PML View

ln95047_063

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/ln95047_063.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln95047_063.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln95047_063.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln95047_063.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln95047_063.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/ln95047_063.treex.gz

s-1 Nebezpečí jednoduchých světů

s-2 Nad články našich postmoderních liberálů mívám pravidelně pocit, že jsem se znovu ocitl v důvěrně známém tunelu průzračné jednoduchosti konečných řešení.

s-3 Jeho lákavý svit spásného východiska nicméně vzbuzuje stará podezření, že skutečný svět a život jsou někde jinde.

s-4 Jako zatím poslední příklad může sloužit uvažování Dušana Třeštíka "Tento způsob národa" (LN 18. 2. 1995)

s-5 Třeštíkův svět myšlení o národu je, řečeno s klasikem, jasný a zřetelný.

s-6 Člení se, jak jsme ostatně po mnohá desetiletí slýchávali, na dva antagonistické tábory, a je tedy plně na místě zaujmout postoj spravedlivě stranický.

s-7 Autor nás pro jistotu nenechává na pochybách, která z oněch dvou je stranou pokroku, světlých dnešků i zítřků ve srovnání se zabedněným tmářstvím reakčních pověr.

s-8 Čtenáři se ocitají na jedině správné straně barikády jen tehdy, zvolí-li současné dědictví původního osvícenského pokroku, a sice jeho zbytkový rozum v podobě občanského principu.

s-9 Ten nyní hájí svou při s "popletenou mytologií rodu a krve" nebo také jazyka, a naštěstí již konečně převládá.

s-10 Nadto nynější český stát úžasnou výhodu.

s-11 Je totiž etnicky stejnorodý, takže s anachronismem jazyka nejsou problémy.

s-12 Kazimíra nicméně napadá, že by se nějaké ty menšiny našly, a že je o nich slyšet i ve spořádaných státech na západ od Aše.

s-13 Třeštík osvícené čtenáře důrazně upozorňuje, že síly neosvíceného zla představující "balast starých pošetilostí," dosud nesložily ruce do klína ani v České republice, jež by se bez jejich necivilizovaných rejdů již brzy stala vtělením občanského principu o sobě a pro sebe.

s-14 Nyní předvádějí, co dovedou při hádanici o chrám svatého Víta.

s-15 Ona nacionalistická chátra je prý vlastně přirozeným spolčením potomků zaostalých nacionalistů, jakými byli Palacký, Jirásek a jejich komunistický pokračovatel Nejedlý.

s-16 Domnívám se, že značně popletené je Třeštíkovo vidění světa českého nacionalismu, kde se bez uzardění přiřazuje komunistický propagandista a bývalý historik Zdeněk Nejedlý k filozoficky vzdělanému historikovi a přednímu českému politiku demokratického přesvědčení, Františku Palackému.

s-17 U historika Třeštíka je to počínání notně ahistorické a po věcné stránce neudržitelné, byť propagandisticky nesporně přitažlivé.

s-18 Pokud by se náš autor zabýval českým nacionalismem a jeho problémy důkladněji, než činí doposud (profesní specializací je ostatně historikem raného českého středověku), jeho zjištění by možná měla ke skutečnosti blíže.

s-19 Mohl by i zjistit, že Palacký nebyl ani mělkým pokrokářem, ani konzervativním nacionalistickým sobcem, nýbrž evropsky důkladně rozhleděným tvůrcem koncepce národního života, jež vyrůstá z občanských hodnot lidských práv a k nim se rovněž v politickém ohledu upíná.

s-20 Proti mytologii rodu, krve a jazyka Palacký nicméně nestavěl liberální poučky.

s-21 Nenabízel mělce chápaný všelék občanského principu, jak je nyní, často v brožurkovém postmoderním balení, překládá náš autor, podobně jako jiní soudobí hlasatelé liberální víry.

s-22 Místo toho kladl Palacký již ve své době důraz na nehlučnou skutečnost, jež taková zjednodušující vidění světa zásadně překračuje: úsilí o harmonizaci principu svobodného rozumu s principem autority.

s-23 Zde spatřoval evropskou národní cestu české kultury a z vyrůstající politiky.

s-24 Občanský princip lidských práv chápal jako její základní prvek, nikoli vyčerpávající cíl a smysl.

s-25 Palacký proto nebyl ani omezeně nacionalistickým, ani abstraktně liberálním historikem, natož předchůdcem komunistického ideologa, akademika Nejedlého.

s-26 Český národ nepotřebujeme "vymýšlet" podle povrchních liberálních schémat historika Třeštíka, protože jen takový není a stěží někdy bude.

s-27 Šlo mu vždy o mnohem víc.

s-28 Například o životní opravdovost, které nepostačují běžná liberální klišé, o podstatný vztah a život vůči tomu, co lidskou konečnost a společnost přesahuje a dává jim ověřitelný, byť riskantní smysl.

s-29 Základní životní jistoty občanského principu zde zřejmě nebudou postačovat.

s-30 I když, zejména v liberální demokratické společnosti, proti gustu...


dependency treetext view