PML View

ln95048_162

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln95048_162.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95048_162.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95048_162.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95048_162.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95048_162.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln95048_162.treex.gz

s-1 Transformace drah se dopracuje

s-2 Hlavním principem změn na železnici je dosažení tržního prostředí

s-3 Projekt transformace Českých drah, který tento týden projednávala správní rada, byl po vyjasnění připomínek meziresortního řízení navržen k dopracování.

s-4 Doplněný návrh by měl obsahovat dvě varianty řešení s tím, že se k němu správní rada Českých drah znovu sejde 3. března.

s-5 Projekt transformace, který byl předložen na jednání správní rady, předpokládal v první fázi změnu statutu ČD ze státní organizace na státní podnik s tím, že zároveň bude zahájena příprava k vyčlenění majetku souvisejícího s funkcí železničního dopravce v nákladní a osobní dopravě.

s-6 Důležitou vstupní podmínkou této varianty transformace je rozhodnutí o rozčlenění železniční dopravní cesty na celostátní a regionální podle ustanovení nového zákona o drahách.

s-7 Postupně by mělo být připraveno vymezení majetku železniční nákladní dopravy, osobní dálkové a regionální dopravy včetně příslušných regionálních drah.

s-8 Tyto komplexy by pak měly být navrženy k privatizaci s tím, že v nich bude stanoven podíl státu.

s-9 Přitom pro privatizace osobní dopravy a drah budou stanovena dlouhodobá stabilní dotační pravidla.

s-10 Tím se dále zajistí organizační oddělení funkce dopravce od řízení železničního provozu a údržby traťové sítě a vytvoří podmínky pro postupnou privatizaci dopravce.

s-11 S rychlejším procesem privatizace se uvažuje v nákladní dopravě.

s-12 V osobní dopravě a regionálních drahách by měl postup probíhat v závislosti na možnostech státu zabezpečit stabilní podnikatelské prostředí.

s-13 K této verzi, která navrhuje úplné oddělení dopravní cesty a přepravy, požaduje správní rada dopracovat variantu oddělení pouze finanční a fyzické pod určitým centrálním zastřešením, přičemž právní forma tohoto zastřešení zatím není jasná.

s-14 Varianty však mají sledovat stejný cíl, kterým je dosažení tržního a konkurenčního prostředí na železničním dopravním trhu.

s-15 Po novém projednání počátkem března bude materiál odeslán na poradu ministrů.

s-16 Jak bude celý proces transformace dlouho trvat, záleží podle náměstka ministra financí Téry na rychlosti projednání předložených materiálů ve vládě a na jeho administrativním zvládnutí.


dependency treetext view