PML View
ln95049_138
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-2/ln95049_138.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln95049_138.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-2/ln95049_138.treex.gz |
---|
s-1
Předností
odhadů
je
rychlost
s-2
Důsledky
působení
šedé
ekonomiky
nelze
zahrnout
do
oficiálních
statistik
s-3
Předností
statistických
odhadů
ekonomických
ukazatelů,
které
zveřejňuje
Český
statistický
úřad,
je
rychlost
informace,
nevýhodou
pochopitelně
menší
pravděpodobnost
pravdivosti
informace.
s-4
Podle
místopředsedy
ČSÚ
Jana
Fischera
jsou
odhady
předběžné
výsledky
za
právě
skončené
období,
které
se
tvoří
na
základě
částečného
zpracování
dat
ze
zpravodajských
jednotek
a
poznání
definitivních
výsledků
předchozích
období.
s-5
"Odhady
základních
makroekonomických
výsledků
by
měly
především
ve
velmi
krátké
době
po
skončení
sledovaného
období
odpovědět
na
otázku,
jaké
jsou
tendence
vývoje
a
jejich
intenzita.
s-6
Tedy
zda
v
hodnoceném
období
došlo
k
růstu,
poklesu
či
stagnaci
a
v
jakém
řádu
čísel.
s-7
V
tomto
směru
by
měly
sloužit
jak
vládě,
jednotlivým
ministerstvům,
tak
i
ve
finanční
a
podnikatelské
sféře,"
konstatoval
J.
Fischer.
s-8
Spolehlivost
statistických
odhadů
stejně
jako
spolehlivost
definitivních
informací
je
podle
jeho
slov
dána
především
kvalitou
dat
od
zpravodajských
jednotek.
s-9
Záleží
také
na
kvalitě
zpracování
použitých
dílčích
výsledků,
kvalitě
zpracování
dat
za
předchozí
období
a
kvalitě
použitých
metod
pro
stanovení
odhadů.
s-10
"Dosud
prováděné
odhady
odborníky
ČSÚ
mají
po
porovnání
s
později
získanými
definitivními
výsledky
zpravidla
dobrou
kvalitu,
která
odpovídá
požadovanému
účelu,"
tvrdí
J.
Fischer.
s-11
Na
občasné
stížnosti
zejména
politiků,
že
některé
makroekonomické
odhady
jsou
podceněné
vůči
skutečnosti,
J.
Fischer
namítá,
že
odchylky
se
vyskytují
oběma
směry
v
obvyklé
četnosti
a
velikosti.
s-12
"K
dosažení
rozdílných
výsledků
prognóz
a
odhadů
mezi
ČSÚ
a
dalšími
institucemi
může
přispět
i
použití
různých
metod
a
metodik
výpočtů,"
vysvětlil
místopředseda
ČSÚ.
s-13
V
prvním
období
po
zahájení
ekonomické
reformy
v
roce
1991
byl
tehdejší
FSÚ
(a
zároveň
i
ČSÚ
a
SŠÚ)
kritizován,
že
publikuje
údaje
o
průmyslové
a
stavební
výrobě
jen
za
podniky
se
100
a
více
pracovníky
(později
s
25
a
více
pracovníky).
s-14
Zavedením
doplňování
těchto
údajů
o
odhady
produkce
za
podniky
do
24
pracovníků
v
roce
1992
byly
však
odstraněny
zdroje
případného
systematického
podhodnocení
údajů
o
průmyslové
a
stavební
výrobě.
s-15
"V
současné
době
někteří
domácí
i
zahraniční
odborníci
poukazují
na
možné
podhodnocení
hrubého
domácího
produktu
v
důsledku
nezahrnutého
růstu
šedé
ekonomiky
a
podobně.
s-16
ČSÚ
si
je
vědom
těchto
problémů
a
bude
se
jimi
blíže
zabývat,
ovšem
v
zásadě
se
jedná
o
těžko
kvantifikované
vlivy,
které
podobně
jako
v
jiných
zemích
nebude
možné
přímo
zahrnovat
do
oficiálních
statistických
údajů,"
sdělil
J.
Fischer.
dependency tree
•
text view