-15 "V současné době někteří domácí i zahraniční odborníci poukazují na možné podhodnocení hrubého domácího produktu v důsledku nezahrnutého růstu šedé ekonomiky a podobně.

s-16 ČSÚ si je vědom těchto problémů a bude se jimi blíže zabývat, ovšem v zásadě se jedná o těžko kvantifikované vlivy, které podobně jako v jiných zemích nebude možné přímo zahrnovat do oficiálních statistických údajů," sdělil J. Fischer.


dependency treetext view