PML View
ln95047_064
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-4/ln95047_064.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln95047_064.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln95047_064.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln95047_064.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln95047_064.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-4/ln95047_064.treex.gz |
---|
s-1
Jak
zacházet
s
poraženými
s-2
I
Němci
jsou
pluralitou
nejrůznějších
světonázorových
seskupení
s-3
Noviny
mezi
jejichž
pravidelnými
autory
nacházíme
jména
předních
evropských
filozofů
jsou
ojedinělou
oázou
v
moderních
sdělovacích
prostředcích;
s-4
právě
proto
patří
Lidové
noviny
k
těm
několika
málo
evropským
deníkům,
kde
se
ještě
setkáváme
se
skutečnou
debatou.
s-5
Protože
je
Václav
Bělohradský
právě
tou
osobností,
které
v
neposlední
řadě
Lidové
noviny
za
tuto
svoji
vlastnost
vděčí,
lze
se
jistě
na
těchto
stránkách
zamyslet
i
nad
jeho
vlastními
názory.
s-6
Například
nad
jeho
opakovaně
publikovanými
postoji
vůči
Německu
a
Němcům.
s-7
Bělohradského
obraz
Němců
je
jednoduchý.
s-8
Vybírá
si
některé
německé
filozofy
a
jejich
myšlenky,
kterými
pak
charakterizuje
Němce
vůbec:
"Nacismus
měl
v
Německu
masový
úspěch,
protože
Hitlerovi
se
podařilo
vepsat
svoji
kauzu
do
kontextu
německé
nenávisti
k
západní
modernosti,
k
utilitaristické
a
internacionální
civilizaci."
s-9
Nepojímá
Němce
jako
pluralitu
nejrůznějších
světonázorových
seskupení,
nevidí
ty
Němce,
kteří
stáli
na
druhé
straně
barikády
a
byli
pronásledováni,
vyhnáni
do
emigrace
a
mučeni
v
koncentračních
táborech.
s-10
Nebere
v
úvahu,
že
v
posledních
svobodných
volbách
roku
1932
získala
Hitlerova
NSDAP
38,8
procent
hlasů,
nevnímá
různé
strategie,
které
německé
politické
strany
volily
v
konfrontaci
s
Hitlerem;
s-11
neanalyzuje,
které
z
těchto
strategií
byly
a
jak
úspěšné
či
které
nakonec
přivedly
své
stoupence
do
řad
těch
Němců,
kteří
nesou
i
osobní
spoluvinu
na
nacistických
zločinech.
s-12
V
roce
1945
vítězné
mocnosti
pohlížely
na
Němce
jako
na
nositele
kolektivní
viny
za
nacismus,
a
měly
k
tomu
pochopitelné
důvody:
naděje,
že
nacistický
režim
bude
svržen
zevnitř,
se
nesplnily.
s-13
Utrpení,
jež
německé
armády
přinesly
světu,
k
emocionálním
reakcím
jistě
opravňovaly.
s-14
Pieta
vůči
obětem
nacistických
zločinů
nikdy
nedovolí
pohlížet
na
onu
dobu
bez
emocí
a
o
zdánlivě
"čistě
racionální"
analýzy
té
doby
se
pokoušejí
dnes
pouze
ty
skupiny
Němců,
které
se
snaží
nacistické
zločiny
zastírat,
omlouvat
či
zmenšovat.
s-15
Opravňuje
to
však,
aby
se
ještě
dnes
pohlíželo
na
Němce
brýlemi
zjednodušujících
nacionálních
stereotypů?
s-16
Historie
nás
učí,
že
na
poraženého
nepřítele
lze
pohlížet
i
jinak,
než
to
činí
Václav
Bělohradský;
s-17
například
jako
americký
prezident
Abraham
Lincoln
v
roce
1865:
"Bez
zloby
vůči
komukoli,
s
milosrdenstvím
vůči
všem
a
s
rozhodností
vůči
právu,
pokud
nám
Bůh
dovolí
právo
rozpoznat,
se
snažme
o
to,
o
co
jsme
se
začali
pokoušet:
uzdravovat
bolestivé
rány
mezi
národy
a
pečovat
o
oběti
bitev
a
jejich
vdovy
a
sirotky.
s-18
Čiňme
všechno
pro
to,
aby
bylo
dosaženo
spravedlivého
a
trvalého
míru
mezi
námi
a
vůči
všem
národům."
s-19
Všechny
evropské
společnosti
jsou
rozpolceny
v
názorech
na
to,
jak
vzpomenout
události,
které
se
odehrály
před
půl
stoletím.
s-20
Všude
na
sebe
narážejí
na
jedné
straně
postoje
zdůrazňující
emocionální
stránky
vzpomínek
obětí
nacistických
zločinů,
na
druhé
straně
postoje
poukazující
na
nutnost
vnímat
nacismus
a
současné
Německo
diferencovaně.
