PML View

ln95046_044

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/ln95046_044.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95046_044.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95046_044.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95046_044.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95046_044.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/ln95046_044.treex.gz

s-1 Návrat obyčejných příběhů

s-2 Letošní Berlinale ve znamení slibných debutů a hongkongských tygrů Mezinárodní filmový festival Berlinale, který skončil v pondělí udílením cen, letos již po pětačtyřicáté otevřel novou filmovou sezónu.

s-3 Nešlo však o vstup právě triumfální;

s-4 úroveň větší části oficiálního (zejména soutěžního) programu byla totiž sotva průměrná.

s-5 Zcela propadly velké produkce evropské (Francie, Itálie, Německo), ale i standardní tvorba americká.

s-6 Reprezentovali je tvůrci zvučných jmen: klasici evropského intelektuálního filmu Alain Robbe-Grillet, Abel Ferrara, Margarethe von Trottaová, respektive zástupci amerického středního proudu typu Bruce Beresforda a Roberta Redforda.

s-7 Berlinale současně potvrdilo, že mnohem živější a inspirativnější jsou dnes takzvané netradiční kinematografie a tvůrci nezávislí.

s-8 Hongkongský expres

s-9 Mimořádný boom zažívá především kinematografie hongkongská.

s-10 Svědčí o tom i fakt, že měla v soutěži hned čtyři příspěvky a dva z nich získaly Stříbrné medvědy (Letní sníh, Ruměnec).

s-11 Filmy asijského "ekonomického tygra" ovšem slaví i úspěchy obchodní.

s-12 Jedním z nejprodávanějších titulů berlínského trhu se totiž stal vynikající Chungking Expres režiséra Wong Kar-Waie.

s-13 Nešťastná milostná aféra s tragikomickou pointou tu ústrojně přerůstá v metaforu o osamělosti a zranitelnosti "moderního" člověka, o jeho touze po věcech prostých a autentických.

s-14 Dynamická, rozpohybovaná kamera, montáž poučená poetikou videoklipu, různé techniky - včetně rozostření a zpomalení obrazu - i chytlavé hity činí z této postmoderní love-story podívanou emocionálně působivou a obrazově strhující.

s-15 Z Hongkongu pochází i Wayne Wang, režisér velkých festivalových hitů Kouř (Smoke) a Řeči na padnutí (Blue in the Face).

s-16 Oba snímky zároveň reprezentují americké nezávislé produkce, o jejichž oživujícím významu (po světových úspěších Jima Jarmusche, Gus van Santa, bratrů Coenových a dalších) dnes není pochyb.

s-17 Jiná Evropa

s-18 Čest Evropy nakonec zachraňovaly nastupující generace kinematografií britské a dánské.

s-19 V soutěži šokoval debutující Michael Winterbootom svou temnou studií patologické lesbické dvojice Motýlí polibek (Butterfly Kiss).

s-20 Při udílení cen se však na něj - ani na skvělou Amandu Plummerovou (viděli jsme ji v Pulp Fiction) v roli nevypočitatelné masové vražedkyně - nedostalo.

s-21 Mimo soutěž byla uvedena i další vynikající prvotina londýňanky Antonie Birdové s názvem Kněz (Priest), vyprávějící o morálním dilematu homosexuálního duchovního.

s-22 Do třetice Britové zazářili divácky úspěšnou komedií Funny Bones, kterou jako svůj druhý film natočil Peter Chelsom.

s-23 Nekorunovaný princ severské kinematografie, dánský režisér Lars von Trier (autor proslulého podobenství Evropa) předvedl na berlínském trhu svůj nový ohromující projekt Království (The Kingdom - zatím jde o čtyřdílný televizní seriál, jehož verze pro kina čítá dva dvouapůlhodinové díly).

s-24 Celý film se odehrává v nemocnici, jejíž rozlehlé prostory Trierova eruptivní imaginace proměnila v přízračný labyrint.

s-25 Vyprávění poměrně složitou strukturu a paralelně rozvíjí několik dějových linií;

s-26 točí se kolem leitmotivu tajemného dívčího pláče, který je slyšet ve výtahové šachtě a jehož původ se snaží vypátrat jistá pacientka.

s-27 Autor mísí černohumornou "soap operu" z nemocnice na kraji města s duchařským hororem a detektivkou, logicky důsledný příběh zatemňuje surreálnou obrazností.

s-28 Vše ovšem propojuje v jedinečné filmové mystérium srovnatelné snad jen s Lynchovým seriálem Městečko Twin Peaks.

s-29 Království by se mělo objevit v soutěži letošního karlovarského festivalu, kde se uskutečnit rovněž Trierova retrospektiva.

s-30 Nová vlna lesbického filmu

s-31 Jedním z dominujících znaků současného filmu je prostupování a vzájemné ovlivňování různých kinematografických stylů a žánrů.

s-32 Nejviditelnější je to v tematické oblasti, kde střední proud začal využívat látek dříve tabuizovaných, které dříve téměř výhradně náležely filmové subkultuře.

s-33 Tak se i do velkých kin dostaly například filmy s homosexuální problematikou, jimiž byly poslední ročníky Berlinale doslova zaplaveny.

s-34 Letos však homosexuály odstavily ostrým nástupem filmové lesbičky.

s-35 Typickým reprezentantem této vlny byl kanadský snímek Když padne noc (When Night is Falling, r. Patricia Rozemaová).

s-36 Vypráví příběh tragické vášně mezi krásnou cirkusovou artistkou a mladou učitelkou na církevní škole (která navíc před svatbou).

s-37 Mimo dlouhé, zálibně, leč cudně zachycené lesbické milostné hrátky jde vcelku o běžný komerční snímek.

s-38 V Berlíně byl hojně prodáván, takže děvčata se mají na co těšit.

s-39 A heterosexuální kluci koneckonců taky.

s-40 Renesance všedních témat

s-41 Pokud lze na základě vzorku letošní berlínské kolekce odhadovat nějaké obecnější nové trendy, dalo by se mluvit o ústupu velkých příběhů (dramat o politických a sociálních konfliktech) a agresívní vlny takzvaného "amorálního filmu" zaměřeného na patologické jevy.

s-42 V Berlíně totiž letos výrazně převládly obyčejné, individualizované, vitální a pozitivně laděné filmy o "malých lidech" (mexická Ulice zázraků, izraelský Sh'Chur, hongkongský Letní sníh, atd.).

s-43 Tvůrci se v nich soustřeďují na osobní zkušenosti a prožitky člověka-antihrdiny a na intimní prostředí komunit rodinných a sousedských.

s-44 Stylově dominuje autentická drobnokresba lidského chování a běžných situací, ozvláštněná jemnou poetizující i komediální nadsázkou.

s-45 Výsledkem jsou nevtíravě emocionální, intimně osvětlené a zábavné výpovědi o každodenním, tedy univerzálním údělu člověka.

s-46 Tematizují potřebu vzájemné komunikace jako obrany před odcizením a nudou sociálních stereotypů, nutnost blízkosti druhého člověka, vědomí jistoty a domova.

s-47 Jsou hravé a nabízejí katarzi.


dependency treetext view