PML View

ln94209_103

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/ln94209_103.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94209_103.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94209_103.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94209_103.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94209_103.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/ln94209_103.treex.gz

s-1 Maturita pro sluchově postižené

s-2 Beroun ()-

s-3 Moje neslyšící dcera se od první třídy musela smiřovat s tím, že bude švadlenou.

s-4 Jiný obor pro sluchově postižené dívky donedávna neexistoval, řekla Lidovým novinám Jaromíra Slámová, matka neslyšící Markéty.

s-5 Po roce 1989 se podle začaly naštěstí rozšiřovat studijní a učební možnosti pro tyto děti.

s-6 Markéta před prázdninami úspěšně prošla talentovými zkouškami na nový pětiletý maturitní obor zubní technik Střední zdravotnické školy pro sluchově postižené.

s-7 V Institutu pro neslyšící v Berouně byla včera slavnostně zahájena výuka.

s-8 Jeho ředitel Miloň Potměšil uvedl, že jde svým způsobem o raritu.

s-9 V Evropě podobný obor zakončený maturitou prý neexistuje.

s-10 Podle Karly Milcové z ministerstva zdravotnictví, která se podílela na koncepci výuky, bude maturitní obor pro neslyšící o rok delší než na normální škole.

s-11 Zvlášť obtížný být pro neslyšící první rok studia, kdy se studenti seznámí s novými latinskými výrazy.

s-12 Svými znalostmi i dovednostmi však budou sluchově postižení absolventi zcela rovnocenní těm, kteří vyjdou z ostatních zdravotnických škol.

s-13 Federace rodičů a přátel sluchově postižených, která přišla na nápad maturitní obor zubní technik otevřít, je však přesvědčena, že je v ČR stále malý výběr učebních oborů a studia s maturitou.

s-14 Podle místopředsedy Federace Josefa Boudy žije v ČR asi 300 tisíc sluchově postižených lidí.

s-15 Federace se jim snaží zprostředkovat potřebné informace.

s-16 Připravuje také mj. otevření integrované mateřské školky pro neslyšící.

s-17 Společnost by totiž podle ředitele Institutu pro neslyšící Miloně Potměšila měla být vnímavější k handicapovaným.

s-18 Je třeba otevírat více integrovaných škol a učit zdravou populaci větší citlivosti.

s-19 Člověk se při setkání s postiženým vlastně stydí za to, že je zdravý.

s-20 Z toho pocitu někdy pramení tendence handicapované osoby raději izolovat, uvedl Potměšil.

s-21 Institut se v poslední době zaměřil na vyhledávání hluchoslepých.

s-22 Nedokážeme odhadnout, zda jich v ústavech žije několik desítek, nebo několik stovek.

s-23 Nedávno jsme k nám přivezli z kojeneckého ústavu hluchoslepá dvojčata.

s-24 Neuměla vůbec nic, vlastně jimi jen protékalo mléko.

s-25 Nyní jim jsou čtyři roky a díky speciální péči se naučila všechno, co by měla ve svém věku umět, řekl Potměšil.


dependency treetext view