s-21
Všude
se
i
dnes
diskutuje
o
problematice
poválečného
zacházení
s
Němci,
ať
v
souvislosti
s
bombardováním
Drážďan
nebo
se
zločiny
v
koncentračním
táboře
Swientochlovice-Zgoda,
kde
trpěli
pod
nacistickým
komandem
Poláci
a
po
válce
pod
komandaturou
židovského
velitele
Němci
či
za
Němce
prohlášení
Poláci.
s-22
Mnohé
z
toho,
co
Bělohradský
připisuje
Němcům,
by
bylo
možné
napsat
i
o
Češích,
v
neposlední
řadě
o
Ferdinandu
Peroutkovi,
kterému
bylo
v
poslední
době
věnováno
tolik
pozornosti
i
na
stránkách
Lidových
novin.
s-23
I
Peroutka
kritizoval
myšlenky
klasického
liberalismu,
prohlásil
na
jaře
1939
Židy
v
Německu
za
nebezpečí
pro
německý
národ
a
oslavoval
v
roce
1945
nástup
lidově
demokratického
zřízení
v
Československu;
s-24
i
v
Československu
dosáhly
myšlenky
kritizující
"západní
modernost"
(Bělohradský)
masového
úspěchu
ve
formě
podpory
komunistů
v
prvních
poválečných
letech.
s-25
Samozřejmě,
že
by
byli
i
Češi
uvažovali
jinak,
kdyby
neprožili
katastrofu,
kterou
na
Evropu
uvalil
německý
nacistický
režim;
s-26
ale
to
je
jen
výklad
možných
příčin
toho,
co
se
skutečně
stalo,
totiž,
že
se
komunistům
masívní
podpory
komunistů
v
českém
národě
dostalo.
s-27
Právě
zkušenosti
s
komunistickým
režimem
nabízejí
české
společnosti
nesčetně
příkladů,
jak
je
nutné
opatrně
a
diferencovaně
pohlížet
na
diktatury,
pokoušející
se
násilnými
prostředky
o
totální
kontrolu
společenského
života,
jak
nutné
je
nezevšeobecňovat
a
paušálně
neodsuzovat.
s-28
Když
Bělohradský
píše
"nechat
se
obalamutit
symboly
legality
a
považovat
za
legitimní,
co
je
jen
legální,
znamená
zříci
se
vlastního
svědomí",
poukazuje
na
jedno
z
hlavních
témat,
o
kterém
se
v
poválečné
německé
veřejnosti
velmi
mnoho
diskutovalo.
s-29
K
němu
se
družila
i
témata
jiná,
např.
schopnost
vnímat
realitu
světa
v
jeho
různorodosti,
nezastiňovat
široké
spektrum
života
každého
národa
slogany
o
tzv.
národním
charakteru
a
neztrácet
cit
pro
osudy
jednotlivců.
s-30
A
právě
tato
perspektiva
nás
nutí,
abychom
po
padesáti
letech
viděli
i
Němce
jinak
než
jen
jako
nositele
nacistických
uniforem
či
vyznavače
myšlenek,
jež
byly
koneckonců
v
Německu
až
do
nástupu
Hitlerova
režimu
podrobovány
veřejné
kritice.
s-31
Němci
se
nemohou
zříkat
své
historické
spoluodpovědnosti
za
nacistické
zločiny
a
ani
se
o
to
až
na
výjimky
nepokoušejí.
s-32
Právě
na
základě
svých
celonárodních
poválečných
diskusí
se
poučili
o
nebezpečích,
která
v
sobě
skrývají
nekritické
snahy
o
zevšeobecňování.
s-33
Úvahy
o
"planetární
civilizaci"
a
snahy
postihovat
její
celkový
charakter
patří
odjakživa
k
oblíbeným
zábavám
filozofů,
ale
právě
na
německém
příkladu
se
lidstvo
může
nejlépe
poučit,
jak
nebezpečné
jsou
tzv.
globální
perspektivy,
ve
kterých
se
lehko
ztrácí
cit
a
smysl
pro
tzv.
přízemní
perspektivy
tzv.
malých
lidských
životů.
s-34
Bolestné
zkušenosti
a
vzpomínky
mnoha
Evropanů
si
vyžadují
respekt
při
všech
oslavách
a
diskusích
týkajících
se
německé
nacistické
minulosti;
s-35
bylo
by
však
nerozumné,
kdybychom
se
jimi
nechávali
ještě
dnes
zaslepovat.
s-36
Německo
bylo
dobyto,
poraženo
a
půl
století
poté
je
nejvyšší
čas
Němce
oslovit,
přestat
je
vnímat
jako
kolektivní
personifikaci
nepřítele
na
druhé
straně
válečného
příkopu
a
nepopularizovat
národnostní
předsudky,
jak
to
s
velkou
vervou
dělá
Václav
Bělohradský.
s-37
Jestliže
chápeme
Česko
jako
"baštu
západní
civilizace
na
hranicích
s
Německem"
(jak
je
vidí
Bělohradský),
pak
bychom
se
měli
zamyslet
i
nad
myšlenkami
a
postoji
anglických
a
amerických
politiků.
dependency tree
•
text